Nytt Sony-patent – kan göra Playstation 5 bakåtkompatibel med PS4, PS3, PS2 och PS1

Robot
Nytt Sony-patent – kan göra Playstation 5 bakåtkompatibel med PS4, PS3, PS2 och PS1
Medlem

Osannolikt, men skulle vara trevligt. Skönt att kunna ersätta ps3an och ps4an i tv-bänken med en ps5, utan att tappa möjligheten att spela lite gamla godingar ibland.

Medlem

Jag har verkligen fattat tyckte för Sony. Känns som ett företag som inte tycker om att sälja skit utan vill ha mer kvalité på sin produkter så skulle inte förvåna mig om dem gjorde 5an bakåtkompatibel för det skulle folk hylla dem för. PS4 är nog det bästa konsol köpet jag gjort.

Medlem

Låter väldigt imponerande om dom lyckas göra ps3 bakåtkompatibel

Medlem

PS3:an är den största utmaningen i den kedjan.
Idag så går det väl att streama utvalda ps3 titlar på ps4:an? Tycker inte det kvalificerar sig som bakåtkompatibelt men det är väl så det marknadsförs.

eld
Medlem
Skrivet av riche:

PS3:an är den största utmaningen i den kedjan.
Idag så går det väl att streama utvalda ps3 titlar på ps4:an? Tycker inte det kvalificerar sig som bakåtkompatibelt men det är väl så det marknadsförs.

Yep, det finns inga tekniska hinder för ps2 och ps1 emulering på ps4. Ps3 kommer dock vara lika jobbigt att emulera på ps5 som det skulle vara på ps4.

Medlem

Mark Cerny verkar vara inblandad i rätt många teknikpatent varje år (varav flera verkar handla om bakåtkompatibilitet) så det behöver inte betyda så mycket.

https://patents.justia.com/inventor/mark-evan-cerny (inte helt lättförståeligt om man klickar på några av dessa)

Självklart sitter han ju inte och forskar på dessa saker utan anledning utan det finns nog tankar på att PS5 ska bli bakåtkompatibel.

Att PS5 blir kompatibel med PS4 ser jag som självklart då man sannolikt kommer att ha en liknande arkitektur från samma tillverkare. PS1 och PS2 kan man lösa med ren "råkraft" men PS3 kan nog fortfarande vara en svårare nöt att knäcka med en processor som skiljer sig mycket från det mesta andra på marknaden.

Cerny måste ju ha tid över att göra Knack 3 som lanseringstitel till PS5 också.

Medlem
Skrivet av eld:

Yep, det finns inga tekniska hinder för ps2 och ps1 emulering på ps4. Ps3 kommer dock vara lika jobbigt att emulera på ps5 som det skulle vara på ps4.

Fast å andra sidan så kommer ju PS5 ha mer kraft under huven än PS4, så ingenting är väl omöjligt.

Även om jag inte tror att det kommer hända, Sony har inte något bra track record på bakåtkompabilitets punkten.
Minns att de första PS3:orna var bakåtkompatibla med PS2 , innan Sony valde att slopa detta.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

eld
Medlem
Skrivet av Akronym:

Fast å andra sidan så kommer ju PS5 ha mer kraft under huven än PS4, så ingenting är väl omöjligt.

Även om jag inte tror att det kommer hända, Sony har inte något bra track record på bakåtkompabilitets punkten.
Minns att de första PS3:orna var bakåtkompatibla med PS2 , innan Sony valde att slopa detta.

Yep, PS3 löste det genom att ha en ps2 inbyggd i ps3an!

Sen har vi den magiska psx emuleringen i psp, som vad jag kommer ihåg körde alla psx-spel utan problem, var dock begränsad till de spelen man köpte digitals såvida man inte låste upp sin enhet.

Medlem
Skrivet av eld:

Yep, PS3 löste det genom att ha en ps2 inbyggd i ps3an!

Så vad hindrar PS5 från att ha en PS3 inbyggd?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Så vad hindrar PS5 från att ha en PS3 inbyggd?

Priset.

