Netease-pengar får Quantic Dream att överge Playstation-exklusiviteten

Robot
Netease-pengar får Quantic Dream att överge Playstation-exklusiviteten
Medlem

Bara de inte gör en Supermassive Games, där de går från mästerverk till att släppa sämre och sämre spel.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Bara de inte gör en Supermassive Games, där de går från mästerverk till att släppa massa "skit" spel.

Man of Medan verkar ju lovande än så länge dock.

Medlem

Trevligt om spelen fortsätter ha bra kvalitet.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Så länge dom håller sig borta från själva utvecklingen så bryr jag mig inte.
Det är förståeligt att kinesiska företag försöker få bra konsoll utvecklare att börja utveckla på PC också för att spelkonsoller är olagligt i Kina.

Kommunistiska värderingar brukar sippra in i spel pga kinesisk lag om det ska säljas där, men vi får hoppas.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Detroit är mästerligt, så om denna deal med backning av kinapengar innebär att de kan fortsätta i samma stuk så är det bra. Innebär det en urvattning så är det mindre bra.

Inaktiv
Skrivet av Snabeltorsk:

Trevligt om spelen fortsätter ha bra kvalitet.

Gissar på ett sedvanligt jättedropp rent produktionsmässigt. Om det är något Sony bidrar med är det ju i alla fall produktionsvärden och mycket kunskap/verktyg rent tekniskt. Man kan ju tjata hur mycket man vill om Xbox One X, PC eller vad man vill men finns fortfarande inga spel dit som ser bättre ut än Sonys första-part spel på en vanilla PS4.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Man of Medan verkar ju lovande än så länge dock.

Håller jag absolut med om. Hoppas de hittar tillbaks till samma känsla.

Gen
Medlem

Trist för Sony att tappa exklusiviteten. Nu när M$ gör enorma investeringar och köper upp tonvis med bolag samt nog vill göra nästa Xbox kraftigare än PS5 lär Sony ha det svettigt.

Medlem
Skrivet av Gen:

Trist för Sony att tappa exklusiviteten. Nu när M$ gör enorma investeringar och köper upp tonvis med bolag samt nog vill göra nästa Xbox kraftigare än PS5 lär Sony ha det svettigt.

Trist?
Exklusivitet är dåligt.
Bra för små studios som behöver stöd med ekonomin
Dåligt för spelmarknaden för exklusivitet påtvingar hårdvaru DRM.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Inaktiv

"Exklusivitet är dåligt" Från fall till fall, vill jag nog addera. Klart Sony/Nintendo/Microsoft ska få producera spel till sina egna plattformar, både internt och med andra företag. Men det skaver väldigt mycket när nån av de tre marknadshållarna (då talar vi förstås framförallt om Microsoft i nuläget) bara köper spel för att lyfta bort dom från andra plattformar, spel som Xbox/Windows-spelarna så att säga hade fått oavsett vilket.

Det är ju två helt olika saker.

Medlem

Jag ställer mig lite tveksam till att Kina tar över mer och mer av spelindustrin. Det dröjer nog inte länge innan deras "krav" för sin inhemska marknad tar över våra spel. Ta bara Rainbow six siege som exempel när de planerade att censurera banor för att anpassa sig till Kina...

Medlem
Skrivet av anon_326400:

"Exklusivitet är dåligt" Från fall till fall, vill jag nog addera. Klart Sony/Nintendo/Microsoft ska få producera spel till sina egna plattformar, både internt och med andra företag. Men det skaver väldigt mycket när nån av de tre marknadshållarna (då talar vi förstås framförallt om Microsoft i nuläget) bara köper spel för att lyfta bort dom från andra plattformar, spel som Xbox/Windows-spelarna så att säga hade fått oavsett vilket.

Det är ju två helt olika saker.

