Metro Exodus plockas bort från Steam, blir exklusivt till Epic Store

Skrivet av Freakon:
Skrivet av Fulci:

Konkurrens är när spelet finns att köpa på massor av affärer och du som kund kan välja det bästa stället för dig.

Så kan man se det, men så fungerar inte marknadsekonomi.

Det är väl exakt så marknadsekonomi ska fungera. Till och med ordet avslöjar på att det är så det ska fungera.
Aktörerna ska konkurrera på en marknad om samma varor.

Men det är i och för sig sant att man kan se detta som en annan sorts marknadsekonomi. Men där är det inte vi som är
konsumenter utan vi är själva varorna på den globala marknaden. När de väl har oss kan de pumpa ut reklam, kartlägga oss och tjäna pengar på oss. Då behöver de varken satsa summor på att utveckla plattformarna (vi kommer ju dit ändå) eller pressa priserna på spel. Tvärtom, de kan ju ta ännu mer betalt för de har ju ingen de konkurrerar med.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jaha.. Skiter fullständigt i vilken affär det släpps i. Finns ingen rimlig anledning till varför det skulle spela någon roll, känns barnsligt att göra en så stor grej av det, det är bara ett litet program.

Kan däremot tycka att vi i Europa kunde få en prissänkning på spelet som Amerikanarna får, $50 gentemot 60€.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag förstår inte vad du menar? Exklusiva spel leder till att man söker sig till en plattform. Om denna plattformen ger bättre avkastning för utvecklare = win.

Genom att en plattform gör så, så kommer en annan plattform att erbjuda produkter till bättre priser, till och med gratis, precis som Epic har gjort.

Förlåt om jag låter dryg, men är detta verkligen något som måste förklaras?

Vissa ser inte skogen för alla träd som är i vägen.

Medlem

Visst vill jag ha spelen på Steam men nog fan måste Steam börja anpassa sig. Förstår det helt och hållet.

Medlem

@Fulci: Detta gäller ju inte bara Sverige utan hela Europa...

Medlem

Kul... Kommer inte kunna spela spelet för att värdelösa epic supporten vägrar svara på mina mail om att jag vill få mitt konto aktiverat.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Vissa ser inte skogen för alla träd som är i vägen.

Hehe, sant


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är väl exakt så marknadsekonomi ska fungera. Till och med ordet avslöjar på att det är så det ska fungera.
Aktörerna ska konkurrera på en marknad om samma varor.

Men det är i och för sig sant att man kan se detta som en annan sorts marknadsekonomi. Men där är det inte vi som är
konsumenter utan vi är själva varorna på den globala marknaden. När de väl har oss kan de pumpa ut reklam, kartlägga oss och tjäna pengar på oss. Då behöver de varken satsa summor på att utveckla plattformarna (vi kommer ju dit ändå) eller pressa priserna på spel. Tvärtom, de kan ju ta ännu mer betalt för de har ju ingen de konkurrerar med.

Nej, så är det inte. Du missar att plattformarna i sig är produkter som befinner sig på en marknad. Köparnas marknad.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Nu borde Steam kankse vika sig och göra något åt detta? Samtidigt om de viker sig också så förmedlar de en viss bild också om Steam. Jag vet inte, ett dilemma detta allstå, men nu börjar det gå utför när spel väljer andra plattformar såhär....

Medlem
Skrivet av werme:

Allt folk som dissar spelet för att det är i en annan launcher än steam xD

"Oh no, nu måste jag trycka på en annan ikon än steam! Guuuuud så förbannad jag blir"

Så löjligt

Jo, vissa av oss gillar inte att bli tvingade till specifika plattformar.

Medlem

Steam behöver konkurrens, inte tal om saken.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

@Freakon: Ännu är det inte så eftersom plattformarna inte är någon förpliktelse för dig. Men jag misstänker att fler kommer att glo lite på Origins system med prenumerationstjänst. Betydligt enklare att tjäna pengar på det än att spelarna ska få möjligheten att köpa enstaka spel. Bind upp exklusiva spel och omvandla plattformen till en prenumerationstjänst – succé!

