Nytt Sony-patent – kan göra Playstation 5 bakåtkompatibel med PS4, PS3, PS2 och PS1

Medlem
Skrivet av Haziza:

Köpa ny konsol för att lira gammalt skräp seems legit!

Precis. Har heller aldrig förstått vitsen med att gå tillbaka till gamla, redan avklarade spel då man köpt ny konsol för dyra pengar. Vill man inte ha nya, ännu häftigare spelupplevelser?

Medlem

Skulle ha vart bra, man har ett antal spel till PS1-4.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Givet köp om det blir äkta fysisk bakåtkompatibilitet!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Akronym: ja det blir väldigt svårt. Det är väl kanske inte helt omöjligt med programmerings-magi, Microsoft lyckades ändå emulera Xenon-kretsen från Xbox 360 i vanliga Xbox One och den (Xenon) delar en del med Cell-processorn. Cell använder sig dock av en väldigt speciell struktur med åtta små assisterande beräkningsenheter som är "dumma", de kan bara tilldelas enkla uppgifter som de antingen utför eller skickar vidare. En stor processordel schemalägger arbetsuppgifterna till de små beräkningsenheterna och sköter även andra funktioner som fysik, spellogik, operativsystemet och bakgrundsprocesser, med mera.

En PS5:a skulle behöva emulera den schemaläggaren och de enorma mängder småjobb som den stora processorn skickar ut och tar emot. Det är kanske möjligt att PS5 kan hantera det genom ren råstyrka, men då skulle Cerny och Sony-ingenjörerna få göra ett riktigt hästjobb för att det ska bli bra nog att stöda majoriteten av spelen i PS3-biblioteket. De skulle även behöva räkna med utvecklare som specialskrev instruktioner och shaders direkt mot hårdvaran, likt Naughty Dog gjorde med Uncharted 2 & 3, vilket lär göra sådan emulering oerhört knepig.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag är inte intresserad av att lira reliker som PS1 och PS2 titlar igen. På tok för grafik kåt. PS3 börjar bli intressant där det finns några få titlar som GTA4 t.ex. Men PS4 är väldigt intressant att få som "BC". Annars använder jag Steam till old timer spel.

Skrivet av Verdurakh:

Löser dom ps 1,2,3,4,5 plus i alla fall ps4 controllers till ps5 så blir det dag ett köp utan problem!

Det med handkontrollerna lär inte ske då Sony vill tjäna cash på att bäckna nya handkontroller. De tjänar mycket på tillbehör. Men visst jag hade inte tackat nej till att kunna använda mina 3 PS4 dosor till PS5. Drygt att lägga ut stora pengar igen på flera ny dosor.

Tack @loevet för infon. Gillar att läsa sådana smaskiga detaljer som man inte är så insatt i.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Emulering av hårdvara är knappast något nytt. Du kan spela PS1 spel på vilken PC som helst idag. Jag antar att detta är mer snävt i beskrivningen men då kommer det knappast resultera i ett patent. FYI: Sony hade kunnat göra detta redan på PS2 om dom hade haft lust. Men lust är inte vad som ger klirr i kassan.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Emulering av hårdvara är knappast något nytt. Du kan spela PS1 spel på vilken PC som helst idag. Jag antar att detta är mer snävt i beskrivningen men då kommer det knappast resultera i ett patent. FYI: Sony hade kunnat göra detta redan på PS2 om dom hade haft lust. Men lust är inte vad som ger klirr i kassan.

Det gick faktiskt att spela PS1-spel på PS2.

Medlem

Låter som en våt dröm att kunna köra allt på samma konsol. Är trångt på tvbänken..

Medlem

Welcome to the family.

Medlem
Skrivet av Haziza:

Köpa ny konsol för att lira gammalt skräp seems legit!

Verkar ju onödigt att spela "skräp" spel. Men en simpel lösning för äldre spel fast i ny upplösning är ju bra... right?

Medlem

Hahaha ta patent på att ha bakåtkompabilitet i sina egna spel? Vad dom egentligen menar är att stoppa in en raspberry pi i ps5an och kan köra allt gammalt...

Medlem

Det borde inte vara några större problem då emuleringen av ps3 på pc börjat fungera riktigt bra redan. Prova RPCS3 emulatorn så får ni se själva

1119 ps3 spel går att spela från början till slut i skrivandets stund.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Artificiell intelligens?

@eld: Tillåt mig att stå emot den här tolkningen. Deep Learning, alltså ett system som lär sig genom att observera, agera, och återigen observera för att sedan analysera och förbättra sin teknik skulle mycket väl kunna ha stor potential när det kommer till emulering. Har de en särskild krets tillägnad den sortens teknik, eller fokuserar på att nyttja den i hårdvaran till PS5 finns det i alla fall anledning att bli nyfiken på möjligheterna. Än så länge tror jag det är hälsosamt med skepsis, men vi har sett hur den typen av system gjort märkbara förbättringar till många områden, både inom spelindustrin och... ja, vartän den digitala livsstilen bär hän.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Det går att emulera i princip vilken arkitektur som helst. Utmaningen är dock den att ju mer främmande den emulerade arkitekturen är för den arkitektur du emulerar till, desto mer systemresurser kommer det krävas för att driva den emuleringen, då den blir mer abstrakt.

