Anthem - Oh the downgrade

Medlem
Anthem - Oh the downgrade

Tjo.

Har testat Anthem en del i helgen och har blandade synpunkter om gameplay, UI etc. Bortsett från dessa så kommer här en skön genomgång över hur spelet såg ut på trailern 2017 och hur det ser ut idag. Visserligen har ju Bioware hävdat att DEMOT är en gammal build men inte är den äldre än 2017?

Det här med downgrade fick mig att fundera om man inte skulle kunna släppa en konsolversion av spelet och en PC-version av spelet, för anledningen till downgrade är väl att konsolspelarna inte ska känna sig alltför "rånade" på det visuella jämfört med en PC?

Medlem

De kanske trodde att försäljningen och utvecklingen av GPU skulle vara högre till PC också?

Medlem

@Maysay: Möjligt. Detta har ju hänt tidigare bara med Watchdogs, The Witcher 3 och The Division. Bioware uttryckte bokstavligen att det inte skulle ske någon downgrade i slutprodukten vilket för närvarande är en lögn.

https://screenrant.com/anthem-gameplay-graphics/

Hade gärna sett att de behållt många grafiska delar som man ser i trailern, får spelet att kännas mer levande. Särskilt vegetation och rökeffekter.

Medlem

Jag skrev om nergraderingen för några veckor sen här;
https://www.fz.se/forum/trad/433426-anthem-grafik-i-gameplay-...

Medlem
Skrivet av Kopfweh:

@Maysay: Möjligt. Detta har ju hänt tidigare bara med Watchdogs, The Witcher 3 och The Division. Bioware uttryckte bokstavligen att det inte skulle ske någon downgrade i slutprodukten vilket för närvarande är en lögn.

https://screenrant.com/anthem-gameplay-graphics/

Hade gärna sett att de behållt många grafiska delar som man ser i trailern, får spelet att kännas mer levande. Särskilt vegetation och rökeffekter.

Är nog inte sista lögnen vi kommer se om det här spelet heller, efter release tror jag det bara är en tidsfråga innan de kommer införa mer aggressiva mikrotransaktioner och göra spelet free2play.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Är nog inte sista lögnen vi kommer se om det här spelet heller, efter release tror jag det bara är en tidsfråga innan de kommer införa mer aggressiva mikrotransaktioner och göra spelet free2play.

Igen det här med foliehatten

Det tråkiga med det hela är att du bevisligen inte har lyssnat på vad utvecklarna berättat om hur de kommer finansiera spelet eller hela deras plan på "post-release". All typ av "story" ska vara gratis för alla så att ingen hamnar i en situation där man inte kan spela med andra människor för att de har en expansion som du inte har. Det man ska kunna betala för är kosmetiska saker som också går att få med mynt som man får bara genom att spela spelet (i betan var dessa inte så svåra att få dock var valuta och diverse ändrade där).

Bara här så har vi en jättebra modell. Inga expansioner, inga season pass utan gratis uppdateringar där man kan köpa skins (likt League of Legends och diverse) för att stötta spelet

Det finns inte en chans i världen att EA hoppar in och gör något sattyg här med tanke på hur de redan failat med Battlefront och Star Wars-licensen i helhet, ännu mer så när Bioware och deras chefer själva sagt att såhär kommer det vara.

Med det sagt så är det givetvis helt okej att vara skeptisk. Nu när det gäller EA också så är det ännu viktigare att vara det men i samma veva tycker jag att man försöka vara lite hoppfull när Bioware går ut och tar tag i alla dessa kommentarer och berättar hur det kommer fungera. Hade de inte redan fått OK från EA eller vem som bestämmer alltihopa så hade de inte sagt något


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Igen det här med foliehatten

Det tråkiga med det hela är att du bevisligen inte har lyssnat på vad utvecklarna berättat om hur de kommer finansiera spelet eller hela deras plan på "post-release". All typ av "story" ska vara gratis för alla så att ingen hamnar i en situation där man inte kan spela med andra människor för att de har en expansion som du inte har. Det man ska kunna betala för är kosmetiska saker som också går att få med mynt som man får bara genom att spela spelet (i betan var dessa inte så svåra att få dock var valuta och diverse ändrade där).

Bara här så har vi en jättebra modell. Inga expansioner, inga season pass utan gratis uppdateringar där man kan köpa skins (likt League of Legends och diverse) för att stötta spelet

Det finns inte en chans i världen att EA hoppar in och gör något sattyg här med tanke på hur de redan failat med Battlefront och Star Wars-licensen i helhet, ännu mer så när Bioware och deras chefer själva sagt att såhär kommer det vara.

