Xbox-chefen bekräftar AMD-samarbete för "framtida plattformar"

Robot
Xbox-chefen bekräftar AMD-samarbete för "framtida plattformar"
Medlem

Inget illa menat men aningen fördomsfullt men jag tänker alltid på vilda kokainfester när jag ser Phil Spencer. Han känns som en sån go o gla kille liksom...


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Inget illa menat men aningen fördomsfullt men jag tänker alltid på vilda kokainfester när jag ser Phil Spencer. Han känns som en sån go o gla kille liksom...

Så som man känner sig själv, känner man andra..


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Inget illa menat men aningen fördomsfullt men jag tänker alltid på vilda kokainfester när jag ser Phil Spencer. Han känns som en sån go o gla kille liksom...

Hehe för eller nackdel?

Medlem

@Pretorian24: Själv så tycker jag att han ser ut som en sliskig bilhandlare som jobbar på "Ärlige Ernsts begagnade bilar"...

Medlem

Tråden spåra ur rätt fort

Medlem
Skrivet av Freakon:

Så som man känner sig själv, känner man andra..

fan va gött såfall. inge fel me o festa till det o leva lite ibland ;D

Medlem
Skrivet av Jozo:

@Pretorian24: Själv så tycker jag att han ser ut som en sliskig bilhandlare som jobbar på "Ärlige Ernsts begagnade bilar"...

Eller som Rich Evans sa första gången han såg Phil Spencer på E3 2015...

Medlem

Haha älskar Rich och Prev Rec!


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Hehe för eller nackdel?

Bara fördelar.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Gnällkuk
Skrivet av Lauchen:

Hehe för eller nackdel?

Akter och fördel säger jag

//

Någon som har någon teori på vad det är som gör att AMD ror hem det hela i flera generationer när både Intel och Nvidia har legat markant före på CPU och GPU i så många år? Tar de hutlösa priser? Det är min enda teori, att de hade kunnat få en rejält mycket starkare konsol men att det hade blivit så dyra enheter att de inte tror de hade sålt tillräckligt bra.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Akter och fördel säger jag

//

Någon som har någon teori på vad det är som gör att AMD ror hem det hela i flera generationer när både Intel och Nvidia har legat markant före på CPU och GPU i så många år? Tar de hutlösa priser? Det är min enda teori, att de hade kunnat få en rejält mycket starkare konsol men att det hade blivit så dyra enheter att de inte tror de hade sålt tillräckligt bra.

Varken Intel eller nvidia kan erbjuda bra grejer inom både cpu och gpu. Amd kan speciellt inför denna generationen göra det. Att nvidias toppkort är snabbare än amds spelar inte så stor roll. Konsolerna kostar ju typ 4000kr när de är nya så det lär ju vara något i stil med mellanklass gpu i nästa xbox (idag 1060/590) det som satt i vanliga one o ps4 var typ radeon 7800 serien.
Att ha en leverantör för båda delar kan jag tänka mig ger lite fördelar.
Sen är Intels fördel mest höga frekvenser och även det är mindre viktigt i en konsol som ofta ska vara kompakt och energisnål.
Men lyckas Intel med sin gpu satsning så kan de säkert hamna i någon framtida konsol.

Gnällkuk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varken Intel eller nvidia kan erbjuda bra grejer inom både cpu och gpu. Amd kan speciellt inför denna generationen göra det. Att nvidias toppkort är snabbare än amds spelar inte så stor roll. Konsolerna kostar ju typ 4000kr när de är nya så det lär ju vara något i stil med mellanklass gpu i nästa xbox (idag 1060/590) det som satt i vanliga one o ps4 var typ radeon 7800 serien.
Att ha en leverantör för båda delar kan jag tänka mig ger lite fördelar.
Sen är Intels fördel mest höga frekvenser och även det är mindre viktigt i en konsol som ofta ska vara kompakt och energisnål.
Men lyckas Intel med sin gpu satsning så kan de säkert hamna i någon framtida konsol.

Va? Menar du att Intel inte har några högpresterande processorer som är energisnåla? Gällande GPU så har jag inte riktigt superkoll på vart Nvidia står idag med deras Tegra-chip t ex, men Nvidia har ju varit både snabbare och överlägset bättre när det gäller effektåtgång för sina chip så jag ser inte riktigt hur något annat än ekonomi är det avgörande här.

