Bioware: "Vi ber om ursäkt för helgens tekniska problem med Anthem"

Medlem

Köpte Origin Access Basic för 40 spänn, hade inga problem att komma in, till min glädje

NuZ
Testpilot

Fick min nyckel på reddit och som jag skrivit i andra trådar. Nå direkt tekniskt strul har jag ej stött på mer en oändligaladdskärmen. Sen om jag tyckte spelet var bra och värt priset så är svaret nej. Loot shooters är inte för mig. Boarderlands gjorde fan allt bra där. Destiny, Division mfl. Är inte min kopp av rivigt kaffe


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Fast vad har det här med Anthem att göra? Inget av vad du beskriver är vad som sker med detta spelet. Allting gällande story (vad det nu innebär) kommer vara gratis t ex.

Det har i väldigt hög grad med Anthem att göra. När det pågår en aktiv diskussion gällande frågan "Är det ett demo eller en beta?", där svaret rimligtvis bör vara "Beta", med tanke på att det som finns tillgängligt är opolerat, buggigt och portat direkt från konsol. Även om detta är vad som refereras till som "Early build", så vore detta självaste definitionen av ett ofärdigt spel. Om det nu rör sig om ett demo, så bör det enligt ordvalet bestå av en mindre bit av det fullständiga spelet, inte en månader gammal version.

Min poäng gällande färdiga spel består, om detta är spelet som släpps i Februari, då är det ett ofärdigt spel. Samma sak gäller poängen gällande DLC och expansioner, om de väljer att lansera fortsatt story gratis eller inte är tämligen ointressant om innehållet har kapats från det ursprungliga spelet till att börja med. Ska jag på något sätt vara tacksam att de väljer att släppa den typen av uppdatering gratis?

Eftersom du inte tycks ha förstått mitt ursprungliga inlägg väljer jag att förtydliga: Jag säger inte att Anthem är ett ofärdigt spel, det vet jag inte eftersom det inte har släppts än. Tanken var en diskussion gällande OM det skulle vara färdigt eller inte, om spelet skulle använda samma modell som BFV där material kapades för att fylla ut en roadmap.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Belfry:

Det har i väldigt hög grad med Anthem att göra. När det pågår en aktiv diskussion gällande frågan "Är det ett demo eller en beta?", där svaret rimligtvis bör vara "Beta", med tanke på att det som finns tillgängligt är opolerat, buggigt och portat direkt från konsol. Även om detta är vad som refereras till som "Early build", så vore detta självaste definitionen av ett ofärdigt spel. Om det nu rör sig om ett demo, så bör det enligt ordvalet bestå av en mindre bit av det fullständiga spelet, inte en månader gammal version.

Min poäng gällande färdiga spel består, om detta är spelet som släpps i Februari, då är det ett ofärdigt spel. Samma sak gäller poängen gällande DLC och expansioner, om de väljer att lansera fortsatt story gratis eller inte är tämligen ointressant om innehållet har kapats från det ursprungliga spelet till att börja med. Ska jag på något sätt vara tacksam att de väljer att släppa den typen av uppdatering gratis?

Eftersom du inte tycks ha förstått mitt ursprungliga inlägg väljer jag att förtydliga: Jag säger inte att Anthem är ett ofärdigt spel, det vet jag inte eftersom det inte har släppts än. Tanken var en diskussion gällande OM det skulle vara färdigt eller inte, om spelet skulle använda samma modell som BFV där material kapades för att fylla ut en roadmap.

Förlåt men jag är otroligt förvirrad. Hur kommer du fram till alla dessa slutsatser från detta/denna demo/beta?

Om allt bara handlar om massa "om" så måste jag ändå få säga att du skriver som att det är sanning och som att du vet något resten av oss inte vet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Förlåt men jag är otroligt förvirrad. Hur kommer du fram till alla dessa slutsatser från detta/detta demo/beta?

Om allt bara handlar om massa "om" så måste jag ändå få säga att du skriver som att det är sanning och som att du vet något resten av oss inte vet.

