Star Citizen har kostat 193 miljoner dollar hittills

Medlem
Skrivet av breahl:

Om man lagt ner sådana här summor i ett enda spel så ska man fan i mig utklassa alla spel som finns eller har gjorts någonsin. Säljer inte detta mer än RDR 2 så är det kasst.

Håller med. Men jag tror inte det kommer komma i närheten av dessa siffror. Tror flopp... men väldigt spännande flopp att följa.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

spelet får gärna komma ut innan man bli gråhårig.. börjar fan snart tröttna.... evighetsspel....

Medlem
Skrivet av breahl:

Om man lagt ner sådana här summor i ett enda spel så ska man fan i mig utklassa alla spel som finns eller har gjorts någonsin. Säljer inte detta mer än RDR 2 så är det kasst.

Det finns andra spel som kostat lika mycket, och mer. Det är oerhört mycket pengar, och vi kan bara fantisera om vart slutnotan landar då det ännu är långt ifrån klart, men tagga ner hyperbolerna lite.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Spelet började officiellt utvecklingen 2011, det är 8 år sen
Dom tänkte släppa spelet 2014 men det hände inte för dom gjorde projektet för "ambitiöst".

Den riktiga utvecklingen av spelet påbörjades i februari 2013. Och då hade de inte en studio på plats som tex Rockstar med 500 pers, utan ett 10-tal personer. Du får Googla om du vill ha den exakta siffran.

Demot som tex wikipedia snackar om från 2011 användes inte efter kickstartern var klar, det var inget annat än en prototyp gjord av Chris och några andra snubbar.

All info finns en googling bort om ni verkligen hade brytt er.

Redaktör

Inlägg raderade.

Skärpning. Det måste gå att diskutera ett spel - ni vet, underhållning - utan att säga åt varandra att hålla käften (vilket är lite skevt i ett diskussionsforum).


signatur
Medlem
Skrivet av Spiff:

COD2 kostade 250 miljoner dollar, GTA5 265 miljoner dollar.
Med tanke på vad Chris byggt så är 193 inte särskilt mycket.

Skulle undvika att jämför det med GTA5.

Utvecklingskostnaden för GTA5 var $137 miljoner, det har Star Citizien redan blåst förbi (och spelet är inte klart.) Sen tillkommer det $128 miljoner i marknadsföring för GTA5.

Ett annat skäl till att inte jämföra.

GTA5 är ett färdigt spel.

Och som, i april förra året, hade dragit in....

...$6 miljarder.

Star Citizen är ett spel fortfarande under utveckling. Företaget har $14 miljoner kvar i slutet av 2017, men brände $5 miljoner mer än man fick. Har det sett likadant ut 2018, så är det bara ett eller två år kvar tills att pengar är slut.

Och skulle det nu bli klart, då kommer de behöva pengar till marknadsföring också...

Och blir det klart, så blir det P2D, Pay to Dominate (eftersom de hävdar att man inte kan vinna i spelet.)

Medlem
Skrivet av filbunke:

Och skulle det nu bli klart, då kommer de behöva pengar till marknadsföring också...

Vilken tur att de redan har fått pengar till det
https://www.fz.se/nyhet/278664-miljardar-koper-in-sig-i-star-...

edit.
Sen kan man inte jämföra detta projekt med något annat spel(som GTA eller RDR2), då de redan sålt gissningsvis över 2 miljoner spel redan. Jämför istället med andra crowd fundade spel, hur mycket sålde tex Double Fine Adventure eller så efter de släppte sina spel officiellt. I nuvarande räkning ligger "kostnaden" på 97 dollar per account(och man kan ha flera per person så det går inte att räkna antalet spelare lika med account).

Medlem

Tycker ändå det känns som om de saknar erfarenhet av att verkligen leda ett större projekt och hade behövt få in den kompetensen för länge sedan. Om 90% av pengarna är spenderade blir det svårt att ro iland projektet, för jag kan inte tänka mig att pengarna fortsätter strömma in trots ständigt nya skepp (och gamla skepp som blir värdelösa, blir väl ospelbart spel för oss basic pledgare).

