4A Games-utvecklare: Om ni bojkottar Exodus kanske det inte kommer fler spel i serien till pc

Medlem

Okej, kommer fortfarande bojkotta er!


signatur

AYY LMAO

Medlem

Problemet är väl mer än bara att byta launcher? Det hoppas jag iaf, spelar inte pc själv men skulle inte vilja stötta epic om jag gjorde det, då blir det ju automatiskt bojkott eftersom spelet släpps där.

Medlem

Det enda jobbiga med Epic's launcher är att sonen har eget konto o spelar Fortnite så jag kommer få växla konton fram o tillbaka som en tok!

Så av den anledningen hade det varit smidigare att ha det på Steam. I övrigt är det ju singleplayer så vilken launcher det startas ifrån spelar ju mindre roll där.

Fortfarande sjukt hypad på detta spel och ser fram emot det något djävulskt oavsett. Sen att det släpps dagen då ungarna går på sportlov och man ska åka iväg en vecka till fjällen är väl det som smärtar mest

Spelade i övrigt igenom Subnautica efter att ha erhållit det gratis via Epic store vilket i sig bara det var en anledning att skaffa konto om man nu inte redan hade ett pga att ungarna spelar Fortnite. Sjukt bra spel det med.
Sen är det surt med betald exklusivitet men knappast ett själ att skippa det spel man sett fram emot i flera år!

Medlem

@heady89: Nä men samtidigt lyssnar de heller inte på sina, kunder vilket är skadligt för deras titel och deras rykte som bra utvecklare. Det är inte kunderna som förstör utan kunderna väljer vart de vill lägga sin pengar, är du inte redo att lyssna på dina kunder ja då säljer man inte heller.

Man kan inte klaga på folk för att dom bojkottar deras spel heller, för det är klart man göra det om man vill. Jag skulle aldrig installera eller köpa något från Epic Store då jag inte litar på dem för tio öre.

Jag kör Ubi, EA och Steam på min dator det får räcka till att börja med vill inte ha en situation som gör att måste ha många launchers och tillslut behöva fundera på vart fan har jag det spelet. Det är nog med konton och lösenord för att kunna uppnå en trygg och säker lösenordshantering behöver inte flera.

Sedan behöver jag inte ett till företag som skall samla in min infomation och spionera på mig, det får vara nog med alla launchers nu, annars kommer man ha flera 100 av dem om något år. Vilket inte är till någons intresse, när du måste köpa spel a på ett ställe, spel b på ett annat spel c på ett tredje och så vidare.

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Jag har visst missat hela denna grejen. Vad är det för trattar som klagar egentligen?
Ingen hade ju bölat om det släpptes exklusivt på Steam.

Ssssssssch...

Kom inte här med massa dum logik.

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Jag har visst missat hela denna grejen. Vad är det för trattar som klagar egentligen?
Ingen hade ju bölat om det släpptes exklusivt på Steam.

Folk vill ha spel på Steam för att det är den bästa plattformen. Hade Epic konkurrerat genom att erbjuda ett bättre alternativ till Steam så är det hälsosam konkurrens, men nu har man istället använt plånboken likt Intel i början av 00-talet med sina mutor till OEM-tillverkare.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Lombra:

För min del så är den fina tabellen nästan 100% till Epics fördel.

Vad du nu tar så vill jag att du delar med dig.
Hur kan tabellen vara i Epics fördel


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av unoR:

Ja, för steam släpptes verkligen med allt det där. Nej, det har tillkommit efter 15 år. Tror nog att Epic klarar av att utveckla liknande saker.

Men de har inte det NU. Så ditt argument är att ge Epic 15 år?

Låt folk få välja var de vill ha sina spel. utvecklaren ska knappast gråta om folk bojkottar spelet för att de försöker tvinga folk köpa det på en plattform de inte vill använda. Handling och konsekvens.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Du har missat anledningen varför folk är sura.
Det skulle vara en helt annan story om det var frivilligt, och att Epic erbjöd samma tjänster som steam.

