Star Citizen har kostat 193 miljoner dollar hittills

Medlem
Skrivet av breahl:

Du borde testa RDR 2, där snackar vi revolution. Det har inte kommit något sådant bra spel någonsin. Alla liknande spel jag hade som Assassin´s Creed osv blev dåliga, så dåliga att jag inte kommer röra i dessa igen. Rockstar har verkligen höjt nivån nu på hur open world spel ska vara så dom andra bolagen får det kämpigt nu.

Jodå, jag har sneglat på spelet, men besitter tyvärr ingen konsol. Men det viskas ju friskt om att det kanske kan släppas på PC och då lär jag vara bland dom första i kön för att få tag i en kopia


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Har bränt ca 75 000 kr på skepp i Star Citizen. Än så länge kan jag inte säga att det varit värt det, men hoppas att slutversionen kommer bli awesome. Tror trots allt det!

Medlem

@Dragoo:
Tror det är svårt att prestera ett spel så det motsvarar 75k men förmodar att du hade möjligheten så.
Hoppas du får rätt till slut, även om min tro vacklar.

Medlem
Skrivet av Dragoo:

Har bränt ca 75 000 kr på skepp i Star Citizen. Än så länge kan jag inte säga att det varit värt det, men hoppas att slutversionen kommer bli awesome. Tror trots allt det!

Grattis!!🎉

Medlem
Skrivet av Dragoo:

Har bränt ca 75 000 kr på skepp i Star Citizen. Än så länge kan jag inte säga att det varit värt det, men hoppas att slutversionen kommer bli awesome. Tror trots allt det!

Har också lagt mycket pengar på spelet, jag har inte extremt höga förväntningar. Jag är nöjd om dom släpper ett riktigt bra singleplayer spel som liknar gamla Wing Commander och Freespace. Fast jag förväntar också att dom släpper ett bra mmo ocskå, så man har nytta av skeppen man har köpt.

Har väntat på ett nytt Freespace, och det spelet är väl nästan 20 år gammalt nu. Squadron 42 och Starcitizen liknar det spelet för det var väl wing commander dom tog insperiation från. Det är väl därför man har lagt så mycket pengar på spelet för det är ett spel man har längtat efter väldigt länge.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Tycker inte det är så anmärkningsvärt. Tex så har dom byggt upp en studio från scratch, klart det tar tid. Budgeten är typ i lä med flera aaa titlar.

Kanske floppar, kanske inte.

Medlem

De kommer gå i konkurs om inte idio.. jag menar kultis... de som "donerar" men behöver betala moms, ger dem miljoner under året. Hur i hela friden kan man tro att detta kommer att fungera? De nya "investerarnas" miljoner dollar är endast för marknadsföring? Jo tack, men tyvärr säger era egna siffror att ni hade varit insolventa 2018 om dessa pengar inte hade kommit in?

Nej, de idio..kultist..."investerare" (hur investerar man i en kickstarter?) som hållit er under armarna de senaste 7 åren måste putta in mer pengar i projektet nu, annars går det åt helvete.

Medlem

I slutet av 90-talet så dök Eriksson aktien under 6 kr aktien och många trodde att företaget skulle kursa fastän dom vid det tillfället ägde mer än 50% av världens alla telemaster. Efter det så steg aktien i några år på raken och de som inte investerade i aktien var lite smått sura för att dom inte hoppade på tåget och tjänade en del pengar när dom hade chansen.

Jag får en känsla att det är nåt liknande i luften nu med fast nu handlar det om digitala skepp istället för värdet på en aktie. Många som inte hoppat på tåget verkar som att dom inte vill att spelet ska lyckas för då har dom missat tåget. Jag hoppas verkligen min magkänsla ljuger för mej i detta fallet för det är ingen gamer som tjänar på att spel floppar.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

I slutet av 90-talet så dök Eriksson aktien under 6 kr aktien och många trodde att företaget skulle kursa fastän dom vid det tillfället ägde mer än 50% av världens alla telemaster. Efter det så steg aktien i några år på raken och de som inte investerade i aktien var lite smått sura för att dom inte hoppade på tåget och tjänade en del pengar när dom hade chansen.