Fattar inte att de inte ser till att få Ihop Sq42, att de inte såg till att det i första hand var en "modern" WC3 så att de 1) visar att de kan leverera och 2) säkrar en rejäl pott pengar till. Scam eller inte scam spelar mindre roll vid det här laget, spelet är inte i närheten av att vara det många av oss förväntade oss en gång i tiden. "Ambitionerna" (ursäkterna) ökar ständigt istället för att man drar i handbromsen och levererar något som sedan kan byggas ut. Är det svårare att bygga ut i efterhand? Absolut (Se Elite Dangerous), men...
...äeh, "spelet" blir allt mindre intressant för varje veckobrev och Sq42 har helt förstörts med en massa walking simulator också. För inte så länge sedan hette det att det var nästan färdigt och nu är det 2 år från release och inte i närheten av det spelet jag personligen hoppades på. Grattis till alla som fortfarande gillar det och tycker de får något för pengarna och tiden.

Själv har jag gett upp och lirar de bra spel som finns på marknaden, har levererat över förväntningarna och redan från början är kul utan dötid. Det får man ändå ge till SC: "Spelet" visade att det fanns ett sug efter "rymdspel" och det har levererats av andra. X4, ED, till och med NMS numer och en massa andra mindre spel som gör en eller några grejer riktigt bra (Everspace m.fl) istället för att försöka vara "allt". Utan SC hade vi förmodligen inte haft bråkdelen av dem. Men att göra en "spelens theory of everything" kändes som en riktigt Molyneux-dålig idé... och det var det uppenbarligen också. Men det är bara min åsikt (well, omånga andras också förvisso) och opinions are like a-holes; Everone has one (Dirty Harry).

Skrivet av generalfil:

Ni kan kalla det scam hur mycket ni vill, men säga ingen progress när 2018 var det mest produktiva året hittils. För ett år sen kunde vi bara se fakeplaneter. Idag kan vi landa i en stad, på en otroligt stor planet, med x antal månar och helt sinnesjuk potential.

Kan star citizen och SQ42 floppa? Absolut, men känner ni er verkligen över att ni hoppas på ett spel ska gå dåligt?
Själv har jag lagom pengar investerade och hoppas på den helt fantastiska potentialen denna drömmen har, och jag har lätt fått ut pengarna från den resan som jag vart med på hittills.
Till ett nytt år med SQ42 och arccorp runt hörnet!

Jag blir extremt irriterad när jag läser kommentarer som din. Jag är själv en backer sedan länge och vände mig mot spelet 2016. Vet du varför? Därför att varenda jäkla år får man höra hur det är det supermagiska året när SC och SQ42 ska äntligen komma. Vi har hört samma visa år efter år, igen och igen, och ÄNDÅ sitter du 2019 och säger att SQ42 är runt hörnet? Tror du på allvar att SQ42 kommer ut 2020? Titta på senaste roadmappen bara. Det finns ingen kärngameplay. Betadatumet kommer missas precis som alla andra datum tidigare.

För att inte nämna 2016 när de skrev att de hade spelat igenom alla SQ42 banor och att alla var i greybox-stadiet eller senare. Sedan blir det knäpptyst och vi får NU reda på att Chris som vanligt vill göra om allt och kastar hela skiten i soptunnan.

Anledningen att Chris och dem kommer undan med all trams är på grund av sådana som du. Som oavsett vad de gör och säger vara köper allt med hull och hår.

Och nu måste jag faktiskt veta: Hur mycket betalade du och hur länge har du varit en backer?

Tvekar även starkt på att du fått ut pengarna genom att spela ett trasigt spel.

Hela Star Citizen-projektet är fullt av anti-konsument retorik i hur de varje år hittar på ny trams för att få mer pengar. Warbonds, brutna LTI-löftet och massvis med falsk marknadsföring har gjort att man inte ens kan lita på sin status som backer.