Se det som utpressning istället för att dom försöker locka kunder

Här är en idé
Ha det billigare på Epic som en selling point
Ha det tillgängligt på steam för dom som behagar

Bryr du dig inte om de features som steam erbjuder? Köp det på Epic för en billigare slant.

Food for thought.
https://youtu.be/jZTgSaokPzw

https://i.imgur.com/D9xBk4k.jpg

Steam hade inte mycket och var också hatat när det var nytt.
Minns vreden och alla "memes" på Steam buggar och crasher


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Du har missat anledningen varför folk är sura.
Det skulle vara en helt annan story om det var frivilligt, och att Epic erbjöd samma tjänster som steam.

Se det som utpressning istället för att dom försöker locka kunder

Här är en idé
Ha det billigare på Epic som en selling point
Ha det tillgängligt på steam för dom som behagar

Bryr du dig inte om de features som steam erbjuder? Köp det på Epic för en billigare slant.

Food for thought.
https://youtu.be/jZTgSaokPzw

https://i.imgur.com/D9xBk4k.jpg

Omg ser den där bilden florera överallt nu..

STEAM SÖG OCKSÅ NÄR DET VAR NYTT! helt värdelöst men du kanske inte var med på den tiden?

Var är gnället när EAs spel inte släpps på steam utan på origin?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Molotov:

Steam hade inte mycket och var också hatat när det var nytt.
Minns vreden och alla "memes" på Steam buggar och crasher

Precis...
Och Valves spel kunde man och kan fortfarande spela utan Steam genom att använda sig av en bat fil.

Skrivet av CliQue-SinneD:

Omg ser den där bilden florera överallt nu..

STEAM SÖG OCKSÅ NÄR DET VAR NYTT! helt värdelöst men du kanske inte var med på den tiden?

Var är gnället när EAs spel inte släpps på steam utan på origin?

Sorry, jag var med på den tiden och jag klagade inte för det vara bara valves spel en lång tid.

Och här har vi en fin timeline lista.
Steam var inte riktigt en "DRM" förrens 2008 då dom släppte Steamworks som är deras nuvarande DRM.

Steams launch kanske inte var den bästa men den var begränsad av rätt så gammal tech
Den största limitationen var ju att inte många hade bredband och fortfarande rockade dial up


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

ge fan i att pissa på era kunder då ?= jäkla muppar skyll er själva...

jbx
Medlem

Blir bojkott!!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Seraium:

Bara snöflingor som tycker det är drygt att installera en annan launcher.

Samtidigt som en launcher aldrig någonsin hade varit en dealbreaker för min del, speciellt inte om det är ett spel jag sett fram emot, så måste jag säga att jag förstår personerna som ställer sig bakom detta.

Steam har en utvecklad community där du kan ha diskussioner och forum runt spel, du kan se hur dina vänner spelar och dina spelvanor sparas historiskt i dess bibliotek. Utöver detta går det även att läsa recensioner på spelen. Det har utvecklats till något mer än bara en launcher, Steam är en hel communityplattform.

Jag kan absolut förstå att det sticker lite i vissa människors ögon att de inte kan vara kvar på den plattformen för just detta spelet, men som sagt hade jag personligen aldrig låtit bli att köpa ett spel baserat på val av launcher.

Geeks Gaming

@Godofcheese:

Medlem

Lyfte morsan på telefonen när du försökte spela?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skrivet av Rackaren:

Förstår inte varför så många utvecklare och företag i spelbranschen tar så dåliga beslut idag. Visst, det är ju klart att man vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Men gör man bra spel, håller sin fanbase nöjd och inte tar korkade beslut så följer pengarna därefter. Oftast deras egen girighet som blir en slap i facet

Jag när en liten misstanke om att det handlar om exploderande utvecklingskostnader för spel samtidigt som spelarbasen trycker på för att spelen ska bli billigare.

Skrivet av CliQue-SinneD:

Omg ser den där bilden florera överallt nu..

STEAM SÖG OCKSÅ NÄR DET VAR NYTT! helt värdelöst men du kanske inte var med på den tiden?

