Assassins Creed Odyssey (PC)

Testpilot
Assassins Creed Odyssey (PC)

Ubisoft har verkligen satsat på att förändra hela Assassins-creed franchisen.
Jag tycker mycket om mäktiga openworld spel där man kan förlora sig i världen , där man är fri att hoppa runt och utforska lite som man vill.
Just nu matar Ubisoft ut dessa upplevelser på löpande band , Farcry 5 , Origins och nu detta.

Jag gillade verkligen Origins men detta är snäppet bättre. De har slipat på stridssystemet och gjort det riktigt underhållande samtidigt som världen känns mysigare men samtidigt är gigantiskt stor.

Utforskningsläget gör sitt till att fixa problemen man hade förut med på tok för många ikoner med saker på kartan , det gör också att man utforskar varje region på ett bättre sätt.
Man får verkligen incitament att gå vidare i den där skogsdungen eller spana vart den där rökpelaren är för nåt. Det kan vara nåt intressant som inte har en ?-ikon på sig.
Areor är mestadels tomma på ikoner tills du börjar utforska i närheten.

Tyvärr dras det fortfarande med syndromet , rensa bas , göra annat och bas har återuppstått.
Dock känns det lite bättre eftersom konflikten mellan Sparta och Aten gör att en bas helt sonika byter ägare vilket man kan med lite förlåtande inlevelse få till att det är okej.

Rent grafiskt är det en fröjd att spela. Känns också som de fått till det så det har bättre respons och känsla i kontrollerna då man jämför mot Origins. Bättre flyt helt enkelt både då man rör sig runt i världen och då man slåss.

Men vart tusan tog sköldarna vägen? Massor av fiender får leka med sköld och du hade sköld i Origins men här är den borta. Konstigt tänk eftersom fiender har sköldar så kan man ju inte räkna bort att animationsteamet hade taskigt flyt eller ork.

Det som väger upp detta är att variationen av vapen och de olika stilarna man slåss med beroende på vapen är grymt roliga.
Olika vapen är olika snabba och har många nya rörelser. Det är också extra kul att se olika finishers och specialgrejer som man får på köpet då man bytt vapen.

Inget slår känslan att banka på fiender med en gigantisk klubba eller varför inte en fet hillebard. Hela systemet runt striderna känns mycket mycket bättre och verkligen roligt att slåss. Ingen strid blir den andra lik.

Sparta Kick är också en höjdare , känslan då man lurat upp en prisjägare på en hög plattform och sen får till en fin spark så denne flyger ner är helt underbar. Många gånger planerar man sina strider genom att starta dem på en hög plattform bara för att kunna göra detta.

Nackdel är att menysystemet är småbökigt och vissa av menyerna kan man inte hoppa ut ur med musen utan man måste använda escape eller klicka på escape symbolen. De flesta kan du hoppa mellan genom att klicka bredvid på din karaktär. Men inte alla. Pfft!! hur svårt kan det vara att lägga in höger musknapp = bakåt i menyn?
En annan sak som irriterar , klicka M för kartan. Klicka M igen för att stänga ? nix ... ESC!! skitirriterande.

En annan sak som verkar allmänt bökig är att uppgradera sina favvovapen eller rustning, vilket kostar en del. Iofs får det dig att testa andra vapen vilket är kul i sig tills man hittat sina favoriter.
Dessutom finns det massor av coola armor-sets man gärna vill samla på sig , det är superkul och lätt att fastna i att man vill bygga ett helt set av rustningar/vapen och testa dessa med rätt build för att kunna utnyttja det.

Uppdragen är omväxlande och storyn är grym. Gillar också rollspelselementet där man faktiskt kan välja vad man skall göra vilket påverkar till viss del storyn framåt. Tyvärr är detta många gånger en svaghet då man tror man påverkar men ofta ger valet sällan nån större inverkan på det stora hela.

Autolevling av alla fiender i världen , mja inte så kul. Att inte kunna ändra på detta ,ööh? What!
Det är dumt , man får nackdelarna att hoppa till en del av kartan där saker är högre lvl men inga av fördelarna om du är högre nivå till en del av kartan som är lägre nivå.