@epson55: Misstänker att Epic har öppnat sin stora plånbok och köpt till sig lite exklusivitet. Annars hade det ju varit korkat av Metro Exodus utgivare att inte släppa det på fler ställen (En större marknad).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent

Inget emot lite konkurrens, men borde skett tidigare än 2 veckor innan. Känns lite som en cashgrab om man ska vara pessimistisk.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Waaaah Waaaah monopol!
Steam är giriga! Big corporation bad man!
Exklusivitet är lika dåligt.
Folk bashar steam extremt mycket pga deras revenue cut men på samma gång hyllar dom GOG som tar samma cut

Om utvecklarna är rädda för att dom förlorar pengar om dom har spelet på steam då kan dom lika gärna sluta utveckla spel till konsoller, det är inte gratis där heller, som också är 30%
Precis som daddy gabens platform

Kanske vi ska börja klaga på att Sony, Microsoft och Nintendo som tillåter oss att bara spela på deras DRM maskiner.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Flakmonkey

Kul att Steam verkar få sig lite ordentlig konkurrens, det behövs alltid och även om det är trist att det sker genom att köpa sig till exklusivitet så har jag enormt svårt att ser hur det annars skulle gå till när Steam är så dominerande. Det hade inte spelat någon roll om Epics launcher var dubbelt eller tre gånger så bra, det märks ju inte minst på motståndet mot att ha flera launchers som om det vore det mest fasansfulla man kan tänka sig. Det tycks åtminstone vara långt mycket viktigare än att utvecklare får en större del av kakan.

Det enda jag kan bli upprörd över här är väl det faktum att beskedet kommer lite sent men med tanke på att de som köper det på Steam kommer få sitt spel, uppdateringar, etc så ser jag inte heller något problem med det. Vill du ha det på Steam köp det nu, vill du inte chansa och vänta ett år så gör det och vill du bojkotta helt så gör det. Vi kan alla göra ett val med för och nackdelar precis som företag kan välja vilka plattformar de vill släppa sina spel på.

Inaktiv

Well, spelet släpps ändå med Denuvo så i mitt fall hade det ändå inte blivit något köp. Jag såg dock till min förtjusning att Resident Evil 7 nu äntligen befriats från äckel-Denuvo så pengarna som skulle gått till Metro hamnar nog där istället (med en slant över till Bulletstorm som jag idag upptäckte också hade tagit bort det sedan ett bra tag tillbaka).

Tids nog kommer nog Exodus liksom sina föregångare att hamna på GOG och då köper jag det där!

Det som jag är mer nyfiken på är om den här dealen verkligen kommer betala av sig. ME ser ut att ha varit skapligt dyrt att utveckla och THQ Nordic är väl inte precis gjorda av pengar. Hur mycket kan Epic ha hostat upp för att få till den här exklusiviteten? Det måste ju ha varit en rejäl summa för att de ska göra en sådan här kovändning i elfte timmen.

Framför allt blir det intressant att se om det finns någon möjlighet för THQN att bryta dealen om spelet säljer för dåligt under perioden. Denuvo kommer ju garanterat knäckas inom 1-2 månader och till skillnad från spel på t ex Steam så tror jag inte det finns samma marknad av Denuvo-vägrare att appellera till genom att ta bort eländet så länge spelet är bundet till Epics plattform.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Varför grinar ni? Ni låter som dom där 87 influencers som önskade diktatur för klimatets skull. Det är väl jättebra att Steam får smaka på konkurrens. Valve har ju täljt guld med smörkniv hur länge som helst och kommer nu att tvingas sänka sina arvoden vilket borde ge fler och bättre spel.

Du menar att EAs spel har höjts i kvalité sedan de började släppa exklusivt på origins? Ha.

FM-guru
F.d. Sisyr

Känns som att det här är ett högst personligt straff för att jag avinstallerade Epic Launcher imorse...

Moderator | Testpilot
Skrivet av kebbe:

Jo, vissa av oss gillar inte att bli tvingade till specifika plattformar.

Lite som när vi nu under lång tid varit tvingade att använda steam trotts dess problem?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Lite som när vi nu under lång tid varit tvingade att använda steam trotts dess problem?

Nämn dessa problem som du har upplevt


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Freakon: Ännu är det inte så eftersom plattformarna inte är någon förpliktelse för dig. Men jag misstänker att fler kommer att glo lite på Origins system med prenumerationstjänst. Betydligt enklare att tjäna pengar på det än att spelarna ska få möjligheten att köpa enstaka spel. Bind upp exklusiva spel och omvandla plattformen till en prenumerationstjänst – succé!

Det är så det är. En plattform erbjuder ett utbud som jag vill ta del av. Då väljer jag att nyttja den plattformen för att ta del av det utbudet. Utbudet får alltså mig att öppna min plånbok och ge pengar till ägarna av plattformen i form av köp av spel, som de i sin tur tar del av.

Man behöver inte förbinda sig över en tidsperiod för att något ska ses som en produkt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Någon som har information vad gäller de fysiska utgåvorna? Om dessa nycklar kan aktiveras på steam? Eller att man kan välja steam eller epic?

