Rapport: Sonys egna studios arbetar med Playstation 5-spel

Robot
Rapport: Sonys egna studios arbetar med Playstation 5-spel

Utvecklar-kit är på plats.

#dev-kit, #sony


Medlem

Hoppas starkt på bakåtkompatibilitet!

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Hoppas starkt på bakåtkompatibilitet!

Lär inte uppgradera på ett tag om den inte är bakåtkompatibel då min backlog på ps4 är alldeles för stor som den är

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Hoppas starkt på bakåtkompatibilitet!

Skrivet av robbis:

Lär inte uppgradera på ett tag om den inte är bakåtkompatibel då min backlog på ps4 är alldeles för stor som den är

Agreed.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Förmodligen är det för att jag är gammal och det känns som tiden passerar allt snabbare men min första reaktion var "va...Redan?".


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

raytrace eller inget köp. your call.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Gnällkuk
Skrivet av Tobbe:

raytrace eller inget köp. your call.

Det kan du nog fetglömma


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Medlem

Gäspvarning på ps5.
Har knappt spelat nå ps4 fast den står i hyllan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Givet köp och antagligen förhandsbokning. Hoppas att den avtäcks i år i varje fall! Och att priset är lika humant som PS4/Xbox one var när det släpptes.

Medlem

Hmmm... Sony brukar ju lägga en herrans massa krut i sina spel. God of War tog 5 år att utveckla färdigt. Har de gett ut sina utvecklar kit nu till sina egna studios, kan fortfarande PS5 vara långt borta...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Inaktiv
Skrivet av T.Mani:

Hmmm... Sony brukar ju lägga en herrans massa krut i sina spel. God of War tog 5 år att utveckla färdigt. Har de gett ut sina utvecklar kit nu till sina egna studios, kan fortfarande PS5 vara långt borta...

Jag ska poängtera att jag inte kan ett skit om kodning men kan tänka mig att det kan användas för att porta spel som redan är under utveckling? Hade ju varit herrans trevligt med ex CP 2077 till ps5 och kanske då att det även släpps till ps4, x one.

Som sagt inte en aning men känns ju inte helt orimligt.

Edit: någon införstådd i ämnet får gärna komma med input för blev rätt nyfiken på hur det fungerar.

Medlem

Ja, om Horizon Zero Dawn 2 släpps till PS5 så köper jag. Men då måste maskinen också palla 60 FPS äkta 4K upplösning, Raytracing skulle vara ett plus i kanten men inget jag tror på..

Samt UHD-blu-ray läsare.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag ska poängtera att jag inte kan ett skit om kodning men kan tänka mig att det kan användas för att porta spel som redan är under utveckling? Hade ju varit herrans trevligt med ex CP 2077 till ps5 och kanske då att det även släpps till ps4, x one.

Som sagt inte en aning men känns ju inte helt orimligt.

Edit: någon införstådd i ämnet får gärna komma med input för blev rätt nyfiken på hur det fungerar.

Då konsoler använder sig av mer eller mindre standardiserad teknik i dagens läge, något jag tror att man kommer att fortsätta med, så möjliggör detta att skalning av spel som liknar den på PC. Man kan köra på low, medium, high, etc, med en kodbas.

Inte sagt att användare kommer att få välja detta själva, men det möjliggör bakåtkompabilitet på ett helt annat sätt än vad vi är vana vid från tiden då konsoler var unika i sin arkitektur.

Detta bådar gott inför framtiden med bakåtkompabilitet på samma sätt som återfinns på PC.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det intressanta från källan här är hur extremt bra år PS4 har och hur halva 2019 redan är på plats. Nya titlar till PS4, plus uppföljare som väntar på tillfälle att komma ut i hypen och hur man skiftar fokus nu till PS5 under årets andra hälft. Vissa titlar övervägs bli spelbara på både PS4 och PS5.

Med det sagt ska poängteras att inget kommer visas till PS5 på ett bra tag och GDC kommer säkert viskas på. Internt. Om någon bryter NDA återstår att se, men räkna inte med info om PS5.

Tänk på att de spel som påbörjas nu till PS5 kommer ligga i pipen ett bra tag innan de är färdiga för visning, räkna med minst ett år. Det ligger inte i någons intresse att stressa nu när PS4 peakar i revenues.

Sen har de första devkitsen varit ute i ett år snart, men de ska väl mest ses som en skiss, det är först nu färgpennorna kommer fram. Mycket arbete kvar innan det är dags för klarlack dock.

Massivt arbete på PSN ligger i pipen, med många planerade förbättringar. Känns som ett viktigare fokus än dev-kits, som vi vetat länge är ute. Personligen har jag som pluskund varit väldigt nöjd de senaste åren.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Ja, om Horizon Zero Dawn 2 släpps till PS5 så köper jag. Men då måste maskinen också palla 60 FPS äkta 4K upplösning, Raytracing skulle vara ett plus i kanten men inget jag tror på..

Samt UHD-blu-ray läsare.

Skulle tyvärr tro att inget av det där kommer uppfyllas.
Ett 2080Ti klarar knappt av 4k i 60FPS, särskilt inte med Raytracing. Lär vara ett betydligt enklare kort som hamnar i PS5
Och sedan är väl hyffsat troligt att det blir AMD igen. Troligen någon slimmad/enklare variant av nästa generation efter Radeon VII - och AMD har nog inte RT tills dess.

Medlem

Man tänker ju typ att det känns tidigt men Ps4 är över 5 år gammal.
Tror alla hårdvaruuppdateringar etc. kan få det att kännas som att den aldrig blir orelevant maybe?