Medlem
Skrivet av Margy:

Har svårt att tänka mig att en extra PS3 funktion skulle göra konsolen många dollar dyrare, men å andra sidan så är ju allmän dumsnålhet vitt utbrett, så du kan ju ha rätt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

"First of all, when your game is trying to work on a newer system, it was equipped with a map of the older hardware, this allows the game to find all of the different pieces inside your console to run, whether it be memory, processors, video processors or even where the controllers are. When newer consoles come out, the map changes, and it was programmed on the older maps. Your program doesn't know where anything is. It gets lost and feels scared.

Next, older consoles may have had only a single processor. Think of it like a little person doing things inside your console. Newer consoles have more little people working inside of them. Older games, if they sent out a person to go do jobs, the jobs always came back in the order they got sent out, because there was only the one guy. Newer consoles have more people, so sometimes, the jobs come back in a different order and the game doesn't know what to do with the completed job. It is used to only getting one thing back at a time. This can make your game have a panic attack and shut down.

Also, there are other programs that are on your console that also do work and help your game work. Think of them less like little people and more like the school you go to. These programs are filled with rules, whether its handling how your game looks, or what buttons do when they are pressed, or what sounds are supposed to play. Just like your school, these programs have rules. Your game was written on the old rules, and doesn't know what the new ones are. It may try to do something it thinks is fine and a hall monitor pops up and yells, "You can't do that here!" Or, maybe your game is allowed to do something that would make it's day easier, but doesn't know that it's not against the rules.

Edit: Thanks for all the appreciation and gildings!. A couple of things:

I am not a programmer as a job. I had to drop out of college when I ran out of money. I wanted to work on video games, but it didn't pan out. My wife (who is much smarter than me) helped write the post. I am a locksmith. Also, there are apparently some caveats on weird wordings that didn't come across quite right, but others have responded below with far more technological information that I have. I encourage you to look through the responses, they are quite good. We tried our best for an ELI5, so the metaphors are imprecise. When I told my wife the prompt and what I was going with, she gave me an exasperated look and said, "Oh my god, so much." Apparently it can be really hard, but some programs are written to not utilize the hardware in weird and quirky ways are much easier."

https://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/am80sh/el...

- En redditare försöker förklara så enkelt som möjligt vad det kan innebära med bakåtkompabilitet

Medlem
Skrivet av Akronym:

Har svårt att tänka mig att en extra PS3 funktion skulle göra konsolen många dollar dyrare, men å andra sidan så är ju allmän dumsnålhet vitt utbrett, så du kan ju ha rätt.

Jag vet inte men jag misstänker att Cell-processorer fortfarande kan vara relativt dyra (om de ens tillverkas).

De är svåra att emulera också då de fortfarande är snabbare än det mesta på marknaden då det gäller vissa typer av beräkningar.

Det fanns en anledning att amerikanska flygvapnet köpte tusentals PS3-enheteter för att utföra vissa typer av arbeten.

Jag tror också att vad som för ca 10 år sedan var världens snabbaste "superdator" använde sig av Cell-processorer.

Medlem

Hade ju varit så jävla härligt. Har en massa PS1- och PS2-spel men ingen av konsollerna. Tänk att bara kunna slänga in Worms 1, Tekken 3, Champions of Norrath eller Demon's Souls.

Medlem

Så länge man kan stoppa in sina PSX, PS2, PS3 och PS4 skivor i PS5, så det inte blir att man måste köpa dom igen digitalt igen.

KoP
Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Jag har verkligen fattat tyckte för Sony. Känns som ett företag som inte tycker om att sälja skit utan vill ha mer kvalité på sin produkter så skulle inte förvåna mig om dem gjorde 5an bakåtkompatibel för det skulle folk hylla dem för. PS4 är nog det bästa konsol köpet jag gjort.

Dom har sett hur populärt bakåtkompabiliteten är på XB och vill ju såklart haka på.

eld
Medlem
Skrivet av Akronym:

Har svårt att tänka mig att en extra PS3 funktion skulle göra konsolen många dollar dyrare, men å andra sidan så är ju allmän dumsnålhet vitt utbrett, så du kan ju ha rätt.

