Battlefield V-spelare bannade för fuskbantad grafik

Robot
Battlefield V-spelare bannade för fuskbantad grafik
Medlem

Såklart det är fusk, om inte inställningarna finns där utan att man måste ändra filer.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jupp, det är fusk, men om det inte står i avtalet så ska dom inte behöva bannas, tycker jag.

Medlem

Hade bfv varit en arena shoter så hade det väl varit accepterat.
Men bfv gameplay tillhör bla att kunna gömma sig i buskar och terrängen så då blir detta exploit/fusk


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare

Om du behöver ett 3e parts program för att ändra grafik inställningarna och det låter dig se fienderna lättare så är det lika med fusk i mina ögon.

När jag spelade Warthunder "seriöst" 6-10 timmar varje dag så skruvade man ner grafik inställningarna till minimum för att se igenom gräs och buskar, men då va det inbyggt i inställningarna redan för att folk som spelade på brödröstar skulle få igång spelet.
Givetvis gav det mig och andra som gjorde det en stor fördel framför folk som spelade med normala grafik inställningar.

Medlem

Kan man fixa detta i spelets inställningar alternativt någon ini.fil eller liknande. Nej? Då är det fusk. Solklart extra jättemycket om man dessutom använder 3eparts-program...

I battlefield 2 ändrade man i filer för att få ned ljuden vid spots samt ta bort alla textmeddelanden som tog upp halva skärmen så fort någon spottade en tank, flygplan eller vad som helst. Grafiken satte man till lägsta för att bli av med skuggor osv. Ingenting krävdes något program för att kunna göra.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Mjae, dom som pillade bara med grafikinställningarna och ändrade i config filer borde inte bli bannade.
Fair game när alla kan göra det, bara devsen som är lata och inte lyckas förhindra det med att låsa ner vad man kan ändra i motorn.

Det är en svår balansgång, man vill ge spelarna så mycket inställningar dom kan ha men på samma gång måste man tänka på att låsa ner sånt som kan ha sönder spelet.
PUBG är ett bra exempel då man i princip kunde stänga av gräs, men det patchade dom bort.

Istället för att banna spelare kanske börja analysera er själva.

Dock de som använder tredjepartsprogram för att göra processen enklare, eller med ett knapptryck, då använder du i princip ett fuskprogram.

*
Sen är det troligen rätt omöjligt för dice att se att du har gjort dom här ändringarna, för majoriteten av alla anti-cheat program kollar enbart fil integritet och om det är något program som har hookat sig på spelet.
De som vart bannade vart troligen manuellt bannade, för dom streamade spelet på twitch
*


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Redaktör
Skrivet av Seraium:

Såklart det är fusk, om inte inställningarna finns där utan att man måste ändra filer.

I Quake 3 gjordes massor av inställningar i config.cfg-filen, vilket då borde vara fusk. Å andra sidan kunde man mata in kommandona i ingame-konsolen, och då är det ju plötsligt inte fusk längre. Svårt detta med juridik.


signatur
Medlem

Klart som fan att det är fusk. Det ger ju fördelar i det att spelare syns betydligt lättare.

Medlem

Hahahahaha herregud vad folk tar sig till för metoder för att få lite bättre K/D ratio...

Gnällkuk

Klart det är fusk, men det belyser ju också ett problem. Han släppte en uppföljande video igår som är rätt intressant.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

I Quake 3 gjordes massor av inställningar i config.cfg-filen, vilket då borde vara fusk. Å andra sidan kunde man mata in kommandona i ingame-konsolen, och då är det ju plötsligt inte fusk längre. Svårt detta med juridik.

Det gjorde man redan på QW-tiden Fult som stryk var det, men man såg helt klart bättre. Men, det var tillåtet så länge man inte hade fulediterade skins och i princip alla använde det.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Har för mig att diverse spel friskriver sig med något i stil med att man kan bannas om man nyttjar buggar etc till att få fördelar.
Känns ju som ett uppenbart fall av det


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

@trickeh2k: Såg den där imorse, rätt roligt.

