Svåraste hoppet i ett spel?

Medlem
Skrivet av Kane:

Alla som inte svarar "hoppa över floderna i The Last Ninja"-spelen har svarat fel.

Jag spelade det senast idag på min U64...men herre jävlar..det är sanslöst svårt fortfarande Köpte en replacement till mina Tac-2 då de inte funkar så bra som det en gång gjort.

Håller samma kvalite som good ol tac-2!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Lalle:

Det första jag tänkte på var detta:
https://youtu.be/XjUz8IT0CYg?t=304

Kanske inte klassas som svårt hopp egentligen, men frustrationen i det där spelet är total...

Tänkte på den också så fort jag läste titeln.

Medlem
Skrivet av trifix:

Att NES-spel väldigt frekvent förekommer i tråden är ju föga förvånande. De flesta spel från den tiden var ju frustrerade i grunden eftersom gameplaymekaniken var rätt simpel många gånger.

Det gör att jag skippar NES-eran (HATA TMNT) och hoppar in på Super Mario World och jakten på en bonusvärld.

Jag och min granne grindade SMW stenhårt när det kom. Han 10-11 och jag 13-14 ungefär. Han var helt besatt av tv-spel och jag var väl inte långt efter. Vi lyckades för det första med bedriften att låsa upp Starworld och dess undervärldar utan hjälp...

Enter "Cheese bridge exit"

Vi upptäckte av en ren slump att man på "Cheese bridge" kunde flyga under "målgången" och fortsätta. Vi gav oss fan på att det fanns något där och till slut efter MÅNGA timmar så lyckades jag flyga under och vidare till nästa "målgång".

I efterhand så är det ganska "lätt" om man använder sig av Yoshi vilket vi inte gjorde!

Något annat som jag faktiskt idag återigen klarade av är Ginso Tree i Ori and the blind forest. Första gången då när spelet släpptes höll jag på att kasta kontrollen åt helvete. När man väl tagit sig igenom helvetet så kommer vattnet forsandes och då insåg man att allt fram till dess bara var uppvärmningen. Idag klarade jag första delen på några försök och vattnet på första försöket...

Haha skulle precis skriva om det jävla trädet när jag såg ditt inlägg. Jag la ner hela Ori och kastade kontrollen pga det.

Medlem

Vilket hopp som helst i Last ninja med den tidens Joystick.

Medlem

Ingen har nämnt dragons lair, beror väll iofs mer på spelmekanik än att hoppen var svåra.

Medlem
Skrivet av Kane:

Alla som inte svarar "hoppa över floderna i The Last Ninja"-spelen har svarat fel.

Och då hade man ändå en wico command control!

(Kanske om man kan savea i en emulator idag... cartridge save (hårdvara) gick inte i Ln).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Tänkte omedelbart på 8-1 (tror jag) i super mario bros 1.
Absolut sett så är det inte det svåraste hoppet jag spelat förbi, men i relation till hur mycket spelvana man hade då så blev det mardrömssvårt, SMB var ett av de första spelen jag spelade. Det är stället där man av att man behövde springa, hoppa på rätt ställe och sedan landa på en miniplatform för att omedelbart göra ett till långhopp utan att tappa farten. Den "inputcombon" krävde mycket än något man hade behövt göra tidigare i spelet.
Nuförtiden när man har spelat på tok för många spel och att trycka på tre knappar samtidigt inte är ovanligt, så blir ju hoppet inte värst svårt, men när det begav sig var det en enorm tröskel!

Medlem

Jag minns ett hopp i Alundra som fick mig att gå in i totall rage.

https://www.youtube.com/watch?v=BDurUuIUiWo

TMNT till dos..när man kom på efter 100 försök att hoppet faktist inte går att klara..kan inte bli svårare än så

På god andra plats puzzle jumps i guild wars 2


signatur

New life, New hope

Medlem

Svåraste hoppet var hoppet du inte behövde göra, i första TMNT till NES. Area3. xD

Medlem

Hoppet man måste göra för att nå mitten av The Bed of Chaos samtidigt som den viftar med sina förbannade armar i Dark Souls.

Evt. samtliga hopp man måste göra i Battle Toads till GameBoy

Medlem
Skrivet av Salami-:

Bridge to rail på DM6 anyone?

