Star Citizen har kostat 193 miljoner dollar hittills

Medlem

@Phireman:

Jag håller helt med om att delarna i sig just nu inte är speciellt nytänkande, det har vi ju trots allt sätt i andra spel. Men att få ihop allt i ett och samma paket i en helt sömlös upplevelse. Det har vi inte sätt förr.

Angående spelarantal så är det fortfarande mycket teknik kvar att jobba för att nå dit och jag är med på vad du menar. Teknik som Object Container Streaming, Parallel Network Jobs och Server Meshing ska tackla detta och är nödvändigt för att Star Citizen ska kunna gå "live". Object Container Streaming släpptes för ett tag sedan, om än i första stadiet.

"Poängen är att man har använd pengarna väl och lyckats med saker som en massa andra har gjort separat, fast tillsammans." Bra sammanfattning! Det var nog det jag ville komma till.

Jag antar att den som väntar...

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag ska först å främst påtala att jag själv e backer så mitt inlägg är därför inte opartisk 😉

Skämt åsido, jag köpte in mej i detta projekt på grund av en dröm. En dröm där jag hoppas och tror att detta spelet blir realitet för jag anser inte det har hänt särskilt mycket i spelbranschen de sista 15 åren sedan wow med Blizzards banbrytande mmo kom ut. Sedan dess har jag aldrig mer blivit direkt positivt överraskad av nyare spel. Inte ens Battlefield 5 med sin extrema grafik gör mej särskilt imponerad.

Jag betalar gladeligen en slant på detta hopp att ett sånt här spel faktiskt blir till och får resten av aktiebolagen att följa efter (ja, de flesta stora spelbolag drivs av aktieägare som vill ha vinst på sina stålar, vilket är förståeligt men sämre för oss gamers).

Om jag vill spela ett spel med "gammal design" så finns redan en uppsjö av sådana och grafiken är inte det viktigaste i ett spel utan oftast gameplayet. Bara se på Battlefield 1942 vs Battlefield 5. Samma gamla gråa visa i ny förpackning. Suck...

Så gameplayet i bf1942 är samma som i bfv?
Kan du säga mig hur du skulle gjort gameplayet i bfv annorlunda än bf1942 så det inte hade blivit samma gråa visa?

Medlem

Hoppas på att spelet failar personligen


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag ser verkligen fram emot när det blir klart. tekniken som dom behöver bygga är helt ban brytande, störst "problem" dom har haft feature creeping aka lägga till ny saker i spelat hela tiden för göra det störe

Medlem
Skrivet av aT1C:

Jag ser verkligen fram emot när det blir klart. tekniken som dom behöver bygga är helt ban brytande, störst "problem" dom har haft feature creeping aka lägga till ny saker i spelat hela tiden för göra det störe

Samma här. Ser verkligen fram emot både Squadron 42 och Star Citizen. Tekniken tror jag de kommer sätta, jag är mer orolig för att spelet ska bli roligt. Banbrytande teknik är häfftigt men i slutändan vill jag ha ett engagerande och roligt spel.

Medlem

@Monstertarzan: Klart att de kommer göra så att man kan bli fler, men Roberts har pratat om ett cap rätt många gånger som tyvärr gjorde att alla som hoppades på EVE 2.0 försvann. För ny generation spel behövs ny generations hårdvara.. bara att kolla på senaste årets utveckling i CPU och GPU för att inse att det inte sker så mycket där, tyvärr.

Banbrytande skit behöver hända.

Gällande den den "sömlösa upplevelsen" så är jag med på vad du menar, även om jag skulle kunna påstå att varje jump är en loadingscreen. Bättre finns inte, så är det. Men känner inget WOW över utvecklingen utan den hamnar tyvärr lite kortare än väntat. Hade dock riktigt höga förväntningar ska tilläggas, dock enbart baserade på devlogs och faktisk media och inte "drömmar" så att säga.

Medlem
En lite detalj
Skrivet av KingManfred1337:

Chris och CIG har redan misslyckats eftersom de fick slut på sina egna pengar utan att leverera ett enda spel. Projektet är inte längre crowdfundat, utan privatfinansierat. Sista livlinan för CIG nu.

Har inte typ alla KS spel andra finansiärer utöver KS? Jag är rätt säker på att par miljoner långt ifrån räcker för t.ex. Divinity Original Sin

Medlem
Skrivet av Yabba:

Så gameplayet i bf1942 är samma som i bfv?
Kan du säga mig hur du skulle gjort gameplayet i bfv annorlunda än bf1942 så det inte hade blivit samma gråa visa?

