Subnautica Below Zero kommer till early access den 30 januari

Robot
Subnautica Below Zero kommer till early access den 30 januari

Jaga buggar och frys stjärten av dig med start nästa vecka.

#subnautica-below-zero, #unknown-worlds


Medlem

Alltså, sålde inte Subnautica väldigt bra och utvecklarna borde ju veta vid det här laget vad som fungerar och inte? Tycker inte detta är vad early access är till för. De har pengar och de vet vad som fungerar.

Medlem

Below Zero is not finished. It is full of bugs. It lacks polish, runs poorly, and is missing features...

Och trots det säger något mig att det här spelet redan håller betydligt högre kvalitet och underhållningsvärde, än merparten utav dagens AAA-spel.

Medlem

Skaffade subnautica när det bjöds på Epic store.
Spelat lite men förstår inte vad jag ska göra.
Simmar runt lite, fångat några fiskar gjort mat typ.
Är det "Minecraft" under vattnet ?
Är det bara ett oändligt långt survival där man ska bygga bara eller har det ett mål/slut?

Tillägger att stämningen är trevlig men jag har svårt för att hålla intresset i såna spel om man ska spela ensam


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov: Samma sits här med spelet. Det enda jag har i baktanken under 3 timmars speltid var att kunna ta sig till moderskeppet som ligger i vattnet för att kunna hitta ett sätt att ta sig till slutdestination alternativt tillbaka där man kom ifrån. Simmar och dyker, letar efter saker, dör ibland. Robinson Kruse i modern tappning fast utan något egentligt slutmål? Missade jag något i början av den korta filmsekvensen?

Skrivet av Molotov:

Skaffade subnautica när det bjöds på Epic store.
Spelat lite men förstår inte vad jag ska göra.
Simmar runt lite, fångat några fiskar gjort mat typ.
Är det "Minecraft" under vattnet ?
Är det bara ett oändligt långt survival där man ska bygga bara eller har det ett mål/slut?

Tillägger att stämningen är trevlig men jag har svårt för att hålla intresset i såna spel om man ska spela ensam

Skrivet av Freffo:

@Molotov: Samma sits här med spelet. Det enda jag har i baktanken under 3 timmars speltid var att kunna ta sig till moderskeppet som ligger i vattnet för att kunna hitta ett sätt att ta sig till slutdestination alternativt tillbaka där man kom ifrån. Simmar och dyker, letar efter saker, dör ibland. Robinson Kruse i modern tappning fast utan något egentligt slutmål? Missade jag något i början av den korta filmsekvensen?

Kanske kan det här hjälpa lite?

https://guides.gamepressure.com/subnautica/


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Testpilot
Skrivet av Molotov:

Skaffade subnautica när det bjöds på Epic store.
Spelat lite men förstår inte vad jag ska göra.
Simmar runt lite, fångat några fiskar gjort mat typ.
Är det "Minecraft" under vattnet ?
Är det bara ett oändligt långt survival där man ska bygga bara eller har det ett mål/slut?

Tillägger att stämningen är trevlig men jag har svårt för att hålla intresset i såna spel om man ska spela ensam

Skrivet av Freffo:

@Molotov: Samma sits här med spelet. Det enda jag har i baktanken under 3 timmars speltid var att kunna ta sig till moderskeppet som ligger i vattnet för att kunna hitta ett sätt att ta sig till slutdestination alternativt tillbaka där man kom ifrån. Simmar och dyker, letar efter saker, dör ibland. Robinson Kruse i modern tappning fast utan något egentligt slutmål? Missade jag något i början av den korta filmsekvensen?

I början är det bara frågan om överlevnad från dag till dag med vatten och mat. Sen utforskar man och får fler ledtrådar samt radiomeddelanden hur man skall ta sig från planeten. Det finns en story där som du upptäcker efter hand.

Grejen är att Subnautica håller dig inte i handen med waypoints som syns på en karta. De tips man får hamnar i loggen så du får pussla ihop själv vad som händer. De viktigaste tipsen hamnar dock under en egen subkategori i loggen , den heter nåt i typ med hints & codes.
Oftast får man ett generellt väderstreck och hur djupt man skall för nästa ledtråd. Vissa saker hittar man också då man utforskar själv och ser intressanta prylar. Kom ihåg att ha markeringsbojar med dig så du kan markera intressanta saker för senare.

GRYMT kul spel. Spelade nyss klart hela spelet och ser fram emot denna expansion.

