Bara jag som har dessa "problem" med spel som Rdr2?

Medlem
Bara jag som har dessa "problem" med spel som Rdr2?

Hallå.

Behöver skriva av mig lite samt höra om det är fler än bara jag som lider av dessa problem.

Där jag har upplevt följande problem som jag ska skriva om är följande spel. Rdr1, Rdr2, samt Witcher 3. Är nog säkert fler, men dessa kommer jag spontant på först.

Spelen i sig är så sjukt bra, man lever in sig i världen, och investerar mycket tid. Rdr2 Lätt topp 1 för mig sedan jag började spela spel på Amiga eller vad det nu var som liten.

Problemet är följande: Kanske inte så lätt att beskriva, men enkelt sagt så vill jag hela tiden spela perfekt, göra dom ända rätta valen, spela spelet i optimalaste kronologiska följd. Och det slutar med att jag till viss del förstör upplevelsen för mig själv, då jag ofta pausar spelet vid en kritisk punkt, och googlar utgången av uppdraget beroende på vilket val jag gör, just för att vara så förberedd som möjligt. Det medför att jag spoilar spelet till viss del som bieffekt.

Samma sak med sparningar, tror jag sparar lite väl ofta, finns inte ens chans att jag ens kommer att förlora min första häst med tanke på systemet jag använder med sparningar. Skulle jag tabba mig och knocka hästen i ett träd eller råka dra ut för ett stup och hästen dör, då har jag till 99% säkerhet en sparfil kanske 15min bort, som jag självklart laddar.

Allt detta medför att jag inte för ett flyt i spelandet, att mycket blir spoilat och att lite av överraskningsmomenten försvinner, att spelet blir för finslipat. Det kan också medföra att jag tappar orken att spela ut spelet, vilket hände med Witcher 3. 90 timmar in så är jag inte ens klar med huvudspelet, ännu mindre expansionerna. Och det var nog 1 år sedan jag orkade starta det senast.

Har också någon tanke om att detta kommer med åldern, menar för kanske 15 år sedan så hade jag dragit igenom spelet på max 1 kanske 2 veckor och kanske klagat lite på sega animationer eller liknande emellanåt. Men då föredrar jag mitt synsätt idag, och uppskattar spelet i sig väldigt mycket. Hoppas att 3an blir ännu mer invecklad och realistisk.

Jag har någon tanke om att spela om Rdr2 när jag är klar med första genomspelningen, men spela lite mer oslipat, strunta i Honor-systemet. Inte att överdriva på Gta-vis, alltså härja och svina runt då jag tycker det kan förstöra upplevelsen av ett spel helt, men att bara njuta av upplevelsen, och inte få dåligt samvete om jag rånar han som står och liftar efter vägen. För det är ju lite det, att spela utanför sin vanliga komfortzon som gör spelet roligare antar jag, och mer spontant.

Vad är era tankar kring detta? Eller är det bara jag som har detta problem?

Medlem

Nej, jag tycker inte att jag har det problemet. Öppna storys, där man kan ta olika vägar till slutet, handlar ju om att uppleva sin historia på sitt sätt. Att spela Witcher 3 handlar inte om att ta den optimala vägen genom storyn, det handlar tvärtemot om att göra sitt eget val och se konsekvenserna av det.

När det gäller sparande så är jag på din sida i vissa spel. Quicksavear ibland med 30 sekunders mellanrum. Gå en bit - Oh, en dörr, bäst att spara - Öppnar dörren - Nej, inget på andra sidan - Bäst att spara! I spel som RDR2 däremot sparar jag nästan aldrig. Tycker autosaves funkar bra eftersom det sparar så fort du gör något, och döden innebär inte så mycket mer än att man vaknar på närmsta spawn-punkt.

Gnällkuk

Det är nog lite som med fobier, man är tvungen att träna bort det. Du får helt enkelt spela, göra fel, torska hästen (t ex) och sedan tvinga dig själv till att spela vidare. Jag har aldrig haft det här problemet direkt, eller, jag har inte tagit det till sin spets som du har men visst har man laddat om när man gjort fel osv ibland.

Jag använde dock Google till hjälp för att inte missa Gwent-kort när jag körde W3 sist, men det tror jag inte riktigt räknas Tvivlar på att du är ensam om detta, men tror inte det är så vanligt att vara så extremt manisk heller med att spela "perfekt".


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Intressant men som @trickeh2k skriver så får du nog träna lite på att tänka "Det finns inget PERFEKT sätt att spela öppen världsspel" Träna på att inte googla allt. Du kommer aldrig bli helt nöjd vilka val du än gör. Särskilt som det ofta finns många olika slut. I så fall måste du ju spela genom spelet massor med gånger. Olika val varje genomspelning för att få se vilket slut som känns bäst. Evighetsjobb alltså. Spel är underhållning och inget annat. Vad kommer att hända om du gör "fel" val enligt ditt sätt att se det? Spelet går väl inte sönder eller det du spelar på? Varför måste du veta i förväg vad som är bäst val? Vad är bästa val av händelse? Troligen olika från person till person! Du har väldigt lätta tvångstankar. Ungefär som fobier som nämndes. Inget farligt och det är bara att jobba med att ifrågasätta dig själv som jag beskrev.
Jag lider av liknande problem men har lärt mig att tänka på det sätt jag beskrev. I stort sett alla har några tvångstankar någon gång i livet. Vad är det värsta som kan hända om du inte tycker du gjort rätt val?

Lycka till och lär dig njuta av överraskningarna spel ger!

1
Skriv svar