Star Citizen har kostat 193 miljoner dollar hittills

Robot
Star Citizen har kostat 193 miljoner dollar hittills

90 procent av intäkterna har gått åt.

#chris-roberts, #cig, #star-citizen


Medlem

Största scammen ever.
Extremt stor budget, inte nära klart och "spelet" är ett stort glorifierat tech demo.
Skulle vara roligt om utvecklarna försvann spårlöst med alla pengar


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Lite svårt att begripa hur dyrt spelutveckling kan vara. 4 miljoner dollar i månaden räcker för att täcka ungefär 800 anställda om man snittar 5000 dollar i månaden. Personalkostnader borde ju vara större delen utgifter.

Medlem

Personalkostnader, marknadsföring och hård/mjukvara så att utvecklarna kan göra sitt jobb men 35mille/månaden låter helt sjukt.. Hur många anställda har dom egentligen?

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Personalkostnader, marknadsföring och hård/mjukvara så att utvecklarna kan göra sitt jobb men 35mille/månaden låter helt sjukt.. Hur många anställda har dom egentligen?

Hookers and coke


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Redaktör
Skrivet av Majorkraft:

Personalkostnader, marknadsföring och hård/mjukvara så att utvecklarna kan göra sitt jobb men 35mille/månaden låter helt sjukt.. Hur många anställda har dom egentligen?

Här redovisas vad som kostar. 2017 kostade löner för utveckling, administration mm 30 miljoner dollar, ca 2,5 miljon dollar (ca 20 miljoner kronor) per månad.


signatur
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Hookers and coke

Min tanke med, hoppas dom redovisar alla kostnade,r åtminstonne för folket som slänger pengarna på dom

Gnällkuk
Skrivet av snubben:

Lite svårt att begripa hur dyrt spelutveckling kan vara. 4 miljoner dollar i månaden räcker för att täcka ungefär 800 anställda om man snittar 5000 dollar i månaden. Personalkostnader borde ju vara större delen utgifter.

Skrivet av Majorkraft:

Personalkostnader, marknadsföring och hård/mjukvara så att utvecklarna kan göra sitt jobb men 35mille/månaden låter helt sjukt.. Hur många anställda har dom egentligen?

Hur är det med spelmotorn? Kanske utvecklat en ny själva. Att jämföra med R* blir nog lite skevt då man antagligen kan luta sig rätt väl mot tidigare erfarenheter, motorer osv. Sen är man ju snudd på bäst i världen att hålla käften vilket gör att det blir enormt intresse när det kommer påstådda läckor - gratis pr.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Få se om dom får in fler pledgers, när dom marknadför squadron 42. Annars får dom skära ner på kostnaderna.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Här redovisas vad som kostar. 2017 kostade löner för utveckling, administration mm 30 miljoner dollar, ca 2,5 miljon dollar (ca 20 miljoner kronor) per månad.

Funderar lite på vad genomsnittslönen är. Jag sitter inte och påstår att det är så, men risken finns ju att en del plockar ut en skyhög lön så länge som dom kan och när pengarna är slut så är dom. Sedan kan man "ärligen" och öppet redovisa vart pengarna gick, utan att nämna att kostnaderna var orimligt höga.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av Godofcheese:

Största scammen ever.
Extremt stor budget, inte nära klart och "spelet" är ett stort glorifierat tech demo.
Skulle vara roligt om utvecklarna försvann spårlöst med alla pengar

Du verkar förvirrad när det kommer till användning av ordet scam. Scam innebär att de skulle ta pengar utan avsikt att leverera eller är det det du faktiskt tror är det som händer? Mycket påståenden från dig utan något som backar upp det.

Observera att jag varken är fanboy av spelet eller ens särskilt intresserad men ogillar när vissa ska skriva ”scam” varje gång spelet nämns utan något som talar för det. Sen om det visar sig att RSi är inkompetenta är en annan sak.

KoP
Medlem

Mycket pengar, liten progress. 🤔

Man kan ju undra om detta spel någonsin kommer dra in någon vinst med tanke på sina skyhöga produktionskostnader?

Avstängd

Ca 1,732,493,064 sek

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Du verkar förvirrad när det kommer till användning av ordet scam. Scam innebär att de skulle ta pengar utan avsikt att leverera eller är det det du faktiskt tror är det som händer? Mycket påståenden från dig utan något som backar upp det.

Observera att jag varken är fanboy av spelet eller ens särskilt intresserad men ogillar när vissa ska skriva ”scam” varje gång spelet nämns utan något som talar för det. Sen om det visar sig att RSi är inkompetenta är en annan sak.

Kanske man borde ta tummen ur rumpan så att man inte får så himla ont hela tiden.
Spelet började officiellt utvecklingen 2011, det är 8 år sen
Dom tänkte släppa spelet 2014 men det hände inte för dom gjorde projektet för "ambitiöst".

Nu har det blivit ett kult projekt som aldrig kommer bli klar, det fortsätter dra in pengar men med ingen riktig progress närmare release.
Kanske dom borde ha fokuserat på att släppa ett bas-spel och sen byggt expansionerna ovanpå det.

Sen säger jag att det är en scam för att dom har dragit in så himla mycket pengar men dom har fortfarande inte resurser nog att bli klar med spelet inom en rimlig tid.

Kanske om 10 år så får vi också tillgång till Squadron 42.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Sorgligt att så mycket folk har lagt så mycket pengar på ett spel som aldrig kommer att leva upp till deras krav. Jag har sett mycket gameplay, och måste säga att jag är långt ifrån imponerad för att vara ett miljardprojekt. Extremt tveksam gameplay, sjukt att dom fortsätter om du frågar mig.

Medlem

jag tror min 4 åriga son kommer få uppleva spelet. Den där projekten känns evighet. Endless space... problemet är inte hos devs utan problemet är av alla folks support. Om det slutar få in måste det börja få spelet klart. Men om folk pumpar in pengar så varför ska det gå ur i från den zonen! Då det tjänar mer pengar på detta sätt än att den är released men men… Jag kommer köpa spelet när den kommer ut.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Inaktiv
Skrivet av Godofcheese:

Hookers and coke

Ser säkert ut som i Wolf of Wall Street en vanlig dag på kontoret.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Här redovisas vad som kostar. 2017 kostade löner för utveckling, administration mm 30 miljoner dollar, ca 2,5 miljon dollar (ca 20 miljoner kronor) per månad.

Som tidigare nämnts i tråden så kan man undra hur många anställda dom är idag?
Dom lade majoriteten av utvecklingen i UK på grund av att det existerade generösa skatterabatter för bland annat spelutveckling. Med andra ord så är det nog ganska svårt att uppskatta antalet anställda sett till utgifterna.
Jag har i alla fall för mig CIG översteg 500 anställda någon gång 2017. Citera mig inte på det. =P

https://www.gov.uk/guidance/corporation-tax-creative-industry...


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Kan det här projektet verkligen leva upp till förväntningarna?
Jag är tveksam...

Medlem

Ni kan kalla det scam hur mycket ni vill, men säga ingen progress när 2018 var det mest produktiva året hittils. För ett år sen kunde vi bara se fakeplaneter. Idag kan vi landa i en stad, på en otroligt stor planet, med x antal månar och helt sinnesjuk potential.

Kan star citizen och SQ42 floppa? Absolut, men känner ni er verkligen över att ni hoppas på ett spel ska gå dåligt?
Själv har jag lagom pengar investerade och hoppas på den helt fantastiska potentialen denna drömmen har, och jag har lätt fått ut pengarna från den resan som jag vart med på hittills.
Till ett nytt år med SQ42 och arccorp runt hörnet!

Medlem

Med största sannolikhet kommer detta bli en av spelhistoriens största floppar.
jag har spelet och har försökt spela det ett flertal gånger men det är olidligt tråkigt, det finns egentligen ingenting man kan göra i spelet, det är inte ens halvfärdigt, grafiken är föråldrad och ljudet horribelt. Trots det behöver man en monsterdator för att få det att flyta någorlunda.
Gå inte på hypen och investera i detta spel, det kommer aldrig bli det som det målas upp av Chris Roberts.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

COD2 kostade 250 miljoner dollar, GTA5 265 miljoner dollar.
Med tanke på vad Chris byggt så är 193 inte särskilt mycket.

Medlem

Efter dom lade till object containing streaming till starcitizen, så har dom lagt till mycket mer content i spelet. Spelet är 3 gånger större nu än vad det var för ett år sedan. Blir nog roligare sen när dom lägger till server meching, då det är fler spelare på servrarna.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Testpilot

Varje gång Star Citizen kommer på tapeten så dyker det upp VÄLDIGT många som plötsligt är experter på spelutveckling och är synska.

Medlem

Om inte annat, vad tror ni det kostar att hyra dem här ett par månader?
Mark Hamill
Henry Cavill
Gary Oldman
Gillian Anderson
Mark Strong
Liam Cunningham
Ben Mendelsohn
John Rhys Davies
Andy Serkis

Jag ser iaf fram mot att spela betan när jag går i pension

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Kan det här projektet verkligen leva upp till förväntningarna?
Jag är tveksam...

Vilka förväntingar?
Allt jag ser är folk som gnäller om att det aldrig kommer bli klart och att det är spelvärldens största scam.

Man skulle kunna tro att Chris Roberts var deras nya styvpappa så mycket som dem hatar hans projekt.

Medlem

Har kollat en del streamers som säger att man ska kunna göra ditten och datten med ett näst intill "verkligt" spelsystem med massor av AI hit och dit. Ska man lyckas leverera ett sådant spel lär det behövas minst 3-4 gånger så mycket med tanke på hur spelet ligger till idag.

Med det sagt så hoppas jag ändå att dem lyckas, men det känns lite tveksamt.

Medlem

Kommer nog bli grymt bra när det blir klart

Avstängd
Skrivet av KimiKiwi:

Vilka förväntingar?
Allt jag ser är folk som gnäller om att det aldrig kommer bli klart och att det är spelvärldens största scam.

Man skulle kunna tro att Chris Roberts var deras nya styvpappa så mycket som dem hatar hans projekt.

Om man lagt ner sådana här summor i ett enda spel så ska man fan i mig utklassa alla spel som finns eller har gjorts någonsin. Säljer inte detta mer än RDR 2 så är det kasst.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag är inte ens intresserad av det här spelet.
Men jag går alltid in och läser kommentarerna när det kommer en nyhet om det.
Folk blir så otroligt uppspelta att dom kissar på sig när det gäller det här spelet (på båda sidor).

Skriv svar