Exklusivitet är dåligt för konsumenter punkt slut. Finns inga "fall till fall". Förstår inte folk som dig som inte vill att alla ska ha tillgång till ett spel


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv
Skrivet av Kleptoman:

Exklusivitet är dåligt för konsumenter punkt slut. Finns inga "fall till fall". Förstår inte folk som dig som inte vill att alla ska ha tillgång till ett spel

Nja, du drar det till ogenomtänkta extremer. Det är bra för både industrin i sig och konsumenter att det produceras spel som får maskineriet att gå runt. Titlar spelare vill köpa. Sony, Microsoft och Nintendo producerar alla väldigt många spel som expanderar marknaden i helhet, både i utbud och för andra utvecklares tillväxt. Det är däremot inte att expandera marknaden med t ex tidsexklusivitet och liknande.

Att i sak vara i effektiv produktion är däremot det.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Bara de inte gör en Supermassive Games, där de går från mästerverk till att släppa sämre och sämre spel.

Även Insomniac gjorde några försök med spel till andra plattformar. Gick väl sådär. Så det finns lite historia att Playstation-företag som försökt göra spel till andra plattformar gör det på bekostnad av kvalité. Jag säger inte att det måste bli så men samtidigt måste det ha sina utmaningar att gå från att fokusera på en plattform till flera.

Medlem
Öhh... vänta lite nu
Skrivet av anon_326400:

Gissar på ett sedvanligt jättedropp rent produktionsmässigt. Om det är något Sony bidrar med är det ju i alla fall produktionsvärden och mycket kunskap/verktyg rent tekniskt. Man kan ju tjata hur mycket man vill om Xbox One X, PC eller vad man vill men finns fortfarande inga spel dit som ser bättre ut än Sonys första-part spel på en vanilla PS4.

Finns det inga spel till PC som ser bättre ut än till vanilla PS4?
Eh... jag tror jag får invända lite där!
Pratar vi ren HD-realism och snygga effekter är ju en PC för 20,000-30,000 snyggare och flyter bättre. Det går ju inte komma undan liksom.

Pratar vi rent design estetik tycker jag Nintendo själva är bäst. De gör vrålsnygga spel med klen hårdvara.

Redaktör
Skrivet av Brona:

Även Insomniac gjorde några försök med spel till andra plattformar. Gick väl sådär. Så det finns lite historia att Playstation-företag som försökt göra spel till andra plattformar gör det på bekostnad av kvalité. Jag säger inte att det måste bli så men samtidigt måste det ha sina utmaningar att gå från att fokusera på en plattform till flera.

Fast Quantic gjorde multiplattform innan Heavy Rain.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_326400:

Nja, du drar det till ogenomtänkta extremer. Det är bra för både industrin i sig och konsumenter att det produceras spel som får maskineriet att gå runt. Titlar spelare vill köpa. Sony, Microsoft och Nintendo producerar alla väldigt många spel som expanderar marknaden i helhet, både i utbud och för andra utvecklares tillväxt. Det är däremot inte att expandera marknaden med t ex tidsexklusivitet och liknande.

Att i sak vara i effektiv produktion är däremot det.

Du verkar inte förstå hur marknaden fungerar. De enda som tjänar på exklusivitet är som sagt de som skapar konsolerna. Att du säger att det är bra för industrin är inte riktigt sant.

Släpps ett spel på alla plattformer tjänar utvecklarna mer och dessutom är det bättre för konsumenter. Sen förstår jag inte vad du menar med att maskineriet går runt med exklusiva titlar. Bara för att spel släpps på fler platformer betyder det inte att mindre folk köper en viss konsol eller att spelutbudet magiskt ska förminskas.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast Quantic gjorde multiplattform innan Heavy Rain.

Det var 14 år sen men visst stämmer det. jag hoppas givetvis att dom fixar det. Om deras nästa spel blir lyckat är det bara bra om fler kan spela det.

Skrivet av Kleptoman:

Du verkar inte förstå hur marknaden fungerar. De enda som tjänar på exklusivitet är som sagt de som skapar konsolerna. Att du säger att det är bra för industrin är inte riktigt sant.