Med det sagt så är det givetvis helt okej att vara skeptisk. Nu när det gäller EA också så är det ännu viktigare att vara det men i samma veva tycker jag att man försöka vara lite hoppfull när Bioware går ut och tar tag i alla dessa kommentarer och berättar hur det kommer fungera. Hade de inte redan fått OK från EA eller vem som bestämmer alltihopa så hade de inte sagt något

Efter 20-25år av "vi ska bättra oss" skitsnack från EA kanske man lärt sig ett och annat.
Att låta sig luras en gång är en sak, men att gå på det femtielfte gången, tja då får man skylla sig själv.
Tycker även mikrotransaktioner för kosmetiska ting är en dålig sak, eftersom jag har den här numera radikala iden att design och inlevelse har betydelse i ett spel.

Sen oavsett, från början har vi en sämre utgångspunkt än tex Warframe här. Att man förväntas betala fullpris eller genom en prenumeration och ändå samtidigt ta betalt för kosmetiska föremål, anser jag är kasst. Tror främsta anledningen till att folk går med på det, är att vi har så låga förväntningar från dagens AAA-marknad. Att det som för 10 år sedan hade varit skamligt, nu anses vara helt okej, bara för vi sett mycket värre senaste åren. Men det gör det hela inte mindre patetiskt, bara mer tragiskt.

Men visst, har ni tur blir det bara free2play och spelet fortsätts stödjas genom försäljning av enbart kosmetiska föremål. Dvs främst surt för de som köpte spelet vid release, men det är ju inte så stor skillnad mot hur det brukar vara annars.

Har ni otur införs det massa pay2win, lootboxes eller liknande skräp som infekterar spelet. Bioware har kanske lovat massor angående dlc, expansioner och att mikrotransaktioner inte ska ge några fördelar, men det innebär inte att EA håller med, eller att de inte kommer backa på vissa saker om spelet inte säljer tillräckligt bra. En sådan sak kommer i så fall självklart ske flera internetår efter spelet har släpps, då merparten glömt bort vad de lovade och inte. Många kommer bli sura men det kommer ändå glömmas bort lagom till nästa spel.

Citat:

All typ av "story" ska vara gratis för alla så att ingen hamnar i en situation där man inte kan spela med andra människor för att de har en expansion som du inte har.

Detta var inte heller ett problem förr i tiden, du berömmer någon att lösa ett problem som deras utgivare var med att skapade.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Efter 20-25år av "vi ska bättra oss" skitsnack från EA kanske man lärt sig ett och annat.
Att låta sig luras en gång är en sak, men att gå på det femtielfte gången, tja då får man skylla sig själv.
Tycker även mikrotransaktioner för kosmetiska ting är en dålig sak, eftersom jag har den här numera radikala iden att design och inlevelse har betydelse i ett spel.

Skillnaden den här gången är att det inte är EA som säger detta utan Bioware själva. Enorm skillnad. Hade EA varit de som sagt detta så hade jag, likt dig nu, inte trott på det överhuvudtaget.

Skrivet av Sapiens:

Sen oavsett, från början har vi en sämre utgångspunkt än tex Warframe här. Att man förväntas betala fullpris eller genom en prenumeration och ändå samtidigt ta betalt för kosmetiska föremål, anser jag är kasst. Tror främsta anledningen till att folk går med på det, är att vi har så låga förväntningar från dagens AAA-marknad. Att det som för 10 år sedan hade varit skamligt, nu anses vara helt okej, bara för vi sett mycket värre senaste åren. Men det gör det hela inte mindre patetiskt, bara mer tragiskt.

Iom att spelet är ett "Games of service" så måste de få in kapital på något sätt. Att sälja kosmetiska saker är det lättaste och bästa sättet. Som sagt innan så kan man även få dessa genom att inte betala en enda extra krona (igen, precis som med League of Legends och diverse).

Skrivet av Sapiens:

Detta var inte heller ett problem förr i tiden och du berömmer någon att lösa ett problem som de själva var med och skapade.

Världen ser annorlunda ut och man måste ändå berömma när företag och personer gör framsteg Även om vi är långt ifrån glansdagarna som vi hade förr så är det ändå värt beröm och positiva kommentarer om vi rör oss närmare dit vare sig det är små eller stora steg.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Skillnaden den här gången är att det inte är EA som säger detta utan Bioware själva. Enorm skillnad. Hade EA varit de som sagt detta så hade jag, likt dig nu, inte trott på det överhuvudtaget.

