Metro Exodus plockas bort från Steam, blir exklusivt till Epic Store

Medlem

Det är nog bra i slutändan men lack blir man ju.

Jag kan inte se förbokningen längre? Är det helt borta nu?

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Jaha.. Skiter fullständigt i vilken affär det släpps i. Finns ingen rimlig anledning till varför det skulle spela någon roll, känns barnsligt att göra en så stor grej av det, det är bara ett litet program.

Kan däremot tycka att vi i Europa kunde få en prissänkning på spelet som Amerikanarna får, $50 gentemot 60€.

Skillnaden i pris är i huvudsak pga lägre skatt och att deras skatt läggs på i efterhand. Så närmare 49,99 * 1,0X där x är beroende på vilken skatt statenndu bor i har. Men det blir fortfarande billigare än våra euro priser.

Folk som tror att detta ger fler och bättre spel verkar inte förstå hur världen fungerar. Bortsett från idie så kommer produktionskostnader och tidslinjer vara de samma, stadigt ökande med samma problem som vanligt med samma priser.
Den enda skillnaden är att de stora chefera och olika aktieägare kommer plocka ut lite extra kosing.
Så har det sett ut åtminstone de senaste 100 åren och ytterst tveksam att Epic kommer skapa någon revolution i detta område.
Kan människor utnyttja något för extra vinning så kommer det göras, men tro inte att konsumenten kommer se någon skillnad. Vissa saker är billigare och annat dyrare föe att få ut samma resultat.

KoP
Medlem
Skrivet av anon_1418:

Nämen, nej..

Jamen ja. Utvecklarna av spelet får mera vinst i behållning = Positivt.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Det är nog bra i slutändan men lack blir man ju.

Jag kan inte se förbokningen längre? Är det helt borta nu?

Japp, som tur hann jag förboka innan. Och de som förbokat på steam behöver inte vänta till nästa år utan kommer att kunna spela det vid release.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Och de som förbokat på steam behöver inte vänta till nästa år utan kommer att kunna spela det vid release.

Nu strör du salt i såren.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Ni får såklart lösa det hur ni själva vill.

Jag däremot har 2033 samt Last light på steam, och Exodus hamnar antingen på steam, den dagen de väljer att släppa det där, eller så spelar jag det helt enkelt utan att betala för det.

Inte en chans att ni släpper 2/3 spel i en butik och sedan sabbar för kunden.

Aha, så hyckleri på högsta nivå alltså. Låt mig klargöra, du tänker inte betala för ett spel du egentligen tycker är bra och en serie du velat se mer av och gillar, detta pga. valet av launcher ?

Skaffa lite integritet i så fall och avstå helt då, du hjälper ingen genom att pirata det mer än ditt ego, allra minst utvecklarna..

Många tomtar i denna tråd som hellre piratar det än skaffar launchern, vilket jävla skämt till fans och hyckleri.

KoP
Medlem
Skrivet av Struggle:

Riktigt tråkiga Nyheter.

Positivt imo att utvecklarna får större behållning av vinsten.
I-lands problem att inte många orkar installera en till launcher. :'D

Inaktiv
Skrivet av KoP:

Jamen ja. Utvecklarna av spelet får mera vinst i behållning = Positivt.

Du förstår nog mycket väl att jag som många andra syftar på att jag inte vill installera ännu en launcher.
Större kaka per sålt spel via en annan plattform ja, men kommer det sälja lika många som det hade gjort om det hade funnits på steam då? Tveksamt, av flera anledningar.. för att spelet når ut till fler användare via steam och pga personer som mig, som vägrar ha femtielva launchers installerade.

Dessutom vet vi inte ens om de pengar som utvecklarna tjänar går vidare till bättre utveckling eller delas ut i högre löner.