Någon som vet?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Folk vill inte ha Half-life 3. dom vill bara fortsätta spela sina early acces spel på sitt älskade steam in i döden.
Välj lite olika alternativ istället och tvinga Gaben vakna och börja bli kreativ igen för fasen.

Medlem

Jag kommer ihåg när man bara köpte ett spel och installera det utan någon digital store. Då fick min lokala ICA/Coop/Tv-spelsbörs/Lekia-butik pengarna istället. Det var tider det. Det kan man kalla konkurrens.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag kommer ihåg när man bara köpte ett spel och installera det utan någon digital store. Då fick min lokala ICA/Coop/Tv-spelsbörs/Lekia-butik pengarna istället. Det var tider det. Det kan man kalla konkurrens.

Mhm, är rätt dåligt för utvecklare nu
Vill dom utveckla till konsoll, 30% går till Sony/Microsoft etc.
Då inkluderar det att dom får sälja spelet digitalt utan extra kostnad
Men ska dom sälja i butik så blir det 20% mer som slukas upp av retailern


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skrivet av Freakon:

Det är så det är. En plattform erbjuder ett utbud som jag vill ta del av. Då väljer jag att nyttja den plattformen för att ta del av det utbudet. Utbudet får alltså mig att öppna min plånbok och ge pengar till ägarna av plattformen i form av köp av spel, som de i sin tur tar del av.

Man behöver inte förbinda sig över en tidsperiod för att något ska ses som en produkt.

Men den stora skillnaden är att om spelens utgivare hade placerat sina spel över alla plattformar, så hade plattformarna antingen varit tvungna att utveckla sig för att locka dig att köpa via dessa alternativt sänka priset på spel så att du lockas att köpa via dessa.
Där har du en marknadsekonomi där du som spelare blir belönad.

Men när det satsas på exklusivitet genom att utgivare blir köpta till en specifik plattform – där behöver plattformen varken utveckla sig eller erbjuda spelet billigare. Du kommer ju dit ändå för att du måste om du vill spela specifika spel.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Nämn dessa problem som du har upplevt

Steam har ju en av dom sämsta chatklienterna och "friendssystem" som har gjorts, det var "dåligt" men sedan skulle dom fixa det och nu är det ännu sämre.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Ni får såklart lösa det hur ni själva vill.

Jag däremot har 2033 samt Last light på steam, och Exodus hamnar antingen på steam, den dagen de väljer att släppa det där, eller så spelar jag det helt enkelt utan att betala för det.

Inte en chans att ni släpper 2/3 spel i en butik och sedan sabbar för kunden.

Precis så. Folk betalar ju för vad som helst nu för tiden. Inte konstigt att företagen blir girigare och girigare.
Nä, heja Codex & CPY

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Steam har ju en av dom sämsta chatklienterna och "friendssystem" som har gjorts, det var "dåligt" men sedan skulle dom fixa det och nu är det ännu sämre.

Dom har ju i princip gjort det till Discord nu, ett program som folk hyllar och använder över steams chatt till att börja med ändå

Något annat icke problem?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Nähepp då blir det att vänta ett år till då...

Varför skall det envisas med all denna "exklusivitet" ?
varför inte visa spelarna att man har den besta plattformen igenom handling istället för ruttet underminerande igenom mutor och shady buissness ...

ta discord som exempel ... där valde spelarna att använda programmet istället för ventrilo/teamspeak osv för det var lätt att använda busenkelt att konfigurera och starta nya "servrar" i... å därför är dom störst nu ... inte för dom såg till att man bara kunde använda discord på vissa platformar ....

jag kommer ALDRIG att installera Epic's klient då jag känner att dom stulit pengar av mig ...
lång historia kort men jag blev hackad 2 dagar efter att det "riktiga" fortnight lanserades och hade förbokat dyraste preorder paketet ... (jag har lärt mig läxan och förbokar inte längre ...) och efter mycket konverserande med Epic under 5 veckors tid och dom medgivigt att det såg lite konstigt ut att jag loggat in från kina 2 min efter jag var inloggad i sverige ... så ansåg dom att problemet var mitt och kunde inte hjälpa mig att få tillbaka min preorder ... då hackern hade deletat allt på kontot och försökt byta inloggnings information ... 2 dagar spelande och sen va pengarna borta och deras respons var "tough luck" frågade till och med om dom kunde deleta mitt gammla konto och skapa ett nytt med samma preorder så jag bara kunde börja om... (det visade sig sedan att en mängd spelare på samma datacenter hade blivigt hackade på samma sätt och Epics resons var det samma till dem ... "tough luck")

så epic och allt dom står för kan dra åt helvette enligt mitt tycke...

dock är det bra att steam får jobba lite...

Skriv svar