Starcraft 2-proffs utklassade av Google-AI:n Deepmind

Robot
Starcraft 2-proffs utklassade av Google-AI:n Deepmind

Åtminstone jag hälsar vår nya AI-härskare välkommen.

#ai, #deepmind, #google, #starcraft-2


Medlem

Vi är ju körda. På riktigt. Ta ut pension! Sms'a låna! Ha oskyddat samlag med främlingar. Lev som det är imorgon det smäller. Varje dag.


signatur

- pixelfantast

Medlem

En framtida "Terminator" värld känns inte så långt borta nu...

Medlem

rätt så häftigt! Men också skrämmande..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av skymf:

Vi är ju körda. På riktigt. Ta ut pension! Sms'a låna! Ha oskyddat samlag med främlingar. Lev som det är imorgon det smäller. Varje dag.

Så, när ska vi träffas?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Backloggens befriare

MaNa och TLO är för all del bra mycket bättre än de flesta, men de tillhör ju inte direkt eliten bland proffsen heller.

Men ja, under sådana här förutsättningar är vi chanslösa. AI:n kanske snittade en ganska låg apm, men i vissa strider så peakar den ju väldigt högt..


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

@keffkebab Jag tänker precis samma sak. Ställ den mot Serral, Maru och Innovation, då blir det spännande.

Sedan kan jag tycka att det gällande kameran låter väldigt orättvist. I vissa lategamescenarion torde möjlighet att se hela kartan ge stor fördel.

Med det sagt - allt sådant här är alltid spännande! Ser fram mot att läsa mer om det.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Backloggens befriare

@Nomman: Ja, att påstå att möjligheten att se och registrera allt man kan se, inte skulle vara en otrolig fördel är ju bara löjligt.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

-e (utklassad)

Blir lite syftningsfel i början av rubriken


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Alternativ rubrik: Google-AI:n Deepmind fuskade mot Starcraft 2-proffs.

Medlem

Dessa utklassningar i spel brukar alltid ha en sista rad som innehåller "Men... datorn hade dessa 25 extra förutsättningar som människorna inte hade..."
Som att shackdatorn programmerades om halvvägs in i matchen.
Och kan datorn se vad motståndarna gör, då blir det ju mycket enklare, fast den bara ändrade fokus 30 gånger pee minut...

Medlem
Skrivet av Håkan:

Dessa utklassningar i spel brukar alltid ha en sista rad som innehåller "Men... datorn hade dessa 25 extra förutsättningar som människorna inte hade..."
Som att shackdatorn programmerades om halvvägs in i matchen.
Och kan datorn se vad motståndarna gör, då blir det ju mycket enklare, fast den bara ändrade fokus 30 gånger pee minut...

Vet inte om du spelet schack men där kan alla se vad motståndaren gör


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Nomman:

Sedan kan jag tycka att det gällande kameran låter väldigt orättvist. I vissa lategamescenarion torde möjlighet att se hela kartan ge stor fördel.

Skrivet av Håkan:

Och kan datorn se vad motståndarna gör, då blir det ju mycket enklare, fast den bara ändrade fokus 30 gånger pee minut...

De begränsas fortfarande av Fog of War, något som FZ glömde skriva, men fortfarande en fördel antar jag.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Redaktör
Skrivet av DitroX:

-e (utklassad)

Blir lite syftningsfel i början av rubriken

"(Två) Starcraft 2-proffs utklassade av Google-AI:n Deepmind" - det är väl rätt? "Starcraft 2-proffs" täcker både singular och plural.


signatur
Medlem

Hur pass generella är dessa AI egentligen?
Visst den behöver titta matcher för att träna men skulle tippa att den i grunden har sitt neurala nätverk fullproppat med information om spelet och spelandet som den sedan tränar emot.

Själv får jag smisk av AI i spel hela tiden så är väl inte direkt att man kan göra AI som spöar de bästa spelarna heller.