C2
Medlem
Skrivet av marsson90:

Är personligen ordentligt trött på alla launchers på PC. Launchers som kräver andra launchers för att spelet ska fungera osv. Håller mig endast till steam nu för tiden, och låter nog bli att köpa spel som inte släpps där (alternativt så köper jag dem på ps4p)

Instämmer, kalla mig gammalmodig men det blir för jävla drygt och ha 15 olika launchers för 5 olika spel, är det så att det blir eklusivt en store jag inte har och ej har intresse av så får det nog vara..

KoP
Medlem
Skrivet av anon_1418:

Du förstår nog mycket väl att jag som många andra syftar på att jag inte vill installera ännu en launcher.
Större kaka per sålt spel via en annan plattform ja, men kommer det sälja lika många som det hade gjort om det hade funnits på steam då? Tveksamt, av flera anledningar.. för att spelet når ut till fler användare via steam och pga personer som mig, som vägrar ha femtielva launchers installerade.

Dessutom vet vi inte ens om de pengar som utvecklarna tjänar går vidare till bättre utveckling eller delas ut i högre löner.

Jodå, men personligen så är inte en till launcher något problem.

Medlem

Att låta bli ett spel man vill spela pga att det inte släpps på sin favoritlauncher är ju lite löjligt.
Steam suger precis lika mycket alla andra launchers.

Jag ser dem endast som ett nödvändigt ont.
Spela roll om man har 3, 4 eller 5 olika installerade?

Sen är det väl tyvärr så att vi lär ju inte så se några billigare spel eller mer innehåll i spelen än idag, lägre avgifter för dem innebär bara mer pengar i plånboken till dem istället, men det återstår väl att se. Jag hade inte haft något emot om spelen blev någon hundring billigare.

Inaktiv
Skrivet av C2:

Instämmer, kalla mig gammalmodig men det blir för jävla drygt och ha 15 olika launchers för 5 olika spel, är det så att det blir eklusivt en store jag inte har och ej har intresse av så får det nog vara..

Fast i de gamla tiderna så startades alla spel separat så tror inte jag kallar dig gammalmodig

Fan va nice! Köp dirr!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Lite som när vi nu under lång tid varit tvingade att använda steam trotts dess problem?

Inte alls i närheten på något sätt.
Kan du nämna något spel som steam har betalat för att det bara ska släppas där? Antalet är 0 Btw.
Epic har helt klart betalat för 12 månaders exklusivitet som de gjort med andra THQN spel.
Så jag rekommenderar alla att vänta med att köpa spelet i 12 månader.
Sen kan ni köpa det på epic, gog, steam eller var det nu kan släppas men motarbeta detta vedervärdiga exklusivitet skiten!

Avstängd
Skrivet av DeFeCT:

Att låta bli ett spel man vill spela pga att det inte släpps på sin favoritlauncher är ju lite löjligt.
Steam suger precis lika mycket alla andra launchers.

Steam är ju tveklöst den launchern som funkar bäst. Nice layout på ens bibliotek, laddar sina sidor snabbt, alltid maxhastighet vid nedladdning och störst utbud.
Bäst friends-lista och chat av allihopa också.
Lägg därtill steamvr, in-home streaming, big picture mode, osv.

Medlem

Vad i helvete! De kunde väl iaf ha förvarnat så man kunde köpt det på Steam innan de stängde ned den möjligheten. Kommer ändå köpa det, men hade helst velat ha det i mitt Steambibliotek.

Geeks Gaming

Kom hit för att se folk gråta. Blev inte besviken.

En till launcher? Ooh så farligt. Det tar max 5 min att fixa och Epic launcher är flera gånger bättre än Uplay och origin. Och faktiskt mer stabilare än Steam. Och tar grymt mycket mindre i bakgrunden.

Mer pengar till studion slipper betala steams 30% avgifter.

För engångs skull va Steam tvungna att svara. Och hoppas dom förstår allvaret med sina höga avgifter på mindre titlar.

Tycker folks gnäll är så himla tråkigt och saknar grund mer än att man bara är lat.

Lägger Epic till user reviews och polerar sitt ui lite mer så kommer Epic gå riktigt långt.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Kom hit för att se folk gråta. Blev inte besviken.

