Vilken är din största spelbesvikelse?

Redaktör
Ponny
Vilken är din största spelbesvikelse?

"Don't believe the hype", säger de ju. Det är så lagom enkelt när känslan ibland är större än förnuftet.

Spel lever inte sällan upp till förväntningarna, överträffar dem ibland, och så har vi ju de Stora Besvikelserna™. Helgens Anthem-röra fick mig att tänka på de gånger då man längtat och hoppats men fått konstatera att titeln man sett så mycket fram emot inte levererat och/eller trampat i det tekniska klaveret. Det finns några erkänt stora besvikelser i spelhistorien. På senare år hittar vi:

Mass Effect: Andromeda, Fallout 76, Battlefront II, Arkham Knight (på pc) och Konami (överlag).

Personligen? Dead Space 3. Herregud, vilket svart hål det blev. Jag ääälskade originalet och tyckte tvåan var okej, men trean gick totalt vilse i sin vilja att bli ett actionspel (med co-op) i mängden. Det sorgliga är att det är tydligt att detta inte var det spel som Visceral ville göra. Bortslösad potential 2.0.

På tal om skräck: Resident Evil 6. Det som skulle blidka såväl action- som survival horror-spelarna lyckades... inte med något alls. Då vi sedan dess fått både Resident Evil 7 och remaketvåan gör detta mindre ont, men Capcom var ute på hal is under lång tid med Resident Evil.

Med allt detta sagt: vilken är din största spelbesvikelse?


signatur

En Bamseponny av folket

Ambassadör
Xbox
Mass Effect Andromeda

Jag brukar sällan, i stort sett aldrig, förbeställa eller blint köpa spel på releasedagen. Men så kommer ett nytt Mass Effect! En ny del i en av mina favoritspelserier, äntligen! Det här är ju ett säkert kort och skall spelas dag 1!

Det var ju en jättebra idé.

Dels var spelet plågat av buggar och tekniskt strul med allt från animationer, grafik till den roliga buggen där jag förlorade mina saves en sådär 15h in och dels så var det ju inte ett särskilt bra spel. De tekniska bitarna fick de någorlunda hyfs på efter någon månad eller två, men då var det ju redan för sent för min, och många andras, del. Värre var det med själva innehållet i spelet där det enda som höll bra klass rakt igenom var combaten, som var tillfredsställande. Utöver medioker, trött story och repetitiva fetch-quests så var det värsta de companions man kunde ha. En grej som Mass Effect hade som signum, sitt persongalleri av intressanta karaktärer som man knöt emotionella band med genom den episka storyn i ME-trilogin blev i Andromeda till en soppa av gymnasiedialog, irriterande personligheter, trötta klichéer och i bästa fall en gäspning. Aldrig tidigare i ett Mass Effect-spel (kanske inte i något spel) har jag aktivt letat efter ett sätt att ta livet av mina companions... Helt sjukt.
Listan på saker som gick fel med Andromeda är lång och nämnas bör också de tomma MMO-liknande planeterna (öken, snö-öken, mer öken etc), bristen på nya intressanta alien-raser, inga Quarians, få intressanta sidequests, trötta ansikten osv osv in absurdum.

Listan på bra saker är kortare: Combat. Möjligheten att byta klass/skills smidigt.

Bitter över mitt snedköp så gav jag det en ärlig chans, körde igenom allt och landade på 99.x% och gjorde allt utom att köra igenom det igen på Insanity men nej...inget spel har lämnat mig så besviken.


signatur

Jump in.

Medlem

Heroes of Might and Magic 4

Fantastiskt spel men inte det jag och många andra ville ha.

Inaktiv

Mass Effect: Andromeda, som redan nämnts. Fy fan vad dåligt det var. Att köra ner ett varumärke i skiten på det viset borde vara kriminellt. Men hoppas i varje fall att de lärt sig något av den soppan inför kommande RPG spel.

Och sen faktiskt Kingdom Come Deliverence. Var i princip icke spelbart vid släpp. Och patchar som gjorde ens sparfiler korrupta. Men till WH försvar så började jag spela nu igen när det här haft tid på sig att fixa till det, och riktigt bra spel i dagens läge. Så det tog ju i varje fall sig upp ur klaveret!

Köpte special edition av Far Cry 2😟 blev såå besviken på spelet


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av anon_326114:

Mass Effect: Andromeda, som redan nämnts. Fy fan vad dåligt det var. Att köra ner ett varumärke i skiten på det viset borde vara kriminellt. Men hoppas i varje fall att de lärt sig något av den soppan inför kommande RPG spel.

Och sen faktiskt Kingdom Come Deliverence. Var i princip icke spelbart vid släpp. Och patchar som gjorde ens sparfiler korrupta. Men till WH försvar så började jag spela nu igen när det här haft tid på sig att fixa till det, och riktigt bra spel i dagens läge. Så det tog ju i varje fall sig upp ur klaveret!

Där har vi ju ännu en grej som gick fel med Andromeda; i stället för att försöka rädda upp situationen och i alla fall lämna en något mindre bitter eftersmak så droppade EA/Bioware spelet som en pestsmittad råtta och ställde in alla DLC, dödade studion och låtsades som om det aldrig hänt.


signatur

Jump in.

