Vilken är din största spelbesvikelse?

Medlem

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight!
Ångrar bittert att jag någonsin slösade pengar på det till denna dag.
Skitspel med en otroligt dålig och slarvig story som verkade helt glömma bort Kane's Wrath's spännande cliffhanger!

För mig kommer det här alltid vara där C&C serien slutade, och Tiberium Twilight är bara dålig fan fiction.

Medlem

Alundra 2 var min största besvikelse

Medlem

Total War: Rome 2. Never forget. Vilket fullständigt megahaveri till spel. Det var helt ospelbart och slarvigt gjort. Det blev aldrig helt bra heller, det var liksom halvdant i grunden. Dom fixade mycket med det blev aldrig mer än en välputsad bajskorv.

Jag var extremt hypad och laddade upp med nytt grafikkort inför releasen. Sen dess har jag aldrig varit hypad över ett spel. Väntar på recensioner.

Medlem

Dragon Age 2: Hur man kunde gå från ett fantastiskt BG-inspirerat spel till den skiten förundrar mig. När det första kom blev man så glad eftersom man var helt svältfödd på bra rpg, sen kom tvåan och pissade en i ansiktet.

I stort sett alla Final Fantasy-spelen sedan FF-X

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Jag brukar sällan, i stort sett aldrig, förbeställa eller blint köpa spel på releasedagen. Men så kommer ett nytt Mass Effect! En ny del i en av mina favoritspelserier, äntligen! Det här är ju ett säkert kort och skall spelas dag 1!

Det var ju en jättebra idé.

Dels var spelet plågat av buggar och tekniskt strul med allt från animationer, grafik till den roliga buggen där jag förlorade mina saves en sådär 15h in och dels så var det ju inte ett särskilt bra spel. De tekniska bitarna fick de någorlunda hyfs på efter någon månad eller två, men då var det ju redan för sent för min, och många andras, del. Värre var det med själva innehållet i spelet där det enda som höll bra klass rakt igenom var combaten, som var tillfredsställande. Utöver medioker, trött story och repetitiva fetch-quests så var det värsta de companions man kunde ha. En grej som Mass Effect hade som signum, sitt persongalleri av intressanta karaktärer som man knöt emotionella band med genom den episka storyn i ME-trilogin blev i Andromeda till en soppa av gymnasiedialog, irriterande personligheter, trötta klichéer och i bästa fall en gäspning. Aldrig tidigare i ett Mass Effect-spel (kanske inte i något spel) har jag aktivt letat efter ett sätt att ta livet av mina companions... Helt sjukt.
Listan på saker som gick fel med Andromeda är lång och nämnas bör också de tomma MMO-liknande planeterna (öken, snö-öken, mer öken etc), bristen på nya intressanta alien-raser, inga Quarians, få intressanta sidequests, trötta ansikten osv osv in absurdum.

Listan på bra saker är kortare: Combat. Möjligheten att byta klass/skills smidigt.

Bitter över mitt snedköp så gav jag det en ärlig chans, körde igenom allt och landade på 99.x% och gjorde allt utom att köra igenom det igen på Insanity men nej...inget spel har lämnat mig så besviken.

Jag hade aldrig spelat något Mass Effect före Andromeda så jag tyckte inte det var något större fel på det. Men ni andra som spelat mass effects före kanske hade högre förväntningar. Jag spelade till och med igenom det på new game +, så bra tyckte jag det var men smaken är som baken.


signatur

PS5 och inget annat.

Inaktiv

Duke Nukem For Ever (all time high)
Half-Life 3 (kom aldrig...)
Mighty No. 9 (en taskig mega man rip-off som blev katastrof)

Medlem

Mass Effect: Andromeda har redan nämnts otaliga gånger i den här tråden, men det tål att nämnas ännu en gång. Fanns där en idé? På något plan, alls? Eller var det bara något som råkade hända, bakom ryggen på alla som vet något som serien? Att spelet tilläts lämna ritbordet, eller alfastadiet, är för mig ett mysterium.

