Metro-spelen på Steam blir review-bombade

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Folk verkar ju inte minnas hur det var i början. "Va!? Ska man behöva installera nåt himla Steam för att kunna köpa vissa spel!?! BUUUUUU!!"
Sen visade det sig vara ganska smidigt och bra. Om Epic store växer till sig blir det säkert lika bra som Steam. Reviewbombarna kommer växa upp och inse att de varit idioter.

Men det är ju Exklusiviteten det handlar om.

Jag hoppas så mycket att detta spelet totalfloppar på Epic.
Jag hoppas att alla spelen (det har blivit en drös nu), som Epic köpt 12 månaders monopol på, floppar, och det borde alla göra. Varför?
Ganska enkelt.
Det ENDA sättet för Valve och de andra att konkurrera med exklusiva titlar är att köpa sig egna. Är det den utvecklingen vi vill ha?
Ja, det finns spel som finns på steam som inte finns på andra ställen, men bortsett från deras egna spel så hindrar de inte andra plattformar att sälja dem.
Denna utvecklingen är dålig, bara dålig och inget annat än dålig. Det ända sättet att motverka det är att protestera, och det gärna med plånboken.
Så snälla, vänta ett tag med att köpa spelet. Gärna 12 månader så att monopolet gått ut. Sen köp spelet var ni helst önskar, även om det då råkar vara hos Epic. Men snälla, gör något.
Review bombning av andra spel må vara fel sätt att gå, även om jag förstår hur de tänker, så kanske du också kan växa upp och se hur sådan här verksamhet Epic håller på med påverkar oss negativt.

Medlem

Jag förstår inte hur det ska göra med linux versionen, bara steam stödjer linux, eller ska dom skippa en linux version den hör gången, då blir det inget köp för mig.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Ja ge fan i att köpa spelet borde väl vara ett sätt. Att bomba spel som faktiskt är bra samt har fått väldigt bra betyg sen det släpptes med dåliga betyg är bara omoget. Folk glömmer lätt att även spelutvecklare är vinstdrivande, vem fan tackar nej till en möjlig större vinst bara för att inte trampa någon finnig anonym tonåring på tårna?

Tycker faktiskt numera att det är en rätt bra kanal för att visa missnöje. Det ger rubriker och påverkar. Vad tror du skriva en arg e-post till utgivaren hade gjort för effekt?

Sen undrar jag om de verkligen får en större vinst genom försäljningen på Epic store. Det tror jag knappast. För många kommer ge fan i att köpa spelet där.

Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Tycker faktiskt numera att det är en rätt bra kanal för att visa missnöje. Det ger rubriker och påverkar. Vad tror du skriva en arg e-post till utgivaren hade gjort för effekt?

Sen undrar jag om de verkligen får en större vinst genom försäljningen på Epic store. Det tror jag knappast. För många kommer ge fan i att köpa spelet där.

Nej jag är inte naiv nog att tro att en "arg lapp" gör en skillnad. Vad jag tror gör en skillnad är precis vad jag skrev nämligen att visa sitt missnöje genom att inte köpa spelet, för det enda som pratar är just pengar.

Och angående vinsten så skrev jag "möjlig vinst" just för att jag inte heller tror att det kommer sälja lika bra på Epic gentemot steam.

Jag gillar metro både spelen och böckerna men jag kommer inte köpa det på Epic. Dock mer av lathet än någon form av idealism. Jag väntar gladeligen 1år till det kommer just på steam.

ELF
Medlem

@sarlucic: Skulle räcka med att kontot blir låst en vecka så skulle folk skita på sig.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Flakmonkey

Det som jag alltid blir nyfiken på när sånt här händer är hur många som skulle köpt spelet om det funnits på Steam som exemplet är i det här fallet eller om ett spel haft dedikerade servrar eller om det inte haft mikrotransaktioner. Det är ju lätt att skrika på bojkott om bojkotten gäller något som man ändå inte tänkt köpa. Är det ens en bojkott då förresten?

Hursom så spelar Valve sina kort rätt bra här. De framställer sig själva som the good guys och kan med lätthet hävda att de minsann aldrig skulle gjort något liknande när det är mer troligt att de skulle gjort precis samma sak om läget varit det omvända. Det är ju inte som att Valve
inte gillar pengar. Eller de bojkottar kanske det här med mikrotransaktioner, loot boxes och att ta betalt för virtuella spelkort?

Epic är såklart inte bättre de, men de utvecklar åtminstone fortfarande spel och en inte lite populär spelmotor. Vad gör Valve? En digital folder för dina spel och communityfunktionalitet?