Jag får en känsla att det är nåt liknande i luften nu med fast nu handlar det om digitala skepp istället för värdet på en aktie. Många som inte hoppat på tåget verkar som att dom inte vill att spelet ska lyckas för då har dom missat tåget. Jag hoppas verkligen min magkänsla ljuger för mej i detta fallet för det är ingen gamer som tjänar på att spel floppar.

När dom började sälja skepp på starcitizen så låg dollarn på 6kr. Passade på att köpa flera skepp då, man behövde inte betala VAT heller då, för den EU lagen fanns inte då. Köpte min idris för 7500kr då, nu kostar den... 1500 usd + VAT = 1875 usd = 17038kr

Hoppas verkligen inte det floppar, men om spelet utvecklas i samma takt nu som det har gjorde förra året så kan nog starcitizen 1.0 släppas tidigare än förväntat. Om dom lägger till några fler planeter i sol systemet, och lägger till mer saker att göra plus server meching. Då kan dom nog släppa 1.0, sen bygga på spelet efter det mer mer innehål som nya sol system, nya skepp osv.

Det är inte så kul att spela när man inte vinner något på det just nu, allting resetas efter varje patch. Så man kan ju inte spara ihop UEC credits för att köpa något nytt skepp.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

@Nizze Najs:
Ingen oreda alls, men det brukar vara så att de som kritiserar bara för att kritisera brukar också skriva fel, har hänt ett antal ggr så då undrar man lite om de vet vilka som gör detta spel. Och sen vilken resa Cryengine spelmotorn har gått igenom till nuvarande StarEngine/Lumberyard där man kan fylla ett helt solsystem och även ha en riktig sol där planeter roterar runt solen/stjärnan, men... tekniken är ju 3 år så varför har inte mer hänt Holiday Livestream 2015: Procedural Planets

Tar vi nu hyllade Frostbite motorn(som har skriptad levolution och RTX i BF) som används i Anthem, och man ser ju redan efter 5 minuter hur outvecklad den spelmotorn är jämfört med tidigare, laddningsskärmar mellan allting, samma gamla npc AI och hur mycket det liknar andra spel i dialogsystemet. Jag kollade in CohhCarnage igår när han spelade och det han störde sig på mest var hur man flyger och känslan, vilket i chatten påstås ska vara fixat, men varför var inte det fixat i denna "beta" eller demo som det kallas. Tyvärr så får man inte till saker på en gång, mycket Research & Development om man vill göra något nytt, som också ska bli bra.

Så den tekniska utvecklingen har jag inga större negativa synpunkter på när det gäller CIG utan kanske mer åt det som ger världen liv, vilket förhoppningsvis är något de kan få till när tekniken börjar bli robust.
Folk påstår att jag förtalar utvecklingen ibland men tar man senaste CitizenCon i oktober så kändes uppdragssystemet och hur det framställdes väldigt inkompetent och banalt vilket jag gav synpunkter på här: #3833705

Nöjd, levererat, ja jag har tagit del av hur det är att förändra en spelmotor från något ganska begränsat till vad det har potential till att bli i framtiden, jämför man med allt annat vad man lägger pengar på så kanske man borde lagt mindre pengar på det, men sen har man ju även fonder som går back, bilar som varit väldigt dåliga köp så allt är relativt. Sen kan man ju jämföra hur vissa personer kastar pengar över twitch streamers, andra sorters streamers, kläder och dansssteg i spel som är gratis, och jag har även en arbetskompis som varit subscriber sedan 2013 till Star Citizen, fram till i december 2018 då han kände att nu får det vara nog. Sen om jag kommer gilla spelet till 100% är väl en annan sak, jag är inte så mycket för GTA eller RDR, utan mer WOW...