Om du nu är så otroligt förvirrad kan du väl ändå nämna mer specifikt vad det är som gör dig så otroligt förvirrad. Är det min kommentar gällande en "Äldre build", något som utvecklare från BioWare själva har påpekat att det är. Jag kan bifoga en tweet om det hjälper: https://twitter.com/BioMarkDarrah/status/1086663800504213505

Är det kanske min kommentar gällande portning från konsol? Då syftar jag på spelets UI som uppenbart är anpassat för konsol med tanke på att du måste klicka dig in på varenda alternativ i menyn istället för att kunna klicka direkt på menyn till höger, som sig bör. Jag syftar även till spelets funktion gällande spel med tangentbord och mus, spelet använder nämligen inte 1:1 med datormusen, utan är anpassat för acceleration.
Ytterligare en poäng här vore kanske att det inte finns en FOV-slider, inte heller finns det möjlighet att begränsa fps. Det finns inte heller någon funktion för att ändra inställningarna med klick, utan det kräver att du sänker en punkt i taget. Kan slänga med en till länk här, bara för din skull: https://www.reddit.com/r/AnthemTheGame/comments/ak0g9g/no_spo...

Att du väljer att tolka mina inlägg som en absolut sanning säger mer om din oförmåga att utläsa text, jag kan se till att slänga med några smileys och gifs i fortsättningen, ingen fara.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Belfry:

Om du nu är så otroligt förvirrad kan du väl ändå nämna mer specifikt vad det är som gör dig så otroligt förvirrad. Är det min kommentar gällande en "Äldre build", något som utvecklare från BioWare själva har påpekat att det är. Jag kan bifoga en tweet om det hjälper: https://twitter.com/BioMarkDarrah/status/1086663800504213505

Är det kanske min kommentar gällande portning från konsol? Då syftar jag på spelets UI som uppenbart är anpassat för konsol med tanke på att du måste klicka dig in på varenda alternativ i menyn istället för att kunna klicka direkt på menyn till höger, som sig bör. Jag syftar även till spelets funktion gällande spel med tangentbord och mus, spelet använder nämligen inte 1:1 med datormusen, utan är anpassat för acceleration.
Ytterligare en poäng här vore kanske att det inte finns en FOV-slider, inte heller finns det möjlighet att begränsa fps. Det finns inte heller någon funktion för att ändra inställningarna med klick, utan det kräver att du sänker en punkt i taget. Kan slänga med en till länk här, bara för din skull: https://www.reddit.com/r/AnthemTheGame/comments/ak0g9g/no_spo...

Att du väljer att tolka mina inlägg som en absolut sanning säger mer om din oförmåga att utläsa text, jag kan se till att slänga med några smileys och gifs i fortsättningen, ingen fara.

Näe det var inget av det där som förvirrade mig utan det var mer den här delen "De väljer att släppa ett ofärdigt spel där de antingen har plockat bort bitar som ska bli DLC/expansion eller så har de helt enkelt inte gjort klart delarna överhuvudtaget.

Jag betalar gärna 500-600kr för ett FÄRDIGT spel med tillhörande DLC. Jag vill däremot inte betala den typen av summa för något halvfärdigt.".

Jag förstår som bara inte var det kommer ifrån. Är det mer en rädsla om vad som KAN hända med Anthem? För när jag läste det först så såg det mer ut som att du fått det bekräftat att det faktiskt är så. Just nu har vi inga som helst bevis på att något sådant kommer hända.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Umi
Medlem

Anthem ser så ofärdigt ut...bra att ha en vip demo/beta innan release så att man kan beta av buggar/fixes. Sen att man inte lär sig att ha serverkapacitet när väl spelet blir tillgängligt är för mig helt ofattbart 2019

Medlem
Skrivet av magma:

Kan jag säga att alphan hade mindre problem än detta och troligen beror det på att det är enbart vissa utvalda (jag var en av dessa) som fått tillgång. Flöt på bättre också så vad som har hänt däremellan vet jag inte. Nej, precis. Det återstår att se hur fullversionen blir eller den öppna betan då det troligen blir betydligt fler som kommer att spela.

För mig hade Alphan mer problem än detta.
Den började ju med detsamma problem som VIP Demot, dvs gick inte komma in i flera timmar trots att servrarna var uppe.
Och en gång av tio spelstarter gick det varken springa, dubbelhoppa eller skjuta och sikta samtidigt.
Gick inte heller att skjuta automateld, varje klick på gamepad (eller mus) sköt en enstaka kula...ibland. Fick klicka frenetiskt på avtryckaren för att kunna skjuta några få kulor mot fienderna.
Höll jag ner avtryckaren gick det inte sikta öht, bara flytta gubben.
Var nog bara en enda gång jag startade spelet som denna bugg inte dök upp.
Enda problemet jag haft utöver serverproblemen dom hade till en början är att jag fastnar på laddningsskärmen vid 95%, då avslutar jag demot och startar igen så är jag inne och allt funkar som det ska.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Umi:

Anthem ser så ofärdigt ut...bra att ha en vip demo/beta innan release så att man kan beta av buggar/fixes. Sen att man inte lär sig att ha serverkapacitet när väl spelet blir tillgängligt är för mig helt ofattbart 2019

Hur vet du att dom inte kommer ha serverkapacitet när det blir tillgängligt?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Valpon:

Hur vet du att dom inte kommer ha serverkapacitet när det blir tillgängligt?

