Geforce RTX säljer dåligt – Nvidia skruvar ner prognosen med 4,5 miljarder kr

Medlem

spelen hänger ju inte ens nära med ändå. flera år bakom, även om dom kastar in enstaka nya effekter för att glänsa. förväntade mig realistiska spel vid denna tid. men istället är allt som för 10 år sedan, med lite bättre AA och reflektioner..


signatur

//monster

Med den prislappen är det helt förståeligt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hur kan Nvidia ens vara förvånade över detta. Finns inte en chans att jag betalar så mycket pengar för ett kort när det samtidigt ger så lite extra. Lär finnas fler som resonerar liknande.

Som tidigare nämnts känns det lite Apple över reaktionen från företaget. Det finns en smärtgräns för de flesta av oss, och den är nu nådd med råge.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

inte så länge sedan man fick bra grafikort runt 2500-3kr. vad har hänt med den tiden?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Gen:

...som inte har något att göra med tillgängligheten. Butikerna själva lär se detta som högriskprodukter eftersom korten säljer så dåligt men framförallt är det tillverkarna som nog inte våga köpa in för stora partier som de inte får loss i tillräckligt snabb takt.

Jo det är iofs sant..men irriterande då jag vill köpa mitt 2080ti


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Försöker att inte vara ens det mista skadeglad efter de sjuka priserna och mjölkandet utav konsumenterna bara för att dem är marknadsledande.

Misslyckas totalt.

Medlem
Skrivet av NaxoS:

1080 släpptes 27 Maj 2016 för 549$.
Att betala mer än fullpris för en snart 3 år gammal produkt är ett absolut nej för mig iallafall.

Vi konsumenter måste stå upp för sådant här skit som Nvidia håller på med. Köp inte deras gamla skit för fullpris vilket resulterar i att deras försäljningssiffror dalar, aktien likaså. Sen får dom tänka om sin business strategi som inte går ut på att sätta på kunden bakifrån.

Jag håller med i vad du säger om at de fortfarande tar hutlöst betalt för sina äldre modeller när det kommer nytt, men 1080 kostade aldrig 549$, iaf inte för oss i EU. MSP (för deras förbannade Founders Edition) låg på det, men priset som det landade på i butik blev istället ca 8000 +/- någon tusenlapp beroende på tid efter release och partnertillverkare.
Vettefan ifall jag skulle betala 6500 idag ändå...känns så fel att betala vad det egentligen skulle kostat när det var nytt...tre år och en ny generation GPU senare.

Medlem

Dom ville väl sälja klart TI serien först, var väl därför RTX höll samma pris klass som de äldre?

Medlem

vad konstigt när kortet kostar 17tkr


signatur

Meep!

Medlem

Jaså säljer det dåligt? Jag trodde alla hade en extra månadslön i bakfickan att lägga ut på datorkomponenter.

Medlem
Skrivet av Seraium:

Skaffade nyligen ett 1080 kort, kommer nog räcka några år framåt.

Beror på vad du har för komponenter i PC för övrigt (framförallt då CPU och RAM-minnen). Uppgraderade min PC som har i7-4770K (värstingprocessor 2014) samt 16 GB DDR3 minnen (ganska långsamma idag), med ett spillrans nytt 1080 för något år sedan och den börjar redan nu gå på knä. Många spel som man inte uppnår ens stabila 60 FPS i 1080p, tråkigt nog :-(. Beror såklart på att många nyare spel är väldigt CPU krävande, som t ex Odyssey. Det är visserligen rätt dåligt optimerat, men alla NPC´s samtidigt drar rejält med CPU kraft och den blir då en flaskhals, i kombination med äldre RAM-minnen. Datorn går inte att uppgradera mer, då krävs ett helt nytt moderkort, nya minnen, ny CPU och priserna ligger för högt fortfarande på datorkomponenter.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

under alla år har det varit ca samma sak, 5-6 lax max för ett grafikkort räcker för att köra på ca max i allt i några år. finns ingen anledning att köra mer än så om man inte har ett gäng massiva skärmar med 4k, bara då måste man gå över 6000kr för ett minimum på 60-80fps i allt, om man byggt ihop rätt delar iaf.

