Stort missnöje inom Quake Champions communityn

Inaktiv
Stort missnöje inom Quake Champions communityn

Det har varit några månader med riktigt stökiga problem med spelet och dess funktioner, samt hur tillverkarna (dev's) lägger till och tar bort funktioner utan att lyssna på vad folk egentligen vill ha.

Detta verkar ha resulterat i väldigt stor frustration och minskat antal spelare. Det ryktas också att pga minskat spelarantalet att bottar numera ansluter till matcher för att fylla ut platserna. (för att det inte skall märkas lika väl så genereras enligt ryktet olika namn, fakeping och slumpmässiga "chat" fraser). Om det ligger någon sanning i detta är svårt att avgöra, men för egen del så ser jag ofta hur märkligt dessa spelare agerar, och namnen verkar inte vara sökabara i statistiken (stats.quake.com)

Hur som helst så postar jag ett längre inlägg från en väldigt bra sammanfattning, även om det finns mycket mer att tillägga.. skriva gärna om era egna uppfattningar eller vad ni anser själva. För min egen del så kunde jag inte annat än att hålla med i det som skrivs nedanför.

Citrerar för egen del:
- We love Quake Champions because it's Quake, but we hate Quake Champions because of what they've done to Quake.

Källa

You've killed the one chance you had to make Quake great again.

Greetings,

I wanted to express what has been on my mind for the past few weeks regarding how bad QC has been managed.

QC was that one shot they had at making Quake great again. They started off pretty well with attractive teasers & trailers, they recruited Zero4 which led us to believe that he would be of great advice considering he is a legendary part of Quake's history. The suspense was massive, people were immensely looking forward to the new Quake...

We all hoped for a smart, fast, fluid game with new dynamics that would not only attract old school players but also new blood thanks to the addition of champions and abilities.

And yet, despite the great ideas at start, we can all agree that nothing has gone as we all hoped for.

We have reached a point where there are barely any streamers at 20H00 pm CET, a total of 496 viewers at this moment (and that is because Zoot is streaming) and 1365 players playing as I type this thread.

But this is not a surprise. The community has been sending various signals to Bethesda regularly via this forum, via YouTube videos, on discord as well as on their much hated Esreality. And the messages were pretty clear:
Make the game fluid FIRST. And by Fluid I don't just mean FPS, but also fluidity in general. Here are some examples of what Besthesda should have worked on from day 1:

1) People come to play with their friends. They want to be able to join a game in progress, spec their friends or simply jump in and frag. They want to be able to switch teams if unbalanced or move back to spec. They want to able to rematch right after a game has ended without needing to exit the whole game, and start from scratch with all the lousy cinematics.

NONE of this is possible ! And yet these are the fundamentals in any game. Worse even, this was totally possible in ALL of their previous Quake games! Why not make it all possible in Quake Champions from day 1 ? The game has been out since 2 years now...

2) People want to be able to play the mods they like. But instead, Bethesda removes mods as they please. A recent example is how they decided to remove 2V2 simply because they wanted to push CTF forward. Yes, sure.. That sounds like a good idea IF and ONLY IF the CTF mode is COMPLETE. But no, they replaced 2V2 with a BETA version of CTF and 1 single map. HOW is that even remotely close to being a smart decision? Who makes these lousy decisions..?! I would expect a guy like Zero4 to tell them they are completely wrong.. You would expect this to seem simple... Yeah, nah.

3) People want a large player count. Do not promote PTS : The community is already tiny. And they keep using PTS which splits it into 2. That simply reduces our chances of finding a game in a miniscule cummunity. Sounds simple, right? Yeah, nah. Instead, it frustrates players who are unable to find a game after waiting for over 10 mins and ultimately these people switch to more popular games such as COD4, PUBG or Overwatch...

4) People keep asking for useful new things, such as legendary maps. Many have requested maps that were very successful in previous versions of Quake. Should be simple to make for a dev team at Bethesda. This would keep people attracted to the game. But instead, they bring back 1 map (Longest Yard) which is a map you get bored of after playing it twice.

5) Your player base wants you to LISTEN to the community. What is the purpose of having these forums if they do not listen or read what people say ? People have been warning the Bethesda team for months about various terrible decisions and yet they take NONE of what is said into consideration. Worse even, they have kept the same decision makers that made horrific decisions during the Quake Live era sending it to its own demise. Zero4 seemed like a fantastic addition and gave hope to many who thought he'd know how to help Bethesda make good decisions. But no...