Var är gnället när EAs spel inte släpps på steam utan på origin?

För att Origin har etablerat sig på marknaden som EA:s utgivningsverktyg. På samma sätt som Uplay. Men de är dyrare och sämre, därför köper jag sällan spel på dessa plattformar. Men jag lovar att gnälla den dag de köper exklusiv utgivningsrätt av någon annan utgivare. För sådant missbruk på marknaden måste stävjas, annars går vi en trist utveckling till mötes.

Hade THQN/Koch/Deep Silver ägt en butik och släppt sitt spel där hade det inte varit mycket att gnälla på heller. Men nu gjorde Epic en aggressiv affär i ett mycket sent skede i utgivningsprocessen utan någon synbar anledning än att utgivarna (som inte har en historia av goda finansiella beslut) erhållit en stor summa pengar för besväret och tycks samtidigt villiga att offra utvecklarna på kuppen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Andelen faktiskt folk som "bojkottar" det här måste ändå vara väldigt låg?

Det är väl som allt annat, en högljud liten skara som tror de står i centrum för allt.

Geeks Gaming
Skrivet av CliQue-SinneD:

Omg ser den där bilden florera överallt nu..

STEAM SÖG OCKSÅ NÄR DET VAR NYTT! helt värdelöst men du kanske inte var med på den tiden?

Var är gnället när EAs spel inte släpps på steam utan på origin?

Exakt. Eller när du är tvungen att ha både Steam och uplay för att spela ett ubi spel på steam. Uplay som är något av det sämsta som finns.
Eller Bethesda launcher? Fallout 76. Va ingen som klaga alls på att det enbart skulle släppas där.
Battle.net? Varje gång det släpps en uppdatering till ett spel så crashar inloggnings servrarna. Och där va lite till inget klagande på när CoD Black ops 4 släpptes där. Hade och har alltid haft mina CoD kompisar på steam. Va ingen av dom som började skrika bojkott för de. Inte för jag kört CoD på flera år nu. Men kommer ihåg när väl CoD Mw2 tvingade folk att installera steam. Ingen va glada över de. Då på den tiden va du tvungen att vara online hela tiden.

Är det segt att dom helt plötsligt bytar launcher? Ja det är de om man inte använt de innan.
Är det slutet på världen, a lá 1983 spelkrash? Nej verkligen inte.

Epic launcher är extremt lätt att använda. Tar extremt lite kraft på datorn. Ligger tyst och snällt i taskbaren när den inte används.
Saknar den funktioner? Ja. Men den är fortfarande ny på marknaden.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Exakt. Eller när du är tvungen att ha både Steam och uplay för att spela ett ubi spel på steam. Uplay som är något av det sämsta som finns.
Eller Bethesda launcher? Fallout 76. Va ingen som klaga alls på att det enbart skulle släppas där.
Battle.net? Varje gång det släpps en uppdatering till ett spel så crashar inloggnings servrarna. Och där va lite till inget klagande på när CoD Black ops 4 släpptes där. Hade och har alltid haft mina CoD kompisar på steam. Va ingen av dom som började skrika bojkott för de. Inte för jag kört CoD på flera år nu. Men kommer ihåg när väl CoD Mw2 tvingade folk att installera steam. Ingen va glada över de. Då på den tiden va du tvungen att vara online hela tiden.

Är det segt att dom helt plötsligt bytar launcher? Ja det är de om man inte använt de innan.
Är det slutet på världen, a lá 1983 spelkrash? Nej verkligen inte.

Epic launcher är extremt lätt att använda. Tar extremt lite kraft på datorn. Ligger tyst och snällt i taskbaren när den inte används.
Saknar den funktioner? Ja. Men den är fortfarande ny på marknaden.

Du ser inte skillnaden här?
Allt du listar är utgivare och utvecklare som säljer en produkt som DE har skapat på sin EGEN platform.
Varför skulle man bojkotta det?
Det här är inte vad EPIC gör, och det skiljer sig markant.

