Stora e-sportslag har fått nog - tar ställning mot hatkommentarer

Robot
Stora e-sportslag har fått nog - tar ställning mot hatkommentarer
Medlem

Jag minns som ungdom var jag kanske inte mycket bättre och skrev hatiska saker, men nu som äldre tar jag avstånd från det och till och med försvarar den som blir trakasserad. Tror dock inte det är möjligt att få bort toxcityn från vissa spel, bästa är om det inte finns någon chatt. Det kanske inte är en bra lösning men det är i alla fall en lösning 😊

Medlem

Har personligen inga problem med det så länge det håller sig i chatten. När någon börjar ringa hem till någon eller liknande är det en helt annan sak.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Har märkt att i insurgency sandstorm så är det sjukt mycket hatiska kommentarer mot varandra. Eller också märks det mer där eftersom jag inte mutear folk där som jag gör i andra spel.. väldigt tråkigt i vilket fall

Medlem

Giftiga kommentarer tar väldigt mycket plats. De syns, är mitt i ansiktet och verkligen provocerar; det är det som de används till. För att folk ska må dåligt, eller att personen bakom skärmen på något sätt känner sig bättre?

Jag försöker dock komma ihåg att majoriteten faktiskt inte är sådan här, även ifall den majoriteten oftast är tyst. I en runda Battlefield V så kanske två-tre personer börjar munhuggas, snacka skit och skriva hemska saker. Resten av oss 61 personer säger GG, eller ignorerar de eller bara är artiga. Som sagt, giftiga personer tar väldigt mycket plats, men man får inte glömma de trevliga personerna som faktiskt finns.

Det sagt så är en nolltolerans för sådant här hemskt uppförande något att sträva efter, och att ignorera det "för att de flesta är snälla" inte heller är optimalt (initiera dialog med dessa giftiga spelare, speciellt in-game, brukar dock inte ge mycket). Därför tycker jag det är bra att sådana här stora lag faktiskt sätter ner foten. Det är INTE ok att hålla på på detta viset, hur mycket än den nya moderna kulturen faktiskt rycker på axlarna för sådana här händelser. Jag gör likadant! Jag ignorerar de, spelar med folk jag gillar, men jag vet också att det inte är OK och jag accepterar det inte (om något håller på med toxic behaviour i min vänskapskrets så sätter jag ner foten!).

Så bra jobbat. Kämpa mot sådant här!

Medlem

Detta förekommer inom alla sporter och tävlingar IRL som online där man ställer människor mot människor.
Kamp människor emellan göder frustration och hat, för ingen gillar att förlora och vissa kommer alltid ta detta mer eller mindre personligt och avreagera sig på ohälsosamma vis.

Därför håller jag mig till datorer, single player och PVE. Min pc och jag är inte alltid överens, men Skyrim har aldrig hotat mig med ovälkomna sexuella handlingar.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Detta förekommer inom alla sporter och tävlingar IRL som online där man ställer människor mot människor.
Kamp människor emellan göder frustration och hat, för ingen gillar att förlora och vissa kommer alltid ta detta mer eller mindre personligt och avreagera sig på ohälsosamma vis.

Därför håller jag mig till datorer, single player och PVE. Min pc och jag är inte alltid överens, men Skyrim har aldrig hotat mig med ovälkomna sexuella handlingar.

Håller inte med. När jag var tonåring spelade jag både fotboll och hockey och det var väldigt sällan jag hörde något hatiskt mot någon. Klart man kallar domaren idiot som inte gör sitt jobb och motståndaren som spelar fult kanske man ropar lite på men inte alls i närheten av vad man ser dagligen online. Under mina 10+ år i lagsport har jag sett ett fall som var riktigt dåligt, en lagkamrat som fick nog av hur en motspelare var så ful att han hoppade på honom och sedan hailade läktaren när han blev utvisad och de buade honom. Han blev avstängd en lång period.

Jag kommer även ihåg att det inte alls var såhär när jag började spela online. Spelade ganska mycket CS:Source när det begav sig och de flesta spel var det trevlig stämning, klart någon kunde bli sur när de dog men inte så att de dödshotade andra eller kallade dem för en massa fult. Nuförtiden är det fler spel där folk beter sig som idioter än där de beter sig trevligt, och ignorera dem eller muta hjälper inte direkt då de redan förstört stämningen. Enda lösningen är att kasta ut de som missbeter sig ur communityt.

Medlem

@joonsson: Jag säger inte att det händer överallt hela tiden, men bevisligen händer det och har alltid hänt.