En till launcher? Ooh så farligt. Det tar max 5 min att fixa och Epic launcher är flera gånger bättre än Uplay och origin. Och faktiskt mer stabilare än Steam. Och tar grymt mycket mindre i bakgrunden.

Mer pengar till studion och billigare för konsumenten. Dom har redan dragit ner priset på Epic då dom slipper betala steams 30% avgifter.

För engångs skull va Steam tvungna att svara. Och hoppas dom förstår allvaret med sina höga avgifter på mindre titlar.

Tycker folks gnäll är så himla tråkigt och saknar grund mer än att man bara är lat.

Lägger Epic till user reviews och polerar sitt ui lite mer så kommer Epic gå riktigt långt.

Klassiskt inlägg. Klaga på konsumenter som vill bestämma själva vart de vill köpa spelet, istället för att klaga på de företag som köper exklusiviteter till sina plattformar. Och nej, de har inte sänkt priset. Det kostar 60 euro på epic store samma som det kostade på Steam. Sen kommer de aldrig heller lägga till user reviews då de anser det skada utvecklarna, men fortsätt drömma om det.

Geeks Gaming

@Sillgam: Ja jag såg fel på priset då jag läste de först på en annan sida. Så fel av mig.

Visst konsumentens rätt att välja fritt. Fine.
Och antagligen kommer det ske i framtiden att det kommer finnas både på epic och steam.
Och nej exklusiva spel på ställen är inte jätte bra. Men för mig känns det mer som att epic enbart gör detta för att få in en fot på Steam och riktigt kunna utmana dom. Och de är de som är bra. Steam har varit riktigt lata. Ja dom har en välutvecklad plattform (Som tyvärr bygger på mycket gammal teknik där av flyter epic bättre.). Men saker som att kunna lämna tillbaka spel tog dom år och dar att fixa. Många år efter EU börja klaga. Och lång efter Origin som erbjöd och fortfarande gör, bättre policy när det gäller lämna tillbaka spel.
Så detta är verkligen en bra känga mot Steam.

Hittar ingen info alls om att dom inte skulle lägga till user reviews eller att dom tycker de är dåligt. Men jag skulle faktiskt förstå dom om dom inte lägger till de då steam reviews är missledande.
Många tittar enbart på hur många som har röstat för eller emot. Inte varför dom gjort de. Och många skriver bara "de va bra" eller "sämsta skiten någonsin".
Sen har vi ju de roliga review bombing för extremt löjliga saker. "Ahh dom la till kvinnor i spelet. Vi vet inte hur man hanterar kvinnor i riktiga livet så vi vill inte se dom i vårat spel" eller "Noo dom sänkte priset på spelet. Därför gör det spelet direkt dåligt".

En av de största anledningar till att röra sig bort från steam är just för det kan vara extremt toxic. Rent ut sagt hatiskt ibland. Oftast av folk som inte har en aning om varför utan bara är där för att vara toxic.

Enda steam reveiws är bra för är att se om utvecklare har gjort någon bra uppdatering till spelet.

Nu har jag sett flera angivelser om att utvecklare skulle tjäna på det här.
Men de flesta större utvecklare har utgivare och jag ställer mig frågande till om inte 4A Games blir lite blåsta i det här fallet.

Utgivaren THQN plockar på sig lockpengarna från Epic och bonusen till 4A Games minskar i och med att spelet under den första kritiska tiden i ett spels livscykel är uppbundet till en mycket mindre plattform (färre köp).

Ett ännu värre scenario hade varit om Steam nu bestämmer sig för att konkurrera och i sin tur binda upp mängder med utgivare till sin plattform. De har onekligen plånboken för det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Steam har varit riktigt lata. Ja dom har en välutvecklad plattform (Som tyvärr bygger på mycket gammal teknik där av flyter epic bättre.). Men saker som att kunna lämna tillbaka spel tog dom år och dar att fixa. Många år efter EU börja klaga. Och lång efter Origin som erbjöd och fortfarande gör, bättre policy när det gäller lämna tillbaka spel.
Så detta är verkligen en bra känga mot Steam.

