Metro Exodus plockas bort från Steam, blir exklusivt till Epic Store

@Paiden: Visst blir det snabbt en skillnad och fördelen med exklusivitet är ju att priset inte behöver sjunka med tiden. Prisminskningen lär vi märka på Steam 2020 - det lär inte gå för fullpris och först då blir priset konkurrensutsatt på riktigt.

Det är en ordentlig vändning för THQN att börja sälja spelet på Steam för att någon vecka innan release slänga sig på handbromsen och gå ut med 12 månaders exklusivitet för Epics plattform. Det är en kylig beräkning att spelare är enkla att valla till nya betesmarker.

Men de slipper åtminstone jobbiga user reviews.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Så du jämför funktioner i en 1,5 månader gammal butik med en 15 år gammal? Epic är många gånger bättre och mer funktionell på 1,5 månader än vad Steam var de första åren.

Självklart jämför jag en tjänst lanserad i slutet av 2018 med andra tjänster som fanns tillgängliga vid samma tidpunkt. Ska jag jämföra en ny Tesla med produktionsbilar från tidigt 1900-tal? Eller Samsung Galaxy s10 med första iphone? Nej, självklart inte. Vore helt absurt.

Skrivet av anon_319742:

Steam finns väl förövrigt inte på Playstation 4 eller Xbox One? Vet inte varför Sonys och Microsofts konsolarvoden skulle vara relevanta i denna diskussion.

Arvoden är ju intressant för din del, eftersom du påstår att utvecklare flockas till Epic store p.g.a. att de får mer pengar per såld kopia när det uppenbarligen inte är hela sanningen eftersom de fortfarande säljer på plattformar eller butiker med höga arvoden, utan att klaga. Gillar också att du helt ignorerar att Steam ger möjlighet för alternativa marknader att existera. Men återigen, detta är ju en konsumentvänlig grej så självklart tycker du inte om det (och inte heller Epic som inte tillåter detta).

Skrivet av anon_319742:

Du verkar missa precis allting som blivit bättre tack vare Epic. Dels konkurrensen och dels att de ligger bakom den första riktiga cross-play titeln någonsin. Det är en mångårig dröm bland gamers att kunna spela med andra oavsett om de har en PC, PS4 eller Switch. Tack vare Epics konkurrens så har spelarna äntligen fått den möjligheten.
Epic ligger dessutom bakom det med råge största gratisspelet som helt och hållet saknar P2W. Medans andra utvecklare försöker bortförklara P2W med att spel har blivit dyrare att utveckla så gör Epic sitt spel helt gratis och fritt från sådant.
Vinnarna? Återigen oss konsumenter.
Du får gärna stoppa huvudet i sanden och vägra gilla alla bra saker Epic har gjort för oss konsumenter. Men påstå inte att konsumenterna inte vinner på det.

Förstår inte hur något av detta är relevant för diskussionen. Du säger att epic store är bra för att många spelar Fortnite? För cross-play och f2p spel som inte var p2w var saker som existerade innan fortnite.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_319742:

Du får gärna stoppa huvudet i sanden och vägra gilla alla bra saker Epic har gjort för oss konsumenter. Men påstå inte att konsumenterna inte vinner på det.

Vad har Epic gjort som är bra för konsumenterna? Nämn gärna fler än tre saker.

Medlem
Skrivet av Paiden:

Ni pratar ju om två olika saker. Du menar att det blir konkurrens mellan utgivarplattformar, vilket stämmer, men det gynnar endast spelutvecklare/utgivare förutsatt att försäljningspriserna inte också sjunker. Det kommer de med största sannolikhet inte göra utan de extra % i marginalvinst som Epic erbjuder kommer förmodligen gå ut ur bolagen som vinstutdelningar och liknande. Möjligtvis att det kommer innebära något större budgetar för en del spelutvecklare till nästa spel men tveksamt om det kommer ge några märkbara skillnader, men det är bara mina egna konspiratoriska teorier

Phyrino och övriga av samma ståndpunkt menar att det inte blir konkurrens för slutkonsumenten eftersom den enda konkurrens som vi kan ta del av är när vi kan välja var vi vill spendera våra pengar. Det kan vi aldrig göra om våra produkter endast finns tillgängliga hos en leverantör. Därav är det endast en konkurrens ur konsumenternas synpunkt när samma produkt finns tillgänglig på flera olika plattformar och där varje plattform sen får konkurrera med varandra om kunderna genom att ge fördelaktigare priser, villkor och övriga kring-tjänster. Det enda som skett nu är att Steams monopol har flyttats över och blivit Epics monopol på den enskilda produkten.

Vad gäller Epics förhandlingar med utvecklarna/utgivarna så kan jag mycket väl tänka mig att exklusiviteten har köpts rakt av men det kan lika väl vara så att de inte gjort det. Skälet till att spelet tagits bort från Steam och endast kommer säljas hädanefter hos Epic kan mycket väl vara ett helt eget beslut från utvecklare/utgivare därför att Epics lägre avgifter ger bättre marginal och de känner sig trygga nog i sin produkt att spelarna kommer köpa det oavsett var det säljs. Därför vill de se till att sälja så många kopior hos Epic som möjligt för att maximera vinsten. Finns det tillgängligt på Steam också så kommer många spelare köpa det därifrån och därmed går den marginal-skillnaden förlorad.

Väldigt bra skrivet... Men....
Jag är i princip säker på att de har betalat THQN för exklusivitet.
Varför? Jo, spelet Satisfactory utvecklat av Coffee Stain.
THQN köpte hela Coffee Stain koncernen strax innan jul. Typ en vecka senare släpper de denna videon: https://m.youtube.com/watch?v=7V4UPiBOshY.

För mig är det alldeles för mycket likheter för att inte dra den slutsatsen. Och det finns fler spel i samma situation.
Men jag är villig att bli motbevisad.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Väldigt bra skrivet... Men....
Jag är i princip säker på att de har betalat THQN för exklusivitet.
Varför? Jo, spelet Satisfactory utvecklat av Coffee Stain.
THQN köpte hela Coffee Stain koncernen strax innan jul. Typ en vecka senare släpper de denna videon: https://m.youtube.com/watch?v=7V4UPiBOshY.

För mig är det alldeles för mycket likheter för att inte dra den slutsatsen. Och det finns fler spel i samma situation.
Men jag är villig att bli motbevisad.

Tack!

Jag var aldrig ute efter att bevisa eller hävda någonting, försökte bara ge ett mer neutralt alternativ i.o.m. att det fortfarande endast är spekulationer. Internetz har en tendens att direkt hoppa på rykten, spekulationer och konspirationsteorier och göra dessa till de fakto för att sen använda dem för att svartmåla någon(ting) som man redan tycker illa om för en eller annan anledning. Med tanke på vad du skrev samt efter att ha sett videon så kan jag hålla med om att det troligaste scenariot är att samma sak hänt här men det är fortfarande bara en obekräftad spekulation från min sida. Kan mycket väl vara så att sanningen ligger i båda fallen tillsammans, typ: "Tack för exklusivitetsslanten, den täcker den risk vi tar att försäljningen skulle kunna dippa iom att en del Steam-användare inte kommer köpa vårt spel när vi endast finns hos Epic. Tillsammans med den ökade marginalvinsten så är det en risk vi tycker är värd att ta."


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av marsson90:

Är personligen ordentligt trött på alla launchers på PC. Launchers som kräver andra launchers för att spelet ska fungera osv. Håller mig endast till steam nu för tiden, och låter nog bli att köpa spel som inte släpps där (alternativt så köper jag dem på ps4p)

Skrivet av Rackaren:

Tänkte köpa spelet på Steam, suck. Dom skjuter ju sig själva i foten. Får tanka ner spelet istället.
Orkar inte med alla olika klienter. Varför kan dom inte göra som back in the days om dom inte vill sälja det på Steam? Släpp det på skiva. Charmigare också

Skrivet av Freakon:

Håller med. Ett stort argument för konsol kan jag tycka, då man slipper att bry sig.

Jag ser allvarligt talat inte problemet. Jag har 1 ikon för respektive spel som är installerat, oavsett launcher, på skrivbordet. Ett dubbelklick så drar spelet igång. Launchers som startar med windows och håller både sig själva och spelen uppdaterade utan att jag behöver göra någonting. Vad är problemet?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag ser allvarligt talat inte problemet. Jag har 1 ikon för respektive spel som är installerat, oavsett launcher, på skrivbordet. Ett dubbelklick så drar spelet igång. Launchers som startar med windows och håller både sig själva och spelen uppdaterade utan att jag behöver göra någonting. Vad är problemet?

Det är inte alltid man har samma användarnamn och lösenord till alla klienter. Så i sådana fall måste man komma ihåg alla olika lösenord. Klienterna uppdateras även ofta. Är det något spel man inte spelar ofta och drar igen klienten måste man helt plötsligt vänta på att klienten uppdateras samt eventuellt att spelet uppdateras innan man kan spela. Inga jätteproblem såklart, men irriterande. Man vill göra det bekvämt för sig

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Det är inte alltid man har samma användarnamn och lösenord till alla klienter. Så i sådana fall måste man komma ihåg alla olika lösenord. Klienterna uppdateras även ofta. Är det något spel man inte spelar ofta och drar igen klienten måste man helt plötsligt vänta på att klienten uppdateras samt eventuellt att spelet uppdateras innan man kan spela. Inga jätteproblem såklart, men irriterande. Man vill göra det bekvämt för sig

Klienterna sparar lösenorden, så de matas bara in en gång. Klienterna uppdateras som sagt av sig själva, samma sak med spelen. Men det är klart, om du inte bockar i "Kom ihåg mig", inte har dom på autostart, inte startar dom speciellt ofta osv då blir det lite jobbigare. Men frågan är då om det är klienternas "fel" eller om det kanske är du som göra det jobbigare för dig än nödvändigt. (Det var inte menat att vara taskig, så hoppas du inte tar illa upp.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av Godofcheese:

Waaaah Waaaah monopol!
Steam är giriga! Big corporation bad man!
Exklusivitet är lika dåligt.
Folk bashar steam extremt mycket pga deras revenue cut men på samma gång hyllar dom GOG som tar samma cut

Om utvecklarna är rädda för att dom förlorar pengar om dom har spelet på steam då kan dom lika gärna sluta utveckla spel till konsoller, det är inte gratis där heller, som också är 30%
Precis som daddy gabens platform

Kanske vi ska börja klaga på att Sony, Microsoft och Nintendo som tillåter oss att bara spela på deras DRM maskiner.

Folk hyllar ju GOG för att det är Drm-fritt


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag ser allvarligt talat inte problemet. Jag har 1 ikon för respektive spel som är installerat, oavsett launcher, på skrivbordet. Ett dubbelklick så drar spelet igång. Launchers som startar med windows och håller både sig själva och spelen uppdaterade utan att jag behöver göra någonting. Vad är problemet?

Det förstår jag verkligen. Men när man väger in enkelheten med handkontroller och vetskapen av att det inte blir bättre än såhär, sett till komfort, så köper man det. Pickup and play är värt mycket.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Folk hyllar ju GOG för att det är Drm-fritt

Men det är inte hundra procent sant nå mer, för nya titlar that is som har multiplayer.
Du måste ha galaxy installerat för många titlar.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det förstår jag verkligen. Men när man väger in enkelheten med handkontroller och vetskapen av att det inte blir bättre än såhär, sett till komfort, så köper man det. Pickup and play är värt mycket.

Förlåt mig, men jag ser fortfarande inte vad som är så mycket smidigare. Om man jämför då:

PC
1. Starta datorn.
2. Dubbelklicka på ikonen.
3. Spelet startar.

Konsol
1. Starta konsolen.
2. Eventuellt pila sig fram till installerade spel, om inte "spelbibliotek" är förvalt.
3. Pila sig fram till speltiteln som man vill spela.
4. Trycka knapp för att starta.
5. Spelet startar.

Det är ju fler steg på konsol, hur kan detta vara enklare?

(Nu baserar jag det jag skrev om konsol på det jag minns från den korta tid jag hade Xbox 360, så rätta mig gärna om jag har fel.)

Och vad som avses med "enkelheten" med handkontroller vet jag inte. Förklara gärna för en som inte förstår.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Bra med konkurens, men tråkigt att Epics butik är kass. Det här kommer inte att hålla.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Starkt konstaterande. Vad exakt har blivit bättre? Kan du visa något bra exempel där Steam, Origin, Uplay m.fl. anpassar sig efter Epics intåg och som gynnar oss konsumenter?

Vi kan förstås skippa snacket om konsolerna (även om det är en bättre konkurrensjämförelse p.g.a. exklusiviteten) men vi ska också skippa Fortnite och cross-play för det hör inte till diskussionen.

https://www.polygon.com/2018/12/3/18123649/valve-steam-revenu...

Mer pengar till utvecklarna innebär på sikt bättre och/eller billigare spel. Spel hos Steam är nästan alltid dyrare än på andra ställen.

Skrivet av Phyrino:

Kan du hålla dig till det vi faktiskt diskuterar?
Är det någon som är emot procentsatserna här? Nej, det är det inte så ditt inlägg är en sk. "red harring"

De har inte ändrat arvodet pga exklusiva titlar och det är ju DET vi pratar om här.
Exklusivitet/monopol ÄR dåligt för oss kunder. Det motverkar konkurrensen och snedvrider den. Det enda som Valve kan göra är ju i så fall att svara med samma mynt. Är det en utveckling vi vill ha?

Det har absolut ingenting att göra med procentutdelningen.

Att Epic kniper stora titlar från Steam svider i Valves plånbok. Epic har någonting bättre att erbjuda än Valve så ska inte Steam dö ut måste Steam bli bättre. Sen undrar jag på vilket sätt exklusiviteten i detta fall motverkar konkurrens? Kan inte se att det på något sätt påverkar den på annat sätt än positivt. Mer Epic exklusiva titlar tack!

Skrivet av superlim:

Nu måste du tänka till igen.
Det är väl självklart att man jämför nuvarande epic game store mot steam.
Det skulle vara helt orimligt att göra någon annan jämförelese, som att jämföra en T-ford från en annan era med en helt ny bil.

Så gott som alla företag börjar smått, skulle man resonera som du gör så skulle all utveckling försvinna.

Skrivet av Busko:

@veckans Hur är de konkurrens ? Jag MÅSTE köpa de hos Epic = ingen konkurrens. De hade varit de om epic hade tex dumpat priset på Metro i deras launcher med 50 % i några månader eller att du fick season pass på köpet. De är inte ens konkurrens mellan företagen eftersom Epic köper sig monopolet i 1 år.
Samt vad är så mycket bättre med epics Launcher ? Jag saknar massor av saker som jag har i andra launcers. Som Vänner, community och achivments tex.

Side note: jag läste att retail säljs med Steam KEY

Edit märkte att många andra svarat också men så blir de på jobbet ibland

Epic launchern har friendlist och chatt. För att inte tala om Unreal Engine 4 som är gratis att ladda hem i samma launcher.
Konkurrensen ligger i "arvodet". Steam tvingas bli mer attraktivt istället för den bloatade klienten med mängder av skräpspel till överpriser som det är idag.

Skrivet av Sillgam:

Självklart jämför jag en tjänst lanserad i slutet av 2018 med andra tjänster som fanns tillgängliga vid samma tidpunkt. Ska jag jämföra en ny Tesla med produktionsbilar från tidigt 1900-tal? Eller Samsung Galaxy s10 med första iphone? Nej, självklart inte. Vore helt absurt.

Arvoden är ju intressant för din del, eftersom du påstår att utvecklare flockas till Epic store p.g.a. att de får mer pengar per såld kopia när det uppenbarligen inte är hela sanningen eftersom de fortfarande säljer på plattformar eller butiker med höga arvoden, utan att klaga. Gillar också att du helt ignorerar att Steam ger möjlighet för alternativa marknader att existera. Men återigen, detta är ju en konsumentvänlig grej så självklart tycker du inte om det (och inte heller Epic som inte tillåter detta).

Förstår inte hur något av detta är relevant för diskussionen. Du säger att epic store är bra för att många spelar Fortnite? För cross-play och f2p spel som inte var p2w var saker som existerade innan fortnite.

Så gott som alla företag börjar smått, skulle man resonera som du gör så skulle all utveckling försvinna. Jag tar upp bra saker som Epic har gjort, saker som kommer revolutionera spelmarknaden. De är utan tvekan den bästa utvecklaren idag och är i framkant vad gäller både teknik och strategier. Alla andra utvecklare idag kan bara se och lära.

Skrivet av Gen:

Vad har Epic gjort som är bra för konsumenterna? Nämn gärna fler än tre saker.

Varför?

Medlem
Skrivet av conthox:

Förlåt mig, men jag ser fortfarande inte vad som är så mycket smidigare. Om man jämför då:

PC
1. Starta datorn.
2. Dubbelklicka på ikonen.
3. Spelet startar.

Konsol
1. Starta konsolen.
2. Eventuellt pila sig fram till installerade spel, om inte "spelbibliotek" är förvalt.
3. Pila sig fram till speltiteln som man vill spela.
4. Trycka knapp för att starta.
5. Spelet startar.

Det är ju fler steg på konsol, hur kan detta vara enklare?

(Nu baserar jag det jag skrev om konsol på det jag minns från den korta tid jag hade Xbox 360, så rätta mig gärna om jag har fel.)

Och vad som avses med "enkelheten" med handkontroller vet jag inte. Förklara gärna för en som inte förstår.

I ditt exempel så tar du för givet att man har en genväg till spelet på skrivbordet. Men i ditt exempel för konsol så tar du för givet att man "eventuellt pila sig fram till installerade spel". Jag är ledsen, men för mig är det en tramsig retorik.

Jag har aldrig varit med om att en handkontroll har strulat på konsol, men har varit med om det flera gånger på PC. Senaste exemplet är Nier:Automata. Jag körde med DS4 i flera spel, men helt plötsligt så fungerade det inte i nyss nämnda spel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Så gott som alla företag börjar smått, skulle man resonera som du gör så skulle all utveckling försvinna. Jag tar upp bra saker som Epic har gjort, saker som kommer revolutionera spelmarknaden.De är utan tvekan den bästa utvecklaren idag och är i framkant vad gäller både teknik och strategier. Alla andra utvecklare idag kan bara se och lära.

Haha ok nu förstår jag. Du bara trollar.

Medlem
Skrivet av Freakon:

I ditt exempel så tar du för givet att man har en genväg till spelet på skrivbordet. Men i ditt exempel för konsol så tar du för givet att man "eventuellt pila sig fram till installerade spel". Jag är ledsen, men för mig är det en tramsig retorik.

Varför tramsig? Jag tog den enklaste varianten på PC och jämförde det med den enklaste på konsol. Sedan, vilket jag skrev, så antog jag inte att man behövde "pila sig till installerade spel" utan lämnade det med ett frågetecken. Eftersom att du inte rättade mig, så antar jag att det jag skrev var sant. Och om man har valt att inte ha en ikon för spelet på skrivbordet så är det ju ett aktivt val man själv har gjort, det är knappas någon annans fel.

Skrivet av Freakon:

Jag har aldrig varit med om att en handkontroll har strulat på konsol, men har varit med om det flera gånger på PC. Senaste exemplet är Nier:Automata. Jag körde med DS4 i flera spel, men helt plötsligt så fungerade det inte i nyss nämnda spel.

Men på PC spelar man oftast med tangentbord och mus... förutom de spel som är så handkontrolls-anpassade att det inte går att spela med annars. Och de spel har ju stöd för handkontroll, tokigt vore ju annars.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Så gott som alla företag börjar smått, skulle man resonera som du gör så skulle all utveckling försvinna.

Jag vet inte om du trollar eller om du helt enkelt inte förstår vad du säger.

I vilken annan marknad tävlar alla dessa "småföretag" likt Tencent med produkter som inte funnits på 15 år?