Ja herregud. Försökte nöta det hoppet i timtal, det såg så oerhört lätt ut när kompisar/proffsen gjorde det. Tveakade max_fps och en massa andra inställningar i configen, men lyckades aldrig konsekvent klara det. Kan någon äntligen, efter alla dessa år, berätta för mig vad hemligheten med det hoppet är?

https://www.youtube.com/watch?v=9_Hoz5r0Th8

Medlem
Skrivet av Zedrix:

Ja herregud. Försökte nöta det hoppet i timtal, det såg så oerhört lätt ut när kompisar/proffsen gjorde det. Tveakade max_fps och en massa andra inställningar i configen, men lyckades aldrig konsekvent klara det. Kan någon äntligen, efter alla dessa år, berätta för mig vad hemligheten med det hoppet är?

https://www.youtube.com/watch?v=9_Hoz5r0Th8

När man väl klara de första gången så infann sig samma känsla som om man vunnit os

Inaktiv

I Bionic commando närmare slutet finns något "hopp". Ett ställe man ska mellan tre-fyra stolpar med avgrund under. Svordomar deluxe.

Medlem
Skrivet av yogibear82:

Jag minns ett hopp i Alundra som fick mig att gå in i totall rage.

När man ska hoppa på plattformarna i öknen och tajma med virvelvindarna, då höll jag på att ge upp! Krävdes säkert 40 försök innan jag klarade alla. Har fortfarande inte spelat klart spelet, men köpte precis en "ny" PS2 pga lasern i den gamla gav upp, endast för att kunna spela klart det.

Annars håller jag med om Last Ninja.

Medlem

Jump maps i cs 1.6 var riktigt skoj, dock fick man lite kala fläckar på hjässan när man slet av sitt hår.

https://youtu.be/MT98U7fvXA0

Skrivet av Ankh:

https://i.ytimg.com/vi/JIwnt3ZLZ1w/hqdefault.jpg

I stort sett samtliga hopp som detta i The Last Ninja (c64).

Vem kom ens så där lång i det där skitspelet så jäkla svårt spel


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Snake Rattle n Roll till Nes hade muppiga hopp pga "3D" Vinkeln ;p


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Vem kom ens så där lång i det där skitspelet så jäkla svårt spel

Nu är du ute på tunn is!! Jag är hardcore c64 fan och Last Ninja spelare Passa si!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

@Zedrix:

Du ska göra en kombination av en cirkel åt vänster med musen samtidigt som du strafear först vänster sedan höger.

Det ser man också på videon, han börjar föra musen åt vänster samtidigt som han håller inne strafe vänster, sedan när han landar så byter han till strafe höger och håller inne den tills han är för nära väggen och bli av med fart och då ändrar han till strafe vänster sista biten.

Har du satt det en gång så missar du det typ inte igen, men just circle jumping är lite lurigt innan man vant sig vid det. Jag spelade jumpmod till Quake2 i flera år på toppnivå och kan säga att där finns en jäkla massa andra mechanics som man också kan få lite extra gråa hår runt tinningen av

Medlem

Svåraste jag kan minnas är nog i spelet VVVVVV en utmaning som heter "Doing Things The Hard Way" a.k.a Veni Vidi Vici challenge.

Cloudbuilt har en del riktigt svåra hopp också, men där kan man lära sig en del tekniker med boost för att hoppa längre högre och fortare och då blir det något lättare. Finns en del som är sjukt skickliga på det:

Medlem

Ett klassiskt hopp är det i slutet av Bionic Commando där man också måste pricka av ett fönster i en helikopter med bazookan mitt i hoppet.

Ett annat knivigt hopprelaterat fall är att få sig till E:et som finns uppe i taket i början av Metroid.

Medlem

Spelade en del Trials HD till Xbox 360, jag vet att det var vissa banor som jag slet mitt hår på. Jag fick ge upp och spelade det aldrig igen.

Medlem

Turtles till NES
bana 3
Lilla hålet när man går tillbaka igenom rummet..... jag klarade det inte förrens jag 25 år senare såg Angry video game nerd spela

Medlem

Den där hängbron i Crash Bandicoot.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Tänkte omedelbart på 8-1 (tror jag) i super mario bros 1.
Absolut sett så är det inte det svåraste hoppet jag spelat förbi, men i relation till hur mycket spelvana man hade då så blev det mardrömssvårt, SMB var ett av de första spelen jag spelade. Det är stället där man av att man behövde springa, hoppa på rätt ställe och sedan landa på en miniplatform för att omedelbart göra ett till långhopp utan att tappa farten. Den "inputcombon" krävde mycket än något man hade behövt göra tidigare i spelet.
Nuförtiden när man har spelat på tok för många spel och att trycka på tre knappar samtidigt inte är ovanligt, så blir ju hoppet inte värst svårt, men när det begav sig var det en enorm tröskel!

Jo de där hoppet var ju sjukt också! Vem fan kommer på nåt sånt ^^

Medlem
Skrivet av Ankh:

Nu är du ute på tunn is!! Jag är hardcore c64 fan och Last Ninja spelare Passa si!

Jag ville gilla det på den tiden pga att det var coolt med ninjor, men varje gång jag försökte spela fatta jag noll och kamera vinklarna fuckade up för mig kommer jag ihåg


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

123
Skriv svar