När det gäller just bf-serien så blir jag mest besviken på hur EA låste upp spelet och gick kräftgång i utvecklingen angående dedikerade servrar upp till 128 spelare om jag inte minns fel, moddningsstödet försvann mm. Jag testade bland annat piratversionen av Battlefield 1942, alltså inte en piratkopia utan pirat-tema i bf. Det finns på Youtube, du kan kolla själv.
Där har du några förbättringar direkt som spelet redan haft men har blivit fråntagen, troligen för att kunna tjäna mer pengar på konsumenten såsom hyra på servrar (då du inte kan lägga upp en dedikerad server) och DLC (eftersom att moddstöd försvann).


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Det blir säkert som DayZ standalone, när spelet väl släpps så är antingen ingen intresserad längre eller så är spelet föråldrat och pinsamt dåligt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Mjaa... De har dragit in över 20 miljoner dolllar sedan oktober på spel- och skeppsförsäljning, det täcker med bred marginal de 4 miljoner dollar/månad utvecklingen kostade 2017. Sen har de andra intäkter, visserligen mindre än pledge-pengar, men ändå pengar. Samtidigt steg intäkterna kraftigt efter Citizencon i just oktober, de fick in långt mindre månaderna innan.

Summa summarum: de får in pengar. Frågan är om det räcker i längden.

Dom kommer väl på något nytt in-game dom kan sälja, egen planet + skeppkit eller nån tuff pickadoll

Medlem
Skrivet av Rion:

Ca 1,732,493,064 sek

Jag fick det till 40.000 miljarder.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag fick det till 40.000 miljarder.

https://www.valuta.se/

1741960100.00Kr


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

förstår inte hur man kan bränna så där mkt pengar. ifs så hördd jag en american som sa att han förstog inte hur man nunde göra svensk film så billigt som vi gör hör här i swe. Dvs troligen lägger man tex 1mille på att göra ett ljud, när det hadde räckt med en snubbe å några timmar, igentligen.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av filbunke:

Du extrapolerar uppgången under några månader till att gälla hela året, och jämför intäkter 2018 med utgifter 2017.

Som jag skrev, de har haft uppgångar, men sedan har det planat ut.

Plana ut var fel ord, skulle skrivit att det går ner igen.

Crowd-funding intäkterna för 2018-10 var $4,7 miljoner, 2018-11 $5,8 miljoner, och 2018-12 $8.2 miljoner.

Men, intäkterna för halva 2019-01 är bara $1,7 miljoner, dvs det går ner igen.

---

Dock, det mest intressanta. Om siffrorna från Gamasutra är korrekta så borde de redan vara under isen, dvs om de i slutet av 2017 bara hade $14 miljoner kvar, samtidigt som de gick back $4 miljoner per månad.

Läste någonstans att de har skurit ner på utgifter, så vem vet.

Medlem

Jomen CGI CIG och SC/SQ42 är ett hett ämne.

Det som gör mig lite olycklig är att folk ha så fundamentalt olika uppfattning av samma sak. Bara den saken gör att crowdfunding med "öppen" utveckligt är en dålig ide. 2,3 miljoner chefer är inte gynnsamt. Den som är chef för CGI CIG lever i en dröm och har ju ingen anledning att snabba sig och säger "ja" till allt som lurar fler drömmar till sig (vet inte om det är lur på riktigt).

Sen blir jag beklämd när folk säger att "- det kvittar om hur det går för jag har redan fått valuta för pengarna". Hur i allsin dar kan man fått valuta för att ett par pixlar rört sig på skärmen? Kanske jag kan få sälja dig lite pixlar för 200miljoner dollar som ni sedan för fantisera ihop något roligt om (det är inte min avsikt att förlöjliga enskilda så jag avser inte någon särskild person).

De här framstegen man hör talas om har jag inte sett mycket av. Naturligtvis har det hänt en del men sett till tidsåtgången och var vi är kan man inte med ett seriöst ansikte mena att vi gör stora framsteg. Där vi är nu trodde jag vi var 2014.
Förmodar dessutom att vi inte ens är där vi tror(?).

Nja, jag vet inte. Jag lever kvar på hoppet om att det ska bli ett spel av detta så småning om men för guds skull sluta mata CGI CIG med nya pengar. Vi har matat de tillräckligt nu är det upp till dem att bevisa sig värdiga.

Anser du jag är helt insnöad så är du välkommen att spendera mer pengar förstås, det är ju dina (eller snart chris) pengar men ni som funderar....låt bli tills det finns ett spel.

Jag har inte lagt en enda krona på spelet ... än, men hoppas för spelbranschens goda rykte att det blir en framgång, och självfallet för alla dem som väntar på det och längtar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Ankh:

Woosh!

Medlem
Skrivet av Hulle:

Ahh inser nu den swishade över ja

Edit: I ren desperation skyller jag på yrvaken! Räcker det?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

@Nizze Najs:
Vad är CGI? https://sv.wikipedia.org/wiki/CGI

Svårt att bokstavera Cloud Imperium Games till CIG?

Sen finns det faktiskt de som bara lagt ut 40 dollar(eller så lågt som 25 dollar), inte 200 miljoner dollar som du påstår.
2 resor till Tyskland, Gamescom har jag gjort tack vare detta projekt så oavsett vad jag lagt ut så har jag fått en sorts valuta utanför spelets värld också.
Du verkar tydligen veta hur man gör en spelmotor, varför inte söka jobb på CIG och styr upp detta projekt?

Uppenbarligen finns de de som upplever detta som ett spel, så alla gillar olika https://www.reddit.com/r/starcitizen/

Avstängd
Skrivet av vbgbasse:

Jag ska först å främst påtala att jag själv e backer så mitt inlägg är därför inte opartisk 😉

Skämt åsido, jag köpte in mej i detta projekt på grund av en dröm. En dröm där jag hoppas och tror att detta spelet blir realitet för jag anser inte det har hänt särskilt mycket i spelbranschen de sista 15 åren sedan wow med Blizzards banbrytande mmo kom ut. Sedan dess har jag aldrig mer blivit direkt positivt överraskad av nyare spel. Inte ens Battlefield 5 med sin extrema grafik gör mej särskilt imponerad.

Jag betalar gladeligen en slant på detta hopp att ett sånt här spel faktiskt blir till och får resten av aktiebolagen att följa efter (ja, de flesta stora spelbolag drivs av aktieägare som vill ha vinst på sina stålar, vilket är förståeligt men sämre för oss gamers).

Om jag vill spela ett spel med "gammal design" så finns redan en uppsjö av sådana och grafiken är inte det viktigaste i ett spel utan oftast gameplayet. Bara se på Battlefield 1942 vs Battlefield 5. Samma gamla gråa visa i ny förpackning. Suck...

Du borde testa RDR 2, där snackar vi revolution. Det har inte kommit något sådant bra spel någonsin. Alla liknande spel jag hade som Assassin´s Creed osv blev dåliga, så dåliga att jag inte kommer röra i dessa igen. Rockstar har verkligen höjt nivån nu på hur open world spel ska vara så dom andra bolagen får det kämpigt nu.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Ankh:

https://m.youtube.com/watch?v=pPpcdTzALWE

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skämt

Medlem

Uppenbarligen läste du inte mitt svar som jag gav efteråt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Fragtjuv

Släpps till mobiler 2020...


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

"Just in case you missed it, CIG crossed 500 employees.

I’ve seen anything from 300-450 thrown out a few times recently and just wanted to do a PSA.

From the Chris Roberts RTV a few weeks back, they’ve officially crossed 500 employees."

Från Reddit 6 månader sedan.

Medlem

Själv hade jag bara lagt 45 dollar på SC 2015 eller så.
Fantastiskt projekt att följa med i, bara att få se alla härliga developer videos o få se roliga buggar dem får fightas med ibland samt lore och musik som skapas och delas samt mycket mer info som kommer då och då gör allt kul att läsa om.

Personligen hoppas jag på att dem håller en lagom nivå mellan flight sim / arma och arkad så att det inte blir för jobbigt att spela men ändå att spelet behåller ett djupare gameplay jämför typ cod med bf så är ju bf mer kul i längden men bf är fortfarande inte omg flight sim 2000 torrt heller

Jag tror att jag lätt kan lägga mer pengar för att få mer content och att spelet blir bättre o bättre.
Skulle vara extra nice om det blev lika stor spelvärld som eve online men jag förstår att det inte lär hända utan det kanske blir en 10-30 solsystem endast om man ska vara lite realistisk.

jag tror att folk blir för hypade eller för "trashtalkiga" om projektet, man ska tänka att vad som helst kan hända.

men med sagt så tycker jag ändå att utvecklingen accelererat mer än jag hade väntat 2018 jämfört med tidigare år så nog händer det mycket. Jag tror dock på att en release av SQ42 är tidigast 2020 och inte 2019.
Sen får man känslan att själva online delen kommer vara lite som eve att det ständigt byggs på o poleras så den delen tror jag alltid kommer vara in development.

