Vilken är din största spelbesvikelse?

Medlem

rise of the robots

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Roten:

Har aldrig förstått vad alla gnällde på Rome 2 vid launch. Visst, det var lite obalanserat här och där, men inget som jag tyckte störde nämnvärt. Bör tilläggas att jag är en stor TW fan och har spenderat 877 timmar (!) i Rome 2

Det fanns nästan ingenting jag gillade i Rome 2. Även jag stort TW-fan. Attila var ett fall framåt, Warhammer-spelen än mer. I min bok är Rome 2 det klart sämsta TW-spelet som existerar.

Får hoppas det nya spelet blir något att ha. Kampanjen ser härlig ut medan striderna ser bedrövliga ut. Klurigt.

Medlem

Måste nog säga Skyrim, tyvärr. Körde det några månader efter launch och var lite hypad, väntade tills det kom på någon Steam rea... Har loggat 17 timmar i det på Steam och sen gav jag upp, inte alls min smak. Men, gillar å andra sidan inte heller GTA spelen särskilt mycket och skulle aldrig få för mig att spela Witcher 3 i nyktert tillstånd.

En annan besvikelse var Festers Quest och Disney Adventures in the Magical Kingdom... Lade mina surt förvärvade pengar som grabb på det och fy fan vilken smörja!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Diablo 3. Jag tyckte om det efter Reaper of Souls men helvete vad besviken jag blev på kampanjen...

Medlem
Skrivet av quadratis:

rise of the robots

Ha, Jag tror fortfarande jag har alla disketter med AGA versionen till min Amiga 1200 i garderoben. Rise of the Robots var hiskeligt dåligt.

Medlem

- Alla Star Wars-spel som kommit efter Jedi Knight: Jedi Academy!

- Driver 2. Första spelet hade en sällan skådad känsla för bredsladdar. Och jag älskade de våldsamma stunten man kunde göra. Bilen kändes tung och man nästan kände lukten av rök när man brände gummit. Handbroms-space har aldrig varit skönare. I tvåan var alla känsla för fysik borta och det var ett annat spel i grunden.

- Måste givetvis även nämna Mafia 3. Jag hade visserligen riktigt dåliga vibbar redan innan spelet släpptes, men hoppades på det bästa ändå eftersom de två tidigare delarna är några av världshistoriens bästa spel, med sina fel och brister.

Men om vi verkligen ska snacka spelbesvikelser så är mitt största sår och kommer alltid vara den trista avslutningen på Half-Life-serien. Kommer aldrig komma över det.

Medlem

Medal of Honor Warfighter

Uppföljaren till det helt ok rebooten av den klassiska spelserien kunde ha blivit bra. Om det hade fortsätta att förbättra de delarna av rebooten som var bra (jag gillade hela Afghanistan miljön) och fixat de delarna som var mindre bra, då kunde Medal of Honor lyckas mäta sig med CoD. Istället, fick vi en usel usel kampanj, som var så krystat skrivet att det skulle få även de sämsta Tom Clancy spelen och böckerna att verka subtila. Kampanjen var ofokuserat som bara den, och det märktes att spelet vara var halvbakat innan EA slängde ut den till vargarna. Spelet var nästan helt ospelbart när den kom ut och med tanken att spelet inte såldes särskilt bra eller fick bra kritik, dog serien. Jag har aldrig förlåtit EA för vad de gjorde mot Medal of Honor. Serien förtjänade bättre


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Personligen? Dead Space 3. Herregud, vilket svart hål det blev. Jag ääälskade originalet och tyckte tvåan var okej, men trean gick totalt vilse i sin vilja att bli ett actionspel (med co-op) i mängden. Det sorgliga är att det är tydligt att detta inte var det spel som Visceral ville göra. Bortslösad potential 2.0.