Inaktiv

Ska försöka vara objektiv i detta inlägg. Jag är inte backer och lite skeptisk till om de ska kunna leverera i slutändan.

Om det nu har bränt så pass mycket pengar som de har utan att kunna leverera en produkt så tycker jag att det är riktigt konstigt att de lägger tid på att utveckla nya skepp, när de redan har 80+ st. De hade fått mig att dra öronen åt mig om jag skulle investera eller backa spelet. Känns som helt fel väg att gå men vad vet jag.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Ska försöka vara objektiv i detta inlägg. Jag är inte backer och lite skeptisk till om de ska kunna leverera i slutändan.

Om det nu har bränt så pass mycket pengar som de har utan att kunna leverera en produkt så tycker jag att det är riktigt konstigt att de lägger tid på att utveckla nya skepp, när de redan har 80+ st. De hade fått mig att dra öronen åt mig om jag skulle investera eller backa spelet. Känns som helt fel väg att gå men vad vet jag.

De måste sälja mer .jpeg annars har de slut på pengar. Merchant man, Kraken... kan inte ens flygas ännu men säljas kan de! Jag tror att de är runt 17% av utlovade spelsystem just nu, och de kommer behöva sååååå mycket mer pengar för att ens lyckas kunna färdigställa singel-player delen. De flesta som "investerar" (nej, ni investerar inte, ni får inte kvartalsrapporter, ni får ingen utdelning, ni är KUNDER) gör det för att komma förbi andra vid release, men problemet är att om man inte kan komma ikapp de idioter som spenderar 10.000-tals kronor på en månad eller två så kommer ingen utom de som redan betalat CI(inte G, de droppade "games" delen nyligen) spela detta.

Man kan redan se att grafiken har åldrats dåligt, de har inte implementerat ens 1/5 del av de system som ska ge oss ett realistiskt spel, deras servrar klarar inte mycket mer än 10 spelare utan att man markant märker hur de överbelastas (testat 21/1, deras "roadmap" saknar VÄLDIGT mycket av det man utlovat osv.

Kortfattat så har man lovat mycket men hållit fruktansvärt lite, trots att man spenderat (enligt egen uppgift) över 1.5 miljarder kronor på att.... ja ingen vet riktigt vad.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

I slutet av 90-talet så dök Eriksson aktien under 6 kr aktien och många trodde att företaget skulle kursa fastän dom vid det tillfället ägde mer än 50% av världens alla telemaster. Efter det så steg aktien i några år på raken och de som inte investerade i aktien var lite smått sura för att dom inte hoppade på tåget och tjänade en del pengar när dom hade chansen.

Jag får en känsla att det är nåt liknande i luften nu med fast nu handlar det om digitala skepp istället för värdet på en aktie. Många som inte hoppat på tåget verkar som att dom inte vill att spelet ska lyckas för då har dom missat tåget. Jag hoppas verkligen min magkänsla ljuger för mej i detta fallet för det är ingen gamer som tjänar på att spel floppar.

Hoppas inte att spelet skall misslyckas, hellre att de får ut något än att det aldrig blir något. Finns de som lagt ner väldigt mycket pengar på det så jag hoppas för deras skull att det faktiskt blir något.

Men jag har åsikter på grund av de val som RSI har gjort.

Istället för att säga stopp och fokusera så har de gång på gång lagt till nya saker och flyttat datum framåt. Detta riskerar att spelet inte kommer att bli färdigt innan pengarna tar slut.

De finansierar utvecklingen genom att sälja rymdskepp (i vissa fall tom bara bilder av dem) och spelvaluta, så om spelet släpps så kommer det vara ett där man kan köpa sig fördelar i spelet. Jag, och många andra, har inget som helst intresse för ett sådant spel.
Har inga som helst problem med spel där man köper spelet och betalar en månadsavgift, som tar betalt för DLC:er, eller där man kan köpa kosmetiska saker som inte ger en fördelar.

Det spelar alltså ingen roll för mig om det blir klart eller inte, det är redan klart att det inte är något jag kommer ta i tång med, hur mycket än jag gillar idéen.

