Ute nu! Demoversionen av Resident Evil 2

Medlem

Inga som helst problem med demot att det var i bara 30 minuter, fattar inte gnällspikarna som klagar på det ... va fan det är ju ett demo, för att få känn på hur spelet känns och det tyckte jag definitivt dom lyckades med, sen var jag tvungen att stänga av min handkontroll och köra med mus hur i helvete klarar ni av av att sikta med kontrollen, efter jag bytt till mus (som i övrigt var helt perfekt) och tangentbord så kändes spelet jävligt mer intressant.

Medlem
Skrivet av pippen1001:

Inga som helst problem med demot att det var i bara 30 minuter, fattar inte gnällspikarna som klagar på det ... va fan det är ju ett demo, för att få känn på hur spelet känns och det tyckte jag definitivt dom lyckades med, sen var jag tvungen att stänga av min handkontroll och köra med mus hur i helvete klarar ni av av att sikta med kontrollen, efter jag bytt till mus (som i övrigt var helt perfekt) och tangentbord så kändes spelet jävligt mer intressant.

ja man kanske missade nåt eller vill spela om det nån gång då får man inte det? förstår inte vad dom vinner på att låta en spela bara en gång, det är lite snålt och varför stressa spelarna, vissa kanske vill spela lugnt utan stress? bara för det är ett skräck spel betyder ju inte man måste speedrusha liksom...

Medlem

@SWEBarb: köp spelet då! helvetes jävla gnäll på gratis test

Moderator | Testpilot
Skrivet av pippen1001:

@SWEBarb: köp spelet då! helvetes jävla gnäll på gratis test

Klart man ska få lägga kritik på något om man inte tycker det är bra nog. Tycker själv det är fattigt med ett tidslåst demo då man inte vill stressa igenom demot utan hellre vill ta sin tid och kanske testa fler gånger för att se om man vill lägga sina hårt arbetade pengar på det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Man behöver ju inte stressa bara för att det är ett tidslåst demo. Bara att spela i sitt eget tempo.

Flakmonkey

Uppenbarligen genialiskt PR-beslut att tidsbegränsa demot. Det gör att det står ut, folk skriver om det och eftersom demot nu är såpass bra som det trots allt verkar vara så har det nog fått bra mycket mer spridning än vad det fått om det bara var ett "vanligt" demo.

Medlem

Utgivarna måste verkligen älska vissa i den här tråden, hyllar sådant som förut var en standard inom industrin, eller nej inte riktigt, det var rätt så sällsynt med spel som hade tidsbegränsning för att inte tala om spel som endast gick att testa tills tiden tagit slut (kan inte komma på många spel om ens några som hade en sådan här begränsning).

Men för mig finns det ett mycket värre problem (och jag har inte sagt att ett demo som detta kan få mig att avstå från att köpa det, bara från att testa det och att jag ogillar det) och det är Denuvo, jag tror inte jag är ensam om att sky detta som pesten och även om det inte är ett DRM-skydd så ser jag en hel del likheter med Starforce och det verkar som att när man väl installerat detta så kommer det inte gå att ta bort det fullt om man beslutar sig för att avinstallera produkten som använder det.

Jag skrev att det var ett korkat beslut, visst kommer det säkerligen få en hel del att köpa spelet för att de blir sugna på att spela mer, det är ju hela vitsen med att göra ett demo så här begränsat. Hade det varit ett nytt spel hade jag kunnat förstå det, jag ogillar själv spoilers, men vi pratar om ett spel som många anser vara det bästa Resident Evil spelet som gjorts och det släpptes för över lite över 20 år sedan.

Jag har själv köpt en hel del spel bara efter att ha testat demot, det komiska är att jag än idag kan spela Unreal Tournament 2004 demot och där kan vi prata om "valuta för pengarna". Eller varför inte Battlefield 2 och Battlefield 2142, demos som länge gick att spela långt efter att spelen släppts.

Snart kommer jag sluta bry mig, vissa kommentarer här får mig att hoppas på ännu en spelkrash (och innan det sker vad tror ni stora utgivare kommer göra? De kommer sasta mer och mer på mobilspel, vi ser detta hända redan).

Och detta kommer från en person som verkligen gillar Resident Evil serien, under FZ Challenge spelade jag igenom HD versionen på Steam så många gånger att jag nästan låst upp samtliga achievements. Att Resident Evil 2 är bra vet jag redan men Capcom borde nog inte förvänta sig att spelet ska sälja så bra som de nu säkerligen tror att det kommer göra, många ogillar som sagt Denuvo, hur många lär vi få se när spelet släpps på Steam (konsolversionen kommer nog sälja betydligt bättre, kan tänka mig att många väljer den versionen istället).

Men för all del jag kan ha fel, spelet kan mycket väl tilltala dagens spelare, för det är detta som kommer vara avgörande för hur bra spelet säljer. Om de inte gör spelet betydligt enklare än Resident Evil HD på Steam var så har jag svårt att se att detta ska tilltala dagens Resident Evil spelare, de som började spela efter att serien blivit förenklad. De som garanterat skulle ha problem att spela klassiker som Mega Man, Castlevania, ja till och med äldre Super Mario Bros spel som SMB 1 och 2.

Jag är övertygad om att min generation verkligen inte gillar detta, vi som spelat spel sedan datorer endast var en "hobby" och spelutveckling var något man gjorde vid sidan av ett vanligt arbete. Alltså den generation som spelat Resident Evil sedan första spelet släpptes på demo, målgruppen för ett sådant här spel som är betydligt svårare på enklaste än vad många nya spel idag är på svåraste.