6) People want you to PROMOTE the game: Instead of injecting ridiculous amounts in tournaments which only attracts the old school players from Quake Live who cease the opportunity to earn some cash , focus on promoting the game by asking professional streamers to stream it. That draws more attention from hundreds of thousands of viewers who may want to give it a shot. But instead, you'd rather promote little tournaments with your money and only attract your previous Quake communities "temporarily". Yes, "temporarily" because once you stop organizing tournaments with prize money THEY WILL simply STOP playing the game! There is a large difference between long term investments and short term investments. You seem to prefer the latter.

These are only a few among many examples that I can think of.

But the worst of it all, is that instead of working on these fundamentals Bethesda prefers to focus on reward systems, skins, loot boxes and creating new champions every couple of months... Sorry but no. You need to work on the game first, make it fluid, make it attractive, make sure people get decent frame-rates and improve all various engine issues FIRST. Then you work on the things that should come next.

They have seen the numbers go down, no one streams anymore, the steam charts are self explanatory and yet they ignore everything and decide to work on reward systems, a broken CTF with 1 map and they remove the one MOD that actually had a somewhat acceptable player base (2V2 ranked).

And finally, the game has been in early access for 2 years... heck, this could go on for another 2 years and by then the player base will probably be as small as that of Reflex (oh and that's 5 players playing it ATM, FYI - see steam charts). And to be fair, they probably won't even notice...

I could go on for hours.. but if I did that there'd probably be another 10% less players by the time you are done reading. I'll cut short here for now.

So disappointing.

-un4x, an old school player from 20+ years.

Gnällkuk

Haha, man upphör aldrig att förvånas över vilket jävla skitföretag Bethesda är.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Frilansare

Nu går Calle upp i linningen...

Gnällkuk
Skrivet av Joakim Bennet:

Nu går Calle upp i linningen...

Ok, nu behövde jag på riktigt googla eftersom jag alltid sagt limningen. Jag tror, att det verkar som om jag inte haft fel ändå. Nu blir jag dock osäker på om det var ett typo, eller om det var någon referens till att han blir så arg att han spricker runt midjan (då är man ganska arg). Fast å andra sidan känns det inte som om Calle bryr sig jättemycket om QC - de flesta har väl tappat intresset redan.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Fast å andra sidan känns det inte som om Calle bryr sig jättemycket om QC - de flesta har väl tappat intresset redan.

Känns som det är väldigt få som bryr som Quake överhuvudtaget. Vi är några få som finns kvar och gör vad vi kan för uppmärksamma saker i forumet som inte får eller syns som nyheter.

Skribent

Är mestadels positivt inställd till Quake Champions men börjar ledsna på prestandan. Sega laddningstider och idag helt plötsligt började spelet regelbundet dippa under 144 fps, av oklar anledning. Känns dessutom som det var länge sedan jag låg under 50 ping. Har de stängt av servrarna i närheten av oss? =/


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Geeks Gaming

För mig va det 4 stora saker som gjorde att jag inte har fastnat för QC.
1. Champions överlag med abilities. Inget jag vill se i ett arena spel.
2. Inga community servers. Är verkligen ett måste i ett sånt här spel.
3. Dålig "nätkod"/Hitdetection. Vet inte hur många gånger det har hänt att man dör bakom en vägg men tittar man på killcam så är halva kroppen utanför.
4. Tagit så fruktansvärt lång tid innan CTF kom in i spelet att man redan tröttnat.

Medlem

Inte helt oväntat. Detta är något som jag tror de flesta av oss kunde "vädra" redan när teasern blev utannonserad 2016. Istället för att evolvera quake i den riktning som det förtjänar så fegar man ur och utvecklar det för den stora massan (mainstream). Id software kommer aldrig bli sig likt igen. Alla legenderna är borta sedan länge. Tim Willits borde skämmas för han borde veta bättre än så här (särskilt med tanke på att han varit med och utvecklat första quake 96). Därav att han borde veta hur man utvecklar ett riktigt hardcore-MP fps. Jag slutade spela quake champions för längesedan då jag vill behålla minnet av hur bra quake var.