Nej det känns som om det bästa vore om någon bara kunde utveckla en launcher/community som inte har en egen butik utan där du får samma funktionalitet oavsett var du köper spelet. Är det billigare att köpa det på Valves butik köp det där? Är det billigare att köpa direkt från EA, köp det där. Gillar du inte Valve eller EA? Köp det då på GoG. Orkar inte du inte skapa konto på GoG köp det från Epics butik. Det ska kvitta vilket.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Nej jag är inte naiv nog att tro att en "arg lapp" gör en skillnad. Vad jag tror gör en skillnad är precis vad jag skrev nämligen att visa sitt missnöje genom att inte köpa spelet, för det enda som pratar är just pengar.

Och angående vinsten så skrev jag "möjlig vinst" just för att jag inte heller tror att det kommer sälja lika bra på Epic gentemot steam.

Jag gillar metro både spelen och böckerna men jag kommer inte köpa det på Epic. Dock mer av lathet än någon form av idealism. Jag väntar gladeligen 1år till det kommer just på steam.

För det mesta bryr jag mig inte om betyg längre, möjligen lite när jag kollar in nya spel. Har upptäckt att många spel jag gillar inte har så höga betyg, och att en del spel som har skyhöga betyg inte var speciellt bra (för mig).

Det är kanske lite gnälligt att rösta ner gamla spel, men det är så vanligt nu. De som ger ut spel får räkna med sånt om de gör saker som inte gillas av stora massan.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Nosnos:

Vad gör Valve? En digital folder för dina spel och communityfunktionalitet?

Nej det känns som om det bästa vore om någon bara kunde utveckla en launcher/community som inte har en egen butik utan där du får samma funktionalitet oavsett var du köper spelet. Är det billigare att köpa det på Valves butik köp det där? Är det billigare att köpa direkt från EA, köp det där. Gillar du inte Valve eller EA? Köp det då på GoG. Orkar inte du inte skapa konto på GoG köp det från Epics butik. Det ska kvitta vilket.

Tror att du är något på spåret här. Det som iaf jag gillar med Steam är just inramningen och allt på samma plats. Achievements, profil, badges, dela screenshots, vänner etc är ju i stort sett "konsolkänsla för PC" och jag tror att det är något många gillar. Att då sprida ut sina spel ter sig inte särskilt lockande.


signatur

Jump in.

Testpilot

Har inget emot konkurrens men då vill jag se billigare priser också.
Exklusiva deals är inte rätt väg , €59.99 för Metro Exodus är inte ett pris jag tänker betala vid release.

Allt annat snack om deras storefront är bara tjafs , för mig kvittar det.

Jag lutar mig bakåt och kollar in hur detta kommer att landa innan jag öppnar plånboken.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Tror att du är något på spåret här. Det som iaf jag gillar med Steam är just inramningen och allt på samma plats. Achievements, profil, badges, dela screenshots, vänner etc är ju i stort sett "konsolkänsla för PC" och jag tror att det är något många gillar. Att då sprida ut sina spel ter sig inte särskilt lockande.

Det närmsta som jag tänker på rak arm hade ju varit något som Playnite eller Discord.

Själv är jag helt ointresserad av alla extra funktioner i någon launcher, en helt bar version som endast startar spelen hade varit att föredra. För tex. Steam forumen är helt åt helvete dåliga. Workshop har 0 användarvänlighet eller kontroll.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Det som jag alltid blir nyfiken på när sånt här händer är hur många som skulle köpt spelet om det funnits på Steam som exemplet är i det här fallet eller om ett spel haft dedikerade servrar eller om det inte haft mikrotransaktioner. Det är ju lätt att skrika på bojkott om bojkotten gäller något som man ändå inte tänkt köpa. Är det ens en bojkott då förresten?

Hursom så spelar Valve sina kort rätt bra här. De framställer sig själva som the good guys och kan med lätthet hävda att de minsann aldrig skulle gjort något liknande när det är mer troligt att de skulle gjort precis samma sak om läget varit det omvända. Det är ju inte som att Valve
inte gillar pengar. Eller de bojkottar kanske det här med mikrotransaktioner, loot boxes och att ta betalt för virtuella spelkort?

Epic är såklart inte bättre de, men de utvecklar åtminstone fortfarande spel och en inte lite populär spelmotor. Vad gör Valve? En digital folder för dina spel och communityfunktionalitet?

