Hands-on – Anthem

Robot
Hands-on – Anthem

Livet på andra sidan eftertexterna i Anthem är hårdare, svårare – och mer av samma.

#anthem, #bioware, #ea


Medlem

Vi får väl se hur pass bra end game kommer engagera spelare.
För mig blir det Ea Premier 30 dagar, hårdtesta för 149kr, är det kul så fortsätter man ju, annars kan man bara avsluta det och gå vidare till nästa projekt

Medlem

Ska nöta idag och i helgen. Sen får vi se vart det landar


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Konstigt att speltillverkarna fortfarande inte insett hur viktigt endgame är i spel.. Alltså, de har säkert visioner och tankar på att lägga till det senare i spelet - men då glömmer de nog bort hur många hardcore spelare som drar igenom spelet på kort tid.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Konstigt att speltillverkarna fortfarande inte insett hur viktigt endgame är i spel.. Alltså, de har säkert visioner och tankar på att lägga till det senare i spelet - men då glömmer de nog bort hur många hardcore spelare som drar igenom spelet på kort tid.

Mjo, fast när jag läser artikeln så låter det ju som att Fredrik hade förväntat sig något som man nästan aldrig får i den här typen av spel. Ta The Division, Destiny eller varför inte Diablo/Path of Exile - i dessa spel så innebär ju inte endgame direkt någon förändring i berättande eller gameplay. Precis så som Fredrik beskriver Anthems endgame så går ju dessa spel oftast ut på att man tar sig an svårare varianter av sådant man redan gjort, samt nya dungeons/rifts/maps/strikes/etc. På artikeln låter det ju som att Anthem har klassisk ARPG/loot'n'shoot/hack'n'slash endgame vilket säkert passar många som handen i handsken.

Medlem

Att skaffa gear för gearets skull har aldrig varit min grej. Utan i wow var det roligt att skaffa gear så man kunde möta nya stora bossar. Men om det är samma bossar, men de är större och farligare så kanske det inte kommer vara något för mig.
Men vi får se, jag ska också köpa en månad och se hur det känns.

Medlem

Testade demon nyss. pratade med nån om nåt och sen in i dräkten, tog 2 minuter innan jag fattade hur jag skulle starta uppdraget och sen fick jag ett servermeddelande att något gått fel och jag fick börja om från början, där och då avinstallerade jag så endgame känns avlägset=) men vem vet, nästa vinter kanske man blir sugen igen, eller inte?


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Finns det någon som faktiskt tycker att "bullet-sponges" är kul och bra speldesign? Likt The Devision ser det ju ut som att man måste skjuta 5st mag, samtidigt som en polare spamar granater och en annan står i melee och bara slår och slår, för att få ihjäl en fiende...

Personligen har jag aldrig gillat det och förstår inte att spelutvecklare tycker det verkar rimligt och således vore det kul o se om någon faktiskt gillar detta?

Medlem

Läste att det var "öppen spelhelg" nu över helgen. Hur hittar jag det för att prova på xboxen? Som den konsolnoob jag är?

Skrivet av Lethenstroom:

Läste att det var "öppen spelhelg" nu över helgen. Hur hittar jag det för att prova på xboxen? Som den konsolnoob jag är?

Sök bara på "Anthem" i butiken så kommer du att hitta demon.


signatur

Xbox Series X / PS4 Pro / Switch Lite

Medlem

Testade demot lite nu under kvällen och det kändes inte som min kopp te. Väldigt enformigt. Ta dig dit, döda. Ta dig dit, döda. Känner heller inte att det lever upp till vad de har lovat. Världen kändes inte öppen, utan mer som en kanjon där du inte får flyga för högt. Det man såg under E3 2017 är ju bara att glömma.

Medlem

Körde den lilla storyn i öppna betan. Blev precis klar och jag gick från mottligt intresserad till inte alls. Flygandet va det enda roliga.

Medlem

Tycket inte alls spelet kändes öppet. kändes lite trist o fattigt...


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Jag har alltid tyckt att det ser superhäftigt ut. Men förväntar mig verkligen inget speciellt av det här. Enformigt hade man kunnat förstå att det skulle bli så fort man såg trailern, eller?

