Kvällssnack – vilka av gratisspelen från Epic Games Store har du laddat hem?

Medlem
Skrivet av Evilof:

Jag förstår inte folk som hyllar Steam men dissar Epic.
Jag är ännu mer elitistisk och kör i princip bara GOG, där allt är 100% DRM fritt, och man äger spelen på ett bättre sätt

De spel som finns på GOG DRM-fria men samma spel på Steam med DRM beror helt och hållet på utgivaren av spelet och inte på Steam.

Medlem

Allihopa.

Off topic:

Förra året claimade jag alla gratisspel från Humble, tänkte spela något av det idag bara för att se att man även behöver aktivera steam koden, så alla mina spel är borta. Så en liten headsup till er andra, glöm inte att aktivera skiten också!

Moderator | Testpilot

Fixade Subnautica vilket i grunden är ett spel jag skulle älska.. Problemet är bara att jag är så satans rädd för djupt vatten att jag inte klarar av att spela skiten. Har tillräckligt med problem när jag lirar Sea of Thieves och Megaladon jagar mig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Just nu har Epic Games Store inget jag är intresserad av, även om det är gratis. Det kommer säkert att ändras i framtiden och då kommer jag att installera det.

Medlem

Subnautica och What Remains of Edith Finch, har inte spelat det sistnämnda än (tänkte göra det idag). Det första var kul ett par timmar. Kom inte så långt i det och kom sedan av mig. Men skulle kunna tänka mig att köpa något annat från utvecklaren för att stödja dom. Deras Natural Selection 2 fick ju bra betyg här på FZ, så den kanske det blir.

// edit:

Lite OT men.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Fixade Subnautica vilket i grunden är ett spel jag skulle älska.. Problemet är bara att jag är så satans rädd för djupt vatten att jag inte klarar av att spela skiten. Har tillräckligt med problem när jag lirar Sea of Thieves och Megaladon jagar mig.

Haha, känner igen mig. Min tanke var "detta spelet kanske utmanar min rädsla för undervattensuppdrag i spel" och efter ett par timmar kändes det inte lika läbbigt att dyka. Satt med AssCred: Ody häromdagen och gjorde ett uppdrag där man skulle simma ned i en grotta och hitta vägen till en kista. Jag tänkte inte på det då, men i efterhand så kom jag på att jag inte längre tyckte det var så jobbigt. Subnautica kanske fungerade som en slags terapi.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Kan du vara vänlig och förklara dig för oss andra som inte är så insatta i världsekonomin.
Och har en sån fin inblick in i spelindustrin.

Epic har inte visat sig ha något intresse av att vilja göra investeringar för att förbättra PC som plattform. Det har Valve visat samtidigt som steam är en bättre butik på alla sätt. Det finns inget Epic erbjuder som inte Steam redan gör bättre.

Har alltså inget med världsekonomin att göra. Bara att jag hellre ser företag som aktivt stött plattformen under lång tid kan fortsätta göra det. Du får gärna förklara fördelarna med Epics butik om du känner till några sådana.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Epic har inte visat sig ha något intresse av att vilja göra investeringar för att förbättra PC som plattform. Det har Valve visat samtidigt som steam är en bättre butik på alla sätt. Det finns inget Epic erbjuder som inte Steam redan gör bättre.

Har alltså inget med världsekonomin att göra. Bara att jag hellre ser företag som aktivt stött plattformen under lång tid kan fortsätta göra det. Du får gärna förklara fördelarna med Epics butik om du känner till några sådana.

Inte förbättra PC platform?
Deras grafik morot används väl mest i hela världen för att göra spel och annat.
Sen har ju deras affär precis kommit igång så hur mycket skulle de ha hunnit där?
Sen är det alltid bra med konkurrens, precis vad Valve behöver

Skrivet av Cyberz:

Inte förbättra PC platform?
Deras grafik morot används väl mest i hela världen för att göra spel och annat.
Sen har ju deras affär precis kommit igång så hur mycket skulle de ha hunnit där?
Sen är det alltid bra med konkurrens, precis vad Valve behöver

Evigt snack om konkurrens. Epics grafikmotor och spelplattform är två olika ting och de verkar ha totalt annorlunda strategier kring dessa. När det gäller grafikmotorn vill de förstås göra den bästa motorn och konkurrera med andra motorer vilket är till gagn för spelarna. Detta är riktig konkurrens där de måste arbeta aktivt för att hålla sig bättre än konkurrenterna.