Nej det känns som om det bästa vore om någon bara kunde utveckla en launcher/community som inte har en egen butik utan där du får samma funktionalitet oavsett var du köper spelet. Är det billigare att köpa det på Valves butik köp det där? Är det billigare att köpa direkt från EA, köp det där. Gillar du inte Valve eller EA? Köp det då på GoG. Orkar inte du inte skapa konto på GoG köp det från Epics butik. Det ska kvitta vilket.

Jag avbokade iaf min kopia som jag hade på g2 pga det omvandlades till en Epic nyckel.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Nybliven pappa till en liten dotter här så jag har inga problem med att vänta 1 år på att få Metro tillgängligt. Visst hade jag kunnat köra det på PS4 men va fan detta ska köras på pc!

Stort grattis till ett liv utan ordentlig sömn, magsjuka (när knodden börjar på dagis) och en jävla massa kärlek från det finaste som finns!


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Härligt, kan de gott ha! Ska nog in och skriva en själv förresten!


signatur

AYY LMAO

Medlem

Hade turen att köpa spelet nån timma innan de tog bort "Metro Exodus" från Steam. En vän i Steam listan hade skickat runt varningen till alla sina vänner. Jag lade ut varningen direkt på gemenskapen och flera tackade o köpte spelet. Jag hatar verkligen denna köpa hets som EPiC mosar på med. Exklusivitet är rent crap. Hade tyvärr piratat spelet om jag ej hunnit. Flera på gemenskapen skulle göra det, läste jag.

Skrivet av Mortaigne:

Tror att du är något på spåret här. Det som iaf jag gillar med Steam är just inramningen och allt på samma plats. Achievements, profil, badges, dela screenshots, vänner etc är ju i stort sett "konsolkänsla för PC" och jag tror att det är något många gillar. Att då sprida ut sina spel ter sig inte särskilt lockande.

Klockrent skrivet. Det är just så här jag känner med plattformen Steam. En konsolkänsla för PC. Jag diggar verkligen alla funktioner som Steam har. Redigera sin profil är skoj.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Hade turen att köpa spelet nån timma innan de tog bort "Metro Exodus" från Steam. En vän i Steam listan hade skickat runt varningen till alla sina vänner. Jag lade ut varningen direkt på gemenskapen och flera tackade o köpte spelet. Jag hatar verkligen denna köpa hets som EPiC mosar på med. Exklusivitet är rent crap. Hade tyvärr piratat spelet om jag ej hunnit. Flera på gemenskapen skulle göra det, läste jag.

Klockrent skrivet. Det är just så här jag känner med plattformen Steam.

Deras twitter flöde är knökfullt med meme bilder på pirater. Saken är den att ja, Epic launcher har många användare, men hur många av dessa är intresserade av Metro? Jag chansar på en ganska liten del. Det hade varit en helt annan sak om de hade gått ut och sagt att vi även kommer släppa spelet på epic launchern, då hade de kunnat se vart de säljer sina spel och nästa spel hade varit prioriterat på en plattform. Nu beror exklusiviteten med all säkerhet på att Epic står med stora pengapåsen och lockar publicister med mera pengar så länge de hamnar hos dem.

Sen i sin tur har jag inget problem med att steam får lite motvind, det kommer säkert göra så de ger utvecklarna en större procent när de släpper spelet på steam vilket hjälper utvecklare, idag ger de endast bättre avtal till de stora drakarna, de som inte behöver det och de som sitter med sina egna förbannade launchers.

Medlem

Problemet är mer hur de hanterade situationen. Att bara nån vecka innan release helt avbryta släppet på Steam är sjukt dålig stil. Hade de från början annoserat att det kommer vara Epic exklusivt hade folk inte reagerat såhär öht. Otroligt respektlöst mot konsumenten.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Ja ge fan i att köpa spelet borde väl vara ett sätt. Att bomba spel som faktiskt är bra samt har fått väldigt bra betyg sen det släpptes med dåliga betyg är bara omoget. Folk glömmer lätt att även spelutvecklare är vinstdrivande, vem fan tackar nej till en möjlig större vinst bara för att inte trampa någon finnig anonym tonåring på tårna?

Du förstår nog själv att det handlar om att uppmärksamma ett sunket beteende från utgivarna av spelet. Vilket oftast skrivs i kommentarerna som lämnas. Och sen kommer de säkert inte köpa spelet. Så jag frågar dig återigen, vad ska de göra för att visa sitt missnöje om inte detta? Det är ett effektivt sätt att uppmärksamma tveksamma ageranden av företag. Sen att du kallar folk finniga anonyma förstår jag inte. Varför är du så elak?