Medlem

vad är skillnad när du ger exklusivitet till en paltform men inte en annan. Det blir som en konsol skit liknade! läggav ta inte hit skitet med exklusivitet till pc världen! PC = Frihet! men att börja ha massa desktop hit och ditt!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Vad du nu tar så vill jag att du delar med dig.
Hur kan tabellen vara i Epics fördel

Jag är inte intresserad av varken en social plattform eller achievements eller trading cards. Särskilt inte inbyggt i själva applikationen. Men vissa av de uteblivna funktionerna skulle absolut komma till nytta.

Medlem
Skrivet av anon_326400:

Andelen faktiskt folk som "bojkottar" det här måste ändå vara väldigt låg?

Det är väl som allt annat, en högljud liten skara som tror de står i centrum för allt.

Av vad jag hört från vänner är det rätt många, inkl jag, som väntar på Steam release (om inte något särskilt skulle hända) utan att tillhöra den högljudda skaran som gråter på forum och recensionsbombar gamla spel av besvikelse. Anledningarna verkar vara mycket pallar inte ha spel på ännu ett ställe, en ovilja att investera i en relativt ny plattform och så klart "vill inte ha ännu en launcher".

Medlem
Skrivet av Lombra:

Jag är inte intresserad av varken en social plattform eller achievements eller trading cards. Särskilt inte inbyggt i själva applikationen. Men vissa av de uteblivna funktionerna skulle absolut komma till nytta.

Du lider ju inte av att dessa funktioner finns.
Men du är villig att acceptera värdelös säkerhet, att EPIC vägrar skriva under GDPR.
Och att företaget ägs till 40% av Tencent som säljer personlig information till kinas regering?

Medlem

Metro Exodus PC Release
344 dagar kvar bois

https://www.timeanddate.com/countdown/to?iso=20200115T00&p0=%...


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av loerk:

Du lider ju inte av att dessa funktioner finns.

Det är alldeles riktigt. Jag poängterade ju bara vilka funktioner jag värderar högst. Har ingen förkärlek till varken Steam eller Epic Store.

@loerk: Tur att man inte kan vägra skriva under GDPR. Däremot krävs det att någon anmäler dem när de begår brott mot GDPR.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av ProPain:

Av vad jag hört från vänner är det rätt många, inkl jag, som väntar på Steam release (om inte något särskilt skulle hända) utan att tillhöra den högljudda skaran som gråter på forum och recensionsbombar gamla spel av besvikelse. Anledningarna verkar vara mycket pallar inte ha spel på ännu ett ställe, en ovilja att investera i en relativt ny plattform och så klart "vill inte ha ännu en launcher".

Helvetet... Propain och hans vänner. Säkert 000000,1% av alla kunder. Nu gåre åt pipan.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@loerk: Tur att man inte kan vägra skriva under GDPR. Däremot krävs det att någon anmäler dem när de begår brott mot GDPR.

Njae, om dom inte går med på GDPR och rättar sig efter EU's lagar så kan dom bli blockerade helt och hållet i EU eller som du säger, bli anmälda för brott och bli bötade


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Ooh nooo. Jag har bara 5 TB ledigt på datorn. Hur ska jag någonsin få plats med hela 360MB.

Här är en stulen lista på varför det kanske inte endast handlar om hur mycket plats det tar på hårddisken samt att det är ytterligare en launcher.

Reasons not to use Epic Store:

They have terrible security (80 million accounts were exposed last week)

They have terrible customer service (just google it)

Games are more expensive on Epic due to regional pricing

You can't play games offline

Limited social features

No screenshots

No controller support

They broke EU laws (and still do)

Scummy tactics (you had to tick a box to opt out of emails etc)

They are partially owned by Tencent (a company that sells user data to the Chinese government)

No achievements

No cloud saves

No game forums (many people went to steam for subnautica support)

Epic make you pay the transaction fee when purchasing games

They are anti-consumer (They pay for exclusive rights to games to try and force you to use their store)

They can refuse refunds even if you meet the criteria

No reviews

No Linux support

Låter som många bra anledningar till att inte vilja använda Epic Store som kund.

Skriv svar