Håll er borta från denna skiten. Tro mig, det är inte värt det.

Chris och CIG har redan misslyckats eftersom de fick slut på sina egna pengar utan att leverera ett enda spel. Projektet är inte längre crowdfundat, utan privatfinansierat. Sista livlinan för CIG nu.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Håller med. Men jag tror inte det kommer komma i närheten av dessa siffror. Tror flopp... men väldigt spännande flopp att följa.

Kommer nog inte sälja i närheten lika bra, RDR2 släpps på konsol, det gör inte starcitizen. Sen är det bara en liten del av pc spelarna som kan köra spelet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag tror fullt ut på detta men jag förstår att det, för många, ser ut som ett massivt techdemo. Dessutom när det, under utvecklingens gång, har blivit allt större. Det är ju ett otroligt ambitiöst projekt byggt på en dröm. Ett projekt som bryter ny mark och teknik som utvecklas samtidigt som spelet utformas. CIG har naturligtvis allt att bevisa med det här men lyckas dom så har CIG verkligen lagt ribban.

Detta är något som i alla fall jag ser fram emot väldigt mycket. Ett sånt här spel behövs på en alltmer stagnerad spelmarknad - som på senare år blivit överfylld med årliga uppföljare, "säkra kort", och betalcontent. Vi behöver någon som utmanar.

Visst fan tar det tid men jag ser ingen anledning till varför CIG skulle sticka med pengarna om det skulle gå utför. Star Citizen har blivit så pass etablerat att jag har svårt att se att det inte skulle kunna gå att finansiera på annat håll.

Kommer CIG att lyckas? Det vet ingen ännu. Jag tror det men det kommer däremot att ta tid. Det är enkelt att vifta bort det som ett scam baserat på egna värderingar, vilket det definitivt inte är! Följdfrågan är då: Hur pass engagerad är man egentligen i projektet?

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Jag tror fullt ut på detta men jag förstår att det, för många, ser ut som ett massivt techdemo. Dessutom när det, under utvecklingens gång, har blivit allt större. Det är ju ett otroligt ambitiöst projekt byggt på en dröm. Ett projekt som bryter ny mark och teknik som utvecklas samtidigt som spelet utformas. CIG har naturligtvis allt att bevisa med det här men lyckas dom så har CIG verkligen lagt ribban.

Detta är något som i alla fall jag ser fram emot väldigt mycket. Ett sånt här spel behövs på en alltmer stagnerad spelmarknad - som på senare år blivit överfylld med årliga uppföljare, "säkra kort", och betalcontent. Vi behöver någon som utmanar.

Visst fan tar det tid men jag ser ingen anledning till varför CIG skulle sticka med pengarna om det skulle gå utför. Star Citizen har blivit så pass etablerat att jag har svårt att se att det inte skulle kunna gå att finansiera på annat håll.

Kommer CIG att lyckas? Det vet ingen ännu. Jag tror det men det kommer däremot att ta tid. Det är enkelt att vifta bort det som ett scam baserat på egna värderingar, vilket det definitivt inte är! Följdfrågan är då: Hur pass engagerad är man egentligen i projektet?

Star Citizen är betalcontent, det är som sagt P2D.

Chris Roberts kommer inte sticka med pengarna, då det inte snart finns några pengar kvar att sticka med. Frågan är väl mer hur mycket av det insamlade som betalas ut till honom och hans närstående i lön och dylikt.

Har svårt att tro att något företag skulle vilja ta i Star Citizen med tång, inte ens att de skulle kunna tänka sig att köpa det för $1.

Det kan inte ta tid, eftersom pengarna håller på att ta slut.

Medlem

Ett Google dokument som håller reda på hur mycket pengar de har fått in.

De har fått in runt $35-$38 miljoner de senaste åren. Exclusive eventuella pengar från miljardärer.

Redaktör
Skrivet av filbunke:

Det kan inte ta tid, eftersom pengarna håller på att ta slut.

Mjaa... De har dragit in över 20 miljoner dolllar sedan oktober på spel- och skeppsförsäljning, det täcker med bred marginal de 4 miljoner dollar/månad utvecklingen kostade 2017. Sen har de andra intäkter, visserligen mindre än pledge-pengar, men ändå pengar. Samtidigt steg intäkterna kraftigt efter Citizencon i just oktober, de fick in långt mindre månaderna innan.

Summa summarum: de får in pengar. Frågan är om det räcker i längden.


signatur
Medlem

@filbunke: Angående att Star Citizen är betalcontent: Jag förstår hur du tänker och jag är beredd att hålla med. Anledningen att jag skrev detta var för att påvisa hur dagens spelmarknad ser ut. Där allt för mycket fokus ligger på just betalcontent, pre-purchase bonuses, season passes m.m utan att egentligen ta själva spelutvecklingen nämnvärt framåt. Något jag skulle säga inte gäller för Star Citizen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Mjaa... De har dragit in över 20 miljoner dolllar sedan oktober på spel- och skeppsförsäljning, det täcker med bred marginal de 4 miljoner dollar/månad utvecklingen kostade 2017. Sen har de andra intäkter, visserligen mindre än pledge-pengar, men ändå pengar. Samtidigt steg intäkterna kraftigt efter Citizencon i just oktober, de fick in långt mindre månaderna innan.

Summa summarum: de får in pengar. Frågan är om det räcker i längden.

20 miljoner dollar / 4 miljoner dollar per månad = 5 månader?

Edit: De hade en uppgång gällande intäkter från oktober, inget nytt, de har haft liknande uppgångar tidigare också, sen har de planat av igen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Mjaa... De har dragit in över 20 miljoner dolllar sedan oktober på spel- och skeppsförsäljning, det täcker med bred marginal de 4 miljoner dollar/månad utvecklingen kostade 2017. Sen har de andra intäkter, visserligen mindre än pledge-pengar, men ändå pengar. Samtidigt steg intäkterna kraftigt efter Citizencon i just oktober, de fick in långt mindre månaderna innan.

Summa summarum: de får in pengar. Frågan är om det räcker i längden.

Tja du skrev ju själv att:

Citat:

...Utgifterna har varit större än intäkterna varje år sedan 2014: år 2017 brände man 5 miljoner dollar mer än man fick in....

Jag ser inte riktigt hur det här projektet är hållbart mycket längre till. Man vill ju självklart att de ska lyckas men någon gång måste verkligheten komma ikapp och...

Åh nej!
Spring Chris Roberts spring!

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

@filbunke: Angående att Star Citizen är betalcontent: Jag förstår hur du tänker och jag är beredd att hålla med. Anledningen att jag skrev detta var för att påvisa hur dagens spelmarknad ser ut. Där allt för mycket fokus ligger på just betalcontent, pre-purchase bonuses, season passes m.m utan att egentligen ta själva spelutvecklingen nämnvärt framåt. Något jag skulle säga inte gäller för Star Citizen.

Förutom då deras fokus på att de som backar spelet skall köpa skepp och spelets valuta...

Medlem

@filbunke: Fokus vet jag inte, det har ju varit hela idén från början för att kunna finansiera projektet överhuvudtaget. Alla gillar inte idén och det respekterar jag. Oavsett om CIG lyckas eller ej så tar dom spelutvecklingen framåt, något jag tycker är beundransvärt!

Redaktör
Skrivet av filbunke:

20 miljoner dollar / 4 miljoner dollar per månad = 5 månader?

Edit: De hade en uppgång gällande intäkter från oktober, inget nytt, de har haft liknande uppgångar tidigare också, sen har de planat av igen.

Det är väl ändå tre månader sen oktober: november (1), december (2), januari (3). Eller skevtänker jag?