I vilda västern blev folk skjutna för att dom misstänktes fuska i poker. Krig har startat pga fotbollsmatcher, folk har blivit mördade i Sverige för att dom haft fel supportertröja på sig, klubbledare och domare blir mordhotade av "fans" med jämna mellanrum. Att fotbollskravaller ens är ett vedertaget begrepp är ju sjukt.

På kompisens jobb blir det nästan handgemäng när Sverige möter Finland i Hockey.

Klart detta beteende följer med online när man dessutom kan vara anonym och undvika att bli fysiskt bestraffad när man beter sig som ett svin.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av joonsson:

Håller inte med. När jag var tonåring spelade jag både fotboll och hockey och det var väldigt sällan jag hörde något hatiskt mot någon. Klart man kallar domaren idiot som inte gör sitt jobb och motståndaren som spelar fult kanske man ropar lite på men inte alls i närheten av vad man ser dagligen online. Under mina 10+ år i lagsport har jag sett ett fall som var riktigt dåligt, en lagkamrat som fick nog av hur en motspelare var så ful att han hoppade på honom och sedan hailade läktaren när han blev utvisad och de buade honom. Han blev avstängd en lång period.

Jag kommer även ihåg att det inte alls var såhär när jag började spela online. Spelade ganska mycket CS:Source när det begav sig och de flesta spel var det trevlig stämning, klart någon kunde bli sur när de dog men inte så att de dödshotade andra eller kallade dem för en massa fult. Nuförtiden är det fler spel där folk beter sig som idioter än där de beter sig trevligt, och ignorera dem eller muta hjälper inte direkt då de redan förstört stämningen. Enda lösningen är att kasta ut de som missbeter sig ur communityt.

Har varit supporter inom fotboll å de är inte så trevligt på supportläktarna alltid. Fick dock nog när dom gick lite för långt men det här har alltid funnits mer eller mindre.
Man tänkte nog inte på de själv som liten när man sprang på hockey i As/Es men de var hårda ord även där mellan supportrarna (30år sen).
Nu drillas ju kidsen till att hata motståndarna och ett starkt vi mentalitet växer fram.
Kallar dom här småglinen själv för gulliganer eftersom dom är så små å gulliga när dom går på stan i samlad trupp. Kan dock tycka att steget till att bli huligan från de dom gör inte är värst lång (bara åldern typ).

Medlem

Man kan ju i princip komma undan med vad som helst genom att i efterhand säga att man fått ta emot dödshot. Skit trött på den ursäkten.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Läser aldrig chatten i spel samt att jag har mute på dom som snackar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Väldigt stor ökning av hot överallt på internet. Om något borde en lagändring göras som gör det lättare för polis och domstolar att åtala personer runt om i världen.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Kan väl tycka att detta problem alltid funnits i betydligt större utsträckning i online världen än i den sportsliga världen. Snart 40 o höll på med lagsport länge, fotboll o ishockey. Anomymitet skapar monster som annars stannat kvar under sängen. Minns skillnaden i cs där man lira på en privat server gentemot andra. Var väl runt 100-200 medlemmar där man oftast kände varandra genom lan osv. Där fick man inga kommentarer som vill hävda olika saker angående hudfärg, sexuell läggning el vem min mamma låg med osv. Men så fort man lira på andra servrar blev chatten tröttsam rätt fort. Likadant nu i CS:go där man ytterst få gånger när man lirar (matchmaking med randoms) får en trevlig upplevelse.

Största problemet jag ser nu är att det går väldigt långt ner i åldrarna. Online gaming börjar betydligt tidigare idag än för bara några år sen. Samt finns otroligt få förebilder som streamar eller lägger upp content på youtube som kan göra det i en normal ton. För egen del orkar jag knappt titta på streams längre pga av gnället.

Jobbar med barn och ungdomar o inte svårt att se vilka som börjat lira fortnite (7-10 åringar).Deras språk och attityd ändras väldigt fort. Som att det ingår när man spelar att vara otrevlig, förminska och anklaga andra och höja sig själv. Problemet blir än större när dessa barn tar med sig detta sätt att uppträda till skolgården.

Själv kommer jag vara rätt hård angående mina barn o dess användning av internet. Kommer inte ske oövervakat iaf. Nu är de bara 1,5 år o lillebror kommer i maj så dröjer ett tag tills dessa konflikter men kan inte tänka mig att det har blivit bättre tills dess...