En funktion som inte ens Epic Store hade vid release. Och den släpptes 2018. Anser förövrigt att det är helt fel att kalla Valve lata. Varför säger du det? De har gjort massvis med uppdateringar till sin klient under åren. Fortsätter utveckla och uppdatera sina spel. För att inte nämna hårdvara som de varit med och utvecklat. Om du kallar Valve lata, vad kallar du Epic?

Skrivet av Jinxswe:

Hittar ingen info alls om att dom inte skulle lägga till user reviews eller att dom tycker de är dåligt. Men jag skulle faktiskt förstå dom om dom inte lägger till de då steam reviews är missledande.
Många tittar enbart på hur många som har röstat för eller emot. Inte varför dom gjort de. Och många skriver bara "de va bra" eller "sämsta skiten någonsin".
Sen har vi ju de roliga review bombing för extremt löjliga saker. "Ahh dom la till kvinnor i spelet. Vi vet inte hur man hanterar kvinnor i riktiga livet så vi vill inte se dom i vårat spel" eller "Noo dom sänkte priset på spelet. Därför gör det spelet direkt dåligt".

https://twitter.com/galyonkin/status/1083803298992476162

Låter väldigt konsumentvänligt. Ha. Review bombing är ju inte ett problem sedan Steam la till funktionen där du ser att det skett. Då kan du gå ner och läsa och se vad som har hänt och bestämma själv om det är viktigt för dig eller inte. Återigen så klagar du på konsumenter och låter utvecklare/utgivare slippa undan kritik. Hade du fått bestämma hade spelcommunityn helt fel som klagade på EA så hårt att de tvingades ta bort mikrotransaktioner i Battlefront 2. Det var "toxic" enligt dig, antar jag? Eller det var skillnad för att det gällde EA och mikrotransaktioner?

Sen vet jag inte vilka spel du pratar om som fått dessa "review bombings". Det senaste spelet jag minns som sänkte priset och fick kritik var det nya tomb raider som nu ligger på mostly positive.

Skrivet av Jinxswe:

En av de största anledningar till att röra sig bort från steam är just för det kan vara extremt toxic. Rent ut sagt hatiskt ibland. Oftast av folk som inte har en aning om varför utan bara är där för att vara toxic.

Enda steam reveiws är bra för är att se om utvecklare har gjort någon bra uppdatering till spelet.

Så den största anledningen till att flytta från Steam är att konsumenter har en möjlighet att få sin röst hörd där, och det är dåligt. Ok.

Medlem

Släpp spelet på båda plattformarna, för samma pris för det är ju samma pris för oss. Sen ser vi vart det säljer bäst. Skulle gissa på Steam. Men det är väl ingen som vågar göra detta än med risk att sälja typ 3 kopior på Epic store😁

Medlem

Har inget emot flera launcher. Men detta här är inte konkurrens för 5 öre. Om de konkurrens du vill ha så borde spelet finnas på båda launchers så vi konsumenter kan välja var och för vilket pris vi vill köpa de. Skulle säga att Epic just gjort en Pay to Win (customers).

Sen är Epics launcher bloated, senast jag körde den så tog den över 1gb RAM.

C2
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Fast i de gamla tiderna så startades alla spel separat så tror inte jag kallar dig gammalmodig

Nej visst, men då hade man sin gibbmapp på disken mycket likt biblioteket på steam nu, det jag syftade på var väl mer att man låter som en gammal konservativ jaktlagsledare för man inte vill ändra på nåt man tycker funkar🙃

Moderator | Testpilot
Skrivet av Godofcheese:

Nämn dessa problem som du har upplevt

Skrivet av Phyrino:

Inte alls i närheten på något sätt.
Kan du nämna något spel som steam har betalat för att det bara ska släppas där? Antalet är 0 Btw.
Epic har helt klart betalat för 12 månaders exklusivitet som de gjort med andra THQN spel.
Så jag rekommenderar alla att vänta med att köpa spelet i 12 månader.
Sen kan ni köpa det på epic, gog, steam eller var det nu kan släppas men motarbeta detta vedervärdiga exklusivitet skiten!