Medlem

Harakiri har redan tagit upp det mesta gällande storyn men ja, det finns en story och ett slut på spelet.
Förövrigt både att de mysigaste och läskigaste spelen jag spelat på länge, har en viss fobi för djupa vatten etc. så det är väl lite därför jag tyckte att det var läskigt men fyTUSAN vad stämningsfullt spelet är, länge sen jag kände en sån upptäckarglädje (och skräck) som i detta spel, hade en polare på besök när jag rätt nyligen hade börjat lira det och tanken var att vi skulle hitta på en massa saker under dagen men jag satt och lirade det när han kom hit och han blev också helt fängslad så det slutade med att vi satt och spelade inpå småtimmarna. Älskar att spelet är så lugnt och långsamt med korta spurter av panik när nåt försöker äta upp dig (eller när du simmar vilse inne i grottor/annat under vattnet och inser att du är vilse först när luften börjar ta slut..).

Det enda jag kan klaga på är väl att det mot slutet blev lite väääl mycket samlande av resurser när storyn på många sätt redan var "slut", slutade med att jag fuskade till mig lite material för att få klart spelets sista etapp, men då hade jag å andra sidan redan spelat en jäkla massa timmar så det är inte kort direkt.

Ser mycket mycket fram emot denna expansion.

FM-guru
F.d. Sisyr

Årets överlägset mest efterlängtade spelsläpp, förutsatt att Cyberpunk inte kommer i år.

Inaktiv
Skrivet av Freffo:

@Molotov: Samma sits här med spelet. Det enda jag har i baktanken under 3 timmars speltid var att kunna ta sig till moderskeppet som ligger i vattnet för att kunna hitta ett sätt att ta sig till slutdestination alternativt tillbaka där man kom ifrån. Simmar och dyker, letar efter saker, dör ibland. Robinson Kruse i modern tappning fast utan något egentligt slutmål? Missade jag något i början av den korta filmsekvensen?

Har du ingen lust att utforska och se vad som finns djupare ner? Har du craftat saker?
Själv sket jag fullständigt i storyn men tyckte det var fängslande att samla ihop material till bättre ubåtar och sådant så att man kunde dyka längre ner. Tröttnade efter att jag sett "allt" och illusionen bröts men det var kul så länge det varade.

Medlem

Är väldigt glad att jag upptäckte Subnautica efter Early Access perioden. Är lite kluven om man ska ta att spela expansionen nu när det släpps eller när det är färdigt.
Vill gå in blind i ett färdigt spel men också är det svårt att hålla sig från en uppföljning till ett av mina favoritspel..

Medlem

Tack för alla svar. Nu har jag det mer på det klara.
Får vara ett spel man kör lite då och då, har som sagt lite svårt för den här typen av spel. Kör man tillsammans med nån annan så är det rätt kul men ensam tappar jag ofta intresset och det blir korta omgångar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tack för alla svar. Nu har jag det mer på det klara.
Får vara ett spel man kör lite då och då, har som sagt lite svårt för den här typen av spel. Kör man tillsammans med nån annan så är det rätt kul men ensam tappar jag ofta intresset och det blir korta omgångar.

Förhoppningsvis så fastnar du för den otroligt spännande storyn i spelet. Som sagt innan i tråden så handlar början av spelet bara om att överleva, men när man har det under kontroll är det dags att utforska osv. osv. Storyn utvecklas väldigt naturligt allt eftersom du spelar.

Medlem

Ett av det få spelen jag spelat igenom utan att tröttna, på senare tid. Lagom stor och öppen värld med en hel del mystik. En vettig story som går att följa i sin egen takt. Jag gillade Subnautica skarpt, världen kändes spännande och unik.

Kommer definitivt att köpa detta men jag vet inte om jag vill spoila mig själv genom att köra det innan det är hyfsat färdigt. Självklart vill man ju bidra under utvecklingens gång men jag är lite kluven där.

Medlem

Håller på att spela igenom Subnautica nu, har spelat några timmar. Hittills är det mysigt och spännande, men lite småsegt samtidigt då det knappt finns någon information om vad man ska göra. Inga tydliga mål så man vet inte om man gör rätt eller fel. Förstår att det är en del av spelet, det skapar trots allt en myckey spännande känsla av utforskning. Men lite segt på samma gång.

Sen är prestandan inte bra på PS4 slim. Att stiga över vattenytan leder oftast till att det hänger sig en sekund eller två, samt att det är väldigt mycket popins. Att utforska det stora vraket var också en hackig upplevelse, mer eller mindre rakt igenom. Ibland kan det inte ha varit mer än 5 fps.