Medlem

Mass Effect 3.

Efter det ganska ljumna försöket att göra det redan perfekta Mass Effect mera "edgy" och "rad" med "coola" nya karaktärer i 2:an så hoppades man på bot och bättring i och med 3:an...

Istället fick man världens sämsta spel alla kategorier med historiens mest hatade avslutning, kan fortfarande arbeta upp ilska bara jag tänker på det. Spelvärldens Last Jedi.

Som tur är så kom Andromeda som var nästan lika bra som originalet och räddade seriens rykte för mig.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Kan bara hålla med punkterna om Dead Space 3.

Personligen kan jag inte ens tolerera Mass effect 3, the witcher 3 eller Fallout76.
Kommer de tre spelen på tal så föredrar jag att sjunka in i de mörka delarna av hjärnan och ha tea time med mardrömsdemonen urlhogoth, åh han har så roliga anekdoter och bakar en grym saffranskaka.

Men ärligt talat. Mass Effect 3 gick emot flera av önskningarna som jag hoppades att serien skulle utvecklas till men i stället fick jag förutsägbara scenarion, onödiga självuppoffringar som fick mig att skrika bullshit linjära nivåer och ett slut jag aldrig kommer acceptera.

The witcher blev sjukt, galet sjukt överhypat, jag är inte ett Geralt fan och hade hellre velat skapa min egen witcher men var fast med den vandrande klyschan. Sen var spelet alldeles för glad i att bada i mörker och sorg och depression till den grad att jag inte kände för att spela mer. Har hört att det blev bättre med ett DLC men jag kommer inte prova det själv.

Fallout76... ... ... har man koll på Bethesda game studios release schema till den grad att man räknar månaderna tills det borde komma någon nyhet, älskar man singleplayer äventyren till döds på grund av singleplayer äventyren, med tusentals timmar på vardera spel och som i detta fall då det var 10 års jubileum för fallout 3, då de officiella forumen har tislat och taslat om möjliga remaster versioner eller spinn off som New Vegas. Och efter åratal av att vid varje tillfälle ha varit med i debatter och diskussioner om varför multiplayer skulle vara en negativ påverkan i spelens grundläggande design och framförallt magiska känsla... så kom den fruktansvärda nyheten att nästa spel blir always online forced down your throat multiplayer only. Då dog hypen, mitt hjärta och mitt förstånd, min tillit, min glädje och jag fick en ny vän i mardrömsdemonen urlhogoth.
Jag ger blanka fan i buggarna, det är den urbota dåliga iden av spelet i sin design som tog kål på min personliga gaming tid i kanske 3-4 år framöver. Så för nu och för alltid FUCK76. from the heart!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Alien Colonial Marines , hade sett fram emot att slåss mot aliens i co - op , finns fler spel men det får räcka , mår lite illa av att tänka på det spelet ,min dator har fortfarande inte förlåtit mig för den installationen .

Medlem

Battlefield "1" och V. Kändes som helt andra spel jämfört med alla övriga titlar i serien. Dem var vackra, men allt som gjorde de övriga spelen roliga var som bortblåsta här.

Medlem

Fallout 3, Fallout New Vegas, Fallout 4, Fallout 76. Min största spelbesvikelse genom tiderna är att Bethesda äger Fallout. (inkluderade New Vegas då det fortfarande är ett resultat av att Bethesda äger Fallout och vad dom gjort med serien tekniskt)

Medlem

Mafia 3 är nog det sämsta köpet jag har gjort, vilken besvikelse!!

Medlem

Valfritt Peter Molyneux spel.

Inte för att spelen i sig blev dåliga, men man var alltid lovad sååååå mycket mer.


signatur

Nämen!

Medlem

Metal Gear Solid 5.

Grafiken var fenomenal och kontrollen var klockren, AI:n var helt ok och upplägget var bra. MEN, storyn var rörig och okomplett, miljöerna var monotona och uppdragen enformiga. Spelet hade egentligen alla förutsättningar för att bli världens bästa spel, men Kojimas ambitioner och Konamis ekonomiavdelning skar sig som en bearnaise i händerna på en praktikant.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Dawn of War III. Det var INGET som efterfrågades. Vi ville ha en bra uppföljare på de första två, jättebra spelen. Vi fick en mobasmittad halvmesyr som var så dålig att den på egen hand dödade serien.


signatur

I drank what?

Inaktiv

Nu på senaste tiden:
Jurassic Park Evolution.
En parksimulator med noll management. Kunde inte ens bestämma inträde. Kunde inte dekorera något heller.
Det bara var till för att titta på dinosaurier med dålig AI som bara vandrar runt.

Testpilot

Batman Arkham Origins som fick mig att ragequitta men sen toppades av buggfesten Arkham Knight som jag gjorde refund på.

Sällan har jag sett en serie dras ner i skiten som Batman spelen gjort.

Oh wait! : Simcity!! hade förträngt det , uselt , begränsat , online only bitar som "inte gick att ta bort" Spelet som senare krossades av Cities Skylines.

