Helgdiskussion – vilken är tidernas vassaste remake?

Robot
Helgdiskussion – vilken är tidernas vassaste remake?

Med Resident Evil 2 hasandes och stönandes i farstun minns vi andra spelremakes.

#remake


Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Castle of Illusion

2013 kom det en remake på den gamla Mega Drive-klassikern.
Inget revolutionerande men det är ett väldigt stabilt och bra plattformspel som bygger på äldre konventioner, utan att kännas föråldrat.

Kan rekommendera det för alla som vill sitta i några timmar och få en trevlig upplevelse.

Kanske inte det bäst som gjort, men helt klart värt att testa!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Första Resident Evil är på listan över de bästa jag spelat, kommer inte på någon annan än så länge. Skulle inte kalla Ratchet & Clank för en remake, snarare verkar det vara mer av en reboot men jag har inte spelat det för att kunna vara helt säker så jag baserar det på vad jag har sett från spelet än så länge.

Jag har dock märkt att det verkar finnas en viss förvirring över vad som är en reboot och vad som är en remake.

Tomb Raider (á la Uncharted) är en reboot, Transformers filmerna var en reboot och de nya TNMT-filmerna och den senaste Ghost Busters filmen.

Remakes är samma story men kanske sedd från ett annat perspektiv eller att man helt enkelt skapar spelet i en annan motor, realMyst (Myst fast i 3d) är ett sådant spel. Resident Evil 1 (Gamecube), Twin Snakes och The Secret of Monkey Island: Special Edition är exempel på sådana inom spelindustrin. Inom filmindustrin är det det filmer som Italian Job och Gone in 60 seconds. När det kommer till filmer kan det röra sig om andra platser som den utspelar sig på, att man "uppdaterar" teknologin för att göra den mer tidsenlig men storyn är i stort sett den samma.

Sedan finns det även kombinationer som Terminater Genosyis, både en reboot och en uppföljare samt senaste Ghost Busters (inte sett då jag inte har något intresse för en Ghost Busters film som endast verkar vara det till namnet) verkar vara också en uppföljare men det där antar jag beror nog mer på att äldre fans som jag ska bli intresserade då den egentliga målgruppen är en annan (vilket är anledningen till att de valde att göra den till en reboot, man behöver inte ha sett tidigare filmer för att se den).

Medlem

Hmm svår fråga, kanske RE1 men är säker på att RE2 blir bättre, ser fantastiskt ut.

Releasehästryttare

Finns några att välja på https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_game_remakes_and_...

Men min röst faller också på Re1remake

Medlem

Resident evil 1 till gamecube är en riktigt bra remake

Inaktiv

De bästa remakes jag har spelat är Resident Evil (Gamecube) och Perfect Dark (Xbox 360).

Medlem

Hmm jag måste säga att jag rankar Shadow Of Colossus väldigt högt samt RE 1 till Gamecuben.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Skulle också säga SotC men RE2 ser sjukt bra ut.

Medlem

Jag själv gillade Super Mario Allstars när det släpptes. Man satt och funderade på vilka andra spel som skulle göra sig bra i "Allstars" formatet.

Inaktiv

Metal Gear Solid: The Twin Snakes utan tvekan. Duktigt nyfiken på MediEvil som är på g.

Redaktör, SweClockers

Utan tvekan Resident Evil till Gamecube. Ett spel som än idag är en måttsticka för hur man gör en remake rätt, både när det kommer till det visuella och faktiska ändringar i spelmekanik/story.

Annars har jag mycket kärlek till de upphottade varianterna av 90-talets äventyrsspel som Secret of Monkey Island, Full Throttle och Grim Fandango, där det förstnämnda sticker ut nämnvärt med riktigt välpolerad grafik och inte minst kvalitativ voice-over.

Medlem

Jag gillade Tomb Raider Anniversary.

Medlem

Remake/Remaster? Prince of Persia till snes är ju helt klart i topp... vet inte om det är en remake dock, det är ju förlängt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Re 1 remaken är otroligt svårslagen, en riktig fan service. En remake som byggde vidare på konceptet utan att offra det som gjorde orginalet bra, men samtidigt uppdaterade allt och lade till nytt på rätt sätt.

Re 2 blir kanon men inte på samma sätt imo. Annars tycker jag Twin Snakes till GC var fantastisk också!

Medlem

RE2 kommer vara svårslagen för mig!
Är nyfiken på vad WC3 kan bli.

Medlem

REmaken till PC hands down. Förhoppningsvis RE2 Remaken och WC3!

top 3!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Dock var inte Resident Evil och Resident Evil Zero remastered och inte remakes?

Moderator | Testpilot

Castle of Illusion och Wonder Boy: The Dragon's Trap.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Medlem
Skrivet av Dahlis87:

Dock var inte Resident Evil och Resident Evil Zero remastered och inte remakes?

Resident Evil på Gamecube är en remake, HD versionen på Steam är däremot en remaster på den versionen (även den version jag själv spelat). Det är lätt att bli förvirrad av alla remakes, remasters och reboots som gjorts och som är under utveckling =).

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Black Mesa

Instämmer, hur kunde jag glömma den, kanske beror det på att den inte var klar när jag körde den (fast det gör inte så mycket visserligen då jag ändå inte var ett större fan av sista delen av spelet). Den är helt klart bland de bästa jag kört och till skillnad från Resident Evil så var den gratis =).

Medlem

Xcom. (Ufo Enemy Unknown)

Need I say more?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Monkey Island.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

XCOM Enemy Unkown om det räknas


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Resident Evil på Gamecube är en remake, HD versionen på Steam är däremot en remaster på den versionen (även den version jag själv spelat). Det är lätt att bli förvirrad av alla remakes, remasters och reboots som gjorts och som är under utveckling =).

Ah, I see. Jo finns folk som använder ordet remake, när de egentligen menar remastered.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Remake/Remaster? Prince of Persia till snes är ju helt klart i topp... vet inte om det är en remake dock, det är ju förlängt.

Känns som att det gills så länge man lixom försökt fånga essansen i originalet även fast det finns ny mekanik/content osv.

Så man kan säga det finns Remaster som typ upp-ressar grafik, ser till så det flytar bra på nya datorer och inte slutat funka på ny teknik osv, mixat om ljud kanske. Och så finns det Remake som som använder allt av dagens design och teknik för att, skulle man typ kunna säga, försöka fånga hur ett gammalt skulle ha sett ut om det kommit idag eller om dom hade all dagens info/tech då.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Tomb Raider är rätt stor remake på ändå måste jag säga.
Och dom nya är dessutom riktigt bra

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Wonder Boy: The Dragon's Trap.

Wonderboy var helt underbart! Vuxit upp med spelen och att få spela de igen såhär var härligt. Nästa blir att skaffa Monster Boy dock som ser ut som en utmärkt "spiritual successor".

Medlem

Sid Meier's Pirates!

12
Skriv svar