Det vet han inte. Bioware har själva sagt att de under den här betan hade mer än tillräckligt feta servrar för att klara av all spelare så skulle tro att det kommer bli så vid launch också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=EL5GSfs9fi4&t=338s&has_verifi...

Är det detta spel de kommer visa upp sen som är fullversionen som ska vara bättre än denna demoversion? Kolla E3-versionen, kolla städerna hur mycket mer levande det ser ut att vara!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Plus, to be fair. Spel i dag är tusen gånger större på alla sätt och vis än vad spel förr var, för samma pris. De kostar alltså multum gånger mer att utveckla också. Så det finns flera perspektiv på det hela förstås.

Medlem

Diskussionen om detta spel känns som när man går på bio & någon i sällskapet ska kommentera alla fel. Fast man vet att det är en romantisk komedi och att den förmodligen inte kommer vinna några Oscars från första början. Men filmen ligger ändå topp 3 i flera månader.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Diskussionen om detta spel känns som när man går på bio & någon i sällskapet ska kommentera alla fel. Fast man vet att det är en romantisk komedi och att den förmodligen inte kommer vinna några Oscars från första början. Men filmen ligger ändå topp 3 i flera månader.

Nu tar jag åt mig så slipper någon annan att göra det

I mitt fall om det skulle vara mig du syftar på så handlar det om att folk inte hängt med i vad skaparna själva sagt. Om någon säger att "det är därför det blev så här" så känner jag att om jag har det rätta svaret att jag borde skriva det. Bäst för den människan att få reda på hur det egentligen ligger till och resten som läser också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Var sugen på det här innan helgen men känner mig skeptisk nu, visst gammal build (eventuellt) men massor av strul, krångliga och oförståeliga menyer och helt ärligt inte skitkul gameplay, sen laddningsskärmar till förbannelse. Dels så borde det kallas beta och inte demo och vip kan de slopa också för fick inte mig att känna mig så speciell iaf. Undrar om de tjänat eller förlorat på att låta folk testat det den här helgen. Jag väntar till reabacken på sin höjd.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu tar jag åt mig så slipper någon annan att göra det

I mitt fall om det skulle vara mig du syftar på så handlar det om att folk inte hängt med i vad skaparna själva sagt. Om någon säger att "det är därför det blev så här" så känner jag att om jag har det rätta svaret att jag borde skriva det. Bäst för den människan att få reda på hur det egentligen ligger till och resten som läser också.

Haha! martyren. AAA-spel drabbas alltid av starka åsikter pga att folk anser att 650 Sek är ett fullpris-spel. Men om man jämför med en produkt som kostar hälften så mycket brukar skillnaderna vara större än 50% (t.ex storleken på ett team). Jag anser nog att priserna har stått still för länge på de övre segmentet (om man vill kalla det ett AAA-spel).
Nu försöker de hantera detta genom prenumerationstjänster (eller lootboxes). Det är den som är produkten (Origin access). Inte spelet som bara är en liten del. Om de skulle ta bort alternativet att köpa spelet separat så tror jag att snacket hade sett annorlunda ut. Då hade folk fokuserat på Origin access istället.

Avstängd

Min definition är att ett "demo" är en DEMOnstration av ett redan färdigt spel, medan en "beta" är beta-versionen av ett icke-färdigt spel. Så Anthem verkar fortfarande vara i beta-stadiet?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Haha! martyren. AAA-spel drabbas alltid av starka åsikter pga att folk anser att 650 Sek är ett fullpris-spel. Men om man jämför med en produkt som kostar hälften så mycket brukar skillnaderna vara större än 50% (t.ex storleken på ett team). Jag anser nog att priserna har stått still för länge på de övre segmentet (om man vill kalla det ett AAA-spel).
Nu försöker de hantera detta genom prenumerationstjänster (eller lootboxes). Det är den som är produkten (Origin access). Inte spelet som bara är en liten del. Om de skulle ta bort alternativet att köpa spelet separat så tror jag att snacket hade sett annorlunda ut. Då hade folk fokuserat på Origin access istället.