Det är EA som styr över Bioware, eller tror du på fullast allvar att det var Biowares ide att göra en online lootshooter, istället för exempelvis KOTOR 3?

Citat:

Iom att spelet är ett "Games of service" så måste de få in kapital på något sätt. Att sälja kosmetiska saker är det lättaste och bästa sättet. Som sagt innan så kan man även få dessa genom att inte betala en enda extra krona (igen, precis som med League of Legends och diverse).

LoL, Warframe, mfl är åtminstone gratis, varför behöver EA och Bioware ta extra betalt?
Är det för EA är så fattiga eller?

Citat:

Världen ser annorlunda ut och man måste ändå berömma när företag och personer gör framsteg Även om vi är långt ifrån glansdagarna som vi hade förr så är det ändå värt beröm och positiva kommentarer om vi rör oss närmare dit vare sig det är små eller stora steg.

Du låter som en husfru som inte blir slagen lika ofta av sin man längre...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Det är EA som styr över Bioware, eller tror du på fullast allvar att det var Biowares ide att göra en online lootshooter, istället för exempelvis KOTOR 3?

LoL, Warframe, mfl är åtminstone gratis, varför behöver EA och Bioware ta extra betalt?

Du låter som en husfru som inte blir slagen lika ofta av sin man längre...

Svårt att säga och inget jag egentligen vill spekulera om för mycket om jag ska vara ärlig vems idé det var

I det här fallet tycker jag dock inte spelar någon roll vems idé det var i grunden att skapa spelet. Det händer inte ofta att utvecklarna själva går ut på Twitter, streams och diverse och säger som de nu gjort. Båda av Anthem's "lead producers" har varit väldigt öppna med hur post-release kommer att fungera och vad för typ av "betalnings-modell" Anthem kommer gå efter.

Jag gissar också på att du är vuxen precis som jag så om vi kan hålla konversationen på en trevlig nivå hade det uppskattats


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det händer inte ofta att utvecklarna själva går ut på Twitter, streams och diverse och säger som de nu gjort. Båda av Anthem's "lead producers" har varit väldigt öppna med hur post-release kommer att fungera och vad för typ av "betalnings-modell" Anthem kommer gå efter.

Jo det händer väldigt ofta att utvecklarna är öppna, dock inte inom AAA-industrin. För att de normalt sett inte har någon fördel utav att vara öppna. Främsta anledningen till att Bioware nu känner att de måste vara så "öppna", är ju pga deras utgivares usla ryckte. Det betyder dock inte att de kommer kunna hålla vad de lovat, bara att de lovar saker. Löften bryts ibland, det händer, exempel: "but developers assure fans that the game will still keep the amazing graphics it first showcased at E3 2017."

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Jo det händer väldigt ofta att utvecklarna är öppna, dock inte inom AAA-industrin. För att de normalt sett inte har någon fördel utav att vara öppna. Främsta anledningen till att Bioware nu känner att de måste vara så "öppna", är ju pga deras utgivares usla ryckte. Det betyder dock inte att de kommer kunna hålla vad de lovat, bara att de lovar saker. Löften bryts ibland, det händer, exempel: "but developers assure fans that the game will still keep the amazing graphics it first showcased at E3 2017."

Precis det jag menade så bra att vi är på samma sida där i alla fall

Givetvis är det så men jag har ingen anledning att se att det skulle bli så i det här fallet med tanke på EA's ställning just nu. En till skandal skulle bara förstöra för dem mer och nu när de har börjat få problem med även FIFA och deras lootlådar så tror jag nog de kommer låta bli.

Jag står också fast vid att Bioware inte hade sagt som de gjort om lootlåder och gratis DLC/story om det inte var sant helst också med tanke på hur ofta det här har sagts och gått igenom så nära inpå release.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Precis det jag menade så bra att vi är på samma sida där i alla fall

Givetvis är det så men jag har ingen anledning att se att det skulle bli så i det här fallet med tanke på EA's ställning just nu. En till skandal skulle bara förstöra för dem mer och nu när de har börjat få problem med även FIFA och deras lootlådar så tror jag nog de kommer låta bli.

Jag står också fast vid att Bioware inte hade sagt som de gjort om lootlåder och gratis DLC/story om det inte var sant helst också med tanke på hur ofta det här har sagts och gått igenom så nära inpå release.

