Resident Evil 7 skrämmer brallorna av mej!

Medlem
Resident Evil 7 skrämmer brallorna av mej!

Jag har lovat en gammal polare att vänta med att spela RE2 Remake. Han och jag spelade första Resident Evil ihop på PS1 och har sen dess haft många uppesittar-spelkvällar med RE maratons. Dessa spelkvällar tog slut när Capcom släppte bottenskrapet RE5 och intresset dog ut för oss båda, och jag har inte spelat ett RE spel sen dess.

Nu har jag införskaffat RE7 som skrämmer vettet ur mej! Jag har inga problem med mögelmonster eller den något överdrivna 'motorsågsmassaker' familjen. Undantaget är väl kanske morsan, för hon är skit äcklig! Men det som skrämmer mej mest är allt annat runt omkring, alla ljud. Det bankande, knarrande och droppande, vinden och framför allt mina egna fotsteg. Varenda gång jag stöter ihop med en stol eller en hink så hoppar jag nästan av stolen jag sitter i. Jag vänder mej om jämt och ständigt för att det låter som om det är någon där pga mina egna fotsteg.

Det är mer spelets atmosfär som skrämmer mej till ett nära nervsammanbrott. Vilket jag på sätt och vis uppskattar eftersom jag aldrig varit känslig eller rädd för blod och våld i spel eller film.
Jag skulle väldigt gärna vilja spela igenom RE7 men jag kan inte få mej själv att göra det. Någon mer som känner likadant?

Medlem

Jag känner igen mig. RE7 är säkert ett jättebra spel, men jag klarar inte av denna typ av "skräckspel" längre. Det räckte med att jag kikade på en snutt av en stream när någon spelade igenom RE7 för att inse att jag aldrig skulle klara det.

Jag är lite sugen på RE2 Remake, och min förhoppning är att det inte är himla läskigt, utan lite lagom, varvat med lite action som i RE4 och RE5. Har dragit hem demot nu så ska börja med att testa det så får vi se hur jag klarar det.

Releasehästryttare

@Guybrush82: Skulle säga att remaken på 2an är snäppet värre än re7, om du inte kör re7 med VR headset.

Medlem
Skrivet av Devan:

@Guybrush82: Skulle säga att remaken på 2an är snäppet värre än re7, om du inte kör re7 med VR headset.

+ 1 på den. Sjuan var läbbig, men nu med 2an får jag nog fasen skaffa en hjärtstartare, huggen i hjärtat som uppträder kan inte vara nyttigt...


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Avstängd

RE 7 är riktigt kul i VR (PS4). Jag är nu vid något scenario där man måste gömma sig, det kan vara rätt stressande.
Jag föredrar att spela nattetid då det blir lite läskigare, tror att kroppen är mer inställd i flykt-läge då, dvs att vi rent naturligt ska vara lite mer på vår vakt under denna tid på dygnet. Tycker man det är för otäckt kan man testa att spela dagtid eller ihop med nån (kanske helst någon som inte skrämmer dig extra genom att knacka dig på ryggen osv )

Ser fram emot att testa RE 2 remaken, fast eftersom det inte är VR är det nog inte mycket till skräckinlevelse, fast det kan säkert vara väldigt atmosfäriskt (typ så som skräckfilm kan vara). Jag önskar jag var mer lättskrämd, så som när man första gångerna såg skräckfilm som grabb, tror den typen av inlevelse för mig är sedan länge borta dessvärre. I VR kan jag ibland nudda vid dom känslorna dock, det är riktigt häftigt när det händer.

Medlem
Skrivet av Harmond:

RE 7 är riktigt kul i VR (PS4). Jag är nu vid något scenario där man måste gömma sig, det kan vara rätt stressande.
Jag föredrar att spela nattetid då det blir lite läskigare, tror att kroppen är mer inställd i flykt-läge då, dvs att vi rent naturligt ska vara lite mer på vår vakt under denna tid på dygnet. Tycker man det är för otäckt kan man testa att spela dagtid eller ihop med nån (kanske helst någon som inte skrämmer dig extra genom att knacka dig på ryggen osv )

Ser fram emot att testa R2 remaken, fast eftersom det inte är VR är det nog inte mycket till skräckinlevelse, fast det kan säkert vara väldigt atmosfäriskt.

