Playstation 4 har skeppats i 94,2 miljoner – 36,3 miljoner prenumererar på PS Plus

Robot
Playstation 4 har skeppats i 94,2 miljoner – 36,3 miljoner prenumererar på PS Plus

Sony levererar skrytsiffror gånger två.

#playstation-4, #ps-plus, #sony


Medlem

Tycker det är synd att konsolspelare måste betala prenumeration för att spela online. Med tanke på att majoriteten av pc spelen inte behöver någon form av betalning för att spela online.

Medlem
Skrivet av Dannemannen99:

Tycker det är synd att konsolspelare måste betala prenumeration för att spela online. Med tanke på att majoriteten av pc spelen inte behöver någon form av betalning för att spela online.

På konsol så är det konsoltillverkarna (Sony, Microsoft och Nintendo) som står för serverkostnaderna, medan på PC så är det i regel spelutvecklarna själva som får stå för kalaset, alt spelarna.

Inaktiv

Hmm. Hur är detta möjligt. Xbox har ju dubbelt så många online som PS4 då ju. Vad gör resterande med sina PS4??? Är det som folk köper samma PS4 flera ggr eller?

Medlem

Ge mig en ny konsol nu som konkurrerar med dom andra genom att inte ta betalt för internet spelande så väljer jag den alla dar i veckan.

Medlem

Ni använder "skrytsiffror" när det går bra för Sony, men inte de andra. Tråkig stil.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Ge mig en ny konsol nu som konkurrerar med dom andra genom att inte ta betalt för internet spelande så väljer jag den alla dar i veckan.

Principen är lite tråkig men nu när de börjat ge tillgång till lite spel tycker jag det är prisvärt. Är ju bara att spela på PC om du absolut inte kan betala för att spela online.
Xbox live gold kostar normalt 499/år och går ofta hitta billigare om man orkar leta. Ex lyckades jag fynda 12 månader för 320kr när en butik reade ut koder som gav 3 månader var. (tror man kan aktivera och lagra upp till 24 månader så brukar köpa om jag ser något erbjudande)
Och man får tillgång till 3-4 spel varje månad där i alla fall ett enligt mig brukar vara rätt bra. Antar det är något liknande med playstation + men det har jag valt att inte betala för eftersom jag spelar mer Xbox.

@anon_81726 är nog en hel del som köpt två gånger pga den gått sönder eller att de uppgraderat till ps4 pro.

eld
Medlem
Skrivet av anon_81726:

Hmm. Hur är detta möjligt. Xbox har ju dubbelt så många online som PS4 då ju. Vad gör resterande med sina PS4??? Är det som folk köper samma PS4 flera ggr eller?

De räknar bara ps-plus i artikeln, microsoft räknar alla aktiva per månad med ett xbox live konto, guld eller free. Kan man ens ha en xbox one eller ps4 utan ett konto?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

På konsol så är det konsoltillverkarna (Sony, Microsoft och Nintendo) som står för serverkostnaderna, medan på PC så är det i regel spelutvecklarna själva som får stå för kalaset, alt spelarna.

Tacka vet jag den gamla goda tiden "ASE - The All-Seeing Eye" det fungerade klockrent. Och det borde fungera ännu bättre idag tror jag med dagens uppkopplingar.


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv
Skrivet av eld:

De räknar bara ps-plus i artikeln, microsoft räknar alla aktiva per månad med ett xbox live konto, guld eller free. Kan man ens ha en xbox one eller ps4 utan ett konto?

De räknar xbox live activa users... 64 miljoner. Även om bara hälften skulle vara gold så är det ju märkligt få psn konton (något som inte indikeras). Nej du behöver inte ett live konto för att spela på xbox. Det räcker med ett lokalt Konto. Var rätt löjligt för nåt. År sedan när Såny skröt om sina psn siffror där deras tv apparater och handenheter inkluderades

Medlem
Skrivet av anon_81726:

De räknar xbox live activa users... 64 miljoner. Även om bara hälften skulle vara gold så är det ju märkligt få psn konton (något som inte indikeras). Nej du behöver inte ett live konto för att spela på xbox. Det räcker med ett lokalt Konto. Var rätt löjligt för nåt. År sedan när Såny skröt om sina psn siffror där deras tv apparater och handenheter inkluderades

PSN har över 90 miljoner aktiva användare varje månad vilket är i ungefär samma nivå som Steam.

I motsvarande siffra för Xbox-live ingår användare från Xbox, PC, telefoner, surfplattor och en del Switch-användare som spelar Minecraft. I siffran från Sony ingår i stort sett bara konsol- och PS Now-användare. Det är väl snarare Xbox-live som ser ut att ha en låg siffra med tanke på användar-underlaget?

Medlem
Skrivet av Margy:

PSN har över 90 miljoner aktiva användare varje månad vilket är i ungefär samma nivå som Steam.

I motsvarande siffra för Xbox-live ingår användare från Xbox, PC, telefoner, surfplattor och en del Switch-användare som spelar Minecraft. I siffran från Sony ingår i stort sett bara konsol- och PS Now-användare. Det är väl snarare Xbox-live som ser ut att ha en låg siffra med tanke på användar-underlaget?