Fast om de börjar få problem med sin inkomst kanske EA inte ens kan låta bli, det är ju främst deras aktieägare som ska vara nöjda, inte deras kunder.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Fast om de börjar få problem med sin inkomst kanske EA inte ens kan låta bli, det är ju främst deras aktieägare som ska vara nöjda, inte deras kunder.

Givetvis finns det alltid en chans för något sådant men jag tror och hoppas på att så inte är fallet EA och Bioware pratar nog ofta med varandra, skriver garanterat massvis med kontrakt och annat. Där någonstans vill jag kunna tro att om Bioware sagt sitt så är det inte så mycket som kan gå emot det. Kan vara så att jag är en aning naiv här men det känns bara dumt i helhet med tanke på vad för situation båda två sitter i att något skulle komma fram out of the blue.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Största orsaken till downgrades i spel är väl för att världsbyggandet görs först, och optimering sist.
Svårt att optimera först utan att ha en existerade värld.
Är nog svårt för världsbyggarna att bygga och ha optimering i åtanke varje minut. Då får de hålla på väldigt länge.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Största orsaken till downgrades i spel är väl för att världsbyggandet görs först, och optimering sist.
Svårt att optimera först utan att ha en existerade värld.
Är nog svårt för världsbyggarna att bygga och ha optimering i åtanke varje minut. Då får de hålla på väldigt länge.

Hur det än är har Bioware lovat att en nedgradering inte kommer att ske vilket bland annat är varför jag tänker vänta med köp efter recension.
Jag gillar Anthem i övrigt då jag ser potentialen att spela ihop och att samarbete betyder någonting men man ska inte låta frestelsen ta över det rationella tänket, särskilt inte när det kommer till EA.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Största orsaken till downgrades i spel är väl för att världsbyggandet görs först, och optimering sist.
Svårt att optimera först utan att ha en existerade värld.
Är nog svårt för världsbyggarna att bygga och ha optimering i åtanke varje minut. Då får de hålla på väldigt länge.

Här är den första gameplay trailern från 2017.
https://www.youtube.com/watch?v=EL5GSfs9fi4
Observera texten i början "Everything you see was captured in-game running in realtime". När de säger "In-game" och "running in realtime" tycker jag det är rätt så specifikt.

Medlem
Skrivet av Kopfweh:

Hur det än är har Bioware lovat att en nedgradering inte kommer att ske vilket bland annat är varför jag tänker vänta med köp efter recension.
Jag gillar Anthem i övrigt då jag ser potentialen att spela ihop och att samarbete betyder någonting men man ska inte låta frestelsen ta över det rationella tänket, särskilt inte när det kommer till EA.

Skrivet av Fulci:

Här är den första gameplay trailern från 2017.
https://www.youtube.com/watch?v=EL5GSfs9fi4
Observera texten i början "Everything you see was captured in-game running in realtime". När de säger "In-game" och "running in realtime" tycker jag det är rätt så specifikt.

Om dom har lovat att inte nedgradera ifrån de dom först visade så är det såklart fel av dom. Men länka gärna till vart dom säger detta.
Att spel blir nedgraderade är extremt vanligt och alla bör nu vara medvetna om detta nu. Speciellt de som faktiskt bryr sig så otroligt mycket om grafiken och gnäller på detta vid varje spelsläpp.
Vet vi vilken hårdvara spelet rullar på i första trailern? Det är onekligen extremt snyggt och miljöerna ser nästan bättre ut än något spel jag någonsin sett.
Dubbla 1080 Ti?
Det som ofta sker när man optimerar spel är att dra ner på assets, speciellt växter/natur/skuggor/lod då det är som mest krävande.
Visste hade det varit kul om spelet vid release sett ut som på första video. Men jag föredrar ett spel som är spelbart istället där man inte har 20fps.
Och då detta är ett multiplayerspel så måste världen se någorlunda likadan ut för alla som spelar tillsammans. Så en option för att lägga till en jäkla massa assets och växter är inte riktigt möjligt.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Om dom har lovat att inte nedgradera ifrån de dom först visade så är det såklart fel av dom. Men länka gärna till vart dom säger detta.

För två år sedan kunde de alltså köra spelet i realtid med underbar grafik och ljussättning i 4K@30fps med massor av objekt och karaktärer i bild. Nu har de färre karaktärer och objekt i bild, sämre texturer och ljussättning. Men konsolerna är likadana som då eller till och med bättre med t.ex. Xbox One X. PC har fått nya snabbare CPU och grafikkort. Den första gameplay trailern var bluff och båg helt enkelt.

1
Skriv svar