Medlem

Jag spelade ut demot igår och spelade strongholdet några gånger. Kan ju tyvärr bara spela på hard då grandmaster 1-3 är låst för lvl 30. Jag gillar spelet jättemycket än så länge, jag tror dom är något på spåret Bioware. Det är ju väldigt likt destiny och division i upplägg men känns mera rimligt att tömma flera mag i en stor superspindel som e fyrtielva gånger större än mig själv än i en arginst upprorsmakare i divions som e human. Världen är fantastisk fin att flyga runt i, men ja lite begränsad är man ibland. Höjdmässigt borde man kunna flyga högre.

Vapnen känns feta som attans. Blir köp dagen ett

Medlem

Är väl ingen - öppen demo - om man måste ha ett betalkonto för att kunna köra det?


signatur

- pixelfantast

Medlem

Det som jag är rädd för är samma sak som flesta mmo. Är inte välplanerade mobs och mekaniker. Att fiender får mer HP och skada är förståeligt och bra för det gör att du måste fixa gear bra nog för att ta dig dit.

Men ett viktigt men det behövs helt ny gear med inte bara bättre. Kanske en till ny boss även. Och sen krävs det att bossar gör saker där du måste bry dig om en till mekanik. Samma kan gälla mobs frågan är dock detta hur gör man detta om inte taunt finns direkt? Kan man lita fiender? Alla är ju ranged. Ja ni fattar hela strukturen i Anthem är gör skada ta så lite skada som möjligt. Dvs det finns inte mycket luftrum till mekaniker. Precis som Diablo om det skulle blivit ett mmo. Det jag befarar är spelet blir ett wow i Diablo stuk. Ett jack n slash där siffror bara spelar roll.

Det ställs inte mycket tänk och skicklighet på dig som spelare, detta är ett problem för det är kul med siffror och skada och coola attacker.

Men efter ett tag så blir det tröttsamt väldigt snabbt, och detta gör att jag avvaktar jag hade köpt detta annars om jag såg en glimpt utav lite hjärnspel kita, skjut din team8 ner till 10 % HP så tappar han en mindcontroll på sig. Sen tror jag helt ärligt en till klass som helar andra i din grupp genom att skjuta dom hade varit viktigt då många gillar detta trinity spelet det kan vara en ability med 4 sec cd. Men något sätt att hela effektivt iaf förutom din ultimate. Känns bättre än destiny men precis som destiny fallerar det på mekaniker på hur klass systemet fungerar.

Medlem

Nu har jag spelat klart alla uppdragen samt kört stronghold. Spelet är oftast roligt, striderna är tunga, men monotona. Roligast att utföra olika kombos tillsammans med vänner.

Ain är dock oerhört stendöd ibland. Antingen träffas du av hitscans som inte missar (antagligen för att man inte orkat utveckla deras ai till någon högre grad?), men kan stå kvar på en och samma plats. Det som gör spelet svårt är inte att fienderna gör mycket skada, det är att de är för många och spawnar på konstiga platser framför eller bakom torn. Vissa bossar (stenjättarna och bland annat en jätterobot) står oftast kvar på en och samma plats rätt länge trots att man körde på hard. Spindelbossen i Stronghold jagar ju i alla fall så den är lite roligare. Även på normal "äter" både mobs och bossar kulor till frukost.

Trots att spelet är open-world känns det ändå linjärt. Gör detta, döda några fiender, plocka items. Det finns liksom inget utrymme för att få välja sin egen väg. Storyn brydde jag mig inte ett dugg om då det i allmänhet känns generisk och långrandig.

Således ett spel som har potential, men saknar den unika bioware-själ som t ex dragon age origins, Baldurs gate, Neverwinter nights eller mass effect 1-2 hade. Världen är vacker, men känner ingen glädje alls att vilja utforska mera. Det är helt enkelt för generiskt. Gå dit, döda dom där, interagera med detta, gör si och gör så. Pusslen är mest bara i vägen och känns mer som utfyllnad än något annat.

