Battlefield V-spelare bannade för fuskbantad grafik

Medlem

Det är klart att det är fusk. De som säger, "alla kan ju göra det så det är inte fusk" tycker jag är ute och cyklar lite. Alla kan ju gå och köpa sig en aimbot till spelet, men det gör det inte rätt.

Spelet är ju designat för att ha en massa "noise" som ska göra det svårare att se folk. Det är inte längre som i gamla dagar när du såg ett par pixlar röra sig och det garanterat var en fiende. Nu måste du följa med lite när du pangar. Försöker folk eliminera detta så, ja, det är garanterat fusk, och folk ska bli bannade för det.

Sen måste ju DICE ha lite ris för att inte deras anti-fusk upptäcker om du har modifierat en fil utanför spelet...

Medlem

Så länge det inte är avsett att vara så av utvecklarna så är det en exploit, ergo det är fusk. Finns under definitionen för en exploit i mjukvara.

Läser man EULA avtalen som man måste godkänna varje gång man installerar och skall spela ett spel så framgår det att du inte äger ditt exemplar av BF5, du hyr rättigheterna till det. Du äger inte dina online assets till BF5, du hyr dem. Utvecklaren/ägaren kan när som helst välja att säga upp avtalet med dig så du förlorar rätten till att nyttja spelet eller online tjänsterna. Det är utvecklaren/ägaren som bestämmer kriterierna för detta helt och hållet.

Så ja det är fusk. Oavsett vilken åsikt man har.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Roande hur folk nu kan gråta över lite pill i en .cfg medan det gick hur bra som helst för 20 år. Känns som det hör ihop lite med "jag-känner-mig-kränkt-kulturen".

Mitt inlägg ovan har lite tankar om det första, medan det andra... det är ju egentligen inte rätt plats att diskutera hur hela den här "anti-kränkt rörelsen" mest är en ursäkt för att folk ska kunna uppföra sig som svin och överföra skulden på andra när de tar sig illa vid. Det är bara en dålig ursäkt för dåligt beteende.

Medlem
BattleNite...

Bara jag som tycker det ser ut som Fortnite versionen av BFV höhö...

Medlem
Skrivet av spikes:

@ecHo!: Men det argumentet är ju lagswitching med fine enligt dig? Man ändrar inga spelfiler etc? Eller pubg radar?

Det är så klart fusk, men det är något som borde ligga hos utvecklarna att åtgärda. Det är också tämligen enkelt att låsa inställningar eller vissa kommandon. Jag kan använda csgo som exempel. Hade inte Valve gjort det omöjligt att använda noclip på servrar utan sv_cheats 1 så hade folk använt det. Men eftersom det inte är meningen att man ska kunna använda det i en vanlig match så har dom enkelt lagt till ett kommando och sedan kopplat en hel drös kommandon till det.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är klart att det är fusk. De som säger, "alla kan ju göra det så det är inte fusk" tycker jag är ute och cyklar lite. Alla kan ju gå och köpa sig en aimbot till spelet, men det gör det inte rätt.

Spelet är ju designat för att ha en massa "noise" som ska göra det svårare att se folk. Det är inte längre som i gamla dagar när du såg ett par pixlar röra sig och det garanterat var en fiende. Nu måste du följa med lite när du pangar. Försöker folk eliminera detta så, ja, det är garanterat fusk, och folk ska bli bannade för det.

Sen måste ju DICE ha lite ris för att inte deras anti-fusk upptäcker om du har modifierat en fil utanför spelet...

Nä knappast fusk att göra grafiken sämre så spelet flyter på bättre.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nä knappast fusk att göra grafiken sämre så spelet flyter på bättre.

Du ljuger så du tror på dig själv, passande namn du har också Mr Kleptoman

Han i videon förklarade just varför det är fusk att göra grafiken så pass mycket fulare. Man ser då fienden bakom buskar, stenar samt modeller som inte renderas på långt avstånd (de renderas enbart om du går nära) osv, osv.

Geeks Gaming
Skrivet av Anulf:

Bara jag som tycker det ser ut som Fortnite versionen av BFV höhö...

Nej men battlefield heroes! 😱

Medlem

Pratats en del om config & ini filer så tänkte att det är bäst att förtydliga att för att uppnå grafiken som visas i videon gör man inställningar i nVidia's drivrutiner, inte i BF5's config filer.
Programmet som det talas om i texten är bara en fil som automatiskt gör förändringar som man kan göra själv manuellt - om man har ett nVidia kort dvs.
Så är det fusk om man går in och ändrar hexadecimala värden i grafikdrivrutinerna för att ställa ner LOD i ett spel? Klart det är.

Medlem

allt är fusk om det görs med tredje part och att man får en fördel att se fienden enklare och lättare, då är det solklart fusk och såna idioter ska bannas ja.

phi
Medlem

Jag är kluven.