Fast... jo? I och med att Steam haft monopol och det inte funnits någon annan platform så har vi blivit tvungna att använda plattformen vare sig vi vill eller inte under en lång tid. Har många spel här hemma jag köpte en fysisk kopia av som man var tvungen att aktivera via Steam då det inte gick att spela annars. Då är det mer DRM som är problemet men jag blir ändå tvingad till Steam.

Mitt inlägg handlade inte om att Steam köpte upp någon form av exklusivitet som Epic gjort men i slutändan blir det nästan samma sak fast värre. Många bryr sig nog inte då Steam överlag varit ett bra program men nog har vi blivit tvungna att använda plattformen för att kunna spela många, många spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem

Jag hade inte brytt mig om de släppt spelet på Epic Store också men nu ligger det exklusivt på Epic vilket inte alls är bättre för någon.

Medlem

@uberpwnage2.0: Fast, helt fel!
Många spel har utvecklarna endast släppt på Steam, det är sant. Men det är inte på något sätt Steams fel.
Hur många spel som helst släpps på Steam, gog och andra plattformar (och även utan plattformar totalt). Steam har aldrig (vad jag vet) hindrat spel från att säljas på andra plattformar, bortsett från deras egna spel, och det har jag inte lika mycket emot (bara lite).
Utvecklarna får ju klart själva välja var de skall sälja. Men när det gäller att affärer betalar för att produkter endast skall säljas just där, är dåligt för oss kunder!
Så jag hoppas att dessa spel som släpps så här floppar totalt så att Epic måste sluta med denna skiten.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Phyrino:

@uberpwnage2.0: Fast, helt fel!
Många spel har utvecklarna endast släppt på Steam, det är sant. Men det är inte på något sätt Steams fel.
Hur många spel som helst släpps på Steam, gog och andra plattformar (och även utan plattformar totalt). Steam har aldrig (vad jag vet) hindrat spel från att säljas på andra plattformar, bortsett från deras egna spel, och det har jag inte lika mycket emot (bara lite).
Utvecklarna får ju klart själva välja var de skall sälja. Men när det gäller att affärer betalar för att produkter endast skall säljas just där, är dåligt för oss kunder!
Så jag hoppas att dessa spel som släpps så här floppar totalt så att Epic måste sluta med denna skiten.

Ja och i samma veva väljer utvecklarna att göra denna deal med Epic.

Hur är det dåligt? Det är bra för konkurrens som det skrivits om här flera gånger innan. Steam måste verkligen rycka upp sig så att utvecklare inte tar en sådan här deal med en annan platform


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Det är väldigt dåligt för konkurrensen som det har skrivits av väldigt många här tidigare.
Exklusivitet, dvs monopol på spel, är inte konkurrens.
Konkurrens handlar om erbjudanden eller priser. Ska vi då ha konkurrens om vem som kan köpa mest exklusiviteter? Skitbra, eller kanske inte.
Om de bara valt att det skulle vara dyrare på Steam pga procentsatsen så hade inte folk klagat (lika mycket).

Moderator | Testpilot
Skrivet av Phyrino:

@uberpwnage2.0: Det är väldigt dåligt för konkurrensen som det har skrivits av väldigt många här tidigare.
Exklusivitet, dvs monopol på spel, är inte konkurrens.
Konkurrens handlar om erbjudanden eller priser. Ska vi då ha konkurrens om vem som kan köpa mest exklusiviteter? Skitbra, eller kanske inte.
Om de bara valt att det skulle vara dyrare på Steam pga procentsatsen så hade inte folk klagat (lika mycket).

Klart det är konkurrens om Epic får med sig köpare och spelare som handlar på deras platform istället för Steam's egna (och kanske även stannar där). Problemet är att när vi säger att det är konkurrens så talar vi platform vs platform men ni är fokuserade på spelet i sig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar