Epic Games Store erbjuder nu återbetalningar i linje med Steam

Robot
Epic Games Store erbjuder nu återbetalningar i linje med Steam
Medlem

"Epic Games Store erbjuder nu återbetalningar i linje med Steam

Eller få pengarna tillbaka."

¿Que? Återbetalning eller pengarna tillbaka?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Alternativ titel:

"Epic plockar gratispoäng genom att erbjuda saker som borde vara självklara, eftersom de redan är lagförda inom bl.a. EU".

Kan redan se framför mig hur amerikanerna sitter och blir hårda i byxan samtidigt som de sköljer beröm över Epic.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skribent

@conthox: Med denna rubrik kommer du aldrig mer ifrågasätta varför du går in på FZ.se, eller få pengarna tillbaka.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Skrivet av Belfry:

Alternativ titel:

"Epic plockar gratispoäng genom att erbjuda saker som borde vara självklara, eftersom de redan är lagförda inom bl.a. EU".

Kan redan se framför mig hur amerikanerna sitter och blir hårda i byxan samtidigt som de sköljer beröm över Epic.

"2 kap. 11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som

11. avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till leverans på detta sätt och gått med på att det inte finns någon ångerrätt." (Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler)

Mig veterligen är detta harmoniserat med EU?
Jag kan ge mig fan på att det står något med att du accepterar Epics ångerrätt när du använder deras plattform.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell @Belfry Nej, det som de gör är inte lagfört i EU. EU-lagen säger något om att du ska ha rätt att "lämna tillbaka" ett digitalt köp om A) det inte gått längre än 14 dagar, och B) du inte tankat ner programvaran i fråga.

Det som Steam, och nu också Epic gör, är att gå ett steg längre än de behöver göra enligt EU lag iom att du har 30 dagar eller 2 timmars speltid på dig. De gör det nog inte för att vara snälla, men för att blidka länder som Australien som har rätt så stränga konsumentlagar och annars kommer skapa trubbel.

Medlem

Får man pengar tillbaks på kontot eller är dom låst till deras affär som steam?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Seraium:

Får man pengar tillbaks på kontot eller är dom låst till deras affär som steam?

Va?? Jag betalar via paypal och får mina pengar tillbaka till paypal också, inte låst till steam shop.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Seraium:

Får man pengar tillbaks på kontot eller är dom låst till deras affär som steam?

På steam kan du välja direkt att få pengarna till kontot/kortet du betalat med eller insatt på ditt Steam-konto för andra köp i framtiden. Gör du ett köp med pengarna som genererats via marketplace på Steam så kan dessa pengar bara sättas tillbaka på ditt Steam-konto, inte till din bank/paypal

vore konstigt annars.. säljer man i sverige måste man följa svensk lag aka distans avtals lagen


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

vore konstigt annars.. säljer man i sverige måste man följa svensk lag aka distans avtals lagen

Du har ingen som helst laga rätt i Sverige att returnera digitala varor när försäljaren vid köpet informerar dig om att du genom köp avsäger dig den, och du accepterar detta. (Bland annat, finns en drös andra undantag från ångerrätten också. Vidare info.)

Som andra nämnt är detta snarare en åtgärd för att slippa driva juridiska fall med länder som har hårdare lagstiftning, och gardera sig för eventuella lagändringar (med tanke på hur det digitala samhället utvecklas, och i vilken takt, så ändras lagstiftning gällande detta löpande) i framtiden.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Du har ingen som helst laga rätt i Sverige att returnera digitala varor när försäljaren vid köpet informerar dig om att du genom köp avsäger dig den, och du accepterar detta. (Bland annat, finns en drös andra undantag från ångerrätten också. Vidare info.)

Som andra nämnt är detta snarare en åtgärd för att slippa driva juridiska fall med länder som har hårdare lagstiftning, och gardera sig för eventuella lagändringar (med tanke på hur det digitala samhället utvecklas, och i vilken takt, så ändras lagstiftning gällande detta löpande) i framtiden.

Fast nu är det sällan man uttryckligen går med på att avsäga sig den svenska ångerrätten vid köp, jag kan då inte komma på en enda gång jag gjort det, och det finns flera fall då folk inom Sverige och andra EU länder tvingade igenom returer med ångerrätten via Steam innan de erbjöd returrätt.

Medlem

Go epic! Gillar deras shop starkt. Steam börjar kännas lite gammalt.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Va?? Jag betalar via paypal och får mina pengar tillbaka till paypal också, inte låst till steam shop.

Haha, på tal om det, köpte FFXIV Stormblood med Steam Wallet pengar som jag tjänat ihop genom att sälja saker från diverse spel(PUBG prylar, card boosters osv) men upptäckte att mitt FFXIV konto inte var Steam-kopplat så jag kunde inte aktivera expansionet, därmed bara slöseri med pengar. Efter lite bollande fram och tillbaka mellan Square Enix och Steam så fick jag pengarna tillbaka...till mitt Paypal. Jag klagar i alla fall inte.