Hade varit mer imponerad av en AI som t.ex. kunde slumpmässigt bli tilldelat ett spel, se youtube videos om det och sedan bli kompetent i att spela spelet.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

"(Två) Starcraft 2-proffs utklassade av Google-AI:n Deepmind" - det är väl rätt? "Starcraft 2-proffs" täcker både singular och plural.

Fel av mig! Trodde det var en!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av peggleball:

Hur pass generella är dessa AI egentligen?
Visst den behöver titta matcher för att träna men skulle tippa att den i grunden har sitt neurala nätverk fullproppat med information om spelet och spelandet som den sedan tränar emot.

Själv får jag smisk av AI i spel hela tiden så är väl inte direkt att man kan göra AI som spöar de bästa spelarna heller.

Hade varit mer imponerad av en AI som t.ex. kunde slumpmässigt bli tilldelat ett spel, se youtube videos om det och sedan bli kompetent i att spela spelet.

Det är skillnad på en AI som spelar ett spel med samma förutsättningar som spelaren har, och en AI som har tillgång till funktioner specifikt programmerade för denna "AI:n". I majoriteten av spelen som finns ute använder de sig inte av ett neural network.

Det som är imponerande är just hur många val det finns att göra och att all data inte finns där, så att den tvingas göra predictions.

Hur pass generella är dessa AI egentligen?
Såpass generella att det går att applicera på iprincip vad som helst. (Men de måste ju självklart tränas upp, för varje enskild task)

Medlem

Det roliga är att den här AI'n och alla andra ses som "korkad" AI. Anledningen är att en AI i dagsläget kan bara lära sig att göra en specifik sak som här var att spela starcraft.

Det ska bli intressant att se AI som kan lära sig flera saker. Det är då vi får våra terminators

Medlem

på tiden att vi får oss lite riktig ai att spela med/mot!


signatur

//monster

Medlem

Frågan är dock hur tungt begränsade parametrarna var/är. När denna AIn spöade DOTA spelare så fanns det vissa begränsningar som spelarna va tvungna att hålla sig inom. Det mer intressanta hade varit att se ett obegränsat spel mot AIn för att se om den brister helt eller inte.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Nu har ju denna AI inte "lärt sig Starcraft själv" utan genom att studera andras spelande, men jag är ändå lite nyfiken på om det inte också delvis är ett utslag av "amatör spelar mot proffs".

Exempel: Jag som hyfsat begåvad matematiker och strateg (oj vad jag skröt där) har fullständigt utklassat pokerspelare som spelar dagligen och tjänar rätt bra slantar på sitt spelande. (Jag spelar poker typ 2-3 ggr om året, högst ofrivilligt.) De blir rasande på att jag spelar "korkat" och inte efter "reglerna" som proffsen följer, typ "hur F----N kan du satsa med en sån J-VL- hand? Det är ju IDIOTISKT!". Dvs har vi här en AI som spelar rätt bra, men vinner för att den inte spelar som en förväntad professionell motståndare, eller spelar den som en bra, professionell spelare för att den lärt sig imitera dragen, eller är det så att den hittar nya, geniala strategier, dvs utifrån sin "kunskap" är kreativ och innovativ?

När det gäller tidigare spel (fr.a. Go vill jag minnas) visade AI:n att den kunde "komma på" helt nya, oväntade drag och strategier. Här verkar(?) den mest kopierat vinnande strategier som människor tidigare använt.

Medlem

Varför gör ingen något tricky mot AI:n?

Exempelvis Canon rush eller dark templar?

Medlem
Har den 200 års erfarenhet lär den sett cheese
Skrivet av Lolflakes:

Varför gör ingen något tricky mot AI:n?

Exempelvis Canon rush eller dark templar?

Men ja. Kasparov vann en match mot shack datoen genon att spela udda.