Släpps ett spel på alla plattformer tjänar utvecklarna mer och dessutom är det bättre för konsumenter. Sen förstår jag inte vad du menar med att maskineriet går runt med exklusiva titlar. Bara för att spel släpps på fler platformer betyder det inte att mindre folk köper en viss konsol eller att spelutbudet magiskt ska förminskas.

Det var väl väl nedsättande att säga att hen inte förstår sig på industrin? De flesta här är nog glada amatörer men det ska väl inte vara nåt hinder för diskussioner? Det är ju inte så enkelt att om man släpper ett spel till flera plattformar så tjänar man mer pengar. Där verkar det snarare vara du som inte förstår hur utveckling fungerar. Det för också med sig ökade kostnader; QA, support osv. Multiplattformtitlar är mer komplexa att utveckla. Du måste se till att ha rätt kompetens annars kommer utvecklingstiden bli längre om folk ska behöva utbilda sig. Bara ett enklare indiespel kan vara komplext att porta till PS4, Xbox, Switch, PC, Mac och kanske tom Linux. Hade det varit enkelt och billigt att släppa spel till alla plattformar hade alla gjort det.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Du verkar inte förstå hur marknaden fungerar. De enda som tjänar på exklusivitet är som sagt de som skapar konsolerna. Att du säger att det är bra för industrin är inte riktigt sant.

Släpps ett spel på alla plattformer tjänar utvecklarna mer och dessutom är det bättre för konsumenter. Sen förstår jag inte vad du menar med att maskineriet går runt med exklusiva titlar. Bara för att spel släpps på fler platformer betyder det inte att mindre folk köper en viss konsol eller att spelutbudet magiskt ska förminskas.

Skrivet av Brona:

Det var 14 år sen men visst stämmer det. jag hoppas givetvis att dom fixar det. Om deras nästa spel blir lyckat är det bara bra om fler kan spela det.

Det var väl väl nedsättande att säga att hen inte förstår sig på industrin? De flesta här är nog glada amatörer men det ska väl inte vara nåt hinder för diskussioner? Det är ju inte så enkelt att om man släpper ett spel till flera plattformar så tjänar man mer pengar. Där verkar det snarare vara du som inte förstår hur utveckling fungerar. Det för också med sig ökade kostnader; QA, support osv. Multiplattformtitlar är mer komplexa att utveckla. Du måste se till att ha rätt kompetens annars kommer utvecklingstiden bli längre om folk ska behöva utbilda sig. Bara ett enklare indiespel kan vara komplext att porta till PS4, Xbox, Switch, PC, Mac och kanske tom Linux. Hade det varit enkelt och billigt att släppa spel till alla plattformar hade alla gjort det.

Det handlar sällan om vinst, det handlar om finansiering. Någon måste betala löner, hyra och materialkostnader innan en produkt är färdig. Exklusivitets-dealen är tecknad och klar långt i förväg. Ingen utvecklare eller publisher tecknar exklusivitet för skojs skull. Man vill antingen ha tillgång till pengar, konsulter eller teknologi. I de flesta fall skulle projektet aldrig startat om budgeten inte gick ihop från start.

Det är därför bolag ofta byter ägare när säljprognosen och verkligheten inte stämmer överens. Är finansiärerna inte nöjda med försäljningssiffrorna så säljer de sin exklusivitet. Antingen tillbaka till utvecklaren (om de har råd), eller till annat bolag.

För klarhetens skull så gäller inte mitt argument när crowd-funding är involverat eller bolaget är på hobby-stadiet.

Ambassadör
Xbox

Xi Jinping har talat.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Så länge dom håller sig borta från själva utvecklingen så bryr jag mig inte.
Det är förståeligt att kinesiska företag försöker få bra konsoll utvecklare att börja utveckla på PC också för att spelkonsoller är olagligt i Kina.

Kommunistiska värderingar brukar sippra in i spel pga kinesisk lag om det ska säljas där, men vi får hoppas.

Förbudet togs dock bort år 2015.
"China is finally scrapping its 15-year ban on video game consoles. According to a statement from the country's Ministry of Culture, companies like Sony, Nintendo, and Microsoft — among others — will now be allowed to manufacture and sell video game consoles anywhere in the country."

Medlem
Skrivet av Keneralen:

Förbudet togs dock bort år 2015.
"China is finally scrapping its 15-year ban on video game consoles. According to a statement from the country's Ministry of Culture, companies like Sony, Nintendo, and Microsoft — among others — will now be allowed to manufacture and sell video game consoles anywhere in the country."

Nämen vad trevligt, good for them
Very progressive


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Brona:

Det var 14 år sen men visst stämmer det. jag hoppas givetvis att dom fixar det. Om deras nästa spel blir lyckat är det bara bra om fler kan spela det.

Det var väl väl nedsättande att säga att hen inte förstår sig på industrin? De flesta här är nog glada amatörer men det ska väl inte vara nåt hinder för diskussioner? Det är ju inte så enkelt att om man släpper ett spel till flera plattformar så tjänar man mer pengar. Där verkar det snarare vara du som inte förstår hur utveckling fungerar. Det för också med sig ökade kostnader; QA, support osv. Multiplattformtitlar är mer komplexa att utveckla. Du måste se till att ha rätt kompetens annars kommer utvecklingstiden bli längre om folk ska behöva utbilda sig. Bara ett enklare indiespel kan vara komplext att porta till PS4, Xbox, Switch, PC, Mac och kanske tom Linux. Hade det varit enkelt och billigt att släppa spel till alla plattformar hade alla gjort det.

Du verkar tro att utvecklare själva bestämmer att de ska göra exklusiva spel. Det brukar oftast vara Sony, Microsoft eller Nintendo som ger dem en kassa pengar och lägre kostnad om de endast släpper spelet på deras konsolen. Tur nog finns det 3de part utgivare som exempelvis EA, Ubisoft osv som går emot idéen att ett spel ska endast finnas på en plattform.

Gillar också att du säger att något är nedsättande sen gör du samma sak mot någon annan. Very classy.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Skönt att kinespengar inte bara används för att förtrycka afrikaner.

jbx
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Släpps ett spel på alla plattformer tjänar utvecklarna mer och dessutom är det bättre för konsumenter. Sen förstår jag inte vad du menar med att maskineriet går runt med exklusiva titlar. Bara för att spel släpps på fler platformer betyder det inte att mindre folk köper en viss konsol eller att spelutbudet magiskt ska förminskas.

Jag hade inte köpt en Xbox denna generation om det inte vore för Forza. Sen kom One X och jag skaffade en Elite-kontroll och alla multi-titlar spelas numera på Xbox.
Men ps4an har jag kvar för dess exklusiva skapelser.
En Switch har jag oxå btw.

Hade alla spel släppts till alla plattformar så hade jag bara köpt en konsol denna generation, inte 5st (ps4, Pro, x1, x1x och Switch).
Tror du fortfarande att exklusiva spel inte gynnar hela spelindustrin?
Jag hade köpt konsoler för ca 4000kr och inte 20k+ om det inte fanns exklusiva titlar.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Det handlar sällan om vinst, det handlar om finansiering. Någon måste betala löner, hyra och materialkostnader innan en produkt är färdig. Exklusivitets-dealen är tecknad och klar långt i förväg. Ingen utvecklare eller publisher tecknar exklusivitet för skojs skull. Man vill antingen ha tillgång till pengar, konsulter eller teknologi. I de flesta fall skulle projektet aldrig startat om budgeten inte gick ihop från start.

Det är därför bolag ofta byter ägare när säljprognosen och verkligheten inte stämmer överens. Är finansiärerna inte nöjda med försäljningssiffrorna så säljer de sin exklusivitet. Antingen tillbaka till utvecklaren (om de har råd), eller till annat bolag.

För klarhetens skull så gäller inte mitt argument när crowd-funding är involverat eller bolaget är på hobby-stadiet.