Det är inte vi som inte köpt spelet och har åsikter som de som backade spelet skall vara oroliga över, de skall vara oroliga över RSI och de beslut de har tagit.

Avstängd
Skrivet av filbunke:

Hoppas inte att spelet skall misslyckas, hellre att de får ut något än att det aldrig blir något. Finns de som lagt ner väldigt mycket pengar på det så jag hoppas för deras skull att det faktiskt blir något.

Men jag har åsikter på grund av de val som RSI har gjort.

Istället för att säga stopp och fokusera så har de gång på gång lagt till nya saker och flyttat datum framåt. Detta riskerar att spelet inte kommer att bli färdigt innan pengarna tar slut.

De finansierar utvecklingen genom att sälja rymdskepp (i vissa fall tom bara bilder av dem) och spelvaluta, så om spelet släpps så kommer det vara ett där man kan köpa sig fördelar i spelet. Jag, och många andra, har inget som helst intresse för ett sådant spel.
Har inga som helst problem med spel där man köper spelet och betalar en månadsavgift, som tar betalt för DLC:er, eller där man kan köpa kosmetiska saker som inte ger en fördelar.

Det spelar alltså ingen roll för mig om det blir klart eller inte, det är redan klart att det inte är något jag kommer ta i tång med, hur mycket än jag gillar idéen.

Det är inte vi som inte köpt spelet och har åsikter som de som backade spelet skall vara oroliga över, de skall vara oroliga över RSI och de beslut de har tagit.

Detta kommer bli ett spel för folk med mycket pengar, det var det redan från början. Ungefär som EA och star wars fast 1000 gånger värre. Men jag står fast vid det jag sa, eftersom det verkar vara flera 100 som arbetar på detta spel och dom har gjort av med runt 2 miljarder hittills. Säljer inte detta mer än RDR 2 så blir det automatiskt en flopp. Jag tycker faktiskt det är en flopp redan nu, förstår inte folk som ser fram emot detta ens.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Hoppas inte att spelet skall misslyckas, hellre att de får ut något än att det aldrig blir något. Finns de som lagt ner väldigt mycket pengar på det så jag hoppas för deras skull att det faktiskt blir något.

Men jag har åsikter på grund av de val som RSI har gjort.

Istället för att säga stopp och fokusera så har de gång på gång lagt till nya saker och flyttat datum framåt. Detta riskerar att spelet inte kommer att bli färdigt innan pengarna tar slut.

De finansierar utvecklingen genom att sälja rymdskepp (i vissa fall tom bara bilder av dem) och spelvaluta, så om spelet släpps så kommer det vara ett där man kan köpa sig fördelar i spelet. Jag, och många andra, har inget som helst intresse för ett sådant spel.
Har inga som helst problem med spel där man köper spelet och betalar en månadsavgift, som tar betalt för DLC:er, eller där man kan köpa kosmetiska saker som inte ger en fördelar.

Det spelar alltså ingen roll för mig om det blir klart eller inte, det är redan klart att det inte är något jag kommer ta i tång med, hur mycket än jag gillar idéen.

Det är inte vi som inte köpt spelet och har åsikter som de som backade spelet skall vara oroliga över, de skall vara oroliga över RSI och de beslut de har tagit.

Fast som jag förstår det så finns det inget definierat "endgame" utan det skapar man själv, därav blir det heller inget pay to Win. Ditt endgame kanske handlar om dominans inom ett område i rymden, visst då kan jag köpa att man kan få en fördel emot andra spelare, men om ens gameplay handlar om nåt helt annat tex bli framgångsrik cocktail-blandare (ja, det finns det yrket i spelet) så behövs inga pengar mer än ett starter paket.

Ett annat exempel handlar om hur skeppen drivs framåt.
Ta tex dom större skeppen där du behöver ha ett ex antal spelare för att ens driva skeppet framåt, antingen med riktiga spelare (som kommer vara mycket billigare) eller AI med varierande skill beroende hur mycket du betalar dvs du kommer få betala MYCKET pengar för samma kvalitet som riktiga spelare. Därav ligger den igentliga hårdvalutan i andra spelare dvs större guider/claner och inte skeppen ifråga.