Ser framemot att spela mer, trots gnäll


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller på att spela igenom Subnautica nu, har spelat några timmar. Hittills är det mysigt och spännande, men lite småsegt samtidigt då det knappt finns någon information om vad man ska göra. Inga tydliga mål så man vet inte om man gör rätt eller fel. Förstår att det är en del av spelet, det skapar trots allt en myckey spännande känsla av utforskning. Men lite segt på samma gång.

Sen är prestandan inte bra på PS4 slim. Att stiga över vattenytan leder oftast till att det hänger sig en sekund eller två, samt att det är väldigt mycket popins. Att utforska det stora vraket var också en hackig upplevelse, mer eller mindre rakt igenom. Ibland kan det inte ha varit mer än 5 fps.

Ser framemot att spela mer, trots gnäll

i början av spelet är det lättast att enbart tänka på "hur tar jag mig djupare?", och handla därefter. när man väl fixat miniubåten och börjar utforska ordentligt så utvecklar sig storyn sakta men säkert därifrån.

Medlem
Skrivet av quadratis:

i början av spelet är det lättast att enbart tänka på "hur tar jag mig djupare?", och handla därefter. när man väl fixat miniubåten och börjar utforska ordentligt så utvecklar sig storyn sakta men säkert därifrån.

Tack för info.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Om expansionen bygger på samma som subnautica så borde man även i nästa del kunna köra igenom spelet i multiplayer genom lite meck med filerna.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av kaealy:

Alltså, sålde inte Subnautica väldigt bra och utvecklarna borde ju veta vid det här laget vad som fungerar och inte? Tycker inte detta är vad early access är till för. De har pengar och de vet vad som fungerar.

Early Access verkar mest innebära att utvecklare skippar att hyra in folk och betala för sin egna QA och låter konsumenter betala för att göra det åt dem. Nästan genialiskt, när man tänker efter.

Medlem

Betala för att betatesta.

Medlem

Är detta ett helt nytt spel, eller är det en expansion till Subnautica? *I'm confused*

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Förhoppningsvis så fastnar du för den otroligt spännande storyn i spelet. Som sagt innan i tråden så handlar början av spelet bara om att överleva, men när man har det under kontroll är det dags att utforska osv. osv. Storyn utvecklas väldigt naturligt allt eftersom du spelar.

Det låter på din beskrivning som riktigt bra att storyn utvecklas.
Ska ta mig genom spelet tror jag nog. Varvar ofta 2spel för att variera mig nu blir det väl detta och Re2 remake


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Skaffade subnautica när det bjöds på Epic store.
Spelat lite men förstår inte vad jag ska göra.
Simmar runt lite, fångat några fiskar gjort mat typ.
Är det "Minecraft" under vattnet ?
Är det bara ett oändligt långt survival där man ska bygga bara eller har det ett mål/slut?

Tillägger att stämningen är trevlig men jag har svårt för att hålla intresset i såna spel om man ska spela ensam

Skrivet av Freffo:

@Molotov: Samma sits här med spelet. Det enda jag har i baktanken under 3 timmars speltid var att kunna ta sig till moderskeppet som ligger i vattnet för att kunna hitta ett sätt att ta sig till slutdestination alternativt tillbaka där man kom ifrån. Simmar och dyker, letar efter saker, dör ibland. Robinson Kruse i modern tappning fast utan något egentligt slutmål? Missade jag något i början av den korta filmsekvensen?

Jag testade spelet endast av den simpla anledningen att det var gratis i Epic store. Har sett namnet å en eller annan kort video på det på youtube när det var i Early Access och kände aldrig att det var något för mig egentligen.

Men hade inget att göra och spelet var gratis så satte igång, och de första två timmarna var rejält spännande och när jag sen insåg/trodde att det var Minecraft under water så stängde jag spelet. Gick ett par dagar och sedan googlade jag något i stil med "Does subnautica have an end?" och ja, det har en story och ja, det är spännande som fan! Ett av de bästa spelen jag spelat på många år. Kör på, det har ett mål!

Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag testade spelet endast av den simpla anledningen att det var gratis i Epic store. Har sett namnet å en eller annan kort video på det på youtube när det var i Early Access och kände aldrig att det var något för mig egentligen.

Men hade inget att göra och spelet var gratis så satte igång, och de första två timmarna var rejält spännande och när jag sen insåg/trodde att det var Minecraft under water så stängde jag spelet. Gick ett par dagar och sedan googlade jag något i stil med "Does subnautica have an end?" och ja, det har en story och ja, det är spännande som fan! Ett av de bästa spelen jag spelat på många år. Kör på, det har ett mål!

