THQ Nordic stödjer Epic Store-exklusivt Metro Exodus

Medlem
Skrivet av superlim:

Nä, steam släpptes inte med alla dessa funktioner, men det är trots allt 15 år sedan, en helt annan era. Man måste jämföra med vad som finns nu, inte vad som fanns för 15 år sedan.

Det med tencent kan jag släppa, det är trots allt "bara" 40%. Dock måste man se att det första de gör är att betala för exklusivitet, inte direkt något som ger stora förhoppningar för att de skulle vara mer godartade än steam.

Fast mjukvaras utvecklingstid har nog inte förändrats såpass mycket, om något så skulle jag säga att det är svårare nu då det är enormt mycket fler personer som spelar nu än då och allt måste vara säkert och användarinfo tryggt.

Gillar inte heller betal-exklusivitet men kan se det som ett nödvändigt ont för att kila in sig på marknaden. Får hoppas att konkurrensen mellan dem kommer hålla dem någorlunda "ärliga". Hade nästan önskat att tex. GOG gjort samma så de blev mer populära.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Fast mjukvaras utvecklingstid har nog inte förändrats såpass mycket, om något så skulle jag säga att det är svårare nu då det är enormt mycket fler personer som spelar nu än då och allt måste vara säkert och användarinfo tryggt.

Gillar inte heller betal-exklusivitet men kan se det som ett nödvändigt ont för att kila in sig på marknaden. Får hoppas att konkurrensen mellan dem kommer hålla dem någorlunda "ärliga". Hade nästan önskat att tex. GOG gjort samma så de blev mer populära.

Ja, det jag påpekar är bara att man inte kan jämföra med något som inte funnits på 15 år, jag skulle ge epic en chans om de tävlade i nutiden, inte med en 15 år gammal produkt.

Jag skulle tro att i slutändan är det enda som kommer av det här att valve börjar med hårdare kontrakt, och det gynnar ingen, speciellt inte konsumenterna.

Medlem

Epic store är för mig lika OK som Steam, så länge man inte aktivt försöker göra det svårare eller sämre för konsumenter, som i det här fallet. Kan inte stödja detta, så för mig dör nyfikenheten om spelet där, vilket är synd. Kan inte bara säga "Det här suger" och sedan visa att jag trots det stödjer detta val genom ett köp.

Medlem

Det här är ju ett sånt icke-problem egentligen men skulle ljuga om jag sa att jag inte blev irriterad. Gick från garanterat köp till mnjaaa vi får se. Undrar hur många som tänker likadant. Kommer den extra andelen att täcka för alla de som avvaktar med köp nu? Vi får väl se.

Medlem
Skrivet av superlim:

Ja, det jag påpekar är bara att man inte kan jämföra med något som inte funnits på 15 år, jag skulle ge epic en chans om de tävlade i nutiden, inte med en 15 år gammal produkt.

Jag skulle tro att i slutändan är det enda som kommer av det här att valve börjar med hårdare kontrakt, och det gynnar ingen, speciellt inte konsumenterna.

Men det är det jag menar, det är inte tidsmässigt rimligt att göra klart en affär och skaffa potentiella kontrakt mm. i dagens marknad, tror ingen investerare eller styrelsemedlem hade gått med på att utveckla en affärsplattform under 2-3 års tid med inga garantier att det kommer fungera.

Ja, det är worst case scenario. Som sagt så hoppas jag åtminstone att dessa kontrakt är för att kliva in på marknaden. Återstår helt enkelt att se hur det blir. Min dröm hade varit att både Steam och Epic dog och GOG tog över.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Godofcheese:

Valfrihet, vet du vad det är
Jag är inte så pepp att slänga iväg min privata information + kreditkort till en färsk affär, not going to happen

Har du hört talas om "Paypal"? Löser problemet som du nämner här.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Koch Media, med publishing-bolaget Deep Silver. Äger Metro, Dead Island, Saints Row, Timesplitters och andra varumärken.

Njjaaaa så är det ju inte riktigt väl ?.
THQ Nordic äger Koch media som i sin tur äger deep silver, så långt håller jag med men dem äger ju inte AA games. Deep silver är utgivare till Metro Serien, inget annat. Eller ?


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har du hört talas om "Paypal"? Löser problemet som du nämner här.

Åter igen ett företag som man ska lita på


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Spel på skiva kanske inte är så dumt trots allt..

Medlem

Ingen klagar på att valve bara släpper sina spel på sin plattform. Men det är väl därför de har kunderna i sitt järngrepp ett tag till.

Skrivet av SirMauser:

Ingen klagar på att valve bara släpper sina spel på sin plattform. Men det är väl därför de har kunderna i sitt järngrepp ett tag till.

Inte riktigt en korrekt jämförelse. Sen släpper Valve knappt några spel längre.
Vi skulle inte direkt höja våra ögonbryn om Epic släppte sina egna spel på sin egen plattform heller.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Redaktör
Skrivet av SirMauser:

Ingen klagar på att valve bara släpper sina spel på sin plattform. Men det är väl därför de har kunderna i sitt järngrepp ett tag till.

Skrivet av hannes.theorell:

Inte riktigt en korrekt jämförelse. Sen släpper Valve knappt några spel längre.
Vi skulle inte direkt höja våra ögonbryn om Epic släppte sina egna spel på sin egen plattform heller.

Det är ju lite blandad kompott med var man släpper spelen. Ubisoft, Bethesda (och CD Project/Gog, om de ska räknas med) släpper ju egenutvecklade titlar både via sin egen och andras klienter, medan t.ex. Valve, Epic och EA/Origin inte gör det.


signatur
Gen
Medlem

Blev bojkott för mig. Exklusivitet är bara skit!

Skrivet av NeoWeo:

Spel på skiva kanske inte är så dumt trots allt..

Det är tyvärr dumt då nycklarna bara fungerar i Epic Store och inte Steam.

Inaktiv

Kanske råkar missta Epic Store för en viss sida med en båt på framsidan om jag vill spela Exodus istället nu.
Fan ta den här sörjan.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Godofcheese:

Åter igen ett företag som man ska lita på

Vet inte om du håller med mig men jo PayPal kan man lita på.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Gen:

Blev bojkott för mig. Exklusivitet är bara skit!

Det är tyvärr dumt då nycklarna bara fungerar i Epic Store och inte Steam.

Jag menar som på den gamla goda tiden då det inte fanns nycklar. Man installerade spelet från skivan och sen var det inte mycket mer med det.

Gen
Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Jag menar som på den gamla goda tiden då det inte fanns nycklar. Man installerade spelet från skivan och sen var det inte mycket mer med det.

Oj det var inte igår "Install Shield Wizard"

@NeoWeo: Gött var det. Kunna låna spel av polarna när man ville testa något nytt.
Känslan av att stå vid sin lilla spelsamling och fråga sig vad man kände för idag.

Den frenetiska jakten på nocd-crack för att kunna slippa ha skivan i det högljudda åbäket till cd-läsare....


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av superlim:

Kul att du gjort så mycket research att du kan säga vad det handlar om.
Synd att du helt missat att steam inte har något som helst krav på exklusivitet, men det kanske i grund och botten handlar om lathet från din sida!

Valve spel kan väl inte spelas utanför steam?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@NeoWeo: Gött var det. Kunna låna spel av polarna när man ville testa något nytt.
Känslan av att stå vid sin lilla spelsamling och fråga sig vad man kände för idag.

Den frenetiska jakten på nocd-crack för att kunna slippa ha skivan i det högljudda åbäket till cd-läsare....

Eller känslan av att stå i spelbutiken och vända och vrida på kartongerna, titta på dom få skärmdumparna på baksidan eller i vissa fall under den öppningsbara fliken på framsidan, läsa beskrivningen och försöka bestämma sig för vilket av dom man ville bränna studiebidraget på


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

FM-guru
F.d. Sisyr

Att man säljer spelet exklusivt hos Epic Store rör mig inte i ryggen, men det hade ju varit bussigt om man klargjort detta aningen tidigare än ett par veckor innan release...

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Exklusivitet/monopol är dåligt för oss konsumenter.

Då länge se inte är på steam.

Skrivet av employed:

Då länge se inte är på steam.