Det finns dom som förespråkar månadsbetalning för mmo och det är väl bra på sitt vis, men jag som lirar typ 1-2 ggr i månaden har iaf ingen lust att betala 110-130 kr/månaden för några få timmars spelande, vilket jag kunde förr i wow när jag saknade fru och barn. När vi var relativt få backers (typ 200 000 det) så la nån upp en poll på rsi:s hemsida han/hon la upp en fråga hur gammal man var och jag har för mej att snittåldern då låg på 32 år eller liknande vilket jag tror ändrats neråt nu när fler backers tillkommit. Jag tror bestämt att de som pytsade in de mesta pengarna i början av projektet är dom som har en stadig inkomst, många gånger familj och har mindre tid att spela. Med dessa parametrar så är det inte så svårt att förstå att en betslningsmodell utan månadskostnad var att föredra. Jag hade iaf inte bidragit till ett starter-paket om det varit månadskostnad i spelet.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av breahl:

Detta kommer bli ett spel för folk med mycket pengar, det var det redan från början. Ungefär som EA och star wars fast 1000 gånger värre. Men jag står fast vid det jag sa, eftersom det verkar vara flera 100 som arbetar på detta spel och dom har gjort av med runt 2 miljarder hittills. Säljer inte detta mer än RDR 2 så blir det automatiskt en flopp. Jag tycker faktiskt det är en flopp redan nu, förstår inte folk som ser fram emot detta ens.

Det var typ 3000 pers som jobbade med RDR 2. Och det tog 8 år att göra det spelet. Hittar ingen info vad spelet kostade men det kostar säkert mycket mer än GTA 5. Sen vet man inte hur många av dom som har jobbat 8 år med spelet, dom har lånat folk från andra studios osv.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Avstängd
Skrivet av rmpyro:

Det var typ 3000 pers som jobbade med RDR 2. Och det tog 8 år att göra det spelet. Hittar ingen info vad spelet kostade men det kostar säkert mycket mer än GTA 5. Sen vet man inte hur många av dom som har jobbat 8 år med spelet, dom har lånat folk från andra studios osv.

Jag vill se källan du har på att det var 3000 pers. NU DIREKT TACK.

Efter det kan jag svara på resten.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag vill se källan du har på att det var 3000 pers. NU DIREKT TACK.

Efter det kan jag svara på resten.

https://www.gamereactor.se/nyheter/672353/Over+3000+personer+...
https://gamingbolt.com/red-dead-redemption-2-had-over-3000-pe...
https://www.playstationlifestyle.net/2018/10/23/red-dead-rede...
https://play4.uk/how-many-developers-worked-for-rdr2-game-new...
Dom hade räknat alla namnen som stod med i credits.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Damn. Var det alltså över 3000 som jobbade på det projektet?! Helt vansinnigt. Då kan man förstå att spelet blev lyckat 😄

Men när det gäller rdr2, har dom lånat en del från gta då och slapp utveckla allt från grunden eller?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Damn. Var det alltså över 3000 som jobbade på det projektet?! Helt vansinnigt. Då kan man förstå att spelet blev lyckat 😄

Men när det gäller rdr2, har dom lånat en del från gta då och slapp utveckla allt från grunden eller?

Dom har lånat från GTA studion, dom var tvungna att bli klara med spelet snabbare, så det blev klart vid just det datumet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Damn. Var det alltså över 3000 som jobbade på det projektet?! Helt vansinnigt. Då kan man förstå att spelet blev lyckat 😄

Men när det gäller rdr2, har dom lånat en del från gta då och slapp utveckla allt från grunden eller?

Ja det är ju utvecklat i samma motor som gta, så bara där har du ett försprång.
Euphoria systemet, etc, saker folk som jobbar på rockstar är vana vid.
Man kan till och med hitta john marston som modell i gtav om man gräver lite.