Historien är inte dålig, men den är så grovt förenklad och neddummad att till och med en treåring skulle kunna ta in den. Karaktärerna är banala, platta och intetsägande karikatyrer. Ungefär som att som att spela in en film med enbart statister. Galaxen man besöker må sedan vara ny, men raserna är desamma. Trots att man är en Pathfinder, som ska upptäcka galaxen, har de andra vintergatan-raserna varit före mig överallt. Dessutom har de redan hunnit spricka upp i massvis med löjliga fraktioner. De världar man tillåts besöka är dessutom så små att det är direkt sorligt; de fiendegrupper som påstår sig bara ha hört ryktas om varandra står praktiskt taget på var sin sida om en (helt tom) parkeringsplats (och ber mig att leta efter varandra). Trots att världarna är små är de dessutom helt tomma på content, frånsett randomgenererade encounters (kanske beror det på att man tvingats använda Frostbite, som inte är the motor of choise för Bioware? Eller open world-spel?)

Felen är fler. Men jag blir bara upprörd om jag fortsätter rabbla upp dem. Bättre att fortsätt dagen... (kanske med en roofy).

***

StarCraft II är också ett spel som jag är fruktansvärt besviken på, i vart fall om man ser till singelplayer-kampanjen. Även här undrar jag vad skaparna tänkte? Funderade man alls över vad som gjort StarCraft som varumärke populärt? Hur resonerade man då man sparkade manusförfattarna och ersatte dem med tecknare med omättlig aptit på svällande muskler och karikatyrer?

Historien i originalspelet var mörk och dyster, och dessutom galaxomspännande. Här i uppföljaren har den istället dummats ned att istället bara handla om två karaktärer, och deras clichéartade kärleksrelation. Denna är också så urbota dum och illa skriven att jag hellre ser Twilight-filmerna på repeat än att uppleva den igen.

Och det slutar inte där...
- I originalspelet förkunnas att Zerg gjorde uppror mot sina mästare, Xel'naga, vilka i sina försök att skapa den perfekta livsformen hade fött sin överman. I tvåan får man istället veta att Zerg bara är en förädlad version av "primal zerg", om man med förädlad menar försämrad. And it makes no sense.
- Xel'naga föreställer plötsligen någon slags gudavarelser, vilket inte alls är vad de beskrivs som i originalspelen.
- I originalspelen gick det att förstå alla karaktärers motiv. Även då Kerrigan var som mest mordisk hade hon högst (o)mänskliga motiv. I tvåan ersätts allt sådant av en ond gud, vilken inte vill annat att härska. Allt sådant som att bry sig om karaktärerna försvinner då, eftersom de inte blir annat än hjältekarikatyrer.

Även här skulle jag kunna fortsätta rabbla problem i all oändlighet. Men jag ska ta en roofy till och glömma alltsammans. När man talar om Blizzards förfall betraktar jag hur som helst StarCraft II som startskottet för alltsammans. Då man gav upp allt vad djup och vuxna spelupplevelser hette i förmån för generiska och genretypiska klyschor och en grafisk stil som enbart handlar om svällande muskler (och Zergdrottningar med höga klackar och putande rumpa).


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Mass Effect Andromeda våldtog mig så hård än idag kämpar jag på återhämta mig från den men det går ikke .

Medlem
Skrivet av sky one:

Alien Colonial Marines , hade sett fram emot att slåss mot aliens i co - op , finns fler spel men det får räcka , mår lite illa av att tänka på det spelet ,min dator har fortfarande inte förlåtit mig för den installationen .

Håller med till 100%. Alien Colonial Marines var helt bedrövligt och jag kände mig rånad efter att ha köpt det. Har loggat 1 timme på Steam sedan räckte det. Försökte att få en refund för denna hög med skit men icke.... Svider fortfarande i själen varje gång jag tänker på det.