Förlåt men nu är vi helt inne på olika spår då jag aldrig pratat om spelets pris och modellen runt om.

Det jag syftade på var bland annat det här med servrarna och vad felet faktiskt var. Exempelvis att de hade nog med servar för att klara alla spelare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

"Inte ett spel för mig" är analysen. Buggarna och problemen var inte stora för mig. Men för ett actionspel så tog det lång tid att gå genom social-hub stället för att göra nästa uppdrag. Vet inte riktigt om dom vill göra ett rpg eller actionspel; det känns splittrat. (Det kan vara för att demot är såpass begränsat)

Medlem

kommer spela spelet genom ea access när det släpps men jag lägger inte någon förhoppning om att det blir en längre tid jag sitter med spelet, på tok för mycket skit som var fel för min smak,.. hade hoppats på riktigt openworld eller ialla fall något i stuk med hur Destiny 2 har det. Och menyerna skrek konsol så det bara skrek om det, Gameplay var inget direkt nytt å kändes som det inte riktigt kan hålla i längden för min smak, sist men absolut inte minst förutom alla problem som bör vara fixade med tiden "servers" etc är FOV på spelet just nu, ja självklart att det kan läggas in sen men för mig var det inte ens roligt att försöka testa mig på ett spel som är näst intill klart och saknar fortfarande en FOV slider eller normala grafiska inställningar för en PC.. inge jävla low-ultra på alla settings ge mig nummer på saker vi vill kunna välja på som exemple anisotropic filter 1x-16x som brukar vara normalt.

Medlem

Krascher, oändliga laddsekvenser, buggade sekvenser osv.
Fortfarande det roligaste jag spelat på mycket länge!

Kompisarnas liv och sköldmätare samt radar som visar vart dom är, FOV slider, Springa inne i staden osv kommer finnas vid release så det bryr jag mig inte om just nu.

Menyerna är konsolskadade som i så många andra spel som släpps till pc nuförtiden och det är småirriterande.

Men, när man väl flyger omkring tillsammans med kompisar och regnar blixtrar och missiler ned på fienden så har jag superskoj, och suget efter mer är konstant.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

För mig visade demon att man ska vänta innan man tar i spelet. Pc versionen är ju ett skämt med kontroller och menyer.

Det spelar ingen roll om det är en tidigare build. Man vet inget om guld versionen utan man får helt utgå från demot.

Medlem

Skaffade Origin Access för att testa demot igår, då var det inga problem att logga in i alla fall. De andra felen verkar de ju känna till nu, så det fixas säkert.

Hade kul ett par timmar, men i och med att PvP saknas så tröttnar man nog ganska snart.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

De gångerna jag kom förbi den oändliga laddningsskärmen så hade jag bra mycket roligare än vad jag trodde det skulle vara. Lägg till några kompisar, och BioWares storytelling, så har jag börjar länga rejält!

Medlem

Jag är också såld. Ser fram emot spelet. Ingen PvP är en av dom största fördelarna.

Oändliga laddningsskärmen var enkelt att komma förbi. Vänta ca 1-2 minuter efter att progressbaren stannat. Stäng ner Anthem med Alt+F4, gå in i task manager stäng ner Anthem demo. Starta upp spelet igen, och då får man upp att man redan är i en kampanj och frågar om man vill fortsätta. Svara ja och man är inne i yttrespelvärlden. Fungerade varje gång för mig och mina vänner i alla fall.

Gen
Medlem

Fick ett mail vilket gav access (stod så med stora bokstäver över hela skärmen) men när jag försökte logga in i fredags så fick jag en splash screen som sa "nope, du är inte behörig". I lördags hann jag inte lira men i söndags testade jag igen och kom då in utan problem. Hade inga problem med krascher, laddningsskärmar eller liknande som många rapporterat. Listar tekniska fördelar och nackdelar:

+ Riktigt snyggt!
+ Normala ansiktsanimationer
+ Många inställningsmöjligheter

- Extremt tungdrivet (6700K + 1080Ti @ 3440x1440 har knappt någon chans)
- Att ändra grafiska inställningar gör ingen jättestor skillnad på FPS i vissa fall
- Buggar gällande ljussättning
- Buggar gällande viss vegetation (underlig pop-in även på Ultra)
- Går det verkligen att stänga av Motion Blur?
- Fiender träffar en ibland även om man är gömd bakom en solid vägg
- "Konsolifierade" menyer

Gällande spelmekanik osv så är det rätt så kul att flyga runt osv. Javelins är tillräckligt olika för att det ska vara skoj och det finns många vapen och skills att välja bland. Man känner verkligen igen sig från både Andromeda och Dragon Age : Inquisition.