När det gäller plattformen har de hittills inte gjort något direkt annorlunda än att skapa en kopia av Steam, fokuserat på exklusiva spel och lockat med gratistitlar. Detta är inte en plattformskonkurrens i sig eftersom de inte utvecklar plattformen till att bli bättre utan implementerar en utveckling som redan genomdrivits på Steam.

Konkurrensen börjar när Epic utvecklar sin plattform till något mer än den kopia det är just nu.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Evigt snack om konkurrens. Epics grafikmotor och spelplattform är två olika ting och de verkar ha totalt annorlunda strategier kring dessa. När det gäller grafikmotorn vill de förstås göra den bästa motorn och konkurrera med andra motorer vilket är till gagn för spelarna. Detta är riktig konkurrens där de måste arbeta aktivt för att hålla sig bättre än konkurrenterna.

När det gäller plattformen har de hittills inte gjort något direkt annorlunda än att skapa en kopia av Steam, fokuserat på exklusiva spel och lockat med gratistitlar. Detta är inte en plattformskonkurrens i sig eftersom de inte utvecklar plattformen till att bli bättre utan implementerar en utveckling som redan genomdrivits på Steam.

Konkurrensen börjar när Epic utvecklar sin plattform till något mer än den kopia det är just nu.

De har väl inte gjort annat än stöttat PC.

Resten får du tycka vad du vill om.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

När det gäller plattformen har de hittills inte gjort något direkt annorlunda än att skapa en kopia av Steam, fokuserat på exklusiva spel och lockat med gratistitlar. Detta är inte en plattformskonkurrens i sig eftersom de inte utvecklar plattformen till att bli bättre utan implementerar en utveckling som redan genomdrivits på Steam.

Att utvecklaren får 18% mer i fickan är väl ganska bra? ser det som ett stort plus då jag hellre betalar den som gjort spelet (så att de kan utveckla fler spel/vidareutveckla de existerande spelen), än lata valve som ligger och petar sig i naveln och drar in sinnessjukt med pengar.

Skrivet av Cyberz:

De har väl inte gjort annat än stöttat PC.

Resten får du tycka vad du vill om.

Jag vet inte vad Epic Game Store gjort för att stötta PC mer än att bara finnas till? Utveckla gärna vad du tänker på.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@uberpwnage2.0:

Jag var i samma sits som dig gällande Subnautica, jag älskar vatten men det djupa, hell no to the no no!

Dock så när jag väl började spela och tog det steg för steg så började rädslan släppa och nu så har jag runt 36 timmar investerade.

Får grymma adrenalin kickar när jag är djupt nere i havet och farmar mineraler för att uppgradera mina grejer. Faran är ju bokstavligen runt hörnet! Satans leviathans (as-stora sjömonster) har redan dödat mig ett par gånger, mest när jag inte hade den lilla ubåten.

Otroligt bra spel med jätte fina områden. Natt tid så lyser det upp överallt och man får verkligen känslan att man är ensam och att man skall försöka överleva. Har också hittat utomjordiska baser på land och just nu så kan inte sluta spela

Nu så vill jag hitta allt och klara det men tar det lugnt och sansat, rushar ingenting och utforskar tills rädslan kickar in, då tar jag mig snabbt hem igen, äter upp, dricker, craftar lite grejer och sen ut igen

Hoppas du börjar lira det snart för det är ett grymt spel!