Skrivet av Sapiens:

Tja du skrev ju själv att:
Jag ser inte riktigt hur det här projektet är hållbart mycket längre till. Man vill ju självklart att de ska lyckas men någon gång måste verkligheten komma ikapp och...
https://i.pinimg.com/originals/e8/04/80/e804804140caec1a14eef...

Åh nej!
Spring Chris Roberts spring!

Det har gått back tre år i rad, ja. Vilket inte måste betyda att det gör det igen, även risken förstås finns. Spelet drar ju in extremt mycket pengar och har gjort så länge, man undrar ju hur länge det håller i sig. Om det minskar kan det nog bli kärvt ganska så snabbt - två storspel att färdigställa kostar som synes en hel jäkla del.


signatur
Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

@filbunke: Fokus vet jag inte, det har ju varit hela idén från början för att kunna finansiera projektet överhuvudtaget. Alla gillar inte idén och det respekterar jag. Oavsett om CIG lyckas eller ej så tar dom spelutvecklingen framåt, något jag tycker är beundransvärt!

På vilket sätt tar de spelutvecklingen framåt? Uppfattar inte att det finns något tekniskt som de gjort som är på något sätt banbrytande.

Menar du hur de har finansierats genom bidrag från vanligt folk? Om de hade klarat av att sätta ett mål och få fram ett färdigt spel så ja. Men det har de ju inte, utan det är ju mer än varning gällande "feature creep" och en ledning som inte klarar av fokusera.

Finns ju spel, utan massiv budget, som har finansierats genom kickstarter och dylikt utan att ta bort sig från målet och som är klara.

Medlem
Skrivet av KingManfred1337:

Jag blir extremt irriterad när jag läser kommentarer som din. Jag är själv en backer sedan länge och vände mig mot spelet 2016. Vet du varför? Därför att varenda jäkla år får man höra hur det är det supermagiska året när SC och SQ42 ska äntligen komma. Vi har hört samma visa år efter år, igen och igen, och ÄNDÅ sitter du 2019 och säger att SQ42 är runt hörnet? Tror du på allvar att SQ42 kommer ut 2020? Titta på senaste roadmappen bara. Det finns ingen kärngameplay. Betadatumet kommer missas precis som alla andra datum tidigare.

För att inte nämna 2016 när de skrev att de hade spelat igenom alla SQ42 banor och att alla var i greybox-stadiet eller senare. Sedan blir det knäpptyst och vi får NU reda på att Chris som vanligt vill göra om allt och kastar hela skiten i soptunnan.

Anledningen att Chris och dem kommer undan med all trams är på grund av sådana som du. Som oavsett vad de gör och säger vara köper allt med hull och hår.

Och nu måste jag faktiskt veta: Hur mycket betalade du och hur länge har du varit en backer?

Tvekar även starkt på att du fått ut pengarna genom att spela ett trasigt spel.

Hela Star Citizen-projektet är fullt av anti-konsument retorik i hur de varje år hittar på ny trams för att få mer pengar. Warbonds, brutna LTI-löftet och massvis med falsk marknadsföring har gjort att man inte ens kan lita på sin status som backer.

Håll er borta från denna skiten. Tro mig, det är inte värt det.

Chris och CIG har redan misslyckats eftersom de fick slut på sina egna pengar utan att leverera ett enda spel. Projektet är inte längre crowdfundat, utan privatfinansierat. Sista livlinan för CIG nu.

Jag ska först å främst påtala att jag själv e backer så mitt inlägg är därför inte opartisk 😉

Skämt åsido, jag köpte in mej i detta projekt på grund av en dröm. En dröm där jag hoppas och tror att detta spelet blir realitet för jag anser inte det har hänt särskilt mycket i spelbranschen de sista 15 åren sedan wow med Blizzards banbrytande mmo kom ut. Sedan dess har jag aldrig mer blivit direkt positivt överraskad av nyare spel. Inte ens Battlefield 5 med sin extrema grafik gör mej särskilt imponerad.