Medlem

När jag spelade fotboll hela vägen upp till man gick över till senior så fick man gult kort om man svor på planen, även om det inte var riktat mot någon. Och då räckte det med typ "fan, helvete", inte de otroligt brutala saker folk säger/skriver online.

Tyvärr är jag inte guds bästa lamm själv online så ska inte predika. Försöker att tygla mitt humör så nuförtiden när jag blir sur stänger jag helt enkelt av istället för att bli argare och argare.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Själv har jag slutat att spela online fast av andra orsaker än elaka kommentarer, allt jävla fuskande, campande och annat dåligt beteende.
Singleplayer ftw!

Medlem

Jag har runt 4-500 blockade steamaccounts/spelare på min steam.

Varenda av dom har varit folk inom cs/dota som gått långt över gränsen med rasistiska homofobiska och dödshot.

Mindre saker som fucking noob l2p ignoreras.

För cirkus 10-15 år sedan var det vanligare med att bara skriva noob.

Nuförtiden har alla mick och spär ut sjukt mycket mer toxicity, tycker mest synd om dom men föredrar att blockera så man slipper höra mer dessa från lågbegåvade personer.

KoP
Medlem

Spelar aldrig MP spel ihop med randoms längre. Så skönt att slippa 7-åringar som skriker med Musse Pigg röst, folk som ska envisas med att spela skränig musik via sina headset och div. hatiska/rasistiska/homofobiska personer.

Medlem

Kom att tänka på en vän som har en djävulsk vinnarskalle som har kallat mig både det ena och det andra genom åren när vi har spelat tennis, tvspel, kort och en del annat.
Tycker fortfarande det är roligt när jag äger honom och han drar igång.


signatur

PSN: MrOakenborn

phi
Medlem

Jag tycker bara att det är sjukt kul att få hatkommentarer och mordhot m.m av randoms på nätet och framför allt i spel.

Men då är man lyckligtvis ingen lättkränkt snöflinga heller.

Skrivet av CliQue-SinneD:

När jag spelade fotboll hela vägen upp till man gick över till senior så fick man gult kort om man svor på planen, även om det inte var riktat mot någon. Och då räckte det med typ "fan, helvete", inte de otroligt brutala saker folk säger/skriver online.

Tyvärr är jag inte guds bästa lamm själv online så ska inte predika. Försöker att tygla mitt humör så nuförtiden när jag blir sur stänger jag helt enkelt av istället för att bli argare och argare.

Det var order från FIFA och SvFF att se mycket strängt på ungdomars och ledares språkbruk på fotbollsplanen. När jag var föreningsdomare var bestraffningen för svordomar och respektlöst språkbruk direkt ett gult kort (vilket i ungdomsfotbollen var 5 min utvisning) och könsord straffades med rött kort och anmälan till närmaste förbundsansvarige. Jag har inte koll på hur det är idag men kan inte tänka mig att det skiljer särskilt mycket.
Det var sällan ett problem för alla spelare visste vad som gällde.

Det största problemet var utan tvekan alla flippade föräldrar vid sidan av planen. Det hände till och med att föräldrar skrek könsord på sina egna ungar. Jag är ganska övertygad om att vårt språkbruk i hemmet generellt är horribelt och att det naturligt läcker ut när vi sitter och spelar hemma.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Mycket sånt i Dota, framförallt ryssar som bara snackar random i chatten när dom blir upprörda. Instant block för sånt. Personligen inget som påverkar mig, man är van speciellt när man spelat sen man var en p12:a själv.

Däremot var det ett tillfälle när jag spelade Rust som jag kände visst obehag. Folk använder ju mic i detta spel och kan blir rejält tiltade. Var en snubbe som campade min bas efter jag dödat han och snackade i mic hur han skulle våldta mig med en kniv i arslet, det jobbigaste med det var att han lät så jäkla ung i rösten vilket jag fann obehagligt. Kids dessa dagar :/

Medlem

At the internet you can be who ever you want. Amazing that so many people choose to be assholes.

Medlem

Varför kan människor inte bara blocka eller ignorera människor som de inte tycker om? Det är ju inte så att någon som skriver fula kommentarer gör det för att hen tror det är vettigt beteende. Det är ju gjort för att provocera. Förstår inte hur en hashtagg ska hjälpa mot det.