Medlem

Körde igenom det idag var riktigt nice faktiskt man hoppade till ibland och blev riktigt förvånad att spelet flöt på riktigt bra på PC så givet köp blir de

Medlem
Skrivet av pippen1001:

@SWEBarb: köp spelet då! helvetes jävla gnäll på gratis test

du kan drömma om du tror att jag ändrar åsikt, jag står för kritiken, bara ruttet av dom hålla på sådär.

Medlem

Började lira och tog mig framåt sakta men säkert. Tog in miljöerna för det här spelet var riktigt snyggt och hade bra känsla, huvudskotten var läckra.

Dessvärre kraschade spelet för mig efter typ 20 minuter på DX12. När jag startade om spelet hade jag inte så lång tid på mig. Rushade framåt men hann inte fram till slutet, var en dörr från slutet såg jag i en youtube-film efteråt. Lite synd men gör detsamma, blev positivt överraskad av spelet i sig. Det märks att nya RE-Engine är perfekt för den här serien.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Klart man ska få lägga kritik på något om man inte tycker det är bra nog. Tycker själv det är fattigt med ett tidslåst demo då man inte vill stressa igenom demot utan hellre vill ta sin tid och kanske testa fler gånger för att se om man vill lägga sina hårt arbetade pengar på det.

Se det som en tease istället för ett demo då, så förstår du kanske vad utvecklarna avsåg med detta. Helt ok längd på en liten inblick i ett spel som ändå släpps om mindre än 2 veckor enligt mig. Förhandsbokat sedan länge.

Skrivet av DJ-SAAB:

man vet ju aldrig va som kommer ända längre in i storyn.

Jo, det vet man visst

Releasehästryttare

Orkar inte kolla upp vem som sa det i tråden innan att han/hon tyckte spelet va fult.

Jag håller inte med om det givetvis, men sitter just nu och kollar igenom en lets play på re7 igen och det är så mycket snyggare, re2r känns verkligen som en nergradering grafikmässigt, och då är ju re7 två år gammalt nu.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Dudinkalv:

Se det som en tease istället för ett demo då, så förstår du kanske vad utvecklarna avsåg med detta. Helt ok längd på en liten inblick i ett spel som ändå släpps om mindre än 2 veckor enligt mig. Förhandsbokat sedan länge.

Det gör ju dock saken inte bättre. Jag ser hellre att man ger oss ett demo man kan spela i lugn och ro som totalt kanske ger en speltid på 30 minuter om man spelar någorlunda snabbt och inte fastnar i ett pussel och liknande än att man måste känna stressen att försöka vara snabb så man får se så mycket som möjligt. På så sätt kan man ta det lugn och utforska miljöerna, suga in stämningen och bara allmänt testa gameplay i sin egen takt för att se om det är något för dig.

Hela tidsbegränsningen är löjlig och även om vi ska vara glad att vi får ett demo så ska man givetvis lägga kritik där ändå då det hade kunnat vara mycket bättre.

Med det sagt så var spelet kul så jag lär nog köpa det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nosnos:

Uppenbarligen genialiskt PR-beslut att tidsbegränsa demot. Det gör att det står ut, folk skriver om det och eftersom demot nu är såpass bra som det trots allt verkar vara så har det nog fått bra mycket mer spridning än vad det fått om det bara var ett "vanligt" demo.

Inget skämt heller. Jag skulle inte vara förvånad om det var hela tanken och att de förstod att folk skulle "hacka" det för att ta bort begränsningen så småningom.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

NuZ
Testpilot
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inget skämt heller. Jag skulle inte vara förvånad om det var hela tanken och att de förstod att folk skulle "hacka" det för att ta bort begränsningen så småningom.

Där håller jag helt med dig. RE är ju konsolspel och visst japsarna har blivit bättre på portningar osv. Med mer och mer PC. Men fokus är på konsolerna. De måste ha tänkt tanken iaf som du skriver.

Sen demot är 5/5. Skulle bli förvånad om spelet i sig inte fick 4/5 - 5/5 om de håller samma klass som demot dvs. Det är verkligen min kopp av the de här. Bara tyngden i skotten och feedbacken på zombies när man skjuter av dem ben mm. Sjukt nice


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv

Sköt zombier i korridorer och sprang förbi 100 olika "kodpussel". Sen gick jag vilse, hittade en shotgun och så tog demot slut precis när jag skulle skjuta en zombie med den.

Snyggt och så men hur är hela spelet? Går man bara runt i korridorer och skjuter zombies och löser "pussel"? Känns som att det skulle bli lite enformigt ganska snabbt.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Kanske det rymmer ett korn av sanning. Eller hade tvåan bättre dialog än ettan? Minns faktiskt inte

Nja, bättre vet jag inte. Få saker slår ju "master of unlocking" och "Jill Sandwich" 🙃

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Läser folks åsikter, kan inte acceptera att för dem är det ett reellt problem och måste racka ner på dem för det...

Nej, giriga människor är ett problem i världen och deras åsikter ska inte accepteras.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

ja man kanske missade nåt eller vill spela om det nån gång då får man inte det? förstår inte vad dom vinner på att låta en spela bara en gång, det är lite snålt och varför stressa spelarna, vissa kanske vill spela lugnt utan stress? bara för det är ett skräck spel betyder ju inte man måste speedrusha liksom...

Men det är ju bara att köpa på steam så kan du spela 2 timmar till sen refunda om du inte gillar det. 2 timmar gratis demos som det är på ALLA spel på steam. no fuzz.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Skriv svar