Jag betalar gladeligen en slant på detta hopp att ett sånt här spel faktiskt blir till och får resten av aktiebolagen att följa efter (ja, de flesta stora spelbolag drivs av aktieägare som vill ha vinst på sina stålar, vilket är förståeligt men sämre för oss gamers).

Om jag vill spela ett spel med "gammal design" så finns redan en uppsjö av sådana och grafiken är inte det viktigaste i ett spel utan oftast gameplayet. Bara se på Battlefield 1942 vs Battlefield 5. Samma gamla gråa visa i ny förpackning. Suck...


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av filbunke:

På vilket sätt tar de spelutvecklingen framåt? Uppfattar inte att det finns något tekniskt som de gjort som är på något sätt banbrytande.

Menar du hur de har finansierats genom bidrag från vanligt folk? Om de hade klarat av att sätta ett mål och få fram ett färdigt spel så ja. Men det har de ju inte, utan det är ju mer än varning gällande "feature creep" och en ledning som inte klarar av fokusera.

Finns ju spel, utan massiv budget, som har finansierats genom kickstarter och dylikt utan att ta bort sig från målet och som är klara.

Skillnden är väl att målet är något annat än ett ”spel” så som du definierar det. Snarare en upplevelse, en annan värld.

Star citizen kommer aldrig bli ett ”färdigt spel”

Om projektet lever vidare kommer det alltid att växa.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Skämt åsido, jag köpte in mej i detta projekt på grund av en dröm. En dröm där jag hoppas och tror att detta spelet blir realitet för jag anser inte det har hänt särskilt mycket i spelbranschen de sista 15 åren sedan wow med Blizzards banbrytande mmo kom ut.

Bra skrivet, jag känner samma sak. Sen finns det ju självklart en risk, det är inte säkert att drömmen uppfylls men man kan ju "drömma".

Medlem
Skrivet av generalfil:

Själv har jag lagom pengar investerade...

Finns ett ord för när man talar väl om ett projekt endast för att man har investerat pengar/tid i det även om alla varningstecken är där eller om det som har levererats inte ens varit i närheten av det som utlovats från första början. Men känns som du passar rätt bra in på den "försvarsmekanismen".

Jag hoppas det blir allt vad folk har blivit lovad att det ska bli, men det kommer aldrig hända. Det är ej realistiskt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är väl ändå tre månader sen oktober: november (1), december (2), januari (3). Eller skevtänker jag?

Du extrapolerar uppgången under några månader till att gälla hela året, och jämför intäkter 2018 med utgifter 2017.

Som jag skrev, de har haft uppgångar, men sedan har det planat ut.

Vi vet inte utgifterna för 2018, men har svårt att tro att de är lägre än 2017.

Däremot vet vi att de fick in $34,8 miljoner 2017 genom crowdfunding, vilket inte är i närheten av deras utgifter, och att de fick in $37,5 miljoner 2018.

En lista över de 25 månaderna med högst intäkter, december 2018 må vara högst, men det är varken justerat för inflation och det är inte så mycket mer än vad som drogs in i november 2016. Star Citizen håller sitt Con (pun not intended) i slutet på året och då går även intäkterna ordentligt upp.

år-månad intäkter 2018-12 $8.206.084 2013-11 $7.880.937 2016-11 $7.760.660 2017-12 $6.315.992 2014-11 $6.123.928 2018-11 $5.779.409 2017-11 $5.754.418 2015-11 $5.292.157 2015-12 $5.258.735 2016-10 $5.233.923 2013-10 $5.128.356 2018-10 $4.681.392 2016-08 $4.471.753 2015-10 $4.283.915 2014-10 $3.837.894 2014-08 $3.701.908 2012-11 $3.454.340 2013-09 $3.342.983 2015-04 $3.335.889 2017-10 $3.256.450 2014-12 $3.244.216 2015-01 $3.209.017 2015-03 $3.181.393 2013-07 $3.126.503 2014-06 $3.040.952

Medlem

Folk verkar förvånade att det tar lång tid att utveckla spel.