Så det är fullt möjligt att emulera PS3 på PS5. Frågan är bara om de lyckats få fram en metod som gör att det ryms inom den prestanda som PS5 kommer få. Och det är mycket det som dessa patent handlar om.

Avstängd

Med tanke på att jag äger väldigt många spel till PS4 och typ köpt alla genom PS-store så är detta välkommet. Jag har 3-4 st på skiva, resten är bara onlineköp vilket är över 30. Så mycket enklare att köpa allt online och man får spela det direkt det släpps 12 på natten.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Tror det inte blir bakåtkombitalitet. Det skulle ju betyda att dom säljer mindre digitala spel

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Lite drastiskt? Ganska ovanligt att en ny konsoll är fullt kompatibel med föregående generation.

PS4 är väl den första PlayStation som INTE är bakåtkompatibel? Hur som helst är det lättare än någonsin nu när konsolerna är x86. Finns ingen anledning utom girighet varför PS5 inte skulle vara bakåtkompatibel.

Inaktiv

"PS4 är väl den första PlayStation som INTE är bakåtkompatibel?"

BC som nån slags norm går väl ifrågasätta i stort, särskilt i konsolväg, det är en ganska kort historia trots allt där merdelen av hårdvara inte har varit bakåtkompatibel av diverse anledningar. I fallet av PS3 är det bara den första modellen som var bakåtkompatibel, och det var fortfarande inte felfritt eller ens fullständig bakåtkompatibilitet.

Väldigt många spel startade inte alls och ännu fler spel blev mer eller mindre trasiga när de skulle spelas upp på PS3:an istället, detta då trots att de hade med sig PS2-teknik i lådan.

Medlem
Skrivet av anon_326400:

"PS4 är väl den första PlayStation som INTE är bakåtkompatibel?"

BC som nån slags norm går väl ifrågasätta i stort, särskilt i konsolväg, det är en ganska kort historia trots allt där merdelen av hårdvara inte har varit bakåtkompatibel av diverse anledningar. I fallet av PS3 är det bara den första modellen som var bakåtkompatibel, och det var fortfarande inte felfritt eller ens fullständig bakåtkompatibilitet.

Väldigt många spel startade inte alls och ännu fler spel blev mer eller mindre trasiga när de skulle spelas upp på PS3:an istället, detta då trots att de hade med sig PS2-teknik i lådan.

Ja gällande PS2-kompatibiliteten så var det lite olika på region, den amerikanska ursprungliga versionen och japanska hade bäst bakåtkompatibilitet då den hade full PS2-hårdvara i sig till skillnad från europeiska modellen och en del andra modeller.

"The European 60GB model (CECHC), the South Korean and North American CECHE 80GB model excludes the PlayStation 2 "Emotion Engine" CPU chip with it being replaced by an emulated version via the Cell Broadband Engine. However, it retains the "Graphics Synthesizer" GPU resulting in a hybrid hardware and software emulation. Due to the elimination of the "Emotion Engine" and its replacement with a software-emulated version, the level of PlayStation 2 compatibility was slightly reduced"

Inaktiv

Roligt om det blir så. Tänk nu bara på att det är tack vare Xbox som är det skinande exemplet på hur man behagar kunder. PS gör det bara för att folk irriterat sig på att de inte har det när Xbox har det. Xbox 2 kommer ju kunna spela allt mellan himmel och sol så PS5 Måste ha riktig bakåtkompabilitet och inte bara psnow skiten för att kunna konkurrera

Avstängd

Första gången jag läser något där konsol framstår som något relativt attraktivt. Kanske man skaffar en Ps5 då för skojs skull om det är full bakåt kompabilitet.
Sony > Microsoft.

Medlem

Jag importerade min PS3 från Kanada enbart p.g.a den bra bakåtkompatibiliteten. Hade aldrig varken PS1 eller PS2 så fanns ett gäng spel jag var sugen på att kunna prova. Nu har jag ju haft både PS3 och PS4 så numera är väl kanske inte bakåtkomp. något stort argument för min del längre men förstår ju definitivt om folk gillar det. Bara grejen att slippa ha tre konsoller framme istf en är ju faktiskt ett stort plus när jag tänker efter.

Medlem

Blev inget köp av fyran då den inte var bakåtkompatibel, så blir väl till att sätta förhoppningarna till femman istället.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Flakmonkey

Är såklart inte någon nackdel att ha bakåtkompabilitet men jag tror att det är en sån där sak som det verkar som att många vill ha men som relativt få faktiskt använder. Kan bara utgå från mig själv hur ofta jag använt det på de konsoler som gett den möjligheten och jag kan inte komma på att jag någonsin gjort det. Ändå har jag alltid sett fram emot möjligheten och blivit lite trumpen när det kommit fram att det slopats.