Det största minuset (tycker jag) är att man knappt kan köra spelet solo då bossarna har för mycket HP. Nu har jag bara testat spelet på Solo och Normal och vanliga Expeditions är okej men så fort man träffade på den första bossen blev det för svårt.

Blir nog inget köp för mig, dock lär jag skaffa en månad Origin Premier och lira det en månad iaf.

Medlem
Skrivet av Gen:

Fick ett mail vilket gav access (stod så med stora bokstäver över hela skärmen) men när jag försökte logga in i fredags så fick jag en splash screen som sa "nope, du är inte behörig". I lördags hann jag inte lira men i söndags testade jag igen och kom då in utan problem. Hade inga problem med krascher, laddningsskärmar eller liknande som många rapporterat. Listar tekniska fördelar och nackdelar:

+ Riktigt snyggt!
+ Normala ansiktsanimationer
+ Många inställningsmöjligheter

- Extremt tungdrivet (6700K + 1080Ti @ 3440x1440 har knappt någon chans)
- Att ändra grafiska inställningar gör ingen jättestor skillnad på FPS i vissa fall
- Buggar gällande ljussättning
- Buggar gällande viss vegetation (underlig pop-in även på Ultra)
- Går det verkligen att stänga av Motion Blur?
- Fiender träffar en ibland även om man är gömd bakom en solid vägg
- "Konsolifierade" menyer

Gällande spelmekanik osv så är det rätt så kul att flyga runt osv. Javelins är tillräckligt olika för att det ska vara skoj och det finns många vapen och skills att välja bland. Man känner verkligen igen sig från både Andromeda och Dragon Age : Inquisition.

Det största minuset (tycker jag) är att man knappt kan köra spelet solo då bossarna har för mycket HP. Nu har jag bara testat spelet på Solo och Normal och vanliga Expeditions är okej men så fort man träffade på den första bossen blev det för svårt.

Blir nog inget köp för mig, dock lär jag skaffa en månad Origin Premier och lira det en månad iaf.

Blir detsamma här, Premier i en månad för att lira.
Menyerna funkar enormt mycket bättre med gamepad, t.om. hela spelet funkar bättre med gamepad, lirade med polare på PC, han med Mus & Tbord, jag med gamepad, jag flög i cirklar runt honom och dödade det mesta utan att ta skada med han dog lite nu och då på grund av bångstyriga kontroller.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av JackHeart:

Jag är också såld. Ser fram emot spelet. Ingen PvP är en av dom största fördelarna.

Oändliga laddningsskärmen var enkelt att komma förbi. Vänta ca 1-2 minuter efter att progressbaren stannat. Stäng ner Anthem med Alt+F4, gå in i task manager stäng ner Anthem demo. Starta upp spelet igen, och då får man upp att man redan är i en kampanj och frågar om man vill fortsätta. Svara ja och man är inne i yttrespelvärlden. Fungerade varje gång för mig och mina vänner i alla fall.

När laddskärmen stannat 4-5 gånger i rad blir man ganska less på spelet. Jag hade mycket problem med laddskärmar och annat som som inte fungerade som det skulle. Håller dock med om att det verkar som ett riktigt kul spel så länge som de får ordning på tekniken, fixar menyer och ser till att balans med rewards osv fungerar.

Medlem

Verkar vara ett Frostbite "legacy" problem, Battlefield 1 hade problem med laddtider och låsningar när kartor laddades eller när man skulle gå ur en server. Battlefield 5 brottas med samma problem. Så felet ligger nog inte bara i detta spel utan i spelmotorn om det återkommer i flera spel som använder samma motor.

Gen
Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Blir detsamma här, Premier i en månad för att lira.
Menyerna funkar enormt mycket bättre med gamepad, t.om. hela spelet funkar bättre med gamepad, lirade med polare på PC, han med Mus & Tbord, jag med gamepad, jag flög i cirklar runt honom och dödade det mesta utan att ta skada med han dog lite nu och då på grund av bångstyriga kontroller.

Mycket möjligt. Jag tyckte tex att menyerna i DA:I fungerade fint med gamepad. Problemet för mig är att jag inte är van vid att sikta med gamepad Och här siktar man mycket och ofta.

123
Skriv svar