Microsofts spelavdelning tjänade mer pengar än någonsin senaste kvartalet

Robot
Microsofts spelavdelning tjänade mer pengar än någonsin senaste kvartalet

Och vad kan Obsidian hitta på..?

#microsoft, #xbox-one


Medlem

Jag fattar varför de tar betalt för x-box live men jag kommer aldrig förstå varför allmänheten går med på att betala. Betala för spelet. Betala sedan för att få spela det.

Syntax error.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag fattar varför de tar betalt för x-box live men jag kommer aldrig förstå varför allmänheten går med på att betala. Betala för spelet. Betala sedan för att få spela det.

Syntax error.

Förra generationen skrattade Sony åt Microsoft för att de tog betalt för multiplayer. De trodde att spelarna inte skulle acceptera det. De hade fel och när PS4 släpptes gjorde Sony samma sak. Men vad har konsolspelarna för val? Har man ingen PC där det är gratis med multiplayer så får man svälja det sura pillret. Jag spelar alla multiplayerspel på PC och kör endast singleplayer på konsol, men jag fattar att alla har inte den möjligheten.

Medlem

Skall bli intressant att se vad dom kan hitta på. Tänker lite på crossplay mellan X-box och Windows-datorer, som kan bli mycket större och bättre. Sedan MS Store som har mycket potential men idag är riktigt dålig. Det vore kul att se an ordentlig VR-satsning också.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Genom att ha mindre utgifter än nånsin då eller?

KoP
Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag fattar varför de tar betalt för x-box live men jag kommer aldrig förstå varför allmänheten går med på att betala. Betala för spelet. Betala sedan för att få spela det.

Syntax error.

För att det inte är gratis att förse användarna med en fet serverpark som är där för att se till att allt flyter på som det ska och att downtimen är så låg som möjligt.

Vi kan spola tillbaka tiden några år och begrunda vad som hände på den tiden då Sony's onlinetjänst var gratis, då dom utsattes för en hackerattack. Tjänsten låg nere i nära en månads tid.

Då är det bra mycket säkrare om man tillhandahåller sina tjänster bakom ett slutet ekosystem där det även finns en ekonomisk uppbackning att hålla systemet skyddat.

Backloggens befriare
Skrivet av anon_326400:

Genom att ha mindre utgifter än nånsin då eller?

Om du faktiskt läser artikeln och inte bara rubriken framgår det ganska tydligt att det är försäljningssiffrorna som ökar. Inte förtjänsten, det står det inget om, vilket rubriken kanske är lite missvisande angående, @Tomas Helenius?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Brona:

Förra generationen skrattade Sony åt Microsoft för att de tog betalt för multiplayer. De trodde att spelarna inte skulle acceptera det. De hade fel och när PS4 släpptes gjorde Sony samma sak. Men vad har konsolspelarna för val? Har man ingen PC där det är gratis med multiplayer så får man svälja det sura pillret. Jag spelar alla multiplayerspel på PC och kör endast singleplayer på konsol, men jag fattar att alla har inte den möjligheten.

Jag gör samma sak. Inte en chans jag betalar 2 ggr för att spela ett spel.

@KoP: Det är inte gratis för PC heller, ändå är det "gratis" att spela online.

Tacksam för välmotiverat svar.


signatur

I drank what?

Inaktiv
Skrivet av keffkebab:

Om du faktiskt läser artikeln och inte bara rubriken framgår det ganska tydligt att det är försäljningssiffrorna som ökar. Inte förtjänsten, det står det inget om, vilket rubriken kanske är lite missvisande angående, @Tomas Helenius?

Det var mest lite skämtsamt menat, kanske också tydligt om du faktiskt läser.

Ambassadör
Xbox

Alla Microsofts siffror såg bra ut, gamingdivisionen går som tåget och Nadella utlovade fortsatt ökade investeringar under kommande år. Azure har en brutal tillväxt och project xCloud får public trials i år enligt Nadella.

Vad det gäller enskilda spels framgångar så är de nog inte missnöjda med Forza Horizon 4, som ju inte ligger jättelångt tillbaka i tiden... Men enskilda spels försäljning är inte längre lika intressant för MS, med Xbox Game Pass så har fokuset skiftat. Med Play Anywhere och kommande project xCloud så är inte antalet sålda konsoler heller avgörande.

De sju (7!) nya studios som Microsoft förvärvade eller startade förra året är inte ensamma i att ladda för Xbox framtid, även om de alla rekryterar och växer så det knakar. De "gamla" studiorna gör likadant med rekryteringar av folk och ökande av antalet teams. Även satsningen på spel utifrån växer, bland annat med en helt ny Asien-division som öppnas upp inom MGSP...


signatur

Jump in.

Medlem

Nej, nej, nej. Microsoft ska ju sälja av gaming avdelningen.

(obs ironi)

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag gör samma sak. Inte en chans jag betalar 2 ggr för att spela ett spel.

@KoP: Det är inte gratis för PC heller, ändå är det "gratis" att spela online.

Tacksam för välmotiverat svar.

Ogillade länge att dom tog betalt för att kunna spela online och är fortfarande kluven till det men iom att man får några spel i månaden, som oftast håller rätt hög kvalitet, så blir det ändå lättare att motivera kostnaden. Personligen tycker jag att spelen gör att iaf Xbox live är värt konstnad, vet inte hur det funkar med Playstation men jag antar att det är samma upplägg.

1
Skriv svar