Lite hård, men ärlig video: https://www.youtube.com/watch?v=vXl8nbfGC58


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

@Mattias Frost: Måste faktiskt medge att prestandan har blivit lite stabilare med senaste patchen, pingen varierar så klart beroende på vilken server man hamnar på. Väldigt sällan på de svenska dock.

Medlem

Vilken klassiker Longest Yard är, kommer ihåg när Quake 3 demot kom ut för hundra år sedan, jäkla va man spelade den kartan.
Inte spelat QC, men det är synd att dom misslyckat att få spelare att spela spelet, men samtidigt kändes idén med karaktärer med abilities som en korkad, i ett spel som Quake.

Inaktiv

Fyller ut informationen med Community stream från dev'sen som sändes live förut.

Medlem

Tyvärr är det nog så att det bara är några få gamla rävar som fortfarande gillar arenashooters.
Det är en så gigantisk förlust för ett företag att göra ett retrospel bara för 500? 1000? spelare över hela världen.
Det enda skulle vara om dom gör en modern arenashooter med allt vad det nu innebär men då skulle dom gamla rävarna gnälla och svika spelet.

Se bara på Epics Fortnite (200miljoner spelare) och Unreal Tournament Alpha (500ish spelare)
UT är lagt på is och Fortnite visar inga tecken på att minska.

Det är kört för Arenashooters helt enkelt

Medlem

Det är sällan jag kommenterar något men ska göra ett undantag då det gäller Quake. Jag vet att Calle tog upp mina kommentarer som en nyhet senast jag kommenterade spelet, då det släpptes för allmänheten. Sanningen är den att vi vart ett stort gäng gamla Quake rävar ifrån communityn som blev inbjudna av ID software anställda att prova spelet från dag 1. De flesta uppmärksammade problem från första minuten. Några av dem vart (på ren svenska) nätkoden, träffregistreringen, bild flytet men även den väldigt märkliga champions balansen.
Och sist men inte minst alla features som man bör kunna förvänta sig av ett modernt spel som dessutom har siktet inställt på esporten. Där kan listan bli mils lång med saker så som demo recording, GTV, callvoting, rankade spellägen för alla mods you name it.

Som många andra trodde jag att detta vart något ID och Saber gemensamt skulle åtgärda och fixa till kommande månader. Men snart 2 år senare så kan jag säga att ingen av den feedbacken de fick ifrån oss gamla rävar eller de som t.o.m. tävlar/tävlat i spelet verkar tagits emot eller besvarats på ett trevlig sett. Har själv fått svar vid några tillfällen ifrån ID´s devs men oftast med korta nästan spydiga kommentarer om hur deras spel redan är perfekt.

Spelade knappt något alls efter lanseringen av early acces på Steam pga alla problem som gjorde spelet mer frustrerande än roligt. Men har givit spelet mer än 1 chans varje gång de släppt en ny uppdatering. Det tråkiga med det hela är ju att de finns inte så många alternativ till Quake idag. Och den snabba arena spelstilen är de jag tycker är bland det roligaste personligen på PC.
Men fortfarande så fattas det massor med saker i spelet, och nätkoden är mer än buggig. Har själv varit med om att projektiler gått rakt igenom fiender eller t. o .m träffar men gör ingen skada, eller att en lightning gun plockar bort 125hp och 100armor på 1 sekund(ja det är omöjligt rent teoretiskt också). Eller vad sägs om att plötsligt ta skada igenom en vägg trots att ingen fiende är i närheten?
Som sagt det finns massor med problem.
Något jag tycker de borde åtgärdat för länge sedan är ju hur man hittar matcher. Att gå tillbaka till huvudmenyn efter varje avslutad match osv om det är casual eller rankat är rent idiotiskt. Spelarna sitter ju mer i huvudmenyn än de spelar spelet?
Kort lista:
1. Fixa så man kan stanna kvar efter en match och spela vidare om man vill de. Tillåt spelare att joina servrar när platser finns att fyllas.

2. Sluta låta bottar fylla servrarna då de drar ner hela laget och är oerhört tråkiga att spela mot/med. Det är enklare att spela 3vs4 än 4v4 med 1 bot som ständigt springer in i väggarna och bara dör.

3. Hitta match/spel - Varför inte ta lärdom av spel som CS:GO. Vill man spela casual så kan man de, vill man spela rankat så kan man de. Och detta ska vara oavsett om man är i party med sin klan eller bara vill gibba med sina vänner. Varför ska det vara så svårt?