Ha det bäst

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Inte förbättra PC platform?
Deras grafik morot används väl mest i hela världen för att göra spel och annat.
Sen har ju deras affär precis kommit igång så hur mycket skulle de ha hunnit där?
Sen är det alltid bra med konkurrens, precis vad Valve behöver

Visst de har arbetat hårt med sin motor det säger jag inte emot. Men det är ju inte något som gagnar pc specifikt. Och att de startat sin butik 2018 och saknar funktioner som steam haft länge är ju ett bevis på att de inte riktigt bryr sig om att göra något bättre. Sen är jag av åsikten att konkurrens inte existerar när det gäller mjukvara eftersom det är helt upp till utgivare att bestämma vart x spel ska släppas. Finns ju ingen som sitter och påstår att EA gör direkt fel som enbart säljer sina spel via origins till pc (även om konsumenter inte tycker om det). Men! Även om jag går med på att konkurrens skulle vara bra, så är det ju bevisat att det inte spelar någon roll p.g.a. det jag nämnde tidigare att Epics butik saknar massvis med funktioner som steam haft länge.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag vet inte vad Epic Game Store gjort för att stötta PC mer än att bara finnas till? Utveckla gärna vad du tänker på.

Epic Games har gjort det. Sen som en annan skrev, utvecklarna får mer pengar i fickan. Som det ska vara. Gabbe har så det räcker.
Store är bara en ny grej i deras expansion.

Hail Epic.

@Sillgam
Det har de inte. Hade inte Steam heller i början.

Skrivet av Cyberz:

Epic Games har gjort det. Sen som en annan skrev, utvecklarna får mer pengar i fickan. Som det ska vara. Gabbe har så det räcker.
Store är bara en ny grej i deras expansion.

Hail Epic.

@Sillgam
Det har de inte. Hade inte Steam heller i början.

Men det är ju inte konkurrens om du bara räknar historiska bedrifter. Det är ju ett konstigt tänk.

Epic utmanar ju inte ens Steam utan kopierar och säkrar exklusiva spel. Så än så länge är det ju ingen konkurrens, väl?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Epic Games har gjort det. Sen som en annan skrev, utvecklarna får mer pengar i fickan. Som det ska vara. Gabbe har så det räcker.
Store är bara en ny grej i deras expansion.

Hail Epic.

@Sillgam
Det har de inte. Hade inte Steam heller i början.

Vad är det de inte har? Och sen är din jämförelse (oavsett vad det nu är du menar) inte så funktionell om du måste jämföra med steam för 15 år sedan.

Medlem

Fan orka.
Jag gillar Epic och vill att deras affär ska bli bra.
Tyck vad ni vill.

Bara för att det finns en online affär för spel så kan man inte starta en ny eller vad menar ni egentligen?

@Sillgam
Egentligen så är de väl inte nån funktion i sig jag saknar mer än snyggare design.

Skrivet av Cyberz:

Fan orka.
Jag gillar Epic och vill att deras affär ska bli bra.
Tyck vad ni vill.

Bara för att det finns en online affär för spel så kan man inte starta en ny eller vad menar ni egentligen?

@Sillgam
Egentligen så är de väl inte nån funktion i sig jag saknar mer än snyggare design.

Jag har inget emot Epic Games försök att sno marknadsandelar inom digital försäljning. Men jag vänder mig mot att folk euforiskt hyllar det som konkurrens och jag kräks på exklusivitet-tänket.

Jag vill se utvecklingar av plattformstänket och prisspress etc. Det stör mig verkligen i grunden att de ska lansera en plattform som ändå inte gör något mer än de plattformar som redan finns. Det dödar konkurrensen där vi spelare vill ha konkurrens - där det gynnar oss.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag har inget emot Epic Games försök att sno marknadsandelar inom digital försäljning. Men jag vänder mig mot att folk euforiskt hyllar det som konkurrens och jag kräks på exklusivitet-tänket.

Jag vill se utvecklingar av plattformstänket och prisspress etc. Det stör mig verkligen i grunden att de ska lansera en plattform som ändå inte gör något mer än de plattformar som redan finns. Det dödar konkurrensen där vi spelare vill ha konkurrens - där det gynnar oss.

Har absolut inte euforiskt hyllat nåt.
Tyckte bara det kan bli bra.
Om inte så har vi garanterar Steam kvar.

Inaktiv
Skrivet av Godofcheese:

https://steam.fandom.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Majoriteten av fallen är det bara att ta bort steam_api.dll i foldern.

Tackar, det hade jag ingen aning om

Moderator | Testpilot
Skrivet av 8bit:

@uberpwnage2.0:

Jag var i samma sits som dig gällande Subnautica, jag älskar vatten men det djupa, hell no to the no no!

Dock så när jag väl började spela och tog det steg för steg så började rädslan släppa och nu så har jag runt 36 timmar investerade.