"Destiny 2" som aldrig vet vilken fot det ska stå på.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Metal gear solid 5

Förmodligen Andromeda om jag ens hade gett det en chans.

Medlem

Fallout 76, ingen tvekan där. Många har även nämnt Dead Space 3 samt Mass Effect 3. De var också en besvikelse men ändå helt ok spel tycker jag.

Ook
Bibliotekarie (UU)

Star wars battlefront har gett besk eftersmak och jag har därefter avstått alla former av storskaliga pvp spel. Kanske börjar bli äldre och det spelet gav ett visst uppvaknande.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

The witcher blev sjukt, galet sjukt överhypat, jag är inte ett Geralt fan och hade hellre velat skapa min egen witcher men var fast med den vandrande klyschan. Sen var spelet alldeles för glad i att bada i mörker och sorg och depression till den grad att jag inte kände för att spela mer. Har hört att det blev bättre med ett DLC men jag kommer inte prova det själv.

Att Witcher 3 ens omnämns i denna tråden gör mig riktigt förvånad. Antagligen det bästa spelet jag någonsin spelat, men var och en tycker som de vill

Min största spelbesvikelse är nog vad som hände med Fable. Jag älskade Fable 1 med tillhörande TLC och även Fable 2 tyckte jag väldigt mycket om. I Fable 3 hände det däremot något som gjorde att jag inte alls tyckte lika mycket om det, sedan var ju Fable Legends ett icke släppt fiasko också.

Medal of Honor är också en sådan serie jag önskar hade gått ett annan väg, då jag älskade Allied Assault, Spearhead och Breakthrough. Sen kan jag inte riktigt sätta fingret på när det gick fel.

Medlem

Duke Nukem Forever.

/thread.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Halo wars 2! Gillade första spelet men 2:an kändes helt klart ofärdigt!

Folk klagar på andromeda, men har ni redan glömt mass effect 3? Så dålig avslutning, och dom val man hade gjort i dom andra spelen var som bort spolade! Blir fan argare nu, och fan väljer me3 som den riktiga besvikelsen!

Medlem

Dead space 3 en enorm besvikelse efter 1:an och 2 :an.
Thief.
Starwars the old republic.

Medlem

Kanske lite OT, men nedläggningen av "Silent Hills"

  • Hideo Kojima

  • Guillermo del Toro

  • Norman Reedus

  • En mycket bra och skrämmande "demo" i form av "P.T".

Allt verkade så lovande. Det hade kunnat bli ett av tidernas bästa spel. Äntligen skulle denna fantastiska spelserie få sin första värdiga uppföljare sedan 3:an. Men nu får vi förmodligen aldrig veta vad detta hade kunnat bli.

Har fortfarande inte kommit över det.

Medlem

Evil Genius 2. Att det aldrig blev av, trots unannonserat. Studion gick i konkurs

FM-guru
F.d. Sisyr

Vet inte om det har varit några riktigt stora besvikelser för min del. När jag blivit väldigt hypad inför ett släpp har spelet sedan också visat sig vara bra... Andromeda som många nämner tyckte jag det luktade unket om redan innan släpp, så det var en mina man undgick.

Men kanske Total War: Rome 2. Såg mycket fram emot att få återvända till romarriket, men spelet som släpptes var fyra nyanser av brunt, och allt var bajs. Ingen trevlig upplevelse.

Skrivet av Fargo:

Evil Genius 2. Att det aldrig blev av, trots unannonserat. Studion gick i konkurs

Va? Rebellion Developments har väl inte alls konkat? Det senaste jag kan hitta om Evil Genius 2 är för 1½ år sedan då utvecklarna konstaterade att man inte hade något releasedatum då spelet var långt ifrån klart och man höll på att byta spelmotor.

Vart har du läst att spelet är nedlagt och utvecklaren i konkurs?

EDIT: Eller du kanske tänkte på utvecklaren av det första spelet som stängde för typ 10-15 år sedan.

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Nu på senaste tiden:
Jurassic Park Evolution.
En parksimulator med noll management. Kunde inte ens bestämma inträde. Kunde inte dekorera något heller.
Det bara var till för att titta på dinosaurier med dålig AI som bara vandrar runt.

Har lirat igenom det och kan hålla med. Hade jag inte varit en stor JP fan så hade jag stängt av efter 10 minuter. Men Jeff Goldblum är ju med - bara att få höra hans sarkastiska kommenterar gör att jag kan köra vidare!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vet inte om det har varit några riktigt stora besvikelser för min del. När jag blivit väldigt hypad inför ett släpp har spelet sedan också visat sig vara bra... Andromeda som många nämner tyckte jag det luktade unket om redan innan släpp, så det var en mina man undgick.

Men kanske Total War: Rome 2. Såg mycket fram emot att få återvända till romarriket, men spelet som släpptes var fyra nyanser av brunt, och allt var bajs. Ingen trevlig upplevelse.

Har aldrig förstått vad alla gnällde på Rome 2 vid launch. Visst, det var lite obalanserat här och där, men inget som jag tyckte störde nämnvärt. Bör tilläggas att jag är en stor TW fan och har spenderat 877 timmar (!) i Rome 2


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Skriv svar