Jag vill faktiskt kunna överlevla min gubbe , det är kul för mig eftersom det händer nästan alltid i spelen jag spelar då jag dammsuger quests , letar efter alla saker i areor och plockar på mig allt jag hittar. Med detta system de har får jag inga fördelar förutom möjligen att jag blir rik som ett troll och kan uppgradera min båt snabbare.

Slutsats:
Grymt toppspel som missar 5an i betyg pga smågrejer.
Störst är att sidoquests inte är lika matiga som Witcher 3 och att quests ofta får mig att återbesöka platser där jag som utforskare redan utforskat och rensat.

Assassins Creed: Odyssey
4
Mycket bra
+
Sjukt detaljerade och snygga miljöer
+
Grymt fightingsystem
+
Bra inställningsmöjligheter
+
Gigantiskt stort
-
Autoleveling
-
Inga sköldar
-
Valmöjligheterna ger sällan konsekvenser
-
Utforskningen lite svag då den följer huvudstoryn
Det här betyder betygen på FZ

Jag hoppas att nästa spel blir i Vikingamiljö med ännu fler RPG element och att de till slut slopar nutids-segmenten.

Ambassadör
Xbox

Trevlig recension! Har feting-utgåvan i backloggen och väntar in alla DLC sen skall det spelas.

Funderar också över sköldbristen, märkligt ändå?

Skulle du rekommendera att man tonar ner utforskandet på egen hand om nu questsen ändå tar en överallt?


signatur

Jump in.

Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Trevlig recension! Har feting-utgåvan i backloggen och väntar in alla DLC sen skall det spelas.

Funderar också över sköldbristen, märkligt ändå?

Skulle du rekommendera att man tonar ner utforskandet på egen hand om nu questsen ändå tar en överallt?

Nä kan inte missunna dig att utforska loss. Men visst det är rätt många gånger man återkommer till ställen man utforskat.
Jag kör ju att jag inte vill missa sidoquests så jag är väldigt restriktiv att pusha huvudstoryn så jag inte missar roliga sidoquests som kanske försvinner då man kört storyn klart.
126 timmar och levle 64 nu , kanske ska ta och köra klart huvudstoryn iallafall

Gen
Medlem

Inte ett ord om att det är sjukt krävande eller om de tekniska aspekterna gällande spelet?

Medlem
Skrivet av Gen:

Inte ett ord om att det är sjukt krävande eller om de tekniska aspekterna gällande spelet?

Det är ok om man sätter Volymetric Clouds på medium.

Tycker det är bra att det är krävande och har inställningar som gör att man kan öka framerate genom att justera grafiken. Det är så PC-spel ska vara.

Gen
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är ok om man sätter Volymetric Clouds på medium.

Tycker det är bra att det är krävande och har inställningar som gör att man kan öka framerate genom att justera grafiken. Det är så PC-spel ska vara.

Intressant det där med clouds då du och flera andra tipsat om det.
Sitter på ett 1080Ti och fick sänka det mesta för att kunna köra 4K@60fps men kan inte minnas om jag gjorde något med clouds eller inte. Trist när ett 1080Ti för många tusen inte duger till värst mycket.

Medlem
Skrivet av Gen:

Intressant det där med clouds då du och flera andra tipsat om det.
Sitter på ett 1080Ti och fick sänka det mesta för att kunna köra 4K@60fps men kan inte minnas om jag gjorde något med clouds eller inte. Trist när ett 1080Ti för många tusen inte duger till värst mycket.

Aha, du kör 4K. Jag testade faktiskt igen nu då jag fortfarande har spelet installerat. Fick inte så stor prestandaökning med volymetric clouds på medium som jag hade för mig. Gick från 57 fps (ultra high) till cirka 70 fps (ultra high, vol clouds medium) i 1440p. Det är i och för sig en klar förbättring, men inte riktigt vad andra fick tidigare. Kanske ger med med en långsammare CPU?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fulci:

Det är ok om man sätter Volymetric Clouds på medium.

Tycker det är bra att det är krävande och har inställningar som gör att man kan öka framerate genom att justera grafiken. Det är så PC-spel ska vara.

Jag hade roligt nog problem med Black Flag när det kom och rök. Sköt jag med en pistol eller det var rök någonstans så sjönk min FPS nå jävulskt. Roligt nog fixade det sig med nya drivare samt att dra ned allt på Low och sedan upp på High / Maxade inställningar igen.