Det visar ju dock på hur trasigt det har varit med 3D-spotting i spel, plötsligt när det inte finns längre eller väldigt begränsat blir folk helt blinda då man måste leta efter en spelarmodell istället för en ilsket röd ikon eller liknande.

Spelar inte BFV själv men jag uppskattar mekaniken att det faktiskt krävs lite koncentration för att se fiender.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Så länge man inte använder 3e parts program så ska man inte bli bannad. Anser Dice/EA att spelare kan gå runt det tänkta sättet att spela genom att bara ändra lite filer så får man patcha bort det på något sätt.

Medlem

Helt klart fusk, pillande i filerna som påverkar grafiken kan knappast ses som OK bara för att man har möjligheten via PC.

Inte samma sak som att göra en mod eller pilla med saker för en ändrad SP-upplevelse som inte har anknytning till online.

Detta är ju ett ständigt dilemma, första gången ja tydligt slogs av detta var battlefield vietnam.

I cod spelen drog man ju ner till dx7 mode osv för en bättre tävlingsinriktad upplevelse, men allt kunde göras ingame eller så körde alla samma mods typ ProMod.

Medlem

Folks desperation för fördelar över andra istället för att bli bra själva är bara komisk. Deras liv irl måste verkligen vara dåligt för att ta ut det över andra på internet.


signatur

I drank what?

Medlem

För mig är det fusk när man måste använda tredjepartsprogram för åstadkomma önskad effekt. Hade personen suttit och ändrat olika cfgs eller ini filer med wordpad hade det varit okej. Då hade det varit utvecklarens ansvar att göra det omöjligt att ändra till ett lägre värde än menat.

Medlem
Skrivet av Devan:

Om du behöver ett 3e parts program för att ändra grafik inställningarna och det låter dig se fienderna lättare så är det lika med fusk i mina ögon.

Tydligen behöver du inte det - det räcker att man ändra i nvidia filerna (med texteditor).

Men i mina ögon är detta definitivt fusk.

Skrivet av ecHo!:

För mig är det fusk när man måste använda tredjepartsprogram för åstadkomma önskad effekt. Hade personen suttit och ändrat olika cfgs eller ini filer med wordpad hade det varit okej. Då hade det varit utvecklarens ansvar att göra det omöjligt att ändra till ett lägre värde än menat.

Som sagt...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

@ecHo!: Men det argumentet är ju lagswitching med fine enligt dig? Man ändrar inga spelfiler etc? Eller pubg radar?

Medlem

Lyckas man tillskansa sig fördelar utanför spelets menyer, oavsett om det är redigera .cfg filer eller använda tredjeparts program så är det fusk som bör straffas. Vi kan säga så här, vilka och hur många kommer lida av att inte tillåtas pilla extra mycket i .cfg filer för oskyldiga förändringar som inte ger direkta fördelar? Det är lätt värt för att slippa en grupp människor som inte kan låta bli att mygla till sig fördelar.

Utvecklarna borde såklart inte tillåta detta från början med så lätta metoder att uppnå fusket men det är knappast en ursäkt för att fortsätta använda det eller gnälla att man blivit bannad..

Medlem
Skrivet av Svenpa:

Lyckas man tillskansa sig fördelar utanför spelets menyer, oavsett om det är redigera .cfg filer eller använda tredjeparts program så är det fusk som bör straffas. Vi kan säga så här, vilka och hur många kommer lida av att inte tillåtas pilla extra mycket i .cfg filer för oskyldiga förändringar som inte ger direkta fördelar? Det är lätt värt för att slippa en grupp människor som inte kan låta bli att mygla till sig fördelar.

Utvecklarna borde såklart inte tillåta detta från början med så lätta metoder att uppnå fusket men det är knappast en ursäkt för att fortsätta använda det eller gnälla att man blivit bannad..