Avstängd

Ok, så även fast man spenderat nära två miljarder i detta skit så är det ok om det blir en flopp? Äre så du vill ha det?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Ok, så även fast man spenderat nära två miljarder i detta skit så är det ok om det blir en flopp? Äre så du vill ha det?

Har inte sagt att det är okej om det blir en flopp... Men det behöver inte sälja lika mycket som RDR2 för att bli en succé heller... Sen ska man ta denna nyheten med en nypa salt med. Det är inte officiellt att det är 14 miljoner dollar kvar, det är bara vad några spel journalister har räknat ut. Dom har säkert flera investerare som står på kö också.

Höll för mig att dom har tagit ett stort lån också förra året. Dom skulle tydligen tjäna på det för punden var så låg då. Skulle va billigare att ta ett lån på det istället än att växla om det från dollar till pund.
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av breahl:

Säljer inte detta mer än RDR 2 så blir det automatiskt en flopp. Jag tycker faktiskt det är en flopp redan nu, förstår inte folk som ser fram emot detta ens.

Har du aktier i CIG och behöver avkastning eller?
Vad har RDR 2 med SC och SQ42 att göra överhuvudtaget oavsett vad CIG får in?
Rockstar grundades 1998 och har ju för fan flera miljarder i budget efter sina framgångar, många som gillar blod och våld så det har ju gått hem i sofforna.
RDR 2 ser ju dessutom ut som ett reskin av RDR 1 med nya dialoger så det är inte så mycket nytt jämfört med om man jämför vad man kan göra i Star Citizen jämfört med Crysis.

Du jämför ett kickstarter projekt som gissningsvis hade en budget på 22 miljoner dollar från början men som växt oavkortat i 6 års tid, där man inte ens visste från början hur stort det skulle bli och man har fått lära folk hur Cryenginge fungerar då det inte ens fanns utbildade programmerare att tillgå. Det var sagt redan från början att alla pengar de får in satsar de på utveckling och förbättring av spelen så hur man än vrider på saken så är det en succe om man ser till den tekniska utvecklingen.

Skrivet av Hajfena:

Har du aktier i CIG och behöver avkastning eller?
Vad har RDR 2 med SC och SQ42 att göra överhuvudtaget oavsett vad CIG får in?
Rockstar grundades 1998 och har ju för fan flera miljarder i budget efter sina framgångar, många som gillar blod och våld så det har ju gått hem i sofforna.
RDR 2 ser ju dessutom ut som ett reskin av RDR 1 med nya dialoger så det är inte så mycket nytt jämfört med om man jämför vad man kan göra i Star Citizen jämfört med Crysis.

Du jämför ett kickstarter projekt som gissningsvis hade en budget på 22 miljoner dollar från början men som växt oavkortat i 6 års tid, där man inte ens visste från början hur stort det skulle bli och man har fått lära folk hur Cryenginge fungerar då det inte ens fanns utbildade programmerare att tillgå. Det var sagt redan från början att alla pengar de får in satsar de på utveckling och förbättring av spelen så hur man än vrider på saken så är det en succe om man ser till den tekniska utvecklingen.

Jaså, är det?

Du missade alltså det faktum att CIG rekryterat personal rakt från CryTek som kan spelmotorn? De utbildade inte sin egna personal från botten upp.

Eller det faktum att CIG helt plötsligt bytte från StarEngine till Lumberyard?

Nej, inget teknologiskt i Star Citizen är imponerande eller ens till CIGs ära. Allt finns i andra spel.

Medlem
Skrivet av KingManfred1337:

Jaså, är det?

Du missade alltså det faktum att CIG rekryterat personal rakt från CryTek som kan spelmotorn? De utbildade inte sin egna personal från botten upp.

Eller det faktum att CIG helt plötsligt bytte från StarEngine till Lumberyard?

Nej, inget teknologiskt i Star Citizen är imponerande eller ens till CIGs ära. Allt finns i andra spel.