Min resident evil karriär började med 1an så jag kanske är nostalgisk och "trasig" av skräckfilmer, tycker mest att det skruvade är lustigt. RE2 remaken känner jag dock att den kryper in på mig, den tar kommer under mina murar jag byggt upp av åratal av skräckfilm-matande.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Avstängd
Skrivet av N_micke:

Min resident evil karriär började med 1an så jag kanske är nostalgisk och "trasig" av skräckfilmer, tycker mest att det skruvade är lustigt. RE2 remaken känner jag dock att den kryper in på mig, den tar kommer under mina murar jag byggt upp av åratal av skräckfilm-matande.

Låter ju riktigt bra i så fall Ser verkligen fram emot!

Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Jag är lite sugen på RE2 Remake, och min förhoppning är att det inte är himla läskigt, utan lite lagom, varvat med lite action som i RE4 och RE5. Har dragit hem demot nu så ska börja med att testa det så får vi se hur jag klarar det.

Jag har tjuvstartat RE2 Remake och för mej är det lagom läskigt. Jag tror det är pga av tredjepersons perspektivet. Förstapersons vy har alltid haft mer effekt på mej. RE2R verkar ha en ljudbug som sätter ljuddämpning på bakgrundsljudet och musiken, sen om man står stilla ett tag så blir ljud och musik plötsligt jätte högt.

Medlem
Skrivet av Harmond:

RE 7 är riktigt kul i VR (PS4). Jag är nu vid något scenario där man måste gömma sig, det kan vara rätt stressande.
Jag föredrar att spela nattetid då det blir lite läskigare, tror att kroppen är mer inställd i flykt-läge då, dvs att vi rent naturligt ska vara lite mer på vår vakt under denna tid på dygnet. Tycker man det är för otäckt kan man testa att spela dagtid eller ihop med nån (kanske helst någon som inte skrämmer dig extra genom att knacka dig på ryggen osv )

Ser fram emot att testa RE 2 remaken, fast eftersom det inte är VR är det nog inte mycket till skräckinlevelse, fast det kan säkert vara väldigt atmosfäriskt (typ så som skräckfilm kan vara). Jag önskar jag var mer lättskrämd, så som när man första gångerna såg skräckfilm som grabb, tror den typen av inlevelse för mig är sedan länge borta dessvärre. I VR kan jag ibland nudda vid dom känslorna dock, det är riktigt häftigt när det händer.

Jag äger tyvärr inget vr, men skulle jag spela RE7 i vr hade jag antagligen fått någon form av PTSD. Jag brukar säga lite skämtsamt att jag inte behöver vr för jag lever mej in i spelet så pass mycket att allt runt omkring mej svartnar och det är bara jag och spelet. Ibland är jag helt i trans enligt folk.

Jag hade samma problem med Alien Isolation som med RE7, alla dessa ljud från omgivningen var ren terror. Androiderna skrämde mej mer än vad självaste alien gjorde, den blev dock snabbt mer frustrerande än läbbig. Fast i Alien har jag ändå plöjt ner 10 timmar och gav upp bara för mina saves försvann pga att hårddisken dog och jag hade inte steam cloud aktiverad... Men i RE7 sitter jag tillslut och darrar i stolen och jag kan inte ta mej framåt. I Alien var jag så fascinerad av designen och hade nostalgitrippar vart jag än tittade, tippar på att det var därför jag klarade av att spela så pass länge.

Skribent
Tråddemonen
Testpilot

Känner igen det där, har spelet samt PS VR. Men har fortfarande inte funnit modet att påbörja spelet. Var likadant med Evil Within, påbörjade spelet men vart så stressad och frustrerad över introduktionen så jag släppte spelet och spelade inte det på 2år. Spelade ut det i höstas nu äntligen.

Medlem
Skrivet av Devan:

@Guybrush82: Skulle säga att remaken på 2an är snäppet värre än re7, om du inte kör re7 med VR headset.

Skrivet av N_micke:

+ 1 på den. Sjuan var läbbig, men nu med 2an får jag nog fasen skaffa en hjärtstartare, huggen i hjärtat som uppträder kan inte vara nyttigt...

Detta låter mycket oroväckande för mina stackars nerver. Jag ska passa på att testa demot nu medan det är ljust ute så får vi se hur det går.

Skrivet av Nercis:

Jag har tjuvstartat RE2 Remake och för mej är det lagom läskigt. Jag tror det är pga av tredjepersons perspektivet. Förstapersons vy har alltid haft mer effekt på mej. RE2R verkar ha en ljudbug som sätter ljuddämpning på bakgrundsljudet och musiken, sen om man står stilla ett tag så blir ljud och musik plötsligt jätte högt.