Backloggens befriare
Skrivet av joonsson:

Fast nu är det sällan man uttryckligen går med på att avsäga sig den svenska ångerrätten vid köp, jag kan då inte komma på en enda gång jag gjort det, och det finns flera fall då folk inom Sverige och andra EU länder tvingade igenom returer med ångerrätten via Steam innan de erbjöd returrätt.

Och du läser alla EULA's?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av joonsson:

Fast nu är det sällan man uttryckligen går med på att avsäga sig den svenska ångerrätten vid köp, jag kan då inte komma på en enda gång jag gjort det, och det finns flera fall då folk inom Sverige och andra EU länder tvingade igenom returer med ångerrätten via Steam innan de erbjöd returrätt.

I Steam (fortfarande vid köp av "plånbokspengar" eller DLCer, exempelvis) står det uttryckligen att du frånsäger dig ångerrätten. Det behöver inte specifikt hänvisa till just den svenska ångerrätten, eller vilken lag och paragraf det gäller, lagrummet för försäljaren är stort i enlighet med lagtexten.

Det räcker i praktiken att du klickar i en ruta där försäljaren skriver att "You waive the right to withdraw from the purchase after it's made" (om man vill hårdra det räcker det med "you accept the terms and conditions" och en tydlig länk till dessa - så länge dessa inte strider mot svensk lagstiftning, vilket de inte gör i det specifika fall du nämner, så gäller dessa) eller liknande - då har du aktivt gjort valet, och det är många som haft och har sådana system när det gäller att sälja digital media. I Sverige har du i det läget inte mycket (läs: inget) att hämta rent juridiskt om du vill ångra ditt köp (om du inte vill hävda att produkten är de jure defekt, enl. reklamationsrätt, eller att varans beskrivning inte överensstämmer med produkten du fått), men det finns andra länder som driver sin lagstiftning kring ånger av köp hårdare.

Vad gäller prejudicerande fall som indikerar det du nämner har jag inte hittat några som är direkt tillämpbara (men länka gärna de som är det!) - de fall som fått störst uppmärksamhet har gällt felaktig marknadsföring och att kunder då köpt en produkt som inte överensstämmer med dess beskrivning, och då går andra paragrafer in och reglerar.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Av 2 kap. 11 § 11 p. följer däremot ett undantag som gäller vid just distansavtal som avser digitala innehåll. En näringsidkare får uppställa ett villkor om att du inte får någon ångerrätt, och om du går med på detta villkor förlorar du alltså ångerrätten
Så det stämmer står det I Eula att du avsäger dig all form av ånger rätt får man skylla sig själv

så bäst läsa Eulan står det inget där gäller 14 dagars ångers rätt

https://lawline.se/answers/angerratt-vid-kop-av-digitala-varo...


signatur

New life, New hope

Skrivet av kalle.lindestrom:

Av 2 kap. 11 § 11 p. följer däremot ett undantag som gäller vid just distansavtal som avser digitala innehåll. En näringsidkare får uppställa ett villkor om att du inte får någon ångerrätt, och om du går med på detta villkor förlorar du alltså ångerrätten
Så det stämmer står det I Eula att du avsäger dig all form av ånger rätt får man skylla sig själv

så bäst läsa Eulan står det inget där gäller 14 dagars ångers rätt

https://lawline.se/answers/angerratt-vid-kop-av-digitala-varo...

Stämmer. Innan du kan köpa något måste du kryssa i att du godkänt Steams abonnentavtal. Där framgår det att din lagstadgade ångerrätt inte gäller utan att du får följa Steams egen ångerrätt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av joonsson:

Fast nu är det sällan man uttryckligen går med på att avsäga sig den svenska ångerrätten vid köp, jag kan då inte komma på en enda gång jag gjort det, och det finns flera fall då folk inom Sverige och andra EU länder tvingade igenom returer med ångerrätten via Steam innan de erbjöd returrätt.

Jag tror att de flesta återförsäljare av digitala produkter har avsägning av ångerrätten i sina användarvillkor.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

hoppas epic games struntar i dom där jävla indie pixel ful spelen som alla tycks gilla utan jag.

Medlem

Hoppas Nintendo hakar på. Många skitspel jag önskar att jag kunde lämna tillbaka.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Stämmer. Innan du kan köpa något måste du kryssa i att du godkänt Steams abonnentavtal. Där framgår det att din lagstadgade ångerrätt inte gäller utan att du får följa Steams egen ångerrätt.

Oavsett så har det ju fungerat superbra med återbetalningar i Steam länge nu. Jag har köpt och lämnat tillbaka 50+ spel utan minsta knussel, pengarna tillbaka på Visakortet.

1
Skriv svar