AssCred är så jäkla weird ibland.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem
Skrivet av Fulci:

Aha, du kör 4K. Jag testade faktiskt igen nu då jag fortfarande har spelet installerat. Fick inte så stor prestandaökning med volymetric clouds på medium som jag hade för mig. Gick från 57 fps (ultra high) till cirka 70 fps (ultra high, vol clouds medium) i 1440p. Det är i och för sig en klar förbättring, men inte riktigt vad andra fick tidigare. Kanske ger med med en långsammare CPU?

Det är en riktigt stor förbättring så jag ska absolut kolla på det. Nja, kan köra i 3440x1440 också vilket är klart snällare men då vill jag gärna upp till runt 90 fps om möjligt (har en 100Hz skärm). Tyvärr har jag en 6700K och vet att AC är en spelserie som älskar många kärnor och höga clocks så kan tänka mig att en Ryzen 3700X (när den väl kommer) eller liknande hade löst biffen betydligt bättre.

Testpilot
Skrivet av Gen:

Inte ett ord om att det är sjukt krävande eller om de tekniska aspekterna gällande spelet?

Sorry att jag är sent på bollen

Jag tycker faktiskt att de lyckats bra med de tekniska aspekterna i spelet.
Särskilt om man jämför med Origins som var betydligt mera trögt och kraschade för mig i tid och otid.
Odyssey flyter på mycket bättre och kraschar betydligt mer sällan.
Javisst är spelet krävande men de har slipat på det hela och man kan få till bra fart genom att skruva ner saker.
Finns dock bara några parametrar som är mystiska och det är molnen och dimma som verkar ta ofantligt mycket resurser.
Dra ner på dessa 2 och man vinner många sköna FPS.

Det bör nämnas jag kör på överklockad Ryzen 1700 , 16GB minne ,500GB SSD och Geforce 1080Ti på 1440p skärm med Gsync.

Gen
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Sorry att jag är sent på bollen

Jag tycker faktiskt att de lyckats bra med de tekniska aspekterna i spelet.
Särskilt om man jämför med Origins som var betydligt mera trögt och kraschade för mig i tid och otid.
Odyssey flyter på mycket bättre och kraschar betydligt mer sällan.
Javisst är spelet krävande men de har slipat på det hela och man kan få till bra fart genom att skruva ner saker.
Finns dock bara några parametrar som är mystiska och det är molnen och dimma som verkar ta ofantligt mycket resurser.
Dra ner på dessa 2 och man vinner många sköna FPS.

Det bör nämnas jag kör på överklockad Ryzen 1700 , 16GB minne ,500GB SSD och Geforce 1080Ti på 1440p skärm med Gsync.

Tack för svaret

Har själv kört det i ca 8h på en 6700K @ 4500MHz, 16GB DDR4 @ 2666MHz, 1080Ti @ 2018MHz samt SSD som rullar på en 4K TV.

Har du märkt av problemet med facklor? Tycker det är lustigt att den buggen fortfarande finns kvar Spelet har inte krashat en enda gång för mig och det har AC Origins heller inte gjort (förutom när jag OCade GPU samt CPU lite väl högt). Har sänkt molnen till Medium men ska också ploppa ner dimma ett snäpp. Jag vill framförallt få ner CPU load som ligger runt 90-95% hela tiden.

Medlem

Angående prestandan är det lite tråkigt att Ubisoft inte patchar bort Denovo efter ett tag. De har sagt att de har kvar skydden för att de supportar sina spel länge och att det skyddar framtida uppdateringar och innehåll.

Det har gjorts tester på spel som patchat bort Denuvo och i en del spel är skillnaden klar, medans i andra är det bara någon fps som skiljer. Här är en artikel om det på Ars Technica.
https://arstechnica.com/gaming/2018/12/evidence-continues-to-...

Som refererar till denna video från Overlord gaming (de har gjort tidigare video med tester på andra spel).
https://www.youtube.com/watch?v=n_DD-txK9_Q

Nu vet vi inte hur mycket det påverkar just Odyssey, men i alla fall.