På sätt och vis är det givetvis fusk när du kan ge dig själv fördelar men å andra sidan kan alla göra det (ja, det går att göra med AMD-kort också) så det är ingen som hindrar en från att göra det. Saken är den att det går att göra i så gott som alla spel och jag känner väl att någonstans så är det upp till var och en att göra det.

Vill du spela ett spel som BF5 med värdelös grafik för att få uppenbara visuella fördelar bara för att tillfredsställa ditt ego som bygger på en falsk föreställning att du är en bättre spelare än vad du faktiskt är?

Eller vill du spela BF5 som det är skapat och spela på lika villkor och få tillfredsställelsen i att veta att du mest troligen är en bättre eller åtminstone en ärligare spelare än den är tomten med nedskalad grafik trots att han dödat dig för femtiolefte gången när du legat i en buske som inte existerar på hans skärm?

Det liknar väldigt mycket scenariot som jag varit med om tusentals gånger på konsol där man mött spelare som helt uppenbart spelat med en xim4 och mus och tangentbord. Man vet att de ”fuskar” och man blir irriterad men orkar samtidigt inte bry sig.

Jag känner väl lite samma sak i det här fallet och jag tänker ”men grattis, du är kass på spelet” och släpper det.

Medlem

Om jag stoppar kort i rockärmen när vi spelar poker, är det fusk då?
Korten är ju gjorda så att de går att stoppa in där, alltså är det tillåtet?

Medlem
Skrivet av I_AM_GROOT:

En tillfällig avstängning hade räckt som första varning. Perma ban är overkill

Permaban är det bästa, då tänker dom till en extra gång innan dom börjar pilla i filerna igen. Jag njuter till max av att folk permabannas. Herregud vilken njutning jag känner när jag skriver detta, blev väldigt påtagligt njutbart när jag tänker på hur dom gnäller över att blivit bannade för att dom förstört för andra. Ahhhhhhhhhh 😅😊


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Skribent
Skrivet av kaealy:

Roande hur folk nu kan gråta över lite pill i en .cfg medan det gick hur bra som helst för 20 år. Känns som det hör ihop lite med "jag-känner-mig-kränkt-kulturen".

Ja tänk vad hemsk att folk inte gillar att vissa skaffar sig orättvisa fördelar som gör det mycket enklare för dem att vinna. Om något så är det roande (eller skrämmande) att se hur vissa försöker hålla fuskarna om ryggen. Men ni håller väl ihop antar jag.

Medlem

Solklart uppsåt, då är det inget snack. Fusk.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Fusk.

Normalt sett står det i alla EULA eller ToS att det är otillåtet att manuellt modifiera några som helst av spelets filer. Nvidias Inspector och även dess Control Panel är inte gjorda av spelets utvecklare och de är heller inte bundlade med spelet vilket gör dom till 3:e partsprogram vilket är otillåtet (gäller såklart även AMD's Catalyst programvaror mm).

Egentligen kan man säga att så fort du startar spelet är du på sätt och vis i brott mot EULA eftersom du förmodligen har dessa program installerade och de används för att driva spelet. Det är sen upp till spelutvecklarna att säga om du använder dessa till att få otillåtna fördelar gentemot andra. "Normalt användande" skiter de såklart i men när folk börjar missbruka dem så kan de slå till när de så önskar och hävda att du har brutit mot EULA.

Sen kan jag tycka att utvecklarna borde kunna ha bättre skydd för att upptäcka och blockera spelare som har modifierat filer och dyl. Har ju funnits sedan länge i andra competitive online games. "Du använder en modifierad settings.ini fil och har nekats av servern."


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av kaealy:

Roande hur folk nu kan gråta över lite pill i en .cfg medan det gick hur bra som helst för 20 år. Känns som det hör ihop lite med "jag-känner-mig-kränkt-kulturen".

Roande hur folk nu kan gråta över lite häxbränning på bål, gick ju hur bra som helst för bara några hundra år sen... (eller nått). Bara för att någonting varit OK eller åtminstone inte orsakat en shitstorm tidigare betyder inte att det alltid måste vara rätt.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av kaealy:

Roande hur folk nu kan gråta över lite pill i en .cfg medan det gick hur bra som helst för 20 år. Känns som det hör ihop lite med "jag-känner-mig-kränkt-kulturen".

Det här var nog den dummaste jämförelse jag hört på länge.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Det här var nog den dummaste jämförelse jag hört på länge.

Mjo jag tror att någon är fast i populist-träsket.

Medlem

Om man inte spelar spelet på lika vilkor så är det i princip fusk.

"Fusk är metoder för att skaffa sig otillåtna fördelar på sätt som bryter mot skrivna eller oskrivna regler, till exempel i spel..."