4. Maps/banor - Quake´s historia är full av legendariska maps där communityn själva för det mesta valt ut de bästa guldklimparna till tävlingar med mera. Varför inte konvertera över de bästa mapsen ifrån Quakeworld, Quake2, Quake3 och t. o . m Quake 4 för varje respektive mod(duel, TDM, CTF, CA)?
Och sluta tvinga oss spela TDM på duel maps!

5. CTF - ID´s community managers sa på sin stream när de gick ut med infon att de jobbar på CTF, att de ville ha tillbaka den klassiska CTF stilen som i QW eller Q2. De nämnde runes eller techpowerups med vad i tusan hände med detta? CTF som släpptes och tog över 1 år för dem att bygga är ju rent tekniskt TDM med två flaggor?! Tog det dem 1 år för att rendera dessa två flaggor eller vad är det frågan om ? Gör om gör rätt ID!

6. Fixa till nätkoden. Clientside med serverside som lägger sig i verkar ju inte fungera optimalt. Spelarna verkar leva i sina egna respektive spelvärldar och de har även synts på deras tävlings event på LAN. Tänker framförallt på Rapha´s kill på Cooller på ruins of sarnath. Så får de fasen inte fungera om de ska vara "esport ready".

Men som sagt om jag fick önska/bestämma så skulle jag gjort om hela spelet i ID´s egna spelmotor. Sedan skulle jag skrota champions, och låta alla spelare börja med samma HP och armor och ha samma movement. Jag hade troligtvis baserat movement på tex, Rangers men sedan lagt till modernare saker så som att kunna häva sig upp över kanter/nivåer eller upp på lådor/boxar på mapsen. Just för att låta spelaren känna sig mer smidiga i rörelserna likt hur de har de i senaste Doom men även i andra spel så som tex, Call of Duty.
Sedan hade jag utan tvekan proppat spelet fullt med content så som maps, features, olika spellägen och försökt få en smidig server search som kan fungera för både casual spelarna men även de mer inbitna tävlingslystna spelarna. Som sagt mer likt CS:GO där det verkar fungera tämligen väl.

Men som sagt alla dessa saker och en massa fler har tagits upp varje vecka i snart 2 år och ingenting verkar göras. Deras community managers borde ifrågasättas mer både av communityn men även ID, Saber och Bethesda själva. Varför ha folk anställda för att arbeta med communityn när de i själva verket inte finns där ? Om de fått munkavel på sig så behövs de ju inte ?

När det sedan gäller Zero4s inverkan på spelet, så skulle jag tro att det är ytterst minimalt. Kan inte se hur ett föredetta Quake3 proffs kan tycka detta spelet är i närheten av vad det borde vara efter så lång utveckling.

Men å andra sidan så släpps snart 2GD´s spel Diabotical. Känns som Quake Champions dagar är numrerade om det spelet blir roligt. Och att det kommer med features som ID och Saber inte verkar lyckats implementera i sitt spel på 2 år känns bra märkligt. Men spelet görs av gamla Quake rävar så hoppas de blir något utöver de vanliga.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Frilansare
Skrivet av trickeh2k:

Ok, nu behövde jag på riktigt googla eftersom jag alltid sagt limningen. Jag tror, att det verkar som om jag inte haft fel ändå. Nu blir jag dock osäker på om det var ett typo, eller om det var någon referens till att han blir så arg att han spricker runt midjan (då är man ganska arg). Fast å andra sidan känns det inte som om Calle bryr sig jättemycket om QC - de flesta har väl tappat intresset redan.

Du har rätt, såklart. Men kul ändå, ser framför mig hur han faktiskt faktiskt spräcker kalsongerna. Vilket jag trodde att det betydde.

Medlem

Hade en sommarjobbare förra sommaren som spelade mycket spel, han var 19 år, och han hade tröttnat på CoD, så han frågade mig vilket spel han kunde skaffa, då frågade jag han varför han inte skaffar det senaste Quake, Quake? Vad är det, aldrig hört talas om det, sa han. Det var den dagen jag förstod, att Quake inte längre lever.