Har precis börjat spela och ser att det finns många skillnader mellan det och "Origins", många bra, vissa sämre. Men visst har spelen gått en lång väg sedan starten.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Läste din recension först nu, tycker den var bra. Skönt också att se att det är fler än jag som reagerat på det omständiga GUI som spelet har. Att trycka M för karta och sedan Esc för att gå tillbaka som du skriver är nästan ännu mer irriterande än de relativt sett få gånger man uppgraderar vapnen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Testpilot
Skrivet av Gen:

Tack för svaret

Har själv kört det i ca 8h på en 6700K @ 4500MHz, 16GB DDR4 @ 2666MHz, 1080Ti @ 2018MHz samt SSD som rullar på en 4K TV.

Har du märkt av problemet med facklor? Tycker det är lustigt att den buggen fortfarande finns kvar Spelet har inte krashat en enda gång för mig och det har AC Origins heller inte gjort (förutom när jag OCade GPU samt CPU lite väl högt). Har sänkt molnen till Medium men ska också ploppa ner dimma ett snäpp. Jag vill framförallt få ner CPU load som ligger runt 90-95% hela tiden.

Intressant nog kände jag aldrig av det med facklor.
Jag har läst att det är en grej som påverkar men inget jag själv tyckte inverkade.
Däremot märker man att prestandan tar stryk då det regnar och åskar, då sker nåt som verkar ta mycket kraft i Odyssey.

Skrivet av Fulci:

Angående prestandan är det lite tråkigt att Ubisoft inte patchar bort Denovo efter ett tag. De har sagt att de har kvar skydden för att de supportar sina spel länge och att det skyddar framtida uppdateringar och innehåll.

Det har gjorts tester på spel som patchat bort Denuvo och i en del spel är skillnaden klar, medans i andra är det bara någon fps som skiljer. Här är en artikel om det på Ars Technica.
https://arstechnica.com/gaming/2018/12/evidence-continues-to-...

Som refererar till denna video från Overlord gaming (de har gjort tidigare video med tester på andra spel).
https://www.youtube.com/watch?v=n_DD-txK9_Q

Nu vet vi inte hur mycket det påverkar just Odyssey, men i alla fall.

Jag har spanat in det där och det är intressant att se hur pass stor skillnad vissa spel får genom att ta bort Denuvo.
Just Assassins Creed Origins kändes som att "nånting" var riktigt dåligt optimerat eller att Denuvo & VMprotect saggade ner för mig kändes många gånger som att saker kraschade eller slöade ner spelet då man minst anade det.
Den biten känns mycket bättre i Odyssey , där verkar de optimerat bättre.
Anledningen till att de har kvar skydden är ju att de släpper ju DLC hela tiden och varje DLC innebär ett tillfälle att täppa till crackade versioner av spelet , så jag förstår att de har det kvar även om vi som betalar får betala priset i kass prestanda.

Skrivet av conthox:

Läste din recension först nu, tycker den var bra. Skönt också att se att det är fler än jag som reagerat på det omständliga GUI som spelet har. Att trycka M för karta och sedan Esc för att gå tillbaka som du skriver är nästan ännu mer irriterande än de relativt sett få gånger man uppgraderar vapnen.

Tur nog verkar deras UI team förbättra sig hela tiden. Far Cry 3 var ju horribelt då jag tänker tillbaka. Men man är ju inte nöjd förrän de fått till ett strömlinjeformat UI som man inte irriterar sig på. Just att gå ur menyer med ständiga ESC tryckningar är ofog som kommer från multiplattform-titlar där de har stöd för handkontroller.

Moderator | Testpilot
Skrivet av conthox:

Läste din recension först nu, tycker den var bra. Skönt också att se att det är fler än jag som reagerat på det omständiga GUI som spelet har. Att trycka M för karta och sedan Esc för att gå tillbaka som du skriver är nästan ännu mer irriterande än de relativt sett få gånger man uppgraderar vapnen.

Det är något jag märkt med Mass Effect Andromeda också, men då måste du klicka escape två gånger.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Intressant nog kände jag aldrig av det med facklor.
Jag har läst att det är en grej som påverkar men inget jag själv tyckte inverkade.
Däremot märker man att prestandan tar stryk då det regnar och åskar, då sker nåt som verkar ta mycket kraft i Odyssey.

Behöver inte ens vara facklor. Fanns en större bas i sydöstra delen av Megaris som jag besökte nattetid. De hade lite lägereldar nära vattnet och när jag smög förbi dem så hoppade FPSen ner ordentligt för att sedan gå upp lika snabbt när jag inte längre var i närheten. Störande men man kan leva med det antar jag.

1
Skriv svar