Bortsett från andra potentiella problem så tycker jag skiftet från långsam skräck till action är ganska naturlig.
Tänkt från huvudkaraktären Isaacs perspektiv, första spelet så är allt det här med aliens och markörer helt nytt och läskigt, överlevnadsinstinkt 100%. I andra spelet så märker man att Isaac vet vad han håller på med (delvis), fortfarande läskigt men han vet vad som händer. I trean så är det igång igen och Isaac är veteran i allt alien, han vet vad han handskas med och spelet, tycker jag, visar det rätt bra.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Kan bara hålla med punkterna om Dead Space 3.

Personligen kan jag inte ens tolerera Mass effect 3, the witcher 3 eller Fallout76.
Kommer de tre spelen på tal så föredrar jag att sjunka in i de mörka delarna av hjärnan och ha tea time med mardrömsdemonen urlhogoth, åh han har så roliga anekdoter och bakar en grym saffranskaka.

Men ärligt talat. Mass Effect 3 gick emot flera av önskningarna som jag hoppades att serien skulle utvecklas till men i stället fick jag förutsägbara scenarion, onödiga självuppoffringar som fick mig att skrika bullshit linjära nivåer och ett slut jag aldrig kommer acceptera.

The witcher blev sjukt, galet sjukt överhypat, jag är inte ett Geralt fan och hade hellre velat skapa min egen witcher men var fast med den vandrande klyschan. Sen var spelet alldeles för glad i att bada i mörker och sorg och depression till den grad att jag inte kände för att spela mer. Har hört att det blev bättre med ett DLC men jag kommer inte prova det själv.

Fallout76... ... ... har man koll på Bethesda game studios release schema till den grad att man räknar månaderna tills det borde komma någon nyhet, älskar man singleplayer äventyren till döds på grund av singleplayer äventyren, med tusentals timmar på vardera spel och som i detta fall då det var 10 års jubileum för fallout 3, då de officiella forumen har tislat och taslat om möjliga remaster versioner eller spinn off som New Vegas. Och efter åratal av att vid varje tillfälle ha varit med i debatter och diskussioner om varför multiplayer skulle vara en negativ påverkan i spelens grundläggande design och framförallt magiska känsla... så kom den fruktansvärda nyheten att nästa spel blir always online forced down your throat multiplayer only. Då dog hypen, mitt hjärta och mitt förstånd, min tillit, min glädje och jag fick en ny vän i mardrömsdemonen urlhogoth.
Jag ger blanka fan i buggarna, det är den urbota dåliga iden av spelet i sin design som tog kål på min personliga gaming tid i kanske 3-4 år framöver. Så för nu och för alltid FUCK76. from the heart!

Tycker man att the witcher är dåligt så har man ingen talan i spelkretsar.

Moderator | Testpilot
Skrivet av SID 6.7:

Mass Effect 3.

Efter det ganska ljumna försöket att göra det redan perfekta Mass Effect mera "edgy" och "rad" med "coola" nya karaktärer i 2:an så hoppades man på bot och bättring i och med 3:an...

Istället fick man världens sämsta spel alla kategorier med historiens mest hatade avslutning, kan fortfarande arbeta upp ilska bara jag tänker på det. Spelvärldens Last Jedi.

Som tur är så kom Andromeda som var nästan lika bra som originalet och räddade seriens rykte för mig.

Tycker folk alltid överdriver här. Precis som att alla hatar hela spelet bara för att slutet var dåligt i deras tyckte vilket är fel väg att gå.

I helhet gillade jag personligen spelet. Helst när det blev mer RPG-element än vad 2an hade som nästan slopade dem helt. Slutet var sisådär men allt innan tyckte jag var rätt så bra personligen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

The Lord of the Rings: War in the North

Vad kan jag säga... ett enastående buggigt spel. Jag har nog aldrig upplevt en liknande sörja varken före eller efter detta fiasko.