Medlem

Tycker att dessa typer av shooters är riktigt tråkiga. Föredrar CSGO framför quake champion och overwatch


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag spelade Quake Champions ett tag men att man måste grinda för att låsa upp nya gubbar med nya abilities är avtändande i ett Quake spel. Spelet hade varit mycket bättre om alla gubbar var upplåsta från början, ännu bättre hade det varit om det inte fanns abilities i spelet! De saker man kan låsa upp/köpa skulle bara ha varit fräcka grejer som inte påverkar hur spelet spelas. Att gubbarna har abilities känns bara som ett uselt sätt att försöka få spelare till att spendera pengar. Hade det inte funnits abilities så hade grinden för att låsa upp nya gubbar inte känts så dryg som den är nu.

Medlem

Bethesda går från klarhet till klarhet. Vad fan har hänt med dom?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Inaktiv

@[NiS]StarCroW:

För det första, kul att se dig skriva SC! Va inte igår som sagt.
Håller med dig mer eller mindre precis i det du skriver.

Haft brinnande tillit till QC från första dagen jag fick access till closed beta, men med tanke på hur saker och ting är nu och inte verkar bli bättre så känns det som detta är spiken i kistan. Kommer troligtvis köra igång det någon gång och kika efter eventuella förändringar som sker. Kör hellre Quake 2 och Quake live just nu, där vet jag åtminstone att det inte är bots jag spelar mot.

Dessutom så finns det en uppsjö av andra bra spel numera som gör att det inte blir så blodigt jobbigt heller.

Ja, det var sannerligen en besvikelse. Även om man fick det gratis, vill man inte spela. Tråkigt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag kan förstå kritiken dom får med QC men jag tycker fortfarande det är ett jävligt tajt spel, haft fruktansvärt kul i det senaste månaderna och börjar komma tillbaka till hur det kändes att köra QW på 90talet. Till och med börjat fundera på att uppgradera datorn för att kunna pressa ut lite mera ur det då jag kör på en gammal RoG laptop. Det största problemet för mig är att alla andra är bättre än mig... (Calle ej inkluderad) sen tycker jag spelformerna är lite låsta och skulle vilja kunna sätta upp egna servers i LAN. Champions grejen är inget jag tänker på så mycket då jag väldigt sällan utnyttjar abilitiesarna på gubbarna utan förlitar mig på gamla quake skills. Går ju dessutom att köra utan abilities

Medlem

Det enda bra i Bethesda sörjan är ID med deras Doom, men är väl snart förstört det med. EA, Activision Blizzard och Bethesta. Dream team <3

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Jag spelade Quake Champions ett tag men att man måste grinda för att låsa upp nya gubbar med nya abilities är avtändande i ett Quake spel. Spelet hade varit mycket bättre om alla gubbar var upplåsta från början, ännu bättre hade det varit om det inte fanns abilities i spelet! De saker man kan låsa upp/köpa skulle bara ha varit fräcka grejer som inte påverkar hur spelet spelas. Att gubbarna har abilities känns bara som ett uselt sätt att försöka få spelare till att spendera pengar. Hade det inte funnits abilities så hade grinden för att låsa upp nya gubbar inte känts så dryg som den är nu.

Fast det kan man ju göra. Jag köpte packet för 300 kr eller vad det var, och fick alla karaktärer från nu till forever upplåsta.

Jag måste säga att jag är superhooked i QC. Vet inte varför, men jag kommer tillbaka till det hela tiden, tycker faktiskt att abilitisarna håller det väldigt fräscht och modernt. Just nu sitter jag och grindar för att låsa upp allt i det nya battlepasset, och så har jag aldrig gjort med ett spel tidigare.

Sen är jag inte blind till problemen. Det som nämna ovan ÄR problem jag hoppas dom löser, men jag tror nog det hinner dö innan dess. Men jag hoppas det löser sig då jag gärna vill fortsätta spela spelet.

Med det sagt är jag nog mer biased än andra då jag jobbat med spelet i olika sändningar, men jag tycker det är genuint kul att spela ändå


signatur

Videomupp

ELF
Medlem

PTS - Post och Telestyrelsen?

Aldrig spelet QC så vet inte vad det är.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Inaktiv
Skrivet av ELF:

PTS - Post och Telestyrelsen?

Om man funderar en stund och tar reda på informationen så förstår man ganska snabbt det inte har med Post och Telestyrelsen att göra.. i detta fallet handlar det om "Public Test Server"

Skrivet av ELF:

Aldrig spelet QC så vet inte vad det är.