Från början gjorde dom det, Crytek folket gick inte med förrän några år senare. Det var slutet av 2015 dom började bygga upp den tyska studion från scratch.

Att man kan gå runt och göra saker i ett fordon samtidigt som det flyger runt är riktigt imponerande. Sea of thieves har väl en liknande tech, fast inte i närheten så avancerad som starcitizen körs med. Har sett folk köra runt och parkera med sina bilar och flygplan i andra skepp. Plus att dom kan flyga iväg med dom också utan att dom studsar runt i skeppet, och sen glids av. Senare ska dom också ha npcer som gör sina jobb och sysslor inuti skeppen.

Den tekniska biten dom har som ingen annan kör med kan du läsa mer om här. Orkar inte skriva en uppsats, så jag koppierar från någon annan istället. Finns mycket mer än bara det.

Kopierade texten från reddit.
https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/9r82zo/so_what_...

Internal physics grids: This is the core feature which allows multicrew ships with players walking around and landing in the interior. Most games only have one physics space, physics relative to the world. SC has multiple. The ship is moving relative to the world, you're moving relative to the ship. Try standing on a car in GTAV, you'll fall off once it goes faster than walking pace. It's trying to keep you standing on the car by moving you relative to the world rather than relative to the car, eventually the car gets too fast and the physics get to wonky, so you fall. You can stand on trains in GTAV and RDR though because the fixed track and speed makes it much easier for R* to move you relative to the world while keeping you standing at the same point on the train.

64-bit worldspace: This allows solar system sized play areas in FPS fidelity.
While they don't look like it, games still use grid-based movement. Every position you can stand in has its own unique (X,Y) grid number. To make it imperceptible to the player the standard step size between grid positions is 1 millimeter for FPS games.
Most games use 32-bit variables to store that position, and that works out to about 20kmx20km worth of unique positions.
SC uses 64-bit variables, which can store 232 times more unique positions than 32-bit, so SC can have solar system sized play areas with 1 millimeter precision.

Unified first and third person animations: Most games show different animations for first and third person. Here's what Crysis's first person animations look like in first person, and then what they look like in third person.
This means extra work making two sets of animations, and other players never see exactly the same thing you see.
Star Citizens uses the same animations for everyone, what you see is what everyone else sees.

Itemports 2.0: In most games an entire vehicle is one object. Any scripts have to run on the whole vehicle, any changes of state (opening a door) require modifying the whole vehicle. In SC vehicles are broken down into many separate objects. Every ship component is its own separate object with its own separate scripts and own separate states. This makes the granularity of SC's ship customization and damage states much easier to pull off. It's also applied to characters and land vehicles.

FOIP: It's a gimmick, but it's a thing. It's been done before, but most games don't even try.
https://www.youtube.com/watch?v=0zq7-AEDiuQ

Procedural tools: Most games are either PG or hand built. SC is using PG tools to assist in hand building, so it combines some of the strengths of PG (massive play areas) and the strengths of hand built (human creativity).
Artists design the theme and atmosphere of each individual biome. The colors, plants, terrain, and animals. Artists choose where on the planet that biome goes. The PG then handles the exact placement of each tree and hill.
And if CIG wants to create a mission area, they can go back in and modify the PG area by hand.
There's also the city tech, the space station tech. All developed so an actual artist can design an area but let PG do the heavy lifting.
Also procedural food. Bow to its divine presence, you are not worthy.

Render to texture and viewports: I'm sure you've noticed that almost no games have real mirrors these days. That's because they can't do picture in picture. They can't render the game from another viewpoint and show that within the player's viewpoint.
Viewports allows CIG to make a sort of in-game camera that captures live video from another part of the game, then render to texture lets them render that camera feed onto in game objects in the player's viewpoint. A mirror, a security monitor, a video call, a hologram, all done with real-time video capture from a different part of the game.