Jag såg Alien: Colonial Marines nämnas i tråden. Jag håller med, det spelet var inte heller något vidare. Men Marines är som en slipad diamant i jämförelse med detta spektakel. Då kanske ni fattar nivån... 😂

Jag lyckades bara spela omkring 15 minuter, sedan kraschade alltid spelet. Väntade på en patch i flera veckor. Det måste väl ändå komma en patch?! Det officiella forumet var fullt med besvikna spelare som bad utvecklarna att laga spelet.

Men nej, Snowblind Studios som gjort spelet släppte aldrig någon patch. Istället ignorerade de spelarna helt. Efter ett tag stängdes forumet ned och det verkade som att studion försvann upp i rök.

Fick senare veta att studion slagits ihop med Monolith och de gjorde sedan det mera välkända Middle-earth: Shadow of Mordor som var ett ljusår bättre spel. Rätt fascinerande att samma gäng som släppte sådant skräp var med och skapade ett riktigt bra spel bara något år senare. Så kan det gå!

Medlem

Inget var nog värre än Too Human... Snacka om magplask, och jag köpte det på releasedagen

https://www.fz.se/recension/1557-too-human

Och som tidigare nämnts: Mass Effect 3 för det värst ihopsnickrade slutet i världshistorien. Ouch.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Dawn of war 3 på första plats med Far Cry 5 jäkligt tätt i hälarna, två spel jag kände mig "tvingad" att spela till slutet bara för att..ungefär

Medlem

Utan tvekan Sniper elite :nazi zombie army... Köpte det av tristess en fredagskväll på rea för typ 45 sek.

Horribelt, höll ut 1 timme och har sedan dess aldrig rört det igen.


signatur

"High life on low budget"

Brukar alltid spela klart de spel jag köper men Assassins Creed: Odyssey la jag ned efter 15h, repetetivt och själlöst.

Medlem
Medlem

Bland många besvikelser står nog Rising Storm 2: Vietnam ut som en av de större. Låtsasrealism när den är som värst och spelet blev mest olidligt bökigt (och tråkigt) att spela.

Största besvikelsen måste jag dock ge till Dragon Age II. Origins ligger stadigt på min topp 5 och förväntningarna på uppföljaren var enorma, dessvärre kastades ju allt bra ut ur spelet och man fick serverat en halvhjärtad actionsoppa. Dödade serien i mina ögon.

Medlem

Interstate '82!

Kommer ihåg hur jag satt och spelade I76 till förbannelse i min ungdom (och fortfarande när jag får feeling), snålvattnet rann som bara den när jag fick labbarna på uppföljaren till det som då, enligt mig, var det bästa spelet någonsin. Man skulle till och med kunna kliva ur bilen! Men nej. Nej. Nej. NEJ! Gameplay, story, musik, fysik, ALLT, var så mycket sämre i uppföljaren

Full Throttle 2 var också en besvikelse, för att det aldrig hände. Hypade upp mig själv som fan efter att ha läst att en uppföljare låg och lurade runt hörnet. Sen fimpar man projektet!

Fallout 3, det var ett okej spel och det var lite häftigt att spela i en FPS-värld. Men jag älskade föregångarna och ville ha ett till cRPG i den här fantastiska världen! Det var helt enkelt inte uppföljaren jag väntat på

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Brukar alltid spela klart de spel jag köper men Assassins Creed: Odyssey la jag ned efter 15h, repetetivt och själlöst.

Malaka! Har nog aldrig haft så kul i ett assassin's creed spel, sitter på 90 timmar och har ej kört dlcs än.

Medlem

Thief från 2014.

Grafiskt är spelet snyggt. Ljudet är också trevligt och sätter stämningen precis som det ska. Men där tar det positiva slut.

Karatärerna är "emo" och saknar djup. Gameplay är fördummat jämfört med de tidigare theif spelen. Den frihet som tidigare fanns är nu bortblåst och istället får man enbart gå i en viss bestämd riktning. Detta istället för att kunna utforska världarna och strategiskt kunna välja väg. Vakternas ai från 2014 är mer korkat än från originalet som är mer än 20 år gammalt. Säger en hel del. Varje gång man ska plocka upp saker sker en animation. I originalet plockade man bara upp items snabbt och smidigt.