Quake Champions är det senaste releasen(spelet) i den världsberömda quake-serien, vars grundpelare till all modern multiplayergaming inom FPS idag.

Inaktiv
Skrivet av WildThing:

Jag måste säga att jag är superhooked i QC. Vet inte varför, men jag kommer tillbaka till det hela tiden, tycker faktiskt att abilitisarna håller det väldigt fräscht och modernt. Just nu sitter jag och grindar för att låsa upp allt i det nya battlepasset, och så har jag aldrig gjort med ett spel tidigare.

Köpte givetvis battle pass jag med, men känner precis tvärtom. Jag har typ allt redan upplåst och allt jag får är massa elders skin till vapen hela tiden och shards som jag inte vet vad jag skall använda till egentligen? Det bara fylls på och XP flaskorna som jag får till och från gör att jag sitter med 50 dagars extra XP. Är nu level 45.

Förstår givetvis att om jag sparar min shards framöver så kanske det går att använda till något annat, men för stunden så känns det meningslöst. Nu är det givetvis inte battle pass som gör att jag har tröttnat, utan att behöva få spela mot bottar majoriteten av matcherna som körs. Jag spelade rätt mycket ranked 2v2 och det finns inte längre så gör att jag tappade lusten med även om 2v2 finns i custom. Duel har jag inte rört på ett jäkla tag eftersom matchmakingen där fungerade så otroligt dåligt. Ibland fick man möta folk som va snordåliga på 2000 poäng, och ibland fick man möta spelare som tillhör världseliten.

Nåväl, du får gärna lägga till mig inne i QC, ju mer folk man vet vilka det är större anledning blir det att spela också.
https://stats.quake.com/profile/QMUG

Inaktiv
2v2 IS BACK!

De fick panik och satte tillbaka 2v2 efter att communityn fick säga sitt. Ett steg i rätt riktning!

2v2 returns NOW!

Medlem

Har inget större intresse av Quake Champions förrän de inför classic mode som en del av gratis läget. För mig är och kommer Quake alltid handla om spelarens egna skicklighet, "fusk" även om det är en del av spelet numera ska inte finnas i ett Quake spel. Förstår inte Bethesda detta så tror jag att de inte förstår sina äldre fans för jag tror knappast jag är den enda som tycker så.

phi
Medlem

Trist att säga det men jag har gett upp QC. Jag var försiktigt optimistisk i början men för mig har det blivit glasklart att id och bethesda har helt tappat det.

Jag förstår att de vill locka nya spelare och att de vill göra Quake till en stor titel inom esport igen men det kommer inte att hända. Det går inte att forcera ett spel som är så pass hardcore (fånigt ordval, jag vet) som Quake på Fortnite-generationen. Då måste man nischa sig mot en specifik målgrupp och när man gör den målgruppen missnöjd så är man körd.

Jag är helt övertygad idag om att QC hade varit betydligt större och haft en mycket ljusare framtid som ett nischat esport-spel och FPS i allmänhet ifall de bara hade följt samma modell som Q3 och ifall det hade haft:

- Serverbrowser
- Skapa/hyra egna servrar
- Modstöd
- Spectate mode
- Classic duel, TDM, CTF, CA
- Inga champions
- Ett fungerande anti-cheat

Kasta sedan istället turneringspengarna på marknadsföring och hitta ett bra sätt att finansiera spelet som inte innefattar lootboxar.

Vill man fräscha upp Quake och göra det modernt med abilities så kan man behålla ett fåtal av dem som t.ex orb, grapple hook, shield etc som alla kan välja. Så istället för att man gör en champion pick så gör man en ability pick innan matchen börjar. Eller varför inte testa slänga in nya power ups liknande runes från Lithium?

Finns ju många sätt att modernisera Quake men den väg som id/bethesda gått anser i alla fall jag vara helt fel. Sedan att de nästan skiter i att lyssna på de fåtal spelare de har kvar gör det ju knappast bättre.

Medlem

Tycker som de flesta andra. Laddningstidera är hemska, men FPS ok. Önskar de kunde struntat i olika champions, fast du hade de väl behövt byta namn på spelet 🤔
Jag som är gammal och trött i mina reflexer åker dessutom på storstryk eftersom det inte finns likvärdiga att spela mot.
Blir inget QC mer för min del.

12
Skriv svar