Håller helt med dig när det gäller projekt som ska startas upp eller är en bit in i produktion men stöter på problem. Men jag kan starkt ifrågasätta när i stort färdiga spel helt plötsligt blir exklusiva. Som med flertalet exklusiva titlar till Epic Games Store. Metro Exodus t.ex. måste sälja mycket sämre under det kommande året då det inte kommer finnas på Steam. Men de måste räkna med att göra större delen av försäljningen på konsoler eller att säcken med pengar ska väga upp det.

Skrivet av Kleptoman:

Du verkar tro att utvecklare själva bestämmer att de ska göra exklusiva spel. Det brukar oftast vara Sony, Microsoft eller Nintendo som ger dem en kassa pengar och lägre kostnad om de endast släpper spelet på deras konsolen. Tur nog finns det 3de part utgivare som exempelvis EA, Ubisoft osv som går emot idéen att ett spel ska endast finnas på en plattform. Man kan undra om det verkligen är lönsamt?

Gillar också att du säger att något är nedsättande sen gör du samma sak mot någon annan. Very classy.

Det beror väl på om utvecklarna publicerar själva? De kanske inte har resurserna för att släppa på flera plattformar? CD Projekt Red hade varken kunskapen eller resurserna att få till Witcher 2 till PS3 så PC och Xbox 360 fick räcka. När Insomniac gjorde Sunset Overdrive pyntade Microsoft och då blev spelet exklusivt till Xbox. Nästa spel (Spider-Man) stod Sony för och då blev det exklusivt till PS4. Det kan också vara så att ett spel är gjort för en viss plattform. Ett spel till Switch fungerar inte nödvändigtvis till PC eller tvärtom.

Inaktiv

"Du verkar inte förstå hur marknaden fungerar. De enda som tjänar på exklusivitet är som sagt de som skapar konsolerna. Att du säger att det är bra för industrin är inte riktigt sant. Släpps ett spel på alla plattformer tjänar utvecklarna mer och dessutom är det bättre för konsumenter"

Fnissade lite över det här och går vidare med livet, tack för fniss.

Fortsätt breeze through life.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Bara de inte gör en Supermassive Games, där de går från mästerverk till att släppa sämre och sämre spel.

Skrivet av Fr0gg0.:

Man of Medan verkar ju lovande än så länge dock.

Undrade precis vad dom hade för sig när jag läste #1 kommentar och fick syn på det här. Ser inte mycket snyggare ut än 2015 Until Dawn, och säkert inte mer interaktivt (spel/kontroll-mässigt) tyvärr.

Hoppas dock att dom kör vidare på Decima engine då det är superkul att se den i användas i andra titlar!

Medlem
Skrivet av jbx:

Jag hade inte köpt en Xbox denna generation om det inte vore för Forza. Sen kom One X och jag skaffade en Elite-kontroll och alla multi-titlar spelas numera på Xbox.
Men ps4an har jag kvar för dess exklusiva skapelser.
En Switch har jag oxå btw.

Hade alla spel släppts till alla plattformar så hade jag bara köpt en konsol denna generation, inte 5st (ps4, Pro, x1, x1x och Switch).
Tror du fortfarande att exklusiva spel inte gynnar hela spelindustrin?
Jag hade köpt konsoler för ca 4000kr och inte 20k+ om det inte fanns exklusiva titlar.

För det första är det direkt tragiskt att träffa på en person som är dessa företags våta dröm.
För det andra har du fel. Både Sony och MS är beredda på att gå lite back på hårdvaran (vilket de gjort ett flertal gånger).
Varför? Vad bra att du frågade. De tjänar sina pengar på tjänsterna och spelen. Hårdvaran är bara ett sätt att låsa in kunderna
i de olika ekosystemen och de räknar med att gå, förhoppningsvis, +-0 på den delen.

Så, när de köper exklusiva titlar handlar det bara indirekt om att sälja fler lådor. Den stora vinsten de hoppas på är att de låst
ytterliggare en kund till sina tjänster. De flesta har nämligen varken råd eller intresse att investera i alla varianterna, vilket de vet.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

12
Skriv svar