Bristen på hårdvara gör den dyrare, som tex en cell-processor, även om den inte är modern eller snabb.
Hade kostat sony en hel del att få igång en nyproduktion av cell bara för att kunna stoppa in den i ps5.

Det var av samma anledning som de slutade ha ps2 hårdvara i ps3.

Inaktiv

Enligt vissa rykten ska ju PS5 ta det stora steget mot streaming... att Playstation Now och Playstation 5 rör sig mot samma riktning. Så även om kanske det bara blir PS1/2/4 som blir riktigt bakåtkompatibla genom hårdvaran kanske det ändå blir PS3-BC genom streaming eller kanske nått liknande Microsoft gör nu, som ju inte är egentlig BC heller.

Oavsett känns det här som en sån där grej som folk bara kommer bry sig om i några månader när konsolerna först utannonseras. Sen är det inte en jävel som bryr sig.

Inaktiv

Blir PS5 bakåtkompatibel med äldre titlar rakt igenom så blir det ett givet köp!

Medlem

Om den inte rakt av klarar PS4-titlar blir det fan bojkott från min sida. Katastrof att det inte är standard än. Fatta om du var tvungen köpa om alla appar varje gång du bytte telefon.

Inaktiv

Anledningen till att de helt bytte arkitektur mellan PS3 och PS4 var just för att sätta en ny standard att bygga vidare på och underlätta vid framtida generationsskiften.

Så just PS4-spel på PS5 känns helt givet.

Medlem
Skrivet av anon_326400:

Anledningen till att de helt bytte arkitektur mellan PS3 och PS4 var just för att sätta en ny standard att bygga vidare på och underlätta vid framtida generationsskiften.

Så just PS4-spel på PS5 känns helt givet.

MM förhoppningsvis betyder även det att vi inte får en till generation med massa HD remasters utan faktiskt får nya spel (ja jag överdriver). Är de bakåtkompatibla kan de ju släppa "hd remasters" som dlc så kan de som vill köpa bättre grafik göra det om de inte vill ge oss det gratis.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Om den inte rakt av klarar PS4-titlar blir det fan bojkott från min sida. Katastrof att det inte är standard än. Fatta om du var tvungen köpa om alla appar varje gång du bytte telefon.

Lite drastiskt? Ganska ovanligt att en ny konsoll är fullt kompatibel med föregående generation.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Akronym: En Cell-processor är en specialdesignad processor som dessutom inte massproduceras längre. Om de skulle inkludera en Cell-processor i varje PS5 skulle det innebära att de skulle tvingas upprätta produktionslinjer för Cell och tillverka dessa specifikt för PS5:orna, vilket skulle göra det till en väldigt dyr (och onödigt dyr) komponent. Sony och MS vill stoppa i så avancerad teknik som möjligt i nästa generations konsoler samtidigt som värmeutvecklingen och kostnaden ska hållas så låg som möjligt, och då är det helt enkelt inte ett alternativ att inkludera en Cell-processor i paketet.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Hårdvaru bakåtkompatibilitet? Nah not going to happen
Emulation eller Cloud kommer kanske existera


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Margy: har hört att @emilakered är ruggigt hypad på ett Knack 3.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Löser dom ps 1,2,3,4,5 plus i alla fall ps4 controllers till ps5 så blir det dag ett köp utan problem!


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Köpa ny konsol för att lira gammalt skräp seems legit!


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Akronym: En Cell-processor är en specialdesignad processor som dessutom inte massproduceras längre. Om de skulle inkludera en Cell-processor i varje PS5 skulle det innebära att de skulle tvingas upprätta produktionslinjer för Cell och tillverka dessa specifikt för PS5:orna, vilket skulle göra det till en väldigt dyr (och onödigt dyr) komponent. Sony och MS vill stoppa i så avancerad teknik som möjligt i nästa generations konsoler samtidigt som värmeutvecklingen och kostnaden ska hållas så låg som möjligt, och då är det helt enkelt inte ett alternativ att inkludera en Cell-processor i paketet.

Tja, det låter onekligen som att det är tämligen osannolikt att den blir bakåtkompatibel med PS3. Jag antar att den är svår att emulera oxå?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

123
Skriv svar