Helgdiskussion – vilken är tidernas vassaste remake?

KoP
Medlem

The Secret of Monkey Island: Special Edition.

'Nuff said.

Medlem

Halo trilogin som fick remake/remaster testade jag kort. Var imponerad.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Resident Evil på Gamecube är en remake, HD versionen på Steam är däremot en remaster på den versionen (även den version jag själv spelat). Det är lätt att bli förvirrad av alla remakes, remasters och reboots som gjorts och som är under utveckling =).

Fast det där stämmer ju inte. Har du ens testat båda versionerna? Jag har spelat alla versionerna och kan bekräfta att PC-versionen på steam är exakt likadan som den till gamecube, fast högupplöst istället för lågupplöst. Båda versionerna är annorlunda än PS1 originalet, fällor, rum, inredning osv. Det är missvisande att den på steam kallas remaster, när det i själva verket rör sig om en remake. Tro mig, om inte kan du ju själv kolla på youtube sida vid sida och jämföra. PC är identisk gamecube versionen med andra ord.

PS. Läste i all hast. Förvirrande, men det är som du säger en remaster på remaken från gamecube. Men i mitt tycke den bästa versionen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Luciphear:

Wonderboy var helt underbart! Vuxit upp med spelen och att få spela de igen såhär var härligt. Nästa blir att skaffa Monster Boy dock som ser ut som en utmärkt "spiritual successor".

Yup jag sitter och väntar på Monster Boy.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Eftersom jag återvänt till spelet gång efter annan måste jag nog säga Resident Evil till Gamecube.
Sagolikt vad mycket kärlek det fick av CAPCOM.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Hmm jag måste säga att jag rankar Shadow Of Colossus väldigt högt samt RE 1 till Gamecuben.

Det har jag jag inte spelat än. Det ser riktigt flott ut. Men är det några överraskningar som i resident evil remaken?

Inaktiv
Skrivet av Freffo:

Halo trilogin som fick remake/remaster testade jag kort. Var imponerad.

Inget annat är i närheten av denna fantastiska samling. Är det ens någon som tror att nåt. Annat är bättre så vet de inte hur bra MCC är. Visst hade den minst sagt en stenig start men är idag ett lysande exempel på 5 fantastiska spel som är tagna in i dagens teknologi. Att två av dessa dessutom nästan helt själva startade dagens två Största trender på konsol gör ju dem till historiskt viktiga och de spelas dessutom lika bra idag som då. På den tiden när man packade ner xbox, projektor och några kontroller för att bila hem till nån kompis och köra halo på splitscreen på 70 tum på ett lakan.

Som sagt, tack för övriga förslag, men har ni inte spelat igenom MCC så får ni göra det först. Framförallt nu när 343 släppte ännu fräschare grafik förra månaden.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Inget annat är i närheten av denna fantastiska samling. Är det ens någon som tror att nåt. Annat är bättre så vet de inte hur bra MCC är. Visst hade den minst sagt en stenig start men är idag ett lysande exempel på 5 fantastiska spel som är tagna in i dagens teknologi. Att två av dessa dessutom nästan helt själva startade dagens två Största trender på konsol gör ju dem till historiskt viktiga och de spelas dessutom lika bra idag som då. På den tiden när man packade ner xbox, projektor och några kontroller för att bila hem till nån kompis och köra halo på splitscreen på 70 tum på ett lakan.

Som sagt, tack för övriga förslag, men har ni inte spelat igenom MCC så får ni göra det först. Framförallt nu när 343 släppte ännu fräschare grafik förra månaden.

Verkligen en fin samling. Är det remaken på 1an å 2an du vill ha in på listan? Jag hade själv gärna velat att 343 hade vågat göra lite välkomna ändringar i designen som gjorde 3an så förbannat bra.

Medlem

@anon_81726: Det var som mest imponerande att byta mellan original grafik och den nya, tyckte de gjorde ett suveränt jobb.

Provade det kort som jag skrev tidigare, enda konsolen jag äger är en xbox 360. Väntar själv på en PC utgåva av dessa Halo remakes... man kan alltid drömma. Favoriterna är många. Men jag har svårt att hålla mig om att en gång få uppleva Halo CE, Reach och ODST.

Medlem

Jak and Daxter trilogin till ps3/ps4 är nice

Medlem
Medlem

@Kavakava83: Nej, det var det inte men ett av mina favorit spel på ps2 har aldrig spelat bättre eller sett bättre ut. Jag njöt varenda sekund och kan bara tänka mig vilken upplevelse det måste bli om man aldrig spelade det på ps2an eller det trista släppet på ps3.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Backloggens befriare

Tror faktiskt inte att jag har spelat en enda remake... Många remasters däremot..


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av SunShine:

@Kavakava83: Nej, det var det inte men ett av mina favorit spel på ps2 har aldrig spelat bättre eller sett bättre ut. Jag njöt varenda sekund och kan bara tänka mig vilken upplevelse det måste bli om man aldrig spelade det på ps2an eller det trista släppet på ps3.

Spelet på ps3 vart lite beigt. Det vart ju visserligen ganska likt sin ps2 utgåva med möjligtvis lite bättre frames. Man får kanske lira om SotC under 2019 då 😉

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Tror faktiskt inte att jag har spelat en enda remake... Många remasters däremot..

Jag tror vinsten på en remaster är högre jämfört med arbetet som läggs ner på en remake... Trist nog!

Medlem

@Kavakava83: Håller med dig. Ps3 versionen var ps2 versionen rakt av med lite mer buggar haha. PS4a utgåvan är otrolig dock. Önskar det hade fått vara min första kontakt med spelet


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Spelade Gears of War ultimate... den va ganska nice.
Annars så är X-COM överlägsen etta för mig.

Medlem

Elite Dangerous.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Elite Dangerous.

Hmm. Är det en uppföljare eller en remake? Vet bara inte om den räknas.

Medlem

Röstar också för XCOM

Medlem

KLONOA (Door To Phantomile PS1) till Wii!
Är så innerligt ledsen över att det sålde så dåligt och att vi inte fick se en remake på KLONOA 2 - Lunateas Veil.

Medlem
Skrivet av KoP:

The Secret of Monkey Island: Special Edition.

'Nuff said.

Även Monkey Island™ 2 Special Edition: LeChuck’s Revenge™.

12
Skriv svar