Metro-spelen på Steam blir review-bombade

Medlem
Metro-spelen på Steam blir review-bombade

Tråkiga nyheter med att Metro Exodus plockades bort från Steam, ett par veckor innan release.

Nu är många av fansen frustrerade och har ”review-bombat” både Metro 2033 och Metro Last Light.

Att man kunde få förhandsboka fram till och med releasedagen hade ju varit ett alternativ. (Om de nu inte hade låtit spelet finnas kvar). Men nu är sidan nedplockad för förhandsbokningar. Grattis till er som hann göra det innan.

https://store.steampowered.com/app/286690/Metro_2033_Redux/?l...

https://store.steampowered.com/app/287390/Metro_Last_Light_Re...

Det är synd att det eskalerat så mycket, men förståeligt. Men att tycka dåligt om Metro Exodus / Deep Silver via de äldre spelen tycker jag är lite onödigt, dock är ju sånt här väldigt vanligt numera. De sköt sig själva i foten helt enkelt.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Skägg.
10 Chambers

Läste det där, då var det ett par hundra som röstat ner, så kändes rätt menlöst.


signatur
Medlem

Exclusives är inte = konkurrens
Ny bryr jag mig inte i Metro ändå men det är inte oväntat att folk blir förbannade.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

@SilvaH: intressant tabell!

Svårt läge, Epic ger väl mer stålar till utgivaren som jag förstått, men det kan ju slå bakut om folk struntar i att köpa spelet öht.

Själv är jag extremt emot utvecklingen, så tröttsamt med femtielva launchers som ska konfas, uppdateras, skapas friends-list i och ha logins till.

Inaktiv

Nybliven pappa till en liten dotter här så jag har inga problem med att vänta 1 år på att få Metro tillgängligt. Visst hade jag kunnat köra det på PS4 men va fan detta ska köras på pc!

Inaktiv

Detta är anledningen till att användarrecensioner är skräp och man inte ska fästa någon vikt vid dem på t.ex. Metacritic.
Professionella spelrecensenter må vara sponsrade men de sågar sällan ett spel för att det inte släpps på diskett eller för att innehållet inte stämmer överrens med deras politiska vyer.

Älskar konkurrens, go go Epic! Om Steam säger jag, good riddance!

Medlem

Kan man inte se lite nyanserat på detta problem?! Det är vi som är kunden och antingen är man kund på epic store eller steam store.
Fruktansvärt barnsligt beteende så kallade gamers har. Jag är dock så pass gammal att inget förvånar mig längre.

Medlem

Fördelen med Epic launcher är väl att det inte har DRM? Detta är såvida utvecklaren själv inte väljer att lägga in ett då. Dessutom, på ps4 och Xbox blir man friad från Epic-launcher vad jag vet.

Känns lite onödigt med så många launchers nu för tiden. Hade räckt bra med steam, tycker jag. Tack och lov att vissa spel även släpps på gog. De har förvisso också en launcher, men den är åtminstone frivillig.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Kan man inte se lite nyanserat på detta problem?! Det är vi som är kunden och antingen är man kund på epic store eller steam store.
Fruktansvärt barnsligt beteende så kallade gamers har. Jag är dock så pass gammal att inget förvånar mig längre.

Håller med, vill man se framtida metro-spel så köper man, tycker man exklusiviteten är viktigare att protestera mot så låter man bli.

Medlem

Inte ett dugg förvånad, men samtidigt besviken att de sjunkit så lågt i omdöme. Om det är något företag som borde kritiseras är det ju Valve själva. Att utvecklare får behålla mer av intäkterna tycker jag bara är bra. Sedan att vi får dussintals andra launchers att leka med är en annan femma.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

"Ingen riktig gejmer bryr sig, det är bara små pluttiga låtsasgejmers som bryr sig." Dvs folk som köper spel skiter i

Det jag menar är att det inte spelar någon roll vad folk tycker, dom flesta som köper spel bryr sig inte om var eller hur spelen säljs, majoriteten är inte hardcore gamers

Ok, jag fattar.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av magma:

Fördelen med Epic launcher är väl att det inte har DRM? Detta är såvida utvecklaren själv inte väljer att lägga in ett då. Dessutom, på ps4 och Xbox blir man friad från Epic-launcher vad jag vet.

Känns lite onödigt med så många launchers nu för tiden. Hade räckt bra med steam, tycker jag. Tack och lov att vissa spel även släpps på gog. De har förvisso också en launcher, men den är åtminstone frivillig.

Många spel på steam är också DRM fria


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

Tramsigt. Hatet ska väl i så fall riktas mot Steam som tar för höga avgifter från utvecklarna.

Hur hjälper te.x review bombing utvecklaren att fortsättningsvis vilja ha spel på Steam? Blir dom taggade nu?