Får grymma adrenalin kickar när jag är djupt nere i havet och farmar mineraler för att uppgradera mina grejer. Faran är ju bokstavligen runt hörnet! Satans leviathans (as-stora sjömonster) har redan dödat mig ett par gånger, mest när jag inte hade den lilla ubåten.

Otroligt bra spel med jätte fina områden. Natt tid så lyser det upp överallt och man får verkligen känslan att man är ensam och att man skall försöka överleva. Har också hittat utomjordiska baser på land och just nu så kan inte sluta spela

Nu så vill jag hitta allt och klara det men tar det lugnt och sansat, rushar ingenting och utforskar tills rädslan kickar in, då tar jag mig snabbt hem igen, äter upp, dricker, craftar lite grejer och sen ut igen

Hoppas du börjar lira det snart för det är ett grymt spel!

Ha det bäst

Jag ska nog ta och ge det ett försök nu bara på grund av ditt inlägg. Tack!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av ebackman2:

Att utvecklaren får 18% mer i fickan är väl ganska bra? ser det som ett stort plus då jag hellre betalar den som gjort spelet (så att de kan utveckla fler spel/vidareutveckla de existerande spelen), än lata valve som ligger och petar sig i naveln och drar in sinnessjukt med pengar.

Det är ju jättekul för utvecklaren så länge denna vågar att avsäga sig utgivaren. I de flesta fallen kommer slutvinsten för utvecklaren inte förändras men utgivarna (som plockar bonusen av låga publiceringskostnader) binds upp till bestämda plattformar.

Men en riktigt bra konkurrens blir det ju inte. Istället är vi fortsatt utsatta för exempelvis en marknad med i förväg uppstyrda priser för spel och prisutvecklingsstrategi.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Tackar, det hade jag ingen aning om

Till och med deras egna spel som Half Life 2 och Portal kan man spela utan steam igång ^^


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Kan du vara vänlig och förklara dig för oss andra som inte är så insatta i världsekonomin.
Och har en sån fin inblick in i spelindustrin.

Jag kan försöka förklara:
Steam har fått konkurens. Konkurrens drar ner priserna och ger större andel av slutpriset till utvecklarna. Och det är dåli...

Ehh nej jag kan nog inte förklara. Kanske handlar mest om att det blir lite mer besvär när ens spel ligger utspridda.

Skrivet av Lasrod:

Jag kan försöka förklara:
Steam har fått konkurens. Konkurrens drar ner priserna och ger större andel av slutpriset till utvecklarna. Och det är dåli...

Ehh nej jag kan nog inte förklara. Kanske handlar mest om att det blir lite mer besvär när ens spel ligger utspridda.

Fast det är ideologiskt utopiskt flum att konkurrens drar ner priserna. Utvecklare, utgivare och plattformar har inget intresse alls av att sänka priserna just nu.

Kommer priset på Division 2 att bli billigare på Steam? Nä, just det, det kommer inte ens dit. Det kommer bli exakt samma pris på uPlay som på EGS annars skjuter sig UbiSoft sig själva i foten.

Satsning på exklusivitet ger inte de konkurrenseffekter vi vill ha.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Inget av dem. Epic är dåligt för industrin och jag kommer därför inte installera deras klient.

Nu får du gärna utveckla hur en bra utmanare till Steam(därav konkurrens, vilket är nödvändigt och positivt) är dålig för industrin?

Är det Fortnite du är emot? Deras microtransaktioner?

Så illa som Valve har bettet sig och så kass klient som steam är efter 16år av utveckling så ser jag tjänster som GOG och nu Epic som ett fantastiskt alternativ och bra utmanande konkurrens till Valve.

Valve i mitt tycke, har totalt tappat sin själ och vad dom brukade vara för girighet. Jag hoppas vi får tillbaks dom någon gång igen

Medlem
Skrivet av Zensu:

Nu får du gärna utveckla hur en bra utmanare till Steam(därav konkurrens, vilket är nödvändigt och positivt) är dålig för industrin?

Är det Fortnite du är emot? Deras microtransaktioner?

Så illa som Valve har bettet sig och så kass klient som steam är efter 16år av utveckling så ser jag tjänster som GOG och nu Epic som ett fantastiskt alternativ och bra utmanande konkurrens till Valve.