http://bfy.tw/LwJT

Tänk här att de hade inget från början, tänk om Dice t.ex. skulle utvecklat sitt senaste BF från scratch utan sin frostbite motor. Det skulle tagit extremt lång tid.


signatur

IDKFA

Medlem

@filbunke: Det finns inget spel idag, vad jag vet, som kommer i närheten av Star Citizen rent tekniskt. Du ser det redan idag. Att exempelvis gå från att vakna på en rymdstation till att i första person både lyfta med ditt skepp, landa på en planet, fysiskt lämna av last, in igen och åka till en månbas. Allt detta i en sömlös, multiplayer-miljö, utan laddningsskärmar, i den skalan och med enorm detaljrikedom. Det är för mig banbrytande. Att spela, med det i åtanke, blir det för mig väldigt tydligt hur dom har tänkt att ta spelutvecklingen framåt och vad deras ambitioner är.

Tar du dessutom med i beräkningarna vad som ska komma framåt så har vi ett recept för, vad jag skulle säga, nästa generations spel. Det gäller förstås att dom också kan knyta ihop säcken.

Det stämmer att det inte fått fram ett färdigt spel än, något CIG förmodligen skulle ha fått om det gick efter deras initiala mål. Målet och fokusen har alltid funnits men det har förändrats under utvecklingens gång p.g.a den finansiella succén. Projektledningens prioriteringar kan säkerligen ifrågasättas, speciellt ifrån de som var med på den initiala pitchen 2012.

Det har nog inte varit helt lätt (när går det någonsin som det var tänkt? ). Med tanke på de förutsättningar CIG fick så är det ju en balansgång mellan att leverera den totala drömmen och att faktiskt släppa ett färdigt spel. Här måste man ju någonstans sätta en gräns. Svårt att jämföra med andra kickstarters, Star Citizen blev ju trots allt ett rätt unikt fenomen. Däremot en "Road to release" presenterades på deras senaste CitizenCon, utöver det är det mest att vänta och se om det faktiskt kan leverera. Som sagt, det finns kvar att bevisa.

Medlem

@Monstertarzan: Problemet som gör att det inte är next gen är att man fortfarande inte kan hantera många spelare i samma miljö. Först när den biten sker, då är vi i next gen. Sen kan jag väl hålla med om att Star Citizen är det mest tekniska rymdspel som finns än så länge med det lilla som finns, men rent tekniskt så har man egentligen inte gjort så mycket "nytänkande" om du förstår mig rätt. Det är som en mix av en massa spel som är specialiserade på vissa saker. Exempelvis DCS world när det gäller på vilken nivå skepp och så vidare är (Även om DCS är mer avancerat så är det ju för att man inte behöver tänka på aerodynamik på samma sätt). FPS delen är väl jämförbart med Crysis (Inte direkt någon älskad modul dock, lite för clunky om än mer "korrekt".) och sedan har vi ju de stora miljöerna som finns i lite annat.

Poängen är att man har använd pengarna väl och lyckats med saker som en massa andra har gjort separat, fast tillsammans. Det stora nästa steget handlar dock om att klara av hundratals spelare i samma del av världen utan att FPS går åt skogen och servrar crashar - Då är jag benägen att hålla med om Next Gen.

Avstängd

Helt obegripligt stora summor, samtidigt för mig helt sinnessjukt hur folk kan lägga pengar på meningslösa digitala varor som troligtvis aldrig kommer ha något värde.

Jag har en känsla av att det här kommer flopppa, rejält. För mycket hype, för mycket pengar osv. Jag hoppas inte det dock, för då lär ju crowdfunding överlag ses som något dåligt.

Ni som väntat länge på detta dock, säger bara TES VI (8 år väntan, fortf INGENTING) eller för den delen Black Mesa (i utveckling sedan 2004 och fortfarande inte färdigt lol)..

Tyvärr tror jag detta blir historiens största flopp.

Skriv svar