Vore ju bra med källa. Inte för jag tror du hittar på en länk kan du kosta på dig.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vore ju bra med källa. Inte för jag tror du hittar på en länk kan du kosta på dig.

Källa på vad - antalet användare?

Att man passerat 90 miljoner nämndes under Sonys konferens på CES för någon månad sedan. Där sade Sony-chefen att man ville utnyttja den stora användarbasen på PSN till att nå ut med mer saker från sina film-, TV- och musik-avdelningar.

En googling ger bland annat:
https://variety.com/2019/gaming/news/ps4-clears-91-6-million-...

eld
Medlem
Skrivet av anon_81726:

De räknar xbox live activa users... 64 miljoner. Även om bara hälften skulle vara gold så är det ju märkligt få psn konton (något som inte indikeras). Nej du behöver inte ett live konto för att spela på xbox. Det räcker med ett lokalt Konto. Var rätt löjligt för nåt. År sedan när Såny skröt om sina psn siffror där deras tv apparater och handenheter inkluderades

Som jag skrev, microsoft räknar alla live konton som är aktiva, artikeln räknade upp hur många som har ett ps+ konto. Det är därför sifforna ser ut som det gör från båda sidorna.

Informationen online skiljer lite från vad du säger, det står överallt att man måste ha ett live konto för att kunna använda xbox one, sen kan den vara offline eller online. (dvs inte guld-konto, men ett faktiskt live-konto)

Medlem
Skrivet av Margy:

Källa på vad - antalet användare?

Att man passerat 90 miljoner nämndes under Sonys konferens på CES för någon månad sedan. Där sade Sony-chefen att man ville utnyttja den stora användarbasen på PSN till att nå ut med mer saker från sina film-, TV- och musik-avdelningar.

En googling ger bland annat:
https://variety.com/2019/gaming/news/ps4-clears-91-6-million-...

På vad som räknas in i siffrorna.
"I motsvarande siffra för Xbox-live ingår användare från Xbox, PC, telefoner, surfplattor och en del Switch-användare som spelar Minecraft. I siffran från Sony ingår i stort sett bara konsol- och PS Now-användare. Det är väl snarare Xbox-live som ser ut att ha en låg siffra med tanke på användar-underlaget?"

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Källa på vad - antalet användare?

Att man passerat 90 miljoner nämndes under Sonys konferens på CES för någon månad sedan. Där sade Sony-chefen att man ville utnyttja den stora användarbasen på PSN till att nå ut med mer saker från sina film-, TV- och musik-avdelningar.

En googling ger bland annat:
https://variety.com/2019/gaming/news/ps4-clears-91-6-million-...

Du skrev en herrans massa utan att nämna en enda källa..

Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

är nog en hel del som köpt två gånger pga den gått sönder...

Du verkar sitta inne på någon typ av information över hur många ps4or som har gått sönder. Verkar även vara ganska hög fail-rate. Dela gärna med dig av källan.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Du verkar sitta inne på någon typ av information över hur många ps4or som har gått sönder. Verkar även vara ganska hög fail-rate. Dela gärna med dig av källan.

Haha har margy bett dig be om källa? Nej jag har ingen källa. Men elektronik som spelkonsoler har en tendens att gå sönder om de används mycket speciellt om de står nära golv och drar in massa damm. De kan även gå sönder om man puttar ner dom från bord osv. PS4 har ändå funnits sedan 2013. Det var bara ett antagande jag gjorde för att förklara att så många PS4 sålts men så få används med PSN.
Och nej jag påstår inte att Xbox skulle hålla bättre kvalitet, fick själv en one S där fläkten lät illa och fick bytas på garanti.

Medlem

Playstation går som på räls, iaf när det var SJ som gällde enbart, och det är bara att gratulera och hoppas de inte fipplar bort sig med ps5an bara. Alltid risk när de går bra för ett konsolföretag att de effar upp det rejält med något vansinne till släpp.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

för att förklara att så många PS4 sålts men så få används med PSN.

Skillnad på PSN och ps-plus.
PSN är nätverket. Playstation konto behövs för PSN. Ps-plus är prenumerationen. Lägg därtill på att om man kör psnow så krävs ingen ps-plus prenumeration för att spela online.

Xbox har även samma upplägg.
Xbox live = nätverk. Xbox live konto krävs för att använda Xbox live. Xbox live Gold är prenumerationen. Microsoft ger ut siffror över Xbox live mau, inte gold prenumeranter.

För att sen ge lite mer information på vad du tidigare frågade efter källa på så krävs det ett Xbox live konto på switch för att spela Minecraft crossplattform. Samma om du vill köra Xbox spel på PC.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På vad som räknas in i siffrorna.

Skrivet av anon_326114:

Du skrev en herrans massa utan att nämna en enda källa..

Både Microsoft och Sony räknar alla som på något sätt har loggat in med ett Xbox- eller PSN-konto.