amen

Medlem
Dyrt att va pc spelare

14 tusen för ett grafik kort är extra skadat. Köper 4 konsoller 2 ps4 pro och 2 Xbox X vilket kommer nästan upp i samma grafik om man sitter mer än 2-3m från TV. Absolut inte värd pengarna för att få 20% bättre bild som ändå inte syns

Medlem

Sitter fortfarande på ett MSI GTX 970 och är relativt nöjd fortfarande, det som stör är väl mängden VRAM som skulle behöva dubblas. Pengarna finns för att köpa RTX kort men känner att priset är alldeles för högt för att jag ska kunna känna mig tillfreds att ha lagt minst 7000 kr på ett grafikkort.
Enda vettiga idagsläget är att köpa ett begagnat 980Ti/1070/1070ti/1080/1080ti enbart för att vägra rättfärdiga att de tar ut dessa hutlösa priser.
RTX är en skam och lurendrejeri.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem
Skrivet av sturish:

Dom ville väl sälja klart TI serien först, var väl därför RTX höll samma pris klass som de äldre?

1080TI kostade inte 14000 vid lansering


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Sitter fortfarande på ett 980Ti. Har inga behov av en uppgradering än. Speciellt inte till priset som RTX korten har.

Dessutom så är det alltid vanskligt att investera i ett kort i första generationen i ett teknikskifte. De brukar alltid vara otillräckliga när väl den nya tekniken slår igenom på allvar. Så väntan på nästa generation RTX kort är nog klokt.

Avstängd

inte heller glömma att crypto miners skadat marknaden också..

Medlem

Jag tycker också att de nya korten är extremt dyra. Men om man som jag sitter med ett gammalt GTX 680 och en ny i9 9900k cpu med 16GB ddr4 minne. Vad rekommenderar ni mig att jag köper för grafikkort då?
Har en 24 tums skärm i dagsläget med 1920x1200 i upplösning och vill köra med inställningarna på max i alla spel.


signatur

Spelar på: PC, PS3, PS4
PSN ID: dedday

Medlem

@dedday: Jag byggde ny burk i somras och ville ha ett prisvärt, men bra kort och landade på ett 1070 Ti. Väldigt nöjd med prestandan / krona. Det handlar bara om att söka efter reor, och inte köpa för fort så hittar du något prisvärt ska du se.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av conthox:

Är RX 580 motsvarigheten?

// edit: såg nu att den var långt ned på t ex Sweclockers test och den som ligger närmast är tydligen Vega 64, om man skall gå efter den tabellen. Gäller det fortfarande?

För mig som har dålig koll på grafikkortsmarknaden är info och förslag på motsvarande produkter guld värt, tack för svaren.

Nej definitivt inte motsvarande.

Min poäng är att ju högre upp i prestanda du går, desto mer får du betala/FPS.

Jag jämförde ett kort som normalt sett kostar runt 2200-2500kr med ett kort som idag kostar runt 6500kr (RX580 vs GTX 1080). Du får runt 80% högre prestanda, men priset är runt 150% (2.5 gånger) högre. Kollar man mot RTX 2080Ti så kostar det 14000 men är runt 150% (2.5gånger) bättre än ett RX 580. Men priset är typ 500-600% (6-7gånger) högre. Helt sanslöst.

Skrivet av xverminator:

Jag kommer uppgradera mitt gamla GTX 1060 till ett RTX kort, förmodligen ett 2060 ev 2070, men det är prislappen som avgör om det blir ett 2070, det borde ligga en tusenlapp billigare idag samt ett 2060 borde ligga runt max 4000 kr

Det finns faktiskt 2060kort som kostar 3999 kronor idag även hos stora ÅF, typ Inet. Men alla korten över det är åt helvete för dyra.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av conthox:

Idag ligger 1080 fortfarande på ca 6500 kr, är det värt det?

Jag köpte mitt 1080 för 4795kr, så nej det är inte värt 6500kr.

Gen
Medlem
Skrivet av Ankh:

Jo det är iofs sant..men irriterande då jag vill köpa mitt 2080ti

Det kan jag förstå Sitter man där med en påse pengar och inte kan köpa det man vill kan man ju inte känna annat än irritation

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Min poäng är att ju högre upp i prestanda du går, desto mer får du betala/FPS.