AMD kan leverera både GPU och CPU vilket som du säger är en fördel, troligtvis bättre priser för båda om de tecknar avtal om att få leverera båda. Annars får du gärna förklara vilka CPUer och GPUer som varit mer energisnåla än Intels och Nvidias, kanske något jag missat helt?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Va? Menar du att Intel inte har några högpresterande processorer som är energisnåla? Gällande GPU så har jag inte riktigt superkoll på vart Nvidia står idag med deras Tegra-chip t ex, men Nvidia har ju varit både snabbare och överlägset bättre när det gäller effektåtgång för sina chip så jag ser inte riktigt hur något annat än ekonomi är det avgörande här.

AMD kan leverera både GPU och CPU vilket som du säger är en fördel, troligtvis bättre priser för båda om de tecknar avtal om att få leverera båda. Annars får du gärna förklara vilka CPUer och GPUer som varit mer energisnåla än Intels och Nvidias, kanske något jag missat helt?

Det jag menar är att en Intel cpu kan komma upp i högare frekvenser, men det är inte aktuellt att köra en cpu i 5Ghz där den drar 150w i en konsol. Dagens ps/xbox kör ju sina processorer i typ 1.6-2.2Ghz trots att det var vanligt med processorer runt 4ghz 2013.
Och kör man en modern amd och Intel cpu i runt 3ghz är båda väldigt energisnåla.
Angående gpu så är det ungefär samma sak, kör man i lite lägre frekvenser går effektiviteten upp. Och ja nvidia har haft effektivare kort än amd sedan pascal men mycket av energitörsten hos ex amd vega beror på att de ligger vid sin gräns för att konkurrera vilket märks när man börjar experimentera med undervoltning osv på Vega.

Angående tegra så kan du ju kika på Nintendo switch. Visst är dagens tegra snabbare än så men de verkar fortfarande ligga efter i cpu prestanda jämfört med ex ps4 som kör en rätt klen x86 cpu.

Gen
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Angående tegra så kan du ju kika på Nintendo switch. Visst är dagens tegra snabbare än så men de verkar fortfarande ligga efter i cpu prestanda jämfört med ex ps4 som kör en rätt klen x86 cpu.

Switchen borde ju inte ens nämnas i sammanhanget Det är en riktigt klen liten sak som inte duger till mycket. Men Nintendo har ju å andra sidan aldrig tävlat med Sony och M$ gällande prestanda (förutom SNES samt lite med Gamecube).

Gnällkuk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det jag menar är att en Intel cpu kan komma upp i högare frekvenser, men det är inte aktuellt att köra en cpu i 5Ghz där den drar 150w i en konsol. Dagens ps/xbox kör ju sina processorer i typ 1.6-2.2Ghz trots att det var vanligt med processorer runt 4ghz 2013.
Och kör man en modern amd och Intel cpu i runt 3ghz är båda väldigt energisnåla.
Angående gpu så är det ungefär samma sak, kör man i lite lägre frekvenser går effektiviteten upp. Och ja nvidia har haft effektivare kort än amd sedan pascal men mycket av energitörsten hos ex amd vega beror på att de ligger vid sin gräns för att konkurrera vilket märks när man börjar experimentera med undervoltning osv på Vega.

Angående tegra så kan du ju kika på Nintendo switch. Visst är dagens tegra snabbare än så men de verkar fortfarande ligga efter i cpu prestanda jämfört med ex ps4 som kör en rätt klen x86 cpu.

Var inte Nvidia redan förbi AMD från Kepler? Jag är medveten om att det blir svårt att köra höga frekvenser i en liten låda, men det är knappast så att Intel inte haft högpresterande processorer som varit energisnåla sedan länge, bara att kolla på laptopmarknaden, hur många laptops säljs med AMD-processorer?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Var inte Nvidia redan förbi AMD från Kepler? Jag är medveten om att det blir svårt att köra höga frekvenser i en liten låda, men det är knappast så att Intel inte haft högpresterande processorer som varit energisnåla sedan länge, bara att kolla på laptopmarknaden, hur många laptops säljs med AMD-processorer?

700 serien mot amds 200 var ganska jämn men var säkert fördel till nvidia r9 290x var inte energisnål direlt. Sedan Maxwell mot amd fiji så var de flesta korten från amd törstigare än nvidias men ex AMD r9 nano gav högre prestanda/w än maxwellkorten som fanns vilket visar lite hur mycket effektivare kretsarna blir när de inte ligger vid sitt frekvenstak (som fury x och vega 64 gör)
Och även dagens vega kan man få ner rätt rejält. Nvidias maxq idé bygger ju även på detta.