Det är dåligt där också. Exklusivitet ger fel konkurrenseffekter för oss konsumenter oavsett.
Men det är mer förståeligt att en utgivare som har en egen utgivningsplattform också använder den för sin egen utgivning


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Väntar nog till det kommer till steam. Annars kan det kvittar.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Men det är det jag menar, det är inte tidsmässigt rimligt att göra klart en affär och skaffa potentiella kontrakt mm. i dagens marknad, tror ingen investerare eller styrelsemedlem hade gått med på att utveckla en affärsplattform under 2-3 års tid med inga garantier att det kommer fungera.

Ja, det är worst case scenario. Som sagt så hoppas jag åtminstone att dessa kontrakt är för att kliva in på marknaden. Återstår helt enkelt att se hur det blir. Min dröm hade varit att både Steam och Epic dog och GOG tog över.

Vad som är tidmässigt rimligt för deras investerare är väl knappast något en konsument ska ha i åtanke när den jämför produkter.

Medlem

Nå då blir det ingen Metro för mig orkar inte spela i massor av plattform


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av superlim:

Vad som är tidmässigt rimligt för deras investerare är väl knappast något en konsument ska ha i åtanke när den jämför produkter.

Har väl ingen betydelse? Om du ska vara en ansvarsfull konsument behöver du förståelse över hur saker fungerar och utvecklas. Är ju lätt att ställa krav om rimlighet kastas bort. Jag skulle tex. vilja att alla spel var gratis på Steam, men det är inte ett rimligt krav.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Har väl ingen betydelse? Om du ska vara en ansvarsfull konsument behöver du förståelse över hur saker fungerar och utvecklas. Är ju lätt att ställa krav om rimlighet kastas bort. Jag skulle tex. vilja att alla spel var gratis på Steam, men det är inte ett rimligt krav.

Jag tycker det har en väldigt stor betydelse, jag är inte en investerare i Epic. Mitt intresse ligger i att få ut så mycket för mina pengar som möjligt. Sjävklart kommer jag att kritisera en butik som erbjuder mindre för mer pengar.

Medlem
Skrivet av superlim:

Jag tycker det har en väldigt stor betydelse, jag är inte en investerare i Epic. Mitt intresse ligger i att få ut så mycket för mina pengar som möjligt. Sjävklart kommer jag att kritisera en butik som erbjuder mindre för mer pengar.

Det är inte poängen. Poängen är att tex. Steam funnits i 15 år och har fått feedback under hela den perioden, och det är inte precis perfektion vi snackar om . Epics har funnits i dryga 2 månader, och tycker ändå de jobbar ganska snabbt på att uppdatera och förbättra. Det är inte en rättvis jämförelse.

Och för den del bör du kritisera alla butiker oavsett, tycker folk varit allt för snälla mot Steam.

Skrivet av Fiddi:

Det är inte poängen. Poängen är att tex. Steam funnits i 15 år och har fått feedback under hela den perioden, och det är inte precis perfektion vi snackar om . Epics har funnits i dryga 2 månader, och tycker ändå de jobbar ganska snabbt på att uppdatera och förbättra. Det är inte en rättvis jämförelse.

Och för den del bör du kritisera alla butiker oavsett, tycker folk varit allt för snälla mot Steam.

Epic har i detta fall en mycket stor fördel. De kan enkelt kopiera allt de och Steam-användare tycker är bra med Steam.
De behöver därför inte konkurrera med Steam om att utveckla den bästa plattformen, det räcker att lägga sig likvärdig. Vilket i sin tur får Steam att inte dra stora växlar på sin egen utveckling. Varför ska de lägga pengar på något som konkurrenterna snabbt kopierar?

Sen är det väl lite orättvis kritik mot Steam också. Hur många miljoner spelare har de samtidigt på sin plattform? Fatta den monumentala kritik det skulle bli om en uppdatering går fel? Eller att de måste stänga ner under några timmar eller dygn?
Femton år med ett stor mängd olika kodare och sedan ska det göras uppdateringar på den koden? Måste vara ett rent helvete.


signatur

Viam inveniam aut faciam

123
Skriv svar