Detta låter lite mer betryggande.
Jag håller med dig om att "skräckspel" är mycket värre i "första person", än i "tredje person". Minns då jag spelade igenom demot "P.T." på PS4:an, där jag vid ett tillfälle skrek rakt ut och tappade dosan i golvet. Eller då jag försökte spela "Outlast", men insåg nån timme in i spelet att det var på tok för mycket "jump-scares" för mina nerver.

Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Detta låter lite mer betryggande.
Jag håller med dig om att "skräckspel" är mycket värre i "första person", än i "tredje person". Minns då jag spelade igenom demot "P.T." på PS4:an, där jag vid ett tillfälle skrek rakt ut och tappade dosan i golvet. Eller då jag försökte spela "Outlast", men insåg nån timme in i spelet att det var på tok för mycket "jump-scares" för mina nerver.

Kan vara jump scares som är problemet och att jag lever mej in i det för mycket, minsta knarr gör mej nervös. Har spelat lite mer RE2R och jag är lätt imponerad än så länge. Får en del nostalgitrippar som höjer stämningen för min egen del. En sak jag stör mej på, om det nu är sant? Är att man inte kan se stats på vapnen, de ska tydligen ha dolda stats som extra dmg eller crit %. Har inte hittat något än, endast folk som säger dittan eller dattan.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Känner igen det där, har spelet samt PS VR. Men har fortfarande inte funnit modet att påbörja spelet. Var likadant med Evil Within, påbörjade spelet men vart så stressad och frustrerad över introduktionen så jag släppte spelet och spelade inte det på 2år. Spelade ut det i höstas nu äntligen.

Har testat både Evil Within 1 och 2. 1an gav jag upp på för att jag mer eller mindre blev vansinnig över de stela kontrollerna. Jag fick det inte att funka något vidare bra och det blev mest frustrerande.
2an var skit läskig men hade fortfarande sega kontroller. Gav upp på det med pga både kontroller och dåliga nerver.

Medlem

Jag spelade igenom demot i morse, och det gick rätt bra. Så nu har jag slagit till på fullversionen vilken laddas ned för tillfället. Hoppas jag kan ta mig genom denna klassiker utan att behöva inhandla vuxenblöjor och lugnande preparat.

Medlem

Spelade igenom 7:an för andra gången häromdagen, riktigt bra spel. Tappar lite mot slutet då miljöerna där är sämre än de första två tredjedelarna. Älskar hur tjock atmosfären är i huset, helt underbart. Är som tur är inte så känslig, i brist på bättre ord, så jag njuter av den rysliga stämningen. Väldigt hög inlevelse tack vare den

Har man nämnt något om en uppföljare i samma stil?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Tråddemonen
Testpilot

@Nercis: Håller med om de krångliga kontrollerna, men efter ett tag så vänjer man sig. Var lite extra svårt i början då allt handlade om hur man manövrera Sebastian och kontrollerna tog så lång tid att få känsla för.

Medlem

Har nu spelat drygt en timme in och gillar det riktigt bra så långt. Fortfarande "lagom" läskigt.

Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Har nu spelat drygt en timme in och gillar det riktigt bra så långt. Fortfarande "lagom" läskigt.

Du har mycket kvar att njuta av berätta gärna vad du tyckte om helheten när du väl har klarat det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Spelade igenom 7:an för andra gången häromdagen, riktigt bra spel. Tappar lite mot slutet då miljöerna där är sämre än de första två tredjedelarna. Älskar hur tjock atmosfären är i huset, helt underbart. Är som tur är inte så känslig, i brist på bättre ord, så jag njuter av den rysliga stämningen. Väldigt hög inlevelse tack vare den

Har man nämnt något om en uppföljare i samma stil?

Ja jag skiter knäck för nästan varenda ljud, speciellt när man sparkar till en stol mot ett bord, det låter som nåt precis barkat in genom väggen.

Har hört rykten om att RE8 kommer vara i samma still som RE6 att man spelar som flera karaktärer i olika kapitel, fast utan coop. Men det var oklart om det skulle vara förta eller tredje person. Men som sagt, bara ett rykte.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Nercis: Håller med om de krångliga kontrollerna, men efter ett tag så vänjer man sig. Var lite extra svårt i början då allt handlade om hur man manövrera Sebastian och kontrollerna tog så lång tid att få känsla för.