Medlem
Skrivet av e3henri:

Skulle tyvärr tro att inget av det där kommer uppfyllas.
Ett 2080Ti klarar knappt av 4k i 60FPS, särskilt inte med Raytracing. Lär vara ett betydligt enklare kort som hamnar i PS5
Och sedan är väl hyffsat troligt att det blir AMD igen. Troligen någon slimmad/enklare variant av nästa generation efter Radeon VII - och AMD har nog inte RT tills dess.

Raytracing är bara ett plus i kanten, lär nog dyka upp generationen efter på typ PS6 om det blir någon (30 FPS förmodligen).

Men säg aldrig nej, än så länge kan vi bara spekulera om allt. Det kan vara fullt möjligt att PS5 kan palla 60FPS i 4K, vilket då skulle va rätt så grymt. Ligger väl lite 50/50 tycker jag just nu. En konsol behöver i alla fall inte dras med så många bakgrundsprocesser som en PC. Men ja, det beror väl helt på vilken hårdvara det blir och de vill inte göra maskinen för dyr heller. Skulle kunna nöja mig om man fick valet att spela i 1080p-1440p 60 FPS, 4K 30 FPS. 1440p ser i alla fall dugligt ut på en 4K skärm, 1080p ser för jävligt ut.

Medlem

Kan tänka mig första PS5 releasen blir lagom till Cyberpunk 2077..
I slutet på det här året, med lite flyt. Troligen i slutet på nästa.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Raytracing är bara ett plus i kanten, lär nog dyka upp generationen efter på typ PS6 om det blir någon (30 FPS förmodligen).

Men säg aldrig nej, än så länge kan vi bara spekulera om allt. Det kan vara fullt möjligt att PS5 kan palla 60FPS i 4K, vilket då skulle va rätt så grymt. Ligger väl lite 50/50 tycker jag just nu. En konsol behöver i alla fall inte dras med så många bakgrundsprocesser som en PC. Men ja, det beror väl helt på vilken hårdvara det blir och de vill inte göra maskinen för dyr heller. Skulle kunna nöja mig om man fick valet att spela i 1080p-1440p 60 FPS, 4K 30 FPS. 1440p ser i alla fall dugligt ut på en 4K skärm, 1080p ser för jävligt ut.

Grejen är att det är inte Sony som väljer vilken framerate en utvecklare siktar in sig på. Är spelet enkelt nog klarar en PS2a 60@4k men de flesta utvecklare väljer att lägga krut på snyggare grafik för det säljer bättre än FPS. Med det sagt börjar det ju nästan bli standard med två lägen nu; snyggt/högupplöst i 30fps eller mindre snyggt/lägre upplösning i 60fps och det tror jag kommer fortsätta i nästa generation. Bakåtkompatibilitet kommer vara lättare än någonsin men skulle inte förvåna mig om de lägger det bakom nån paywall.

Medlem

@trickeh2k: hehe

Hur som helst Polyphony digital (mao Playstation) har visat utveckling för raytracing i gran turismo...men när de kommer sägs inte.
https://www.overclock3d.net/news/software/gran_turismo_develo...
https://www.youtube.com/watch?time_continue=440&v=qzvzELq13HI


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Gnällkuk
Skrivet av Tobbe:

@trickeh2k: hehe

Hur som helst Polyphony digital (mao Playstation) har visat utveckling för raytracing i gran turismo...men när de kommer sägs inte.
https://www.overclock3d.net/news/software/gran_turismo_develo...
https://www.youtube.com/watch?time_continue=440&v=qzvzELq13HI

Säger ju inte så mycket egentligen, de arbetar på någon form av real time raytracing. Gran Turismo kanske slutligen kommer till PC utöver PlayStation? Hoppas kan man ju.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Raytracing är bara ett plus i kanten, lär nog dyka upp generationen efter på typ PS6 om det blir någon (30 FPS förmodligen).

Men säg aldrig nej, än så länge kan vi bara spekulera om allt. Det kan vara fullt möjligt att PS5 kan palla 60FPS i 4K, vilket då skulle va rätt så grymt. Ligger väl lite 50/50 tycker jag just nu. En konsol behöver i alla fall inte dras med så många bakgrundsprocesser som en PC. Men ja, det beror väl helt på vilken hårdvara det blir och de vill inte göra maskinen för dyr heller. Skulle kunna nöja mig om man fick valet att spela i 1080p-1440p 60 FPS, 4K 30 FPS. 1440p ser i alla fall dugligt ut på en 4K skärm, 1080p ser för jävligt ut.

En konsol kör oftast fler bakgrundsprocesser än en PC - massa uppdateringar och chatt funktioner i bakgrunden. Utan att stänga ner nåt särskilt så ligger min PC på under 5% i bakgrundslast och GPU används ju 100% till spelet så tror inte det finns något att vinna där.
Däremot kan minnesaccess och liknande optimeras i hårdvara där man inte behöver ett modulärt PCI-E baserat systemupplägg.
Säger hellre 1440p med ULTRA kvalite än 2160p i LOW quality.
Eftersom inte ens highend PC marknaden klarar 4k i 60fps idag (då snackar vi en 25000kr maskin) så har jag svaga förväntningar på detta.
Glappet mellan konsol och PC har ökat prismässigt vilket även kommer leda till störra glapp mellan PC och konsoll.
När PS4 kom så kunde man få en hyffsad spelmaskin för 10000kr - jämfört med 4000kr för PS4an där PS4an nästan hade samma prestanda.
Så låt oss säga att de siktar på att få ut en maskin som de säljer för 5000kr - i ett riktigt bra upplägg så presterar den som en PC motsvarande 11000-12000 - då snackar vi ungefär GTX2060, I5-8400, 8GB RAM prestanda - det är ingen 4k maskin.

1
Skriv svar