När man för första gången gick ut på äventyr i neverwinter nights eller dragon age origins fanns där en värld som var farlig, fylld med oväntade händelser och karaktärer. Allt man hade var en bok och resten gav utrymme för egen fantasi att få klura ut saker själv. I Anthem har man lämnat mer plats åt strider med fokus på loot. Jag har inget emot det, men det tar för mycket plats för min smak. Är detta det bästa dom kan visa upp och för att få folk att köpa spelet eller inte ger det inget vidare bra helhetsintryck.

Antingen sitter de och trycker på en fullversion som är totalt annorlunda än detta och kommer att konvertera även de mest skeptiska eller så är det exakt lika som det patchade "demot" fast med några fixar här och där. Jag hoppas förstås på det förstnämnda.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

fue
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Testade demot lite nu under kvällen och det kändes inte som min kopp te. Väldigt enformigt. Ta dig dit, döda. Ta dig dit, döda. Känner heller inte att det lever upp till vad de har lovat. Världen kändes inte öppen, utan mer som en kanjon där du inte får flyga för högt. Det man såg under E3 2017 är ju bara att glömma.

En fråga, vad hade du förväntat dig, om du nu säger att det inte ser ut som e3 2017.

Medlem
Skrivet av fue:

En fråga, vad hade du förväntat dig, om du nu säger att det inte ser ut som e3 2017.

Ett nedgraderat spel kan fortfarande vara bra.

fue
Medlem

@Bojkott: 3 strongholds vid launch
sen att fienderna/bossarna inte utger nya abilties vid Grandmaster 1,2,3. Utan bara mer HP, dvs bara mer bulletsponge. Men ja, jag kmr köra det viaOrigin Access Premier. Men har inga förväntningar.

Medlem
Skrivet av magma:

Nu har jag spelat klart alla uppdragen samt kört stronghold. Spelet är oftast roligt, striderna är tunga, men monotona. Roligast att utföra olika kombos tillsammans med vänner.

Ain är dock oerhört stendöd ibland. Antingen träffas du av hitscans som inte missar (antagligen för att man inte orkat utveckla deras ai till någon högre grad?), men kan stå kvar på en och samma plats. Det som gör spelet svårt är inte att fienderna gör mycket skada, det är att de är för många och spawnar på konstiga platser framför eller bakom torn. Vissa bossar (stenjättarna och bland annat en jätterobot) står oftast kvar på en och samma plats rätt länge trots att man körde på hard. Spindelbossen i Stronghold jagar ju i alla fall så den är lite roligare. Även på normal "äter" både mobs och bossar kulor till frukost.

Trots att spelet är open-world känns det ändå linjärt. Gör detta, döda några fiender, plocka items. Det finns liksom inget utrymme för att få välja sin egen väg. Storyn brydde jag mig inte ett dugg om då det i allmänhet känns generisk och långrandig.

Således ett spel som har potential, men saknar den unika bioware-själ som t ex dragon age origins, Baldurs gate, Neverwinter nights eller mass effect 1-2 hade. Världen är vacker, men känner ingen glädje alls att vilja utforska mera. Det är helt enkelt för generiskt. Gå dit, döda dom där, interagera med detta, gör si och gör så. Pusslen är mest bara i vägen och känns mer som utfyllnad än något annat.

När man för första gången gick ut på äventyr i neverwinter nights eller dragon age origins fanns där en värld som var farlig, fylld med oväntade händelser och karaktärer. Allt man hade var en bok och resten gav utrymme för egen fantasi att få klura ut saker själv. I Anthem har man lämnat mer plats åt strider med fokus på loot. Jag har inget emot det, men det tar för mycket plats för min smak. Är detta det bästa dom kan visa upp och för att få folk att köpa spelet eller inte ger det inget vidare bra helhetsintryck.

Antingen sitter de och trycker på en fullversion som är totalt annorlunda än detta och kommer att konvertera även de mest skeptiska eller så är det exakt lika som det patchade "demot" fast med några fixar här och där. Jag hoppas förstås på det förstnämnda.

Jag hållet med dig på fler punkter. Just det där när man ger sig ut på äventyr; det finns ingen direkt känsla av mystik eller förväntan. Som det gjorde i DA:O m.m. Dom skulle kunna dra ner lite på pangpanget och låta våga lämna utrymme för något mer.


signatur

Niet.

1
Skriv svar