Medlem

Spelar några få enstaka ggr CS:GO med randoms. Mycket sällan det är ett helt lag med trevliga människor. Speciellt inte då jag inte är så jätteduktig och ganska rostig, blir snabbt toxic och gnälligt. Jäkligt skönt att kunna muta enstaka folk i det spelet Ibland funkar det att säga att man mutar dom om dom inte slutar annars blir det "Going to mute you now, bye!"...

Måste säga att det funkar förvånansvärt bra i PUBG att spela med randoms. Har bara någon enstaka gång hamnat med otrevliga folk, nån gång var det fulla britter


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Skrivet av Sillgam:

Varför kan människor inte bara blocka eller ignorera människor som de inte tycker om? Det är ju inte så att någon som skriver fula kommentarer gör det för att hen tror det är vettigt beteende. Det är ju gjort för att provocera. Förstår inte hur en hashtagg ska hjälpa mot det.

I grund och botten är det ju bara en uppmaning till vanligt hyfs. Frågan är väl istället varför det är så svårt att faktiskt bete sig väl i internetmiljö. Faktum är ju att det är jäkligt mycket roligare när det är en trevlig stämning. Jag har ju själv fortfarande varma minnen av att sitta i exempelvis MPlayer i någon lobby, köra någon match Rouge Spear och noll hets mellan spelare.

Men det är en svunnen tid och lär aldrig komma igen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det bästa är ju att spela med polare där nivån är densamme mellan alla. D.v.s alla är där för att koppla av, lira och ha kul. Går det bra - då är det roligt. Går det dåligt - då är det lika roligt Ingen slänger tråkiga kommentarer.

I andra spel med slumpade människor försöker jag blockera den som skriver ohyfsat. Men visst, det kan ibland bli väldigt tröttsamt.

Medlem

En av de stora fördelarna med att spela på ex PS4:a och ha voip avstängt i alla spel. Man slipper allt skit, visst man kan nog gå miste om lite roliga moment men de får man ta via gamla kompisar istället, eller hitta nya kompisar via ex. FZ till spel som kräver lite mer teamwork/socialt spelande (ex. Destiny 1+2).

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

@joonsson: Jag säger inte att det händer överallt hela tiden, men bevisligen händer det och har alltid hänt.

I vilda västern blev folk skjutna för att dom misstänktes fuska i poker. Krig har startat pga fotbollsmatcher, folk har blivit mördade i Sverige för att dom haft fel supportertröja på sig, klubbledare och domare blir mordhotade av "fans" med jämna mellanrum. Att fotbollskravaller ens är ett vedertaget begrepp är ju sjukt.

På kompisens jobb blir det nästan handgemäng när Sverige möter Finland i Hockey.

Klart detta beteende följer med online när man dessutom kan vara anonym och undvika att bli fysiskt bestraffad när man beter sig som ett svin.

Håller med. Jag tror en stor del beror på att på nätet så kan man vara mer anonym, medans i verkligheten så är det lättare att synas och hamna i rättslig trubbel. Det måste bli tydligare med att, om du skriver saker som kan klassas som mordhot osv. även på nätet så kan du ställas inför rätta. Hockeyspelaren Erik Karlsson tog tag i detta. Och tyvärr så finns det ouppfostrade idioter där ute i världen som vill skada andra.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det var order från FIFA och SvFF att se mycket strängt på ungdomars och ledares språkbruk på fotbollsplanen. När jag var föreningsdomare var bestraffningen för svordomar och respektlöst språkbruk direkt ett gult kort (vilket i ungdomsfotbollen var 5 min utvisning) och könsord straffades med rött kort och anmälan till närmaste förbundsansvarige. Jag har inte koll på hur det är idag men kan inte tänka mig att det skiljer särskilt mycket.
Det var sällan ett problem för alla spelare visste vad som gällde.

Det största problemet var utan tvekan alla flippade föräldrar vid sidan av planen. Det hände till och med att föräldrar skrek könsord på sina egna ungar. Jag är ganska övertygad om att vårt språkbruk i hemmet generellt är horribelt och att det naturligt läcker ut när vi sitter och spelar hemma.

Ja nu när du säger det så kommer jag ihåg när det infördes. Var riktigt bra tyckte jag då, och även nu att de gjorde så, sen var det ju upp till domarna att faktiskt följa de reglerna, men de gjorde de åtminstone i de matcher jag spelade.

Ja du alla dessa fanatiska sportföräldrar... helt sjukt hur vissa beter sig.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

En del människor verkar tro att allt som sker på internet är någon sorts lek med noll konsekvenser för verkliga livet.


signatur

Metal is best served heavy.

12
Skriv svar