Videon förklarar mer spot-on: https://www.youtube.com/watch?v=jPqwDGXxLhU
Och förklarar också varför många moderna titlar är så sjukt fördummade.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Heroes of Might and Magic 5. Och resten av serien
Gör fortfarande ont

Medlem

Mass Effect 3, alltid Mass Effect 3. VIlket jävla rövslut

Medlem
Skrivet av Valpon:

Tycker man att the witcher är dåligt så har man ingen talan i spelkretsar.

Jag gillade heller inte witcher 3. Fastande inte alls för det. Känns lite mainstream att göra det, precis som att alla flossar för att det är coolt och inne.

Men du tycker säkert att det bra spel. Men inte jag, och inte en del andra vad jag läst här inne.

Men smaken är som baken.

Min största besvikelse var DayZ. Jag har över 1300 timmar i det spelet. Det kunde blivit så bra. Nu blev det. Ingenting.

Medlem
Skrivet av Lethenstroom:

Jag gillade heller inte witcher 3. Fastande inte alls för det. Känns lite mainstream att göra det, precis som att alla flossar för att det är coolt och inne.

Men du tycker säkert att det bra spel. Men inte jag, och inre en del andra vad jag läst här inne.

Agreed. Fastnade inte alls för witcher heller. Spelade kanske 10h men sen pallade jag inte mer.

Medlem
Skrivet av meganollan:

Mass Effect 3, alltid Mass Effect 3. VIlket jävla rövslut

Tusan också nu blev jag påmind igen. Jag som nästan hade lyckats förtränga slutet. 🤮

Nu måste jag gå i terapi igen 😬

Skrivet av Loading:

Malaka! Har nog aldrig haft så kul i ett assassin's creed spel, sitter på 90 timmar och har ej kört dlcs än.

Haha, kul att någon gillart! Saknar det gamla AC med smygande, inga levels och one-kill assassinations. Men AC serien har givit mig många fantastiska speltimmar.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av magiul:

- Måste givetvis även nämna Mafia 3. Jag hade visserligen riktigt dåliga vibbar redan innan spelet släpptes, men hoppades på det bästa ändå eftersom de två tidigare delarna är några av världshistoriens bästa spel, med sina fel och brister

Ja, detta glömde jag helt! Även jag anade ugglor i mossen och beklagade mig inte minst här på FZ innan spelet släpptes, men att det skulle vara så jäkla dåligt trodde jag inte. Extremt stor besvikelse och en skymf mot varumärket.

Skrivet av Espresso_Bengt:

Brukar alltid spela klart de spel jag köper men Assassins Creed: Odyssey la jag ned efter 15h, repetetivt och själlöst.

Håller med. Köpte Origins och tyckte det var snudd på motbjudande. Avstod därför köp av Odyssey, men har ju sett en hel del gameplay och det verkar ju tyvärr bara bjuda på ännu mer av allt som var kasst med Origins. Värst av allt är att smörjan är populär hos spelarna också vilket ju betyder att kommande AC-titlar kommer fortsätta på det inslagna spåret...

Medlem

Mass effect 3 utan tvekan. Visst destiny 2 var ganska dåligt men forsaken fixade till det mesta för min del dock sitter me3 som ett ärr i själen.

Medlem

The Witcher 3 och Red Dead Redemption 2.

De största besvikelserna måste ju vara spel man längtat efter...men båda dessa misslyckades med att få mig fastna, mycket pga styrningen i båda känns så tafatt.

Har all förståelse för att folk hyllar de som mästerverk, det är de säkert. Men inte för mig.

GTA V är ett annat spel jag också inte alls gillar. Älskade gamla GTA3 och Vice City, men sen dess har det blivit mer dokusåpakändis än hård gangster i GTA-spelen.

Medlem
Skriv svar