Medlem

Sonic Adventures DX, till PC. Det var innan vi lärt oss att Sonic i 3D aldrig skulle bli bra, trodde jag skulle få återuppleve de fantastiska Sonic-spelen från mega driven i full 3D på datorn men fick det absolut sämsta spel jag någonsin spelat alla kategorier, kolla bara in början på spelet ni som missat det:

Frilansare

Dragon Age Inquisition. Ok, kanske inte den största besvikelsen men stor irritation över vilken riktning en serie tagit. Semi-open world, fetch quests, rätt töntiga kompanjoner och för mycket glättighet. Sen är jag så trött på Biowares romance-hysteri, framkallad av fansen såklart.

Medlem

No Man's Sky. Utan tvekan.

Medlem

Köpte snes classic och skulle spela secret of mana blev besviken på det gick hela tiden vilse visste inte vart man skulle fram och tillbaks hela tiden blev less på det och slutade spela!

Medlem
Skrivet av Valpon:

Tycker man att the witcher är dåligt så har man ingen talan i spelkretsar.

Argumentationsfel.

Sällar mig till skaran som tycker Witcher-spelen är högst mediokra (VEM TYCKTE ATT DE KONTROLLERNA VAR EN BRA IDÉ, EVER? Det känns ju inte direkt som de blir särskilt mycket bättre, även om trean är märkbart mindre besvärlig att bråka med än ettan - har prövat med både mus+tgb och handkontroller, och jag blir verkligen aldrig vän med dem oavsett), inte världens största besvikelse men inte heller spel att hylla till skyarna. Jag är förvisso en av dem som även tycker Half-Life-serien brukar bli ganska rejält överskattad, så jag är nog bara lite cynisk - bra spel, visst. Men inte en gåva från gudarna.

Samtidigt tycker jag ironiskt nog Mass Effect 3 (och faktiskt Andromeda också, när de fick fixat till myriaden av buggar) var godkända - slutet i Mass Effect 3 var totalt bedrövligt och Bioware/EA förtjänar en avhyvling till universums undergång för det, men överlag så var spelen okej. Inte jättebra, men okej.

-
OnT:

Red Alert 3 och Command & Conquer 4 - fjantigare design och gameplay (inget basbyggande - EA, do you even?) gör att dessa ger en rejält bitter känsla fortfarande.

Dawn of War 3 - att gå från det episka Dawn of War 2 till... det där jäkla avskrädet, det är tamigtusan en bedrift i värdelöshet.

Earth 2160 - ytterligare en rejält sunkig uppföljare om man ser till hur bra de tidigare spelen i serien var.

GTA IV - Köpte det på dagen för PC-releasen, och ångrade mig kraftigt - även med en biffig PC var optimeringen så otroligt värdelös att det var nästintill ospelbart de första månaderna. Bitterheten har aldrig riktigt lagt sig.

Supreme Commander 2 - även om det inte var katastrofalt levde det inte upp till förväntningarna efter det superba SupCom 1 och FA.

XCOM Enemy Unknown och XCOM2 - de må vara hyllade av många, men var är mitt basbyggande och/eller flera baser? Mitt loot och inventory management? Lite mer djup än ex. linjära soldatroller? Riktig hit % i stället för förkalkylerad? Den mörka känslan som verkligen fanns i UFO och TFTD?

No Mans Sky - obviously. Men kudos till dem för att de arbetar kontinuerligt med att rädda den katastrofala launchen.

Emperor: Battle for Dune - 3D-världen kändes som en rejäl nedgradering från den välfungerande 2Dn i Dune 2000, den spelkartongen började samla damm fort hemma.

American Truck Simulator - ett av få spel jag returnerat på Steam, det kändes ju som en dålig mod till ETS2 vid release. Något bättre nu när skalan ändrats och lite mer innehåll kommit till, men fortfarande en besvikelse.

Syberia 3 - från mästerverk 1 och 2 till en riktig smörja.