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Mer Epic exklusiva titlar tack!

Nu vet jag att du bara trollar.

Skrivet av anon_319742:

https://www.polygon.com/2018/12/3/18123649/valve-steam-revenu...

Mer pengar till utvecklarna innebär på sikt bättre och/eller billigare spel. Spel hos Steam är nästan alltid dyrare än på andra ställen.

Så enligt länken ska du tacka Steam för att de började dra ner på avgifterna långt innan Epic Games började?

Men du gillar ju exklusivitet så det är ju bara för Valve att öppna plånboken och börja knyta till sig utgivare. Blir säkert skoj om Steam och Epic ska konkurrera om exklusiva spel. Spelarna kommer jubla!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av conthox:

Varför tramsig? Jag tog den enklaste varianten på PC och jämförde det med den enklaste på konsol. Sedan, vilket jag skrev, så antog jag inte att man behövde "pila sig till installerade spel" utan lämnade det med ett frågetecken. Eftersom att du inte rättade mig, så antar jag att det jag skrev var sant. Och om man har valt att inte ha en ikon för spelet på skrivbordet så är det ju ett aktivt val man själv har gjort, det är knappas någon annans fel.

Men på PC spelar man oftast med tangentbord och mus... förutom de spel som är så handkontrolls-anpassade att det inte går att spela med annars. Och de spel har ju stöd för handkontroll, tokigt vore ju annars.

Hehe ok, jag håller med


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Bästa vore om typ alla spel kom på allt utom Steam ett tag och samtidigt krävde att en viss lancher fanns för att spela. Detta så man tvunget behövde installera flera av dem. Visst, jag tar i lite men då kanske folk slutar klaga.
Sen släp det på alla för samma pris till klienten. Detta så att t.ex om Steam vill tjäna på det får de sänka sin vinst och börja konkurrera på riktigt.

Steam tog utan överdrift 5+ år innan den ens ansågs som typ användbart(långt från bra). Deras chatt och friendslist blev bra nu 2019.. alldeles försent. Känner ingen som använder eller vill använda det utan istället föredrar Discord.

Epics launcher är riktigt bra och jag hoppas de plockar mycket från Steam

Att anse att spelet borde finnas på Steam annars piratas det är trångsynt som fan och visar bara att du älskar monopol och höga priser


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Taskman:

Epics launcher är riktigt bra och jag hoppas de plockar mycket från Steam

Att anse att spelet borde finnas på Steam annars piratas det är trångsynt som fan och visar bara att du älskar monopol och höga priser

Handlar sällan spelen direkt från Steam Store utan genom billiga 3e partssidan Kinguin. Så höga priser försöker jag undvika. Fick jag bestämma skulle Metro Exodus släppas på alla klienterna så vi gamers fick bestämma vart ifrån spelet ska startas beroende på vilken man nu föredrar av de alla. Istället för att kräva på oss ännu fler launchers vilket förstör bekvämligheten som jag fann 2016 efter alla piratande år.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Avstängd
Skrivet av huklen:

Bra! Valve har legat på latsidan på tok för länge.

Hur är det bra något bra.. De som först och främst drabbas är konsumenterna, inte Valve.

Skrivet av werme:

Allt folk som dissar spelet för att det är i en annan launcher än steam xD

"Oh no, nu måste jag trycka på en annan ikon än steam! Guuuuud så förbannad jag blir"

Så löjligt

Du har inte fattat hur det ligger till, bevisligen.

Skrivet av sebrock:

Varför grinar ni? Ni låter som dom där 87 influencers som önskade diktatur för klimatets skull. Det är väl jättebra att Steam får smaka på konkurrens. Valve har ju täljt guld med smörkniv hur länge som helst och kommer nu att tvingas sänka sina arvoden vilket borde ge fler och bättre spel.

Det är inte så det fungerar. Det här är inte konkurrens.

Hur står det till med skolsystemet idag? Får ni inte lära er något öht?