Medlem

Men sådant här slutar väl vara intressant så fort man inser att det helt enkelt är så att en AI kommer spela bättre än en människa när den kan hålla tusen eller miljontals spel fräscha i huvudet medan den gör sina beslut..? Eller? Förstår inte hur det kan vara överraskande, visst var det spännande första eller andra nyheten då man hörde att en artificiell intelligens vann över riktigt bra mänskliga spelare. Men redan då var ju den framtida standarden etablerad så alla "nu vann ... över ... i ..." känns som någon typ av förlängning på samma artikel. No hate against FZ eller så alls, bara trött på nyheterna överlag... förstår nyhetsvärdet dock, absolut. Still makes me sad to try and consider this news in the modern world T____T


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Evilof:

Men ja. Kasparov vann en match mot shack datoen genon att spela udda.

Exakt. Det handlar om att ta fram den mest udda strategin mot AI:n som den inte klarar av som den har lärt sig under dessa 200 år. En så radikal strategi, som kanske mot en människa hade kontrat det enkelt men en dator saknar den uppgiften i databasen, och vet därför inte hur den ska göra. Så fort det kommer något nytt så vet den inte hur den ska reagera, att tänka ut en lösning gör den ju inte.... "AI"

Medlem

datorn lär sig motsvarande 200 års spelande om dagen lr så vill jag minnas, men var tag sen jag kollade hur långt dom kommit. den spelar matcher mot sig själv och försöker simulera alla situationer och övar sig fram till vinster. rätt häftig grej ändå. den blir fortf bättre och bättre, förr lr senare kommer den ju ta allt och alla


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Nu har ju denna AI inte "lärt sig Starcraft själv" utan genom att studera andras spelande, men jag är ändå lite nyfiken på om det inte också delvis är ett utslag av "amatör spelar mot proffs".

Exempel: Jag som hyfsat begåvad matematiker och strateg (oj vad jag skröt där) har fullständigt utklassat pokerspelare som spelar dagligen och tjänar rätt bra slantar på sitt spelande. (Jag spelar poker typ 2-3 ggr om året, högst ofrivilligt.) De blir rasande på att jag spelar "korkat" och inte efter "reglerna" som proffsen följer, typ "hur F----N kan du satsa med en sån J-VL- hand? Det är ju IDIOTISKT!". Dvs har vi här en AI som spelar rätt bra, men vinner för att den inte spelar som en förväntad professionell motståndare, eller spelar den som en bra, professionell spelare för att den lärt sig imitera dragen, eller är det så att den hittar nya, geniala strategier, dvs utifrån sin "kunskap" är kreativ och innovativ?

När det gäller tidigare spel (fr.a. Go vill jag minnas) visade AI:n att den kunde "komma på" helt nya, oväntade drag och strategier. Här verkar(?) den mest kopierat vinnande strategier som människor tidigare använt.

Du spelade en förlorande strategi mot dina poker kamrater, det var därför dom blev upprörda för du vann pga tur. Statistiskt sett bör du undvika vissa händer för i längden kommer du förlora om du fortsätter Spela dom. Spelar du bara 2-3 gånger om året har tur en mkt större roll. AIn gör sina val efter vad som kommer ge den störst chans att vinna.

Medlem

Det tog den bioligiska evolutionen mijarder år för att få fram en varelse som kunde gå och balansera på två ben.

Det tog tekniken knappt hundra år att få fram en robot som kan springa på två ben och göra volter.

Den framtida utvecklingen är inte biologisk.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Tycker det är väldigt bra faktiskt, det kanske stimulerar människan att bryta sitt mönstertänkande nu och då

Medlem
Skrivet av Evilof:

Men ja. Kasparov vann en match mot shack datoen genon att spela udda.

Det var ju några år sedan. Eller rättare sagt decinnier.

Den första schackdatorn som slog Kasparov blir överkörd av Stockfish en schackmotor som finns till bland annat iOS och Android och har en ELO på 3555 (som jämförelse, den högsta ELO:n för en människa har Magnus Carlsen haft, 2882). Stockfish i sin tur blir överkörd av AlphaZero från Google som också spelar go och shogi. AlphaZero analyserar inte tidigare matcher utan får reglerna och spelar sedan mot sig själv för att lära sig.

Att bara spela udda kommer inte att hjälpa så länge inte det också innebär att man rör sig mot ett läge där man vinner.

12
Skriv svar