Jag jämförde ett kort som normalt sett kostar runt 2200-2500kr med ett kort som idag kostar runt 6500kr (RX580 vs GTX 1080). Du får runt 80% högre prestanda, men priset är runt 150% (2.5 gånger) högre. Kollar man mot RTX 2080Ti så kostar det 14000 men är runt 150% (2.5gånger) bättre än ett RX 580. Men priset är typ 500-600% (6-7gånger) högre. Helt sanslöst.

Då hajjar jag, tackar så mycket.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Nej definitivt inte motsvarande.

Min poäng är att ju högre upp i prestanda du går, desto mer får du betala/FPS.

Jag jämförde ett kort som normalt sett kostar runt 2200-2500kr med ett kort som idag kostar runt 6500kr (RX580 vs GTX 1080). Du får runt 80% högre prestanda, men priset är runt 150% (2.5 gånger) högre. Kollar man mot RTX 2080Ti så kostar det 14000 men är runt 150% (2.5gånger) bättre än ett RX 580. Men priset är typ 500-600% (6-7gånger) högre. Helt sanslöst.

Det finns faktiskt 2060kort som kostar 3999 kronor idag även hos stora ÅF, typ Inet. Men alla korten över det är åt helvete för dyra.

Jag vet, det är därför jag sa att maxgränsen borde ligga vid 4000 kr för 2060.

För mig står det mellan dessa kort.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4965792,4964660,5022135...

För mig är BFV inte ett viktigt spel längre och jag tycker inte ray tracing på Ultra inte är viktigt där, det räcker med att köra på Low, man hinner ändå inte se dessa detaljer i stridens hetta. Men jag kommer nog skaffa ett nytt kort till sommaren 2019, då får man se vad för nya spel som kommit, jag tänker ca 5 år fram om jag väljer ett 2070.

Eller så börjar jag med ett 2060 och siktar in mig på ca 3 år innan det kanske kommit nya grejer bättre anpassade för ray tracing + att jag hoppas att priserna sjunkit lite mer.

Medlem

Konstigt att de inte får in pengar när de inte har kort att sälja.
Suttit och väntat i tre månader på att höra något från kortet jag beställde från Netonnet.
Har ett 980 just nu, men ville uppgradera till ett 2080 ti. Ingen idé att köpa ett 1080 ti då det bara var 4000kr i skillnad

Medlem

Köpte Asus strix 2080ti oc så jag kunde supersampla mer i vr. Och det va det värt. Så nöjd. Allt annat är en bonus bara. Riktigt grymt kort.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Köpte Asus strix 2080ti oc så jag kunde supersampla mer i vr. Och det va det värt. Så nöjd. Allt annat är en bonus bara. Riktigt grymt kort.

vad kan du köra på nu då i VR? (ss)


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Dyrt med nya grafikkort + att ingen bryr sig om raytracing.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag vet, det är därför jag sa att maxgränsen borde ligga vid 4000 kr för 2060.

För mig står det mellan dessa kort.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4965792,4964660,5022135...

För mig är BFV inte ett viktigt spel längre och jag tycker inte ray tracing på Ultra inte är viktigt där, det räcker med att köra på Low, man hinner ändå inte se dessa detaljer i stridens hetta. Men jag kommer nog skaffa ett nytt kort till sommaren 2019, då får man se vad för nya spel som kommit, jag tänker ca 5 år fram om jag väljer ett 2070.

Eller så börjar jag med ett 2060 och siktar in mig på ca 3 år innan det kanske kommit nya grejer bättre anpassade för ray tracing + att jag hoppas att priserna sjunkit lite mer.

Det är ganska stor skillnad på 4000kr och 7000kr.

Prestandaskillnaden mellan 2060 och 2070 är inte så stor alls.

2060 presterar som ett 1070Ti och ett 2070 som ett 1080. Skillnaden mellan 1070Ti och 1080 är runt 5-10% i runda slängar. Är den lilla skillnaden verkligen värd 3000kr extra?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Pengar har jag gott om, sluta gnäll, 14k är väl för fan inget, kommer ju nya 25 februari

123
Skriv svar