Kan såklart har superfel och det finns självklart undantag som bekräftar regeln men tittade på statistik från 2017 och då var det 1,5% som spelade 360-spel på sin xbox-one. Det kan såklart ha ändrats men ändå intressant och det lyfter ju frågan hur värt det är för Sony, MS och Nintendo att lägga ner tid på bakåtkompabilitet. Det är ju trots allt så att väljer man att lägga ner tid och pengar på detta så måste man ta tid och pengar från en annan budget. Då tror åtminstone jag att det är vettigare för dem att släppa remakes som de gjort en hel del denna generationen.

https://arstechnica.com/gaming/2017/06/backward-compatible-xb...

Medlem
Skrivet av Dunder:

Blev inget köp av fyran då den inte var bakåtkompatibel, så blir väl till att sätta förhoppningarna till femman istället.

Känns som en konstig anledning till att hoppa över en konsolgeneration bara för att du inte kan pensionera din gamla PS1/PS2/PS3.
Jag menar, om du inte köpte PS4 för att du ville kunna spela PS1/2/3 spel etc. så måste du ju ändå behålla din PS1/2/3. Så om du ändå behåller din PS1/2/3, varför inte skaffa en PS4 också?

Den enda anledning jag kan komma på, är om inte du inte hade någon av de äldre konsolerna, och det du ville spela var spel till PS1-3, och av någon anledning var du inte intresserad alls av exklusiva PS4 titlar trots att du ville spela äldre playstation-exklusiva titlar. (Fortfarande konstigt.)

Visst, jag kan sympatisera med åsikten att det hade varit nice med bakåtkompabilitet, och jag hoppas att femman har det, men att hoppa över en generation bara för att den saknas?
(Särskilt som det inte finns några som helst garantier för att femman kan lira PS1/2/3 titlar den heller. )

I don´t get it.

Eller trollar du bara?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Hade varit trevligt om det skulle fungera o köra ens ps4 spel på ps5 maskinen. Då kan man nog köpa den på release dagen, annars brukar jag vänta något år så det hinner bli lite spel till nya generationer innan jag köper nu för tiden.

Annars bryr jag mig rätt föga om bakåtkompatibilitet på konsoler då jag ändå har kvar de gamla om det inte pajat och det är sällan jag återgår och köra äldre konsoler såvida vi inte pratar riktigt gamla ala SNES osv det kan vara kul nu när man blivit gammal gubbe


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Känns som en konstig anledning till att hoppa över en konsolgeneration bara för att du inte kan pensionera din gamla PS1/PS2/PS3.
Jag menar, om du inte köpte PS4 för att du ville kunna spela PS1/2/3 spel etc. så måste du ju ändå behålla din PS1/2/3. Så om du ändå behåller din PS1/2/3, varför inte skaffa en PS4 också?

Den enda anledning jag kan komma på, är om inte du inte hade någon av de äldre konsolerna, och det du ville spela var spel till PS1-3, och av någon anledning var du inte intresserad alls av exklusiva PS4 titlar trots att du ville spela äldre playstation-exklusiva titlar. (Fortfarande konstigt.)

Visst, jag kan sympatisera med åsikten att det hade varit nice med bakåtkompabilitet, och jag hoppas att femman har det, men att hoppa över en generation bara för att den saknas?
(Särskilt som det inte finns några som helst garantier för att femman kan lira PS1/2/3 titlar den heller. )

I don´t get it.

Eller trollar du bara?

Jag hoppade inte över någonting, jag skaffade xbone istället. 99% av allt spelas på PC, så att ha massa konsoler ståendes framme kommer inte på vara aktuellt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Jag hoppade inte över någonting, jag skaffade xbone istället. 99% av allt spelas på PC, så att ha massa konsoler ståendes framme kommer inte på vara aktuellt.

Jäklar vilken förlust du gjorde där. Du har alltså inte fått spela Spider-Man, Last of us, God of war eller Horizon zero dawn? Tycker synd om dig.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jäklar vilken förlust du gjorde där. Du har alltså inte fått spela Spider-Man, Last of us, God of war eller Horizon zero dawn? Tycker synd om dig.

Haha, okej

Jag har inga problem med att vänta. Köpte en billig PS3:a när fyran kommit ut, och kan göra likadant med fyran om inte femman blir bakåtkompatibel.

Last of us har jag spelat, Spider-Man verkar trist, God of War har jag också spelat. Senaste Killzone och Uncharted är jag dock väldigt sugen på.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv

Hur tänkte du ändå kring ett Xbox One köp om du spelar väldigt mycket PC?

Vad lockade då?

123
Skriv svar