Skrivet av anon_326443:

Avinstallerar steam, och säljer burken.

Synd att inte bilägare tog ditt råd när den stora utsläppsskandalen uppdagades. Jag menar, varför visa företaget sitt missnöje när de bara kunde sålt bilen och gå vidare?

Inaktiv

Älskar den där jävla bilden. Säger så mycket om spelcommunityt i stort

Medlem

lol vad töntigt beteende

Avstängd

En bunt med gnälliga barnrumpor. Tragiskt hur PC communityt har utvecklats till det sämre över tid.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Inaktiv
Skrivet av Sillgam:

Du förstår nog själv att det handlar om att uppmärksamma ett sunket beteende från utgivarna av spelet. Vilket oftast skrivs i kommentarerna som lämnas. Och sen kommer de säkert inte köpa spelet. Så jag frågar dig återigen, vad ska de göra för att visa sitt missnöje om inte detta? Det är ett effektivt sätt att uppmärksamma tveksamma ageranden av företag. Sen att du kallar folk finniga anonyma förstår jag inte. Varför är du så elak?

Synd att inte bilägare tog ditt råd när den stora utsläppsskandalen uppdagades. Jag menar, varför visa företaget sitt missnöje när de bara kunde sålt bilen och gå vidare?

Som jag har skrivit nu i 2 inlägg. Det bästa sättet att visa sitt missnöje borde väl vara att inte köpa spelet? Eller kanske inte köpa något av deras spel? Visst det kanske gör någon marginell skillnad om tillräckligt många spyr ur sig dåliga betyg på steam. Men jag tror helt ärligt att det enda som känns är att bojkotta.

Medlem

Skönt man han o köpa på steam


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

KoP
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag var en av dom som såg fram emot spelet men som nu skiter i det pga Epic. Jag har 99% av mitt bibliotek där och skaffar inte ett nytt konto pga ett sp spel. Jag hoppas faktiskt att detta straffar deep silver och thq.

Blir ett köp 2020.

Lär inte bli så kännbart för dem då spelet även släpps på Xbox och PS (där spelet även lär sälja bäst).

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Som jag har skrivit nu i 2 inlägg. Det bästa sättet att visa sitt missnöje borde väl vara att inte köpa spelet? Eller kanske inte köpa något av deras spel? Visst det kanske gör någon marginell skillnad om tillräckligt många spyr ur sig dåliga betyg på steam. Men jag tror helt ärligt att det enda som känns är att bojkotta.

De kan ju inte köpa spelet så det är ju lungt

Absolut borde de inte köpa spelet, men att inte köpa det är ju ingen feedback om vad du tycker. Genom att "lämna feedback" så får ju utvecklarna ett svar på varför du inte köper det.

Medlem

Folk som inte han köpa på steam. Gå till din lokala spel affär och köp en box av metro där dom innehåller steam keys.

Medlem
Skrivet av Busko:

Folk som inte han köpa på steam. Gå till din lokala spel affär och köp en box av metro där dom innehåller steam keys.

Det stämmer inte. Dom har sagt på Twitter att fysiska kopiera kommer ha en Epic Store nyckel inuti, undantaget ska vara Aurora edition av spelet... men den går på tusenlappen (och orsaken till det är att de redan är tillverkade och det kostar för mycket att ändra nu).

Medlem

Dagen då console wars kom till pc.
"Min återförsäljare är bäst! Nej min är bäst!"

Review bombings är rätt larvigt men tydligen ett effektivt sätt att uppmärksamma spelbranschen om missnöje på. Nu tycker jag att de gjorde fel i grund. De borde ju istället sätta högsta betyg på spelen i Steam, just för att de ligger på Steam.

Sen är det väl ingen spelare som hamnar i kläm genom att de ger snart 10 år gamla spel dåligt betyg ändå.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Som jag har skrivit nu i 2 inlägg. Det bästa sättet att visa sitt missnöje borde väl vara att inte köpa spelet? Eller kanske inte köpa något av deras spel? Visst det kanske gör någon marginell skillnad om tillräckligt många spyr ur sig dåliga betyg på steam. Men jag tror helt ärligt att det enda som känns är att bojkotta.

Och precis som jag sa så kommer de säkert inte köpa spelet. Vad är det för fel på att vilja göra sin röst hörd, och hur vill du att de går tillväga om inte på detta sätt?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Bra att folk har en möjlighet att visa sitt missnöje. Alla ni som klagar på detta och menar att det är omoget, vad rekommenderar ni att de gör istället?

Struntar i att köpa spelet?

Skriv svar