Avstängd
Skrivet av Taskman:

Bästa vore om typ alla spel kom på allt utom Steam ett tag och samtidigt krävde att en viss lancher fanns för att spela. Detta så man tvunget behövde installera flera av dem. Visst, jag tar i lite men då kanske folk slutar klaga.
Sen släp det på alla för samma pris till klienten. Detta så att t.ex om Steam vill tjäna på det får de sänka sin vinst och börja konkurrera på riktigt.

Steam tog utan överdrift 5+ år innan den ens ansågs som typ användbart(långt från bra). Deras chatt och friendslist blev bra nu 2019.. alldeles försent. Känner ingen som använder eller vill använda det utan istället föredrar Discord.

Epics launcher är riktigt bra och jag hoppas de plockar mycket från Steam

Att anse att spelet borde finnas på Steam annars piratas det är trångsynt som fan och visar bara att du älskar monopol och höga priser

Har inte läst någon som skrivit att det ska vara exklusivt till Steam. Snarare handlare det om att folk vill ha valmöjligheter. Släppt det på 'epic store' för all del, vem bryr sig? Men tvinga inte folk att ha ytterligare en värdelös launcher\client.

Fattar inte hur folk kan missa detta? Hatar ni Valve så mycket att det gör er helt efterblivna? Nej, jag backar inte Valve (tycker att de sjunkit enormt senaste 4-5 åren...) men varför vilja försvåra för sig själv?

Bäst vore om allt släpptes på alla plattformar. Utgivarna av släppet & innehavaren av plattformen sätter priserna. Då blir alla nöjda, de som vill ha allt samlat via Steam kan gott få betala mer om nu epic store/origin/uplay/whatever har bättre priser (det skulle jag själv göra).

Inaktiv

@c2 det hade jag helt glömt bort men du har rätt. Personligen har jag inte så mycket emot flera launchers men visst är det behändigt att ha spelen samlade

Edit: något man kan göra för att förenkla en smula är att i Steam klicka på ”Add Non-Steam Garmes” så kan man iaf ha genvägen i Steambiblioteket och då ingår även Steam overlay

Medlem

@anon_319742 Jag tror du missförstod mig. Visst finns de vän lista, Men mina vänner eller communitys finns inte där.

Som jag sa tidigare så har jag inget emot fler launchers nuförtiden. Dock så tror jag de är väldigt liten % som kommer göra bättre spel bara för att epic ger dom större bit av kakan. Men de får tiden avgöra.

Medlem

Förstår inte varför folk blir så arga på detta men inte på alla de exklusiva spelen till konsolerna. Om spelet kommer till steam, gog, epic game store ser jag inte som någon större skillnad så länge affären inte begränsar mig på något sätt från att spela spelet, däremot alla exklusiviteter till konsolerna förhindrar mig från att skaffa de. Enda skillnaden här är att man måste ladda ner en ny programvara jämfört med att spendera flera tusen på ny hårdvara.

För spelutvecklare så är denna typ av konkurans väldigt bra då steam har allt för länge haft monopol och kan endast ta 30% i avgift på grund av att de är störst. Förstår att ni misstror större publishers i vad som kommer hända med de extra pengar de får in men för indies så har 18% mer pengar (eller 23% om du utvecklar i UE4) en väldigt stor betydelse och kan vara avgörande för att många mindre spel ska gå runt och att de ska kunna fortsätta utveckla nya spel.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_319742:

Tja, ditt huvudargument i frågan var ju "allt bra som Epic gjort för konsumenterna" så jag var nyfiken på vad det exakt skulle vara Men det kanske inte finns något bra?

Medlem
Skrivet av DarkDev:

Förstår inte varför folk blir så arga på detta men inte på alla de exklusiva spelen till konsolerna. Om spelet kommer till steam, gog, epic game store ser jag inte som någon större skillnad så länge affären inte begränsar mig på något sätt från att spela spelet, däremot alla exklusiviteter till konsolerna förhindrar mig från att skaffa de. Enda skillnaden här är att man måste ladda ner en ny programvara jämfört med att spendera flera tusen på ny hårdvara.

Jag instämmer, mycket underligt. Låter som en klassisk sila mygg och svälja kameler.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skriv svar