Jag förstår faktiskt inte hur man inte kan se detta som fusk... Det är bortom mitt förstånd.

Medlem

@ecHo!: Fast man ändrar inga filer? Så det är ju inte fusk enligt dig?

Medlem

Fusk eller inte?

Mja, ifall inställningarna är lättillgängliga så är det ok... men om man måste använda annan mjukvara för att åstadkomma detta är det inte ok?

DET resonemanget är lika idiotiskt.

Här kan man ju se vissa fördelar med konsol, där alla spelar på lika villkor.

Medlem

@Paiden: Det står att man inte får skaffa sig "unfair advantages". Dom har all rätt att banna för det här. Sen ändras inga av spelets settings när man gör det där tydligen, utan bara stuff i nvidia folders.

Så trist att det är VÄLDIGT få spel som faktiskt har skydd för den här typen av "fusk" från grunden, vet fan inget som launcharts med settings som gör det omöjligt att ställa in det här.

Medlem
Skrivet av Paiden:

Fusk.

Normalt sett står det i alla EULA eller ToS att det är otillåtet att manuellt modifiera några som helst av spelets filer. Nvidias Inspector och även dess Control Panel är inte gjorda av spelets utvecklare och de är heller inte bundlade med spelet vilket gör dom till 3:e partsprogram vilket är otillåtet (gäller såklart även AMD's Catalyst programvaror mm).

Egentligen kan man säga att så fort du startar spelet är du på sätt och vis i brott mot EULA eftersom du förmodligen har dessa program installerade och de används för att driva spelet. Det är sen upp till spelutvecklarna att säga om du använder dessa till att få otillåtna fördelar gentemot andra. "Normalt användande" skiter de såklart i men när folk börjar missbruka dem så kan de slå till när de så önskar och hävda att du har brutit mot EULA.

Sen kan jag tycka att utvecklarna borde kunna ha bättre skydd för att upptäcka och blockera spelare som har modifierat filer och dyl. Har ju funnits sedan länge i andra competitive online games. "Du använder en modifierad settings.ini fil och har nekats av servern."

Inga spelfiler behöver modifieras, inga program behöver köras på datorn för att uppnå ändringen, den görs i grafikkortets drivrutiner. Nvidia eller AMD drivrutiner krävs för att köra spelet. Spelets EULA eller ToS kan inte kräva att man inte får modifiera sitt OS eller drivrutiner installerade på den, speciellt om dessa krävs för att köra spelet. Hur långt ska det gå i så fall, tänk om spel börjar verifiera att din Windows är aktiverad innan spelet startar eller kollar om alla drivrutiner är WHQL signerade.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Klart det är fusk, men det belyser ju också ett problem. Han släppte en uppföljande video igår som är rätt intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=sj5mPuShilg

Förstår inte, att folk inte tittar ordentligt anses vara ett "problem" i spelet?

ELF
Medlem

@spikes: Står det vad exakt som är "unfair advantages"? Jag fuskar aldrig online, men står det inte exakt så är det bara att "fuska" på. Ska man vara petig så är även att sänka inställningarna ingame för att se fienden bättre "unfair advantages"?
Jag ser ingen skillnad på detta. För mig är båda sakerna fusk och ger orättvisa fördelar.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

@ELF: Det här är ju ett solklart fall av unfair advantages iaf.

Så länge man håller sig till ingame inställningar är man ju 100% safe iaf.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Folks desperation för fördelar över andra istället för att bli bra själva är bara komisk. Deras liv irl måste verkligen vara dåligt för att ta ut det över andra på internet.

Det värsta är att vissa av dom här jävlarna har det säkert asbra. Trevligt jobb, bra bil, stabil inkomst, rikt socialt liv, tar kidsen till Åre på vintern och plajan på sommaren, m.m. Det sticker fan i ögonen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om man kan ändra något utanför spelet så att spelet startar upp och ser ut som Minecraft så borde man fatta att det är fel. De ändrade medvetet inställningarna i ett program så att det skulle se annorlunda ut i spelet, så ja, de borde bannas för att de utnyttjat svagheter i systemet.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag är kluven.

På sätt och vis är det givetvis fusk när du kan ge dig själv fördelar men å andra sidan kan alla göra det (ja, det går att göra med AMD-kort också) så det är ingen som hindrar en från att göra det. Saken är den att det går att göra i så gott som alla spel och jag känner väl att någonstans så är det upp till var och en att göra det.

Klart det är upp till var och en...i singelplayer spel. Men när du fuskar för att förstöra för andra människor är det inte okey. Att det även går att göra till AMD kort gör väl inte saken mer rätt?

Alla kan förövrigt välja att betala för fusk med. Det är upp till var och en. Det gör inte det bättre för den sakens skull.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

123
Skriv svar