OT: saknar också Dice:s glansdagar med Battlefield 2142 och Bf2 och Bf vietnam då det fanns modstöd, tycker Dice borde satsa på att gå tillbaka till rötterna lite när dem ändå gjort en sorts andlig remaster på bf1942 med bf V så kunde dem göra en ban byggare och tools för att ta in egen grafik o sånt till frostbite.
Crazy idé men dem skulle kunna sälja mod tools och map tools, tror säkert det finns folk som skulle betala för det om dem skulle ge bra support på verktygen o så.

Medlem

Komiska är att gamasutra har inte ens gjort en djupanalys.

Så som jag förstår det så är det bara en kostnadsrapport. Den exkluderar subventioner, intäkter från investeringar, räntor och dylika intäkter. Men sånt säljer inte clickbait journalistiken som gamasutra står för XD


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Helt obegripligt stora summor, samtidigt för mig helt sinnessjukt hur folk kan lägga pengar på meningslösa digitala varor som troligtvis aldrig kommer ha något värde.

För mig är det inte sinnessjukt. Det blir sinnessjukt om man ser dom digitala varorna som en fysisk produkt. Vi alla spenderar regelbundet pengar på icke fysiska varor, allt från att gå på bio, ha ett Spotify abonnemang eller köpa vilken tjänst som helst. Jag ser digitala varor som en tjänst, något jag kan få nytta av när jag spelar spelet.
Med det sagt så är jag oftast alldeles för snål för att spendera pengar i spel om det verkligen inte är något jag väldigt gärna vill ha. Jag förstår dock dom som gör det, och ser inget fel i det.

Jag var med och Kickstartade Star Citizens, "back in the days", och slängde då in några hundralappar för det var ett projekt som jag trodde på. Sedan dess har jag väl tyckt att jag gjort bättre investeringar, men inget som jag raljerar över. Den som lever får se, vore kul om jag ändrade mig igen.

Medlem

@Hajfena:
Förlåt hajfena. Var mitt fel, jag skrev CGI när jag menade CIG. Hoppas att det inte ställde till med oreda.

200 miljoner dollar är allas "pledge", inte en enskild människa.

Om du eller någon rest till gamescom och fått valuta för pengarna är det underbart. Det jag är frågande till är de som påstår att "spelet" i sig gett valuta. Jag har inte lyckats få ut något av spelets mekaniker, men haft lite kul när jag tramsat med andra. Dock är det en annan sak och där var min parallell med att vilken gifbild som helst i så fall kan göra lika stor nytta som SC.

Jag vet inte hur man utvecklar en spelmotor, jag spelar bara. Jag tänker inte söka jobb på CIG och styra upp någonting men jag tycker det ändå är ok att jag säger att de inte lyckats särskilt väl utan att behöva bevisa att jag skulle gjort bättre.

En sista sak, en följdfråga. Om CIG stänger ned idag och säger att de inte kommer fortsätta utvecklingen. Kommer du ändå vara nöjd för det spel du fått levererat och kommer du anse de gett dig valuta för din ekonomiska insats?

Medlem

Så mycket hype jag fått uppleva, och så många timmar jag lagt på att testa tech-demot som är Star Citizen, så har jag fått ut mer av det än merparten av de spel jag köpt på Steam.

Sen är jag oerhört glad över att kunna sponsra ett projekt som vågar gå emot strömmen.
Jag har följt projektet sen 2013 och jag kräks lite i munnen varje gång någon ignorant tyckare utrycker projektet som en "scam".

Det mest otroliga med hela projektet och allt runt om kring är att det finns så otroligt mycket människor som -vill- se det faila. Hur kan man vara så förbannat sniken att man missunnar ett projekt som 2 000 000 människor tror och hoppas på?

Jag och mina kompisar körde 3.4.2 här om dagen och vi satt allihopa och konstaterade att det äntligen började kännas som ett riktigt spel med vettiga gameplay loops.

För den som snackar om att dom inte gjort något nytt, nämn något annat lir med Face Over IP.

Medlem

@KimiKiwi: ja undra varför.

Skriv svar