Stellaris (senaste major-patchen, där planet-rutor togs bort) - vad hände där, egentligen? Det blev ju groteskt mycket segare att spela. Fick dra hem en äldre version för att kunna njuta av spelet igen.

Mutant Year Zero: Road to Eden - ytterligare ett spel som fick åka tillbaka på Steam, djupet lyser ju verkligen med sin frånvaro. Linjärt och otroligt simpelt på många sätt (för att vara ett RPG/3rd person tactical), framförallt vad gäller mutationer och gear. Tempot känns slött och det finns inga riktiga incitament för att leta runt i de förhållandevis små och tomma kartorna. (Kan bara se Göteborgs-skyltar i ett spel så många gånger innan jag ledsnar.)

En uppsjö gamla DOS-spel som jag förträngt genom åren borde egentligen också få vara med på listan, många Shareware-spel blev det att man skaffade sig som yngre, och en del var verkligen horribla.
-

Smaken är ju ändå som tidigare nämnt i tråden som baken, intressant att se att det finns vissa spel som mer universellt sågas än andra dock. (FO76 - Bethesda... whyyyyy?)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd

Sunset overdrive och sea of thieves är nog dom två största besvikelserna jag kan komma på för tillfället


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Frilansare
Skrivet av Valpon:

Tycker man att the witcher är dåligt så har man ingen talan i spelkretsar.

Jodå, alla för såklart tycka vad de vill, sen behöver man verkligen inte hålla med! Alltså, verkligen, verkligen inte hålla med!

Frilansare
Skrivet av PeTTs0n:

Syberia 3 - från mästerverk 1 och 2 till en riktig smörja.

Så tråkigt. Älskade också 1 & 2 och har länge tänkt ta tag i trean trots kritiken. Men det ter sig mer och mer osannolikt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mill:

No Man's Sky. Utan tvekan.

Har du spelat spelet nu när det blivit uppdaterat och fixat? Idag är spelet mycket, mycket bättre och ännu mer så med multiplayer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har du spelat spelet nu när det blivit uppdaterat och fixat? Idag är spelet mycket, mycket bättre och ännu mer så med multiplayer.

Nej jag spelade enbart "1.0" när det kom ut, hela vägen till slutet (enligt mig är slutet i mitten). Herrejösses vilket antiklimax! Lovade mig själv att aldrig mer röra det igen.

Medlem

FZ behöver ju verkligen fler gnäll-trådar.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mill:

Nej jag spelade enbart "1.0" när det kom ut, hela vägen till slutet (enligt mig är slutet i mitten). Herrejösses vilket antiklimax! Lovade mig själv att aldrig mer röra det igen.

Misstag imo. Spelet är rätt så likt som det skulle varit vid release och vad de lovade nu. Tonvis med uppdateringar som faktiskt gör spelet kul och som sagt, multiplayer / coop


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av m0rfar:

FZ behöver ju verkligen fler gnäll-trådar.

Fy, nu gnäller du 😉


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Misstag imo. Spelet är rätt så likt som det skulle varit vid release och vad de lovade nu. Tonvis med uppdateringar som faktiskt gör spelet kul och som sagt, multiplayer / coop

Så kan det vara, men jag har en massa andra spel som bättre förtjänar min tid. Tyvärr är den negativa upplevelsen för djupt rotad. Funderade på att gå till psykolog ett tag.

Medlem

Usch, Listan blir väldigt lång om man skall göra en, GTA 5 , Dock endast multiplayer delen av spelet.

Conan Exiles

Fallout 76- Fallout 4

Space engineers

Resident Evil 5-6-7

Doom 4

Jagged Alliance 3-4-5

Syndicate (2012)

AVP 3

Alien Colonial Marines "Katt skit"

OSV!

Usch , fyfan nu känner jag demonerna komma över mig, kan göra listan mkt längre, men här slutar jag.