Inaktiv
Skrivet av Harmond:

Tramsigt. Hatet ska väl i så fall riktas mot Steam som tar för höga avgifter från utvecklarna.

Hur hjälper te.x review bombing utvecklaren att fortsättningsvis vilja ha spel på Steam? Blir dom taggade nu?

Håller med dig till fullo. Men folk som tar det så illa kan ju inte ha mycket till liv i en 2m radie utanför datorstolen. För att uttrycka mig pk så har det nog lite väl mycket "grus i underlivet".

Medlem
Skrivet av SilvaH:

https://i.imgur.com/wL7LZAp.jpg

Exclusives är inte = konkurrens
Ny bryr jag mig inte i Metro ändå men det är inte oväntat att folk blir förbannade.

När Steam släpptes hade dom knappt ett skit. Ge Epic store några månader så kommer dom nog ikapp.

Medlem

Inte direkt oväntat. Låt folk välja plattform, ta ett högre pris på Steam då så får folk avgöra själv.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Många spel på steam är också DRM fria

Det visste jag inte


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Nybliven pappa till en liten dotter här så jag har inga problem med att vänta 1 år på att få Metro tillgängligt. Visst hade jag kunnat köra det på PS4 men va fan detta ska köras på pc!

Precis. Finns fördelar med att vänta ett tag. Det är rätt najs att få tag i DLC-kompletta, fullpatchade spel till 75% rabatt på ett redan halverat orginalpris.

Medlem

Aldrig förstått mig på sånt här. Tycker det är skitlarvigt att bra spel ska få skit för de inte släpps på en speciell plattform på pc.. Jag förstår verkligen inte hur det kan vara ett sånt extremt problem . Skaffa epics store?? Det e precis lika gratis att skaffa som Steam. Istället för att hatbomba mig och kalla mig idiot osv, kan ingen förklara för mig istället varför detta är mer än ett larvigt i-landsproblem?

Skrivet av FejkFejksson:

"Ingen riktig gejmer bryr sig, det är bara små pluttiga låtsasgejmers som bryr sig." Dvs folk som köper spel skiter i

Det jag menar är att det inte spelar någon roll vad folk tycker, dom flesta som köper spel bryr sig inte om var eller hur spelen säljs, majoriteten är inte hardcore gamers

Fast saken är den att allt negativt som har gått runt Battlefield har skadat antalet sålda spel rejält, bara runt hälften fysiska kopior såldes i jämförelse med BF1.

Medlem

Folk verkar ju inte minnas hur det var i början. "Va!? Ska man behöva installera nåt himla Steam för att kunna köpa vissa spel!?! BUUUUUU!!"
Sen visade det sig vara ganska smidigt och bra. Om Epic store växer till sig blir det säkert lika bra som Steam. Reviewbombarna kommer växa upp och inse att de varit idioter.

Medlem

Bra att folk har en möjlighet att visa sitt missnöje. Alla ni som klagar på detta och menar att det är omoget, vad rekommenderar ni att de gör istället?

Medlem

Steam har hållit i taktpinnen såpass länge att folk får panik så fort utvecklare börjar snegla åt annat håll.

Barnsligt IMO.

Medlem

Jag var en av dom som såg fram emot spelet men som nu skiter i det pga Epic. Jag har 99% av mitt bibliotek där och skaffar inte ett nytt konto pga ett sp spel. Jag hoppas faktiskt att detta straffar deep silver och thq.

Blir ett köp 2020.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Inaktiv
Skrivet av Sillgam:

Bra att folk har en möjlighet att visa sitt missnöje. Alla ni som klagar på detta och menar att det är omoget, vad rekommenderar ni att de gör istället?

Ja ge fan i att köpa spelet borde väl vara ett sätt. Att bomba spel som faktiskt är bra samt har fått väldigt bra betyg sen det släpptes med dåliga betyg är bara omoget. Folk glömmer lätt att även spelutvecklare är vinstdrivande, vem fan tackar nej till en möjlig större vinst bara för att inte trampa någon finnig anonym tonåring på tårna?

Medlem

Kan man kalla dom för spelvärldens aktivister kanske?

Inaktiv
Skrivet av Sillgam:

Bra att folk har en möjlighet att visa sitt missnöje. Alla ni som klagar på detta och menar att det är omoget, vad rekommenderar ni att de gör istället?

Avinstallerar steam, och säljer burken.

Medlem

Folk är så jävla löjliga, folk som röstar ner spel av andra anledningar att spelet är dåliga missbrukar review systemet och borde få alla sina spel och steamkonto borttagit, små dumma barn.

Medlem

tycker det är bra att dom gör så, visar att potentiella kunder är missnöjda... jäkla epic skit saknar ju massa saker som man tar förgivet ska finnas o funkar på steam osv... nä verkligen fail på att ta bort metro från steam skyll er själva nu .....

eld
Medlem
Skrivet av Ravenknight:
Skriv svar