Krångliga och stela kontroller har jag väldigt svårt för. Jag vill spela Evil Within för jag gillar konceptet. Jag gav andra spelet flera chanser men jag kunde inte släppa frustrationen över kontrollerna.

Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Har nu spelat drygt en timme in och gillar det riktigt bra så långt. Fortfarande "lagom" läskigt.

Klarade min första runda nu med Leon och jag tyckte det var riktigt bra. Det var några diarre moment men mina nerver höll ihop iaf.

Tråddemonen
Testpilot

@Nercis: Hoppas att du lyckas ta dig igenom spelen en vacker dag, första spelet inklusive alla DLCs var riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Nercis:

Klarade min första runda nu med Leon och jag tyckte det var riktigt bra. Det var några diarre moment men mina nerver höll ihop iaf.

Jag är lite drygt tre timmar in i spelet nu och tycker det är riktigt bra. Visst är det läskigt, men än så länge på en hanterbar nivå med några få "jumpscares". När det blir allt för läskigt så får jag pausa spelet, säga högt till mig själv att det bara är ett spel, och eventuellt kolla ett par"Crazy cats"-videos eller liknande på Youtube, så mina nerver får en liten paus och jag kan fortsätta ett tag till.

Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Jag är lite drygt tre timmar in i spelet nu och tycker det är riktigt bra. Visst är det läskigt, men än så länge på en hanterbar nivå med några få "jumpscares". När det blir allt för läskigt så får jag pausa spelet, säga högt till mig själv att det bara är ett spel, och eventuellt kolla ett par"Crazy cats"-videos eller liknande på Youtube, så mina nerver får en liten paus och jag kan fortsätta ett tag till.

Låter bra det. Hur har det gått med Mr X? Själv blir jag hyper nervös när jag hör hans stampande. Fast han är lättlurad men det blir bra spänt när han kommer och älgar fram i en korridor.

Gen
Medlem

Lät någon spela det åt mig dvs kollade på en Let's Play. Hade aldrig vågat spela spelet själv

Medlem
Skrivet av Nercis:

Låter bra det. Hur har det gått med Mr X? Själv blir jag hyper nervös när jag hör hans stampande. Fast han är lättlurad men det blir bra spänt när han kommer och älgar fram i en korridor.

Mr. X är nu mer ett ständigt orosmoment som gör att jag sällan kan slappna av. Men jag hanterar det ganska bra så långt och har lärt mig hur jag kan undvika honom i de flesta fall. Dock så fick jag en chock när han plötsligt brakar genom väggen och står plötsligt rakt framför mig, samtidigt som jag hade en zombie bakom mig. Blev tvungen att offra min kära kniv för att komma undan med livet i behåll!
Men fortfarande ett mycket bra spel, och fortsatt "lagom" läskigt.

Medlem
Skrivet av Gen:

Lät någon spela det åt mig dvs kollade på en Let's Play. Hade aldrig vågat spela spelet själv

Jag har kollat på en del LP's men vill helst klara det själv. Är gammal RE fan så det tar emot att inte våga

Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Mr. X är nu mer ett ständigt orosmoment som gör att jag sällan kan slappna av. Men jag hanterar det ganska bra så långt och har lärt mig hur jag kan undvika honom i de flesta fall. Dock så fick jag en chock när han plötsligt brakar genom väggen och står plötsligt rakt framför mig, samtidigt som jag hade en zombie bakom mig. Blev tvungen att offra min kära kniv för att komma undan med livet i behåll!
Men fortfarande ett mycket bra spel, och fortsatt "lagom" läskigt.

Han är as läbbig. Jag var van vid originalet då han endast höll till i enstaka rum och han följde inte efter när man gick igenom en dörr. Fick panik när jag insåg att det inte längre var fallet. Han är väldigt lättlurad och hans ai kan bli lite komisk ibland, men han lyfter stämningen på ett bra sätt.
Det var bara ett moment då han verkligen var i vägen och det blev lite frustrerande, dock väldigt lätt när man visste vad man skulle göra.

Medlem

Igår spelade jag ut första varvet med Leon. Tyckte det var riktigt bra, och en lagom läskig och utmanande genomspelning.
Nu blir det en genomspelning med Claire, för att sedan ge mig på varv två med någon av karraktärerna.

12
Skriv svar