(RTX har något liknande, men starcitizen hade tekniken flera år före i sitt spel. Det ska komma andra saker, som tex rost. Skeppet kan börja rosta och det börjar bildas rosthål i metallen som blir större och större efter ett tag, så ser man igenom, vad som är bakom metalen, komponenter, slangar osv. Man kan smälta sönder metallen med laservapen redan nu, och skjuta hål i skrovet med projektiler så det bildas hål som blir större och större, delar av metallen som lossnar osv. Dom har tekniken redan för rostet, dom har bara inte lagt in det i spelet än)
https://www.youtube.com/watch?v=sMkOOqgJgh4

Server meshing: They haven't achieved it yet, but this is how massive fleet battles will be supported. The plan is for servers to cover a certain area of space. Say each can hold 100 players, once 70 players are in that area of space, a second server spools up and splits the area of space in half to spread them between two servers. As more players enter that area, more and more servers will dynamically spool up to fulfill the need, each server containing a smaller and smaller area of space as players get closer together.
All of these servers will be talking to each other so players will be able to fly, see, and shoot across server boundaries seamlessly. 600 players in a fleet battle might be spread across 8 different servers, but server meshing makes everything so seamless they feel like they're all on the same one.
There are other games also experimenting with this tech (no AAA's as far as I know). I'm pretty sure this is one of their reasons for switching to Lumberyard since they're also using Amazon servers so it's a nice way to get extra support from their server host. Here's a devlog from Dual Universe which is also using this concept.

There's tons more.
Their cloud tech they showed off at CitizenCon.
Damage states.
Spline-based hair.
All the minor graphics features.
But that's the stuff I feel like explaining.

Lots of this stuff has been technologically feasible for a while, it isn't done by other devs because they don't care. The tech won't be old because no one else feels it's important enough to invest the time and money to do it in their own game.
CIG offered CryTek their 64-bit worldspace for example, CryTek said no because it's not something they need to make their small, unambitious FPS levels.
Most games just don't need that. CR is crazy, has a ton of money, and wants to make the BDSSE, so he does stuff which no developer managed by a publisher with budgets and schedules would ever waste time and money on.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av KingManfred1337:

Jaså, är det?

Du missade alltså det faktum att CIG rekryterat personal rakt från CryTek som kan spelmotorn? De utbildade inte sin egna personal från botten upp.

Eller det faktum att CIG helt plötsligt bytte från StarEngine till Lumberyard?

Nej, inget teknologiskt i Star Citizen är imponerande eller ens till CIGs ära. Allt finns i andra spel.

Spelar inger roll vem man rekryterar vid denna tid, de har ingen chans att fixa spagetti koden innan 2020 o av sett.

Medlem
Skrivet av KingManfred1337:

Jaså, är det?

Du missade alltså det faktum att CIG rekryterat personal rakt från CryTek som kan spelmotorn? De utbildade inte sin egna personal från botten upp.

Eller det faktum att CIG helt plötsligt bytte från StarEngine till Lumberyard?

Nej, inget teknologiskt i Star Citizen är imponerande eller ens till CIGs ära. Allt finns i andra spel.

Vad, exakt, är det som är imponerande med Sq42?

Inte en sak som de har gjort är nydandande? Allt de gjort är att "hävda" att de gör nya saker "Tech" som ingen gjort tidigare. Hitills är det 0/0 som de påvisat.

De sitter i skiten som CR har presenterat, och inget görs för att bevisa något.

Medlem

@Faith101:
Antar att du inte har sett deras vertical slice, eller någon video alls på starcitizen/squadron 42... Finns mängder av saker som dom har gjort som ingen annan spelutvecklare har orkat att utveckla.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skrivet av rmpyro:

@Faith101:
Antar att du inte har sett deras vertical slice, eller någon video alls på starcitizen/squadron 42... Finns mängder av saker som dom har gjort som ingen annan spelutvecklare har orkat att utveckla.

Nämn en sak som är groundbreaking. Att åteeuppfinna hjulet gills ej,så nu får du allt försöka.

Skriv svar