Valve i mitt tycke, har totalt tappat sin själ och vad dom brukade vara för girighet. Jag hoppas vi får tillbaks dom någon gång igen

Förklarade i ett annat inlägg så du kan titta på det. Vet inte vad du menar med att valve har betett sig illa dock. Att de inte utvecklat half life 3? Att kalla valve giriga är objektivt fel när de konstant utvecklar sin tjänst, satsat på att utveckla hårdvara och fortsätter uppdateras sina spel (och har fler i utveckling enligt dem själva). För att inte nämna hur mycket dem gjort för Linux. Ett os som nästan ingen använder (och finns alltså ingen direkt ekonomisk vinning för valve att göra det).

Nä girig känns verkligen inte som rätt ordval när man beskriver valve.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fast det är ideologiskt utopiskt flum att konkurrens drar ner priserna. Utvecklare, utgivare och plattformar har inget intresse alls av att sänka priserna just nu.

Kommer priset på Division 2 att bli billigare på Steam? Nä, just det, det kommer inte ens dit. Det kommer bli exakt samma pris på uPlay som på EGS annars skjuter sig UbiSoft sig själva i foten.

Satsning på exklusivitet ger inte de konkurrenseffekter vi vill ha.

Har följt allt du har skrivit här Hannes. Mycket bra printat. Jag instämmer till allt. Denna exklusivitets deal är bedrövligt alltså.

Skrivet av Zensu:

Nu får du gärna utveckla hur en bra utmanare till Steam(därav konkurrens, vilket är nödvändigt och positivt) är dålig för industrin?

Är det Fortnite du är emot? Deras microtransaktioner?

Så illa som Valve har bettet sig och så kass klient som steam är efter 16år av utveckling så ser jag tjänster som GOG och nu Epic som ett fantastiskt alternativ och bra utmanande konkurrens till Valve.

Valve i mitt tycke, har totalt tappat sin själ och vad dom brukade vara för girighet. Jag hoppas vi får tillbaks dom någon gång igen

Vad är det som du tycker är dåligt med plattformen Steam? Jag kom iofs in sent på plattformen år 2016 efter piratande men gillar den verkligen. Super smidig, lätt navigerad och med massor av roliga funktioner. Gemenskapen diggar jag rejält. Tycker Steam krossar PlayStation Network och Xbox Live. PSN är så jädrans segt. Ser inga problem i Valves plattform. Skulle vara intressant att höra din. Tack.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Har följt allt du har skrivit här Hannes. Mycket bra printat. Jag instämmer till allt. Denna exklusivitets deal är bedrövligt alltså.

Vad är det som du tycker är dåligt med plattformen Steam? Jag kom iofs in sent på plattformen år 2016 efter piratande men gillar den verkligen. Super smidig, lätt navigerad och med massor av roliga funktioner. Gemenskapen diggar jag rejält. Tycker Steam krossar PlayStation Network och Xbox Live. PSN är så jädrans segt. Ser inga problem i Valves plattform. Skulle vara intressant att höra din. Tack.

Smaken är som baken! PSN och Live är inte alls bra(trots att jag inte ens nämt dom eller tv-konsoler, hade väl varit bättre för diskussionen om du använt direkta konkurrenter på samma plattform?), det kan jag instämma. Steam är segt med ett dåligt UI som en 5åring designade och dom vägrade flytta ifrån.

Sen såklart saker som Valves returneringar av köpta produkter är riktigt ruttet illa och svårt att hitta till gör mig inget annat än förbannad. Sjuka kostnader likt Apple för att få använda deras ruttna plattform gör mig inte mindre sne heller.

Det jag inte gillar med Epics nya plattform är exklusivitet grejer, det skadar konkurrens rakt igenom.

Medlem

Det jag är mest rädd för när det börjar sprida ut sig och det blir konkurrens, är att förr eller senare så kommer några butiker förlora och gå under, och då stryker alla spel jag köpt där med, och som det är nu så har jag investerat ofantligt mycket pengar på Steam och vill därför inte att de ska bli förlorarna. Samt att det blir jobbigt med alla launchers.....

123
Skriv svar