Folk som fuskar brukar tycka det är orättvist att de blir bestraffade för sin idioti. Det är som musik för mina öron och godis för mina ögon när man hör bannade fuskares klagosång, antingen röst eller text.


signatur

I drank what?

Medlem

En tillfällig avstängning hade räckt som första varning. Perma ban är overkill


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Svenpa:

Lyckas man tillskansa sig fördelar utanför spelets menyer, oavsett om det är redigera .cfg filer eller använda tredjeparts program så är det fusk som bör straffas.

Lite så jag känner också. Personligen tycker jag det är en dålig ursäkt när folk använder glitchar med ursäkten att det kanske inte är meningen att man ska kunna göra det..men nu går det så det är tillverkarnas fel. Det är nog så de som editerar config filer också tänker.
Sen förstår jag inte poängen, nog har vi alla olika åsiker - men att ha spelen så snygga som möjligt för att höja "känslan" borde väl de flesta av oss tycka om?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Roande hur folk nu kan gråta över lite pill i en .cfg medan det gick hur bra som helst för 20 år. Känns som det hör ihop lite med "jag-känner-mig-kränkt-kulturen".

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

I Quake 3 gjordes massor av inställningar i config.cfg-filen, vilket då borde vara fusk. Å andra sidan kunde man mata in kommandona i ingame-konsolen, och då är det ju plötsligt inte fusk längre. Svårt detta med juridik.

Turneringarna satte reglerna, som jag tyckte var bra. CPL för Counter-Strike, och så fanns det för Q3 också. Många på den tiden som spelade "LAN" följde dessa regler, dvs. inga configs och max graphics. Så det var "fusk" under dessa turneringar. Om du inte följde dessa regler utanför turneringar så blev du inte så accepterad som en professionell spelare i de "högre" kretsarna så att säga :P, då det fanns en stor risk att du är en fifflare.

Det ska vara lika för alla i tävlingssammanhang.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Sen förstår jag inte poängen, nog har vi alla olika åsiker - men att ha spelen så snygga som möjligt för att höja "känslan" borde väl de flesta av oss tycka om?

Bevisligen så skiter folk totalt i det och speciellt om man kollar historiskt. Vissa spelar för att de vill vinna, vissa spelar för att de vill kolla på de fina blommorna.

Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Klart det är fusk, men det belyser ju också ett problem. Han släppte en uppföljande video igår som är rätt intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=sj5mPuShilg

Det är inte ett problem att det är svårt att se folk i uniform som ligger stilla bland massa bråte, det är lika för alla.
Äntligen! Säger jag snarare, för tidigare har det i princip varit omöjligt att försöka gömma sig i terrängen.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Bevisligen så skiter folk totalt i det och speciellt om man kollar historiskt. Vissa spelar för att de vill vinna, vissa spelar för att de vill kolla på de fina blommorna.

Jag spelar spelar för att vinna men även att ha en kickass upplevelse. Får inte det av att sänka alla detaljer.

Jag tror inte det är så svart på vitt som du vill framställa det faktiskt. Ibland - ja..men definitivt inte alltid.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Det är inte ett problem att det är svårt att se folk i uniform som ligger stilla bland massa bråte, det är lika för alla.
Äntligen! Säger jag snarare, för tidigare har det i princip varit omöjligt att försöka gömma sig i terrängen.

Jag håller med.
Sen den video visar ett klassiskt problem i fps. Spelarna förlitar sig på de framför snarare än sin egen förmåga att upptäcka saker. "De framför mig blev inte skjutna, så det är bara att springa på."
Rör man sen inte sig iheller så är det inte konstigt att man inte blir upptäckt.

Visst kan det vara frustrerande, men jag gillar det! (Sen kan jag förstå att vi alla inte gillar samma sak förstås!)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

123
Skriv svar