Medlem

Alla uppföljare till Jak and Daxter. Kan inte för mitt liv förstå riktningen som de spelen tog. Det första var magiskt, sedan gick det snabbt utför.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Måste nog vara när Anarchy Online blev förpestat med Shadowlands och allt därefter.

Hade så jävla kul fram till och med Notum Wars. Kanske bara är jag dock

Skrivet av Sisyr:

Håller med. Köpte Origins och tyckte det var snudd på motbjudande. Avstod därför köp av Odyssey, men har ju sett en hel del gameplay och det verkar ju tyvärr bara bjuda på ännu mer av allt som var kasst med Origins. Värst av allt är att smörjan är populär hos spelarna också vilket ju betyder att kommande AC-titlar kommer fortsätta på det inslagna spåret...

Agreed. Tror att spelarna velat ha längre och större AC-spel och utvecklarna har givit dem det men de extra timmarna och större kartorna är väldigt mycket menlösa uppdrag och fantasilös dialog, dålig AI hjälper inte heller. Assassins delen i AC, som var huvudgrejen, är borta och nu är det Slayers Creed mera.

Inaktiv

Star Wars: KotOR 2 - En buggig sörja som bitvis hade intressanta karaktärer men totalt saknar den intressanta storyn och världen som föregångaren hade. Tyckte väl spelet var okej på sin höjd innan jag körde fast i någon bugg som förhindrade mig att fortsätta och förstörde sparfilen. Tappade all lust att ens försöka igen.
Det kanske är svårt för någon att överhuvudtaget komma upp i nivån som Bioware var på när de skapade föregångaren men Obsidians taskigt utförda skapelse förstärkte den känslan enormt.

Neverwinter Nights 2 - Tråkig story, värld, karaktärer och spelets pausande när någon i partyt pratade med en NPC var en brutal nedgradering från originalet. Det tvingade även mig att spela igenom spelet i single-player där föregångaren varit en av de bästa multi-player RPG som någonsin gjorts. Hur Bioware kunde lämna över en så fantastiskt efterlängtad uppföljare i händerna på klåparna på Obsidian är fortfarande ett mysterium för mig.

Fallout 3 - Jag hade naturligtvis skruvat ner förväntningarna rejält på detta spel väl medveten om att Black Isle gått i graven. Men Bethesda var nog en av ytterst få utvecklare som jag trodde hade kapaciteten att förvalta Fallout-serien, mycket tack vare deras formidabla Morrowind.
Så blev det naturligtvis inte, Fallout 3 var överhuvudtaget inte i närheten av världens bästa RPG (Fallout 2) och sedan dess har det bara gått utför med alla Fallout-titlar.

Fable - Peter Molyneaux...

Det har naturligtvis kommit många andra besvikelser sedan dess men dessa titlar har väl på många sätt lärt mig att inte förvänta mig så mycket av uppföljare och fina trailers/marknadsföring.

Medlem

OK. Utan rangordning och motivering, (jag orkade inte sortera).
Här är de 17 18 spel som är mina största spelbesvikelser,
och som jag ångrar mest att jag köpt, någonsin!

Min värsta spel-lista:
Test Drive: Unlimited
Homefront
Frontlines: Fuel of war
Kane and Lynch: Dead Men
Eva Cash
Vin Diesel: Wheelman
True Crime: Streets of LA
Driver: Parallel Lines
Total Overdose
COD: BlOps IIII
Need for Speed-Rivals, (2013),

och NFS, (2016).
Far Cry (Alla!)
Just Cause (Alla!)
Duke Nukem Forever
Crysis
Alien Colonial Marines

Edit: Glömde Rage


signatur

autograph

Medlem
Mindre bra spel

Ett barndomsminne är B. O. B till snes. Omslaget såg coolt ut på den inglasade hyllan i den lokala musikaffären i stan.

Men ack så besviken! 849kr då var mycket pengar för ett spel som inte levererade.

Nu för tiden vet ja inte.. Försöker undvika skitspel.

Skriv svar