Tack för ditt inlägg i diskussionen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jösses så många svar. Får väl dra upp paddan i spelet och leta fram några ledtrådar om nu spelet är så bra!

Medlem

Dom borde väl vara big boys nu efter det första subnautica och kunna släppa spelet direkt. Dåligt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Dumledanco:

Dom borde väl vara big boys nu efter det första subnautica och kunna släppa spelet direkt. Dåligt.

"Don't fix what ain't broken". Varför ska de ändra modell när modellen för grundspelet var en succé?

Medlem
Skrivet av kaealy:

Alltså, sålde inte Subnautica väldigt bra och utvecklarna borde ju veta vid det här laget vad som fungerar och inte? Tycker inte detta är vad early access är till för. De har pengar och de vet vad som fungerar.

Skrivet av kanshira:

Betala för att betatesta.

Skrivet av Dumledanco:

Dom borde väl vara big boys nu efter det första subnautica och kunna släppa spelet direkt. Dåligt.

Jag vet inte riktigt hur det ligger till med Unknown Worlds Entertainment och hur deras ekonomiska situation ser ut.

Unknown Worlds borde väl ha fått in hyfsat bra med pengar från Subnautica.
Åh andra sidan säljer de inga dlc, mikrotransaktioner, skepp för hutlösa summor eller dylikt.
De kanske är okej för stunden men simmar nog inte i pengar, osäkert också hur mycket stöd de får i övrigt.

På deras hemsida står det att de är ett "independent game company in San Francisco".
På wiki står det att de ägs av en utgivare i Kina (Perfect World Entertainment).
Hur det fungerar är jag osäker, det kanske är en parent studion med begränsat stöd, där alla rättigheter och IP fortfarande hålls kvar oss utvecklarna, så de kan bryta sig ut om de vill. Kanske någon här i forumet som vet?

-

Oavsett, att betatesta via community är betydligt smartare för en sådan liten studio (20pers), än lägga massor av resurser på att tillfälligt anställa betatestare, som omöjligt kan hitta alla buggar lika effektivt ändå. Sen om det är okej att ta betalt för det, tja man brukar väl få spelet billigare inom early access perioden. Är också ett sätt att marknadsföra spelet för mindre utvecklare, utan att slösa allt för mycket resurser på det.

Dvs om det nu är så att Unknown Worlds ändå har relativt begränsad ekonomisk situation, är jag mer tacksam att de kan fokusera resurserna på att fortsätta producera en komplett produkt, utan dlc, mikrotransaktioner, lootlådor, betalskepp eller liknande inlevelsedödande skräp. Där pengarna främst går till att utveckla spelet, istället för mindre kreativa utgifter som beta-testning och marknadsföring.

Relativt sett är det väl inte heller speciellt illa om man jämför sen med hur typiska AAA-spel ser ut idag. Där folk som förköper eller köper spelen vid release får betala som mest, men ändå allt för ofta får en ofärdig produkt, med buggar, prestandaproblem och serverstrul. Där man numera i många fall även förväntas lägga ut ännu mer på mikrotransaktioner, dlc osv, för att få den kompletta upplevelsen man förvänta sig från början.

Inaktiv
Skrivet av Dumledanco:

Dom borde väl vara big boys nu efter det första subnautica och kunna släppa spelet direkt. Dåligt.

Hur menar du nu? Man blir inte ”big boys” automatiskt för att ett spel säljer bra. Jag gissar att de fortfarande är en relativt liten studio och tycker det gick så pass bra att utveckla med ett mer konstant flöde av feedback istället för en beta innan release där det kan visa sig att de måste ändra/fixa jättemycket

KoP
Medlem
Skrivet av Freffo:

@Molotov: Samma sits här med spelet. Det enda jag har i baktanken under 3 timmars speltid var att kunna ta sig till moderskeppet som ligger i vattnet för att kunna hitta ett sätt att ta sig till slutdestination alternativt tillbaka där man kom ifrån. Simmar och dyker, letar efter saker, dör ibland. Robinson Kruse i modern tappning fast utan något egentligt slutmål? Missade jag något i början av den korta filmsekvensen?

Är man van med spel som håller en i handen så är nog Subnautica inget för en. Självklart finns det ett slutgiltigt mål i spelet, men mycket får man ta reda på själv.

12
Skriv svar