När det gäller Microsoft kan det vara någon som spelar Solitaire på sin iPhone medan de väntar på bussen, någon som loggar in automatiskt när de startar sin PC, någon som spelar Minecraft på Switch eller en surfplatta eller någon som spelar på sin Xbox.

När det gäller Sony finns det betydligt färre som använder ett PSN-konto av någon anledning om man inte har en konsol eller använder PS-Now.

Sedan blir det nästan parodiskt när en del försöker jämföra hur många som på något sätt loggat in med ett Xbox-konto med hur många som betalar för PS+.

"Xbox Live monthly active users reached a record 64 million, with the highest number of mobile and PC users to date."
https://www.pcgamesinsider.biz/news/68452/microsoft-reports-h...

Inaktiv
Skrivet av eld:

Som jag skrev, microsoft räknar alla live konton som är aktiva, artikeln räknade upp hur många som har ett ps+ konto. Det är därför sifforna ser ut som det gör från båda sidorna.

Informationen online skiljer lite från vad du säger, det står överallt att man måste ha ett live konto för att kunna använda xbox one, sen kan den vara offline eller online. (dvs inte guld-konto, men ett faktiskt live-konto)

Hur räknar man offline konton...?

Inaktiv

Okej, innan ännu fler verkar vilja fake-news-prata om att det skulle gå dåligt för PSN

Bara PSN är större än hela Nintendo och Xbox, alltså då inte bara Nintendo och Xbox's respektive onlinetjänster, utan bara PSN har större omsättning än allt de andra gör.

"Total network services revenue in 2018 was 1373 billion yen, which is around $12.5 billion" Ännu mer imponerande sett till att Xbox även inkluderar PC, mobiler och Minecraft-konton i sin omsättning. De är trots allt det inte i närheten.

https://www.resetera.com/threads/psn-generated-more-revenue-t...

Även PS Now dominerar spel-som-tjänst marknaden.

https://media.pcgamesinsider.biz/2018/11/93480/superdatastrea...

eld
Medlem
Skrivet av anon_81726:

Hur räknar man offline konton...?

Alla konton som inte varit aktiva den månaden är offline, det är dock svårt att se skillnaden mellan aktiva offline konton och inaktiva.

Medlem
Skrivet av Margy:

Både Microsoft och Sony räknar alla som på något sätt har loggat in med ett Xbox- eller PSN-konto.

När det gäller Microsoft kan det vara någon som spelar Solitaire på sin iPhone medan de väntar på bussen, någon som loggar in automatiskt när de startar sin PC, någon som spelar Minecraft på Switch eller en surfplatta eller någon som spelar på sin Xbox.

När det gäller Sony finns det betydligt färre som använder ett PSN-konto av någon anledning om man inte har en konsol eller använder PS-Now.

Sedan blir det nästan parodiskt när en del försöker jämföra hur många som på något sätt loggat in med ett Xbox-konto med hur många som betalar för PS+.

"Xbox Live monthly active users reached a record 64 million, with the highest number of mobile and PC users to date."
https://www.pcgamesinsider.biz/news/68452/microsoft-reports-h...

Okej tackar.

Tycker att PS5 känns tidigt men det är ju samma 7 års-cykel som tidigare. PS3 kom 2006 PS4 2013 och PS5 då kanske 2020. Passar ju bra med Tokyo OS.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Alla konton som inte varit aktiva den månaden är offline, det är dock svårt att se skillnaden mellan aktiva offline konton och inaktiva.

Nja. Offline konton är konton som aldrig driftats online. Dvs konsol konton som man har om man inte kopplar sin konsol till nätet.

Inaktiv

En snabb koll bakåt visar att ca 1 tredjedel av live användarna ej varit gold. Vilket skulle visa att ungefär lika många spelar online på PS4 som på xbox. Detta bör inte förvåna någon då Xbox traditionellt alltid varit bättre på online spel än PS. Finns väldigt många ensamma ps4 spelare uppenbarligen....

Avstängd
Skrivet av anon_326400:

Okej, innan ännu fler verkar vilja fake-news-prata om att det skulle gå dåligt för PSN

Bara PSN är större än hela Nintendo och Xbox, alltså då inte bara Nintendo och Xbox's respektive onlinetjänster, utan bara PSN har större omsättning än allt de andra gör.

"Total network services revenue in 2018 was 1373 billion yen, which is around $12.5 billion" Ännu mer imponerande sett till att Xbox även inkluderar PC, mobiler och Minecraft-konton i sin omsättning. De är trots allt det inte i närheten.

https://www.resetera.com/threads/psn-generated-more-revenue-t...

Även PS Now dominerar spel-som-tjänst marknaden.

https://media.pcgamesinsider.biz/2018/11/93480/superdatastrea...

Sony leker just nu bara med Microsoft. Jag misstänker att det blir ingen xbox kommande generation för dom ser ingen mening i att tävla med gud. Vad har ens xbox för exklusiva spel som lockar? Spider-Man, God of war, Horizon zero dawn och last of us sopar mattan med allt i spelvärlden. Jag skulle känna mig jävligt värdelös om jag var en xbox-fanboy i stället för en Sony.


signatur

PS5 och inget annat.

1
Skriv svar