Jag påstår inte att Intel är dåliga på energieffektiva processorer. Jag påstår att deras största fördel för spel prestanda försvinner när man stryper frekvensen på processorn. Så om det blir en 8 kärnig ryzen eller Intel core som körs i 2.5-3ghz spelar ingen större roll och då lär de favorisera den leverantören som även kan leverera bra gpuer, vilket Intel ännu inte gör.

Att Intel sitter i många laptops har ju mycket med deras storlek att göra folk känner igen intel. Du ser ju även mest Intel core i fördigbyggda stationära också. Står det Intel core xxx på burken så säljer det troligtvis mer. Men det är bara vad jag tror har inte satt mig in i laptops på många år.

Medlem

Skulle gärna se att AMD kommer med en liknande RTX lösning innan de knåpar ihop en ny konsolgeneration. Känns redan gammalt annars innandet ens är släppt.

Medlem
Skrivet av FUtech:

Skulle gärna se att AMD kommer med en liknande RTX lösning innan de knåpar ihop en ny konsolgeneration. Känns redan gammalt annars innandet ens är släppt.

Kommer de 2020 tror jag det är lite tidigt med tanke på priset. Men borde kunna komma med en "x eller Pro" version några år senare.

Medlem
Skrivet av Gen:

Switchen borde ju inte ens nämnas i sammanhanget Det är en riktigt klen liten sak som inte duger till mycket. Men Nintendo har ju å andra sidan aldrig tävlat med Sony och M$ gällande prestanda (förutom SNES samt lite med Gamecube).

Gamecuben var helt klart med i prestandakapplöpningen men glöm inte N64. Det var egentligen först efter Gamecuben Nintendo bytte riktning.

Skrivet av trickeh2k:

Va? Menar du att Intel inte har några högpresterande processorer som är energisnåla? Gällande GPU så har jag inte riktigt superkoll på vart Nvidia står idag med deras Tegra-chip t ex, men Nvidia har ju varit både snabbare och överlägset bättre när det gäller effektåtgång för sina chip så jag ser inte riktigt hur något annat än ekonomi är det avgörande här.

AMD kan leverera både GPU och CPU vilket som du säger är en fördel, troligtvis bättre priser för båda om de tecknar avtal om att få leverera båda. Annars får du gärna förklara vilka CPUer och GPUer som varit mer energisnåla än Intels och Nvidias, kanske något jag missat helt?

Erfarenhet av att skräddarsy kretsar till konsoler kan kanske vara en anledning? Beror lite på vilken kompetens som fortfarande finns hos AMD.
Det var Silicon Graphics som utvecklade grafikkretsen till N64. Några av deras ingenjörer och andra anställda grundade sedan företaget ArtX som utvecklade kretsen "Flipper" till Gamecube. Under utvecklingen av Flipper så blev ArtX uppköpta av ATI.
ATI utvecklade sedan "Hollywood" och "Xenos" för Wii respektive Xbox 360.
Efter AMD's uppköp av ATI så har det blivit "Latte" till Wii U och som bekant kretsarna till PS4 och Xbox One.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Gen
Medlem
Skrivet av Barak:

Gamecuben var helt klart med i prestandakapplöpningen men glöm inte N64. Det var egentligen först efter Gamecuben Nintendo bytte riktning.

Just det ja, tack för påminnelsen.

Inaktiv

Ticket jävla stolpskott. Spencer e det bästa som hänt spel branschen sen cliffy B (förutom hans misstag att gå rogue och utveckla till PS4 som gjorde att hans legacy smolkades)

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Ticket jävla stolpskott. Spencer e det bästa som hänt spel branschen sen cliffy B (förutom hans misstag att gå rogue och utveckla till PS4 som gjorde att hans legacy smolkades)

Haha, tja Spencer kanske hör till det bättre som hänt Xbox den här generationen. Det främsta han åstadkommit var att backa alla idiotiska beslut Microsoft tog när de lansera Xbox1. Dock har de fortfarande långt att gå när det gäller tex Winstore, där simpla 2D spel kan hacka.

Sen tycker jag och säkert många andra att Cliffy B hoppa över hajen redan när han bestämde sig att göra slöa coverbased shooters på konsol och konsolifiera UT3. Om man nu inte anser det viktigaste är pengar, men då var ju i så fall hans största misstag att lämna Epic Games och inte vara med guldtåget Fortnite. Där vinsten av Gears of Wars spelen blir en piss i havet, jämfört med de enorma summor Epic dragit in bara senaste året.

1
Skriv svar