Amerikanska inbördeskriget i förstaperson: War of Rights nu i early access

Robot
Amerikanska inbördeskriget i förstaperson: War of Rights nu i early access

Täta led, bedövande krevader och stenhård disciplin. Eller?

#holdfast, #inbördeskriget, #war-of-rights


Medlem

Tycker att spelet är förbaskat kul och inlevelserikt! Samt tycker jag att det har gått väldigt bra med att spela tillsammans med andra spelare på de officiella servrarna. Några enstaka människor springer runt solo och run n gun. Men majoriteten som sagt lyder order från officeraren och ställer sig i led.

Frilansare
Skrivet av Dannemannen99:

Tycker att spelet är förbaskat kul och inlevelserikt! Samt tycker jag att det har gått väldigt bra med att spela tillsammans med andra spelare på de officiella servrarna. Några enstaka människor springer runt solo och run n gun. Men majoriteten som sagt lyder order från officeraren och ställer sig i led.

Låter hoppingivande! Ska kasta mig in nästa vecka tänker jag.

Medlem

Ser ju väldigt snyggt ut. Det som slår en är vilken röra med en massa gevärspipor precis vid örat när kamraten jämte ska komma åt att skjuta. Alla måste ha varit mer eller mindre döva. Har själv råkat ut för det i ungdomen och det är ingen trevlig upplevelse.
Ska man stå så där på led som de gjorde på den tiden så var det nog lätt hänt. Vilken fruktansvärd form av krigföring egentligen. Stå stelt på led rakt upp och ner och invänta order. Ja tiderna har gått framåt


signatur

Jäh!

Frilansare

@Chrester:
Här en superfin liten tecknad film om varför man använde linjeinfanteri. Nerd fact: uppfanns vidareutvecklades tydligen av Gustav II Adolf under 30-åriga kriget! Visste att han revolutionerade krigföring, men inte detta

https://youtu.be/83_h4N_lwJc

Medlem

Har ägt pre-early access ett tag men inte spelat så myckrt. Får väl hoppa in lite nu igen kanske! Inlevelserikt spel.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

@Chrester:
Här en superfin liten tecknad film om varför man använde linjeinfanteri. Nerd fact: uppfanns tydligen av Gustav II Adolf under 30-åriga kriget! Visste att han revolutionerade krigföring, men inte detta

https://youtu.be/83_h4N_lwJc

Han revolutionerade dessutom artilleriet. Bra härförare det där. Rondör till trots.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Att Gustav II Adolf pekas ut som uppfinnare av linjetaktiken är väl lite av en extrem förenkling av den taktiska utvecklingen under första halvan av 1600-talet. Det han gjorde var visserligen revolutionerande, men inte för att det var något helt nytt utan för att det funkade så jävla bra mot katolikerna (som av hävd vägrar förändra sig med omvärlden). Han tog sonika den holländska krigföringen och anpassade den efter de svenska förutsättningarna. Sedan testade han sina formationer löpande under kriget mot Polen.

På så sätt fick han mindre men lättrörligare enheter, som var taktiskt överlägsna katolikernas gigantiska tertior. Bara en sådan sak att trotsa intuitionen och låta musketerare stå tillsammans med kavalleriet var en nyhet. På den tiden var det gängse sättet för kavalleriet att "karakollera" d.v.s. att lite slött trava fram mot fienden i kolonner, ryttarna längst fram avfyrade sina pistoler och återvände sedan längst bak i kön medan en ny ryttare tog plats. Den här karusellen fungerade förstås inte alls när det fanns musketerare med bättre eldkraft. När fiendens ryttare mjukats upp ett tag satte det svenska kavalleriet av och gick i närkamp istället för att larva sig med pistolerna.

Men att kalla krigföringen för linjestrid är inte korrekt eftersom det inte rörde sig om linjer i dess rätta bemärkelse. Det handlar fortfarande om fyrkanter som skickas fram för att slakta av hjärtans lust. Vill vi göra nedslag i svensk linjestrid så hoppar vi drygt 50 år fram i tiden till en liten härlig skrift, Karl XI:s krigsartiklar från 1683. Nu talar vi linjestrid på allvar med kilometerlånga formationer med bataljonen som minsta stridande enhet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Frilansare

@hannes.theorell:
Tack, mycket informativt! Har du några bra länkar eller boktips så posta gärna dessa!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Låter hoppingivande! Ska kasta mig in nästa vecka tänker jag.

Onsdags-stream?

Frilansare
Skrivet av Thane:

Onsdags-stream?

Kanske! Men känns knöligt att hoppa in solo. Får nog göra research och testa lite först.

Medlem

Kan det vara så att Jocke har sett Gettysburg igen och snöat in totalt på amerikanska inbördeskriget för tillfället förresten? Händer mig ibland också...

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Kanske! Men känns knöligt att hoppa in solo. Får nog göra research och testa lite först.

Om du spelar som sydstatare önskar jag att du kallar dig William Blackwood och härstammande från West Virginia. Glöm inte att rollspela tidsenligt!*

*) “It was the ugliest sound that any mortal ever heard—even a mortal exhausted and unnerved by two days of hard fighting, without sleep, without rest, without food and without hope.” That was legendary writer and Union army veteran Ambrose Bierce’s description of therebel yell,” the notorious battle cry of Confederate forces during the Civil War. This banshee scream was the Confederacy’s calling card for most of the war, but its sound has long been the subject of debate. Later recordings of elderly Southern veterans seem to indicate that it was a shrill yelp that resembled the call of a coyote.’”


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Vet inte om det framgår någonstans, men hur många spelare kan vara på servern samtidigt? Känns som att sådana här spel inte känns särskilt autentiska med typ 64-ish spelare. Hade gärna sett hundratals, gärna fler och väldigt stora kartor som slagfält men det är väl att sikta lite väl långt mot stjärnorna.


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Skrivet av Joakim Bennet:

@hannes.theorell:
Tack, mycket informativt! Har du några bra länkar eller boktips så posta gärna dessa!

Lars Ericson Wolke, professor i militärhistoria vid Försvarshögskolan, är både trevlig och har en bra författarpenna. Självklart används hans böcker i undervisningen.
- Vägen till Westfaliska freden. Sverige och trettioåriga kriget (1998)
- Svensk militärmakt. Strategi och operationer i svensk militärhistoria under 1500 år (2003)
- Krig och krigsmakt under svensk stormaktstid (2004)
- Trettioåriga kriget. Europa i brand 1618-1648. (2006)
- Krigets idéer. Svenska tankar om krigföring (2007).

Finland har förvånansvärt bra forskning om Gustav II Adolf. Främst kommer jag att tänka på Mirkka Lappalainens "Det nordiska lejonet" (2016). Finns fler militärhistoriska författare från Finland, som Joose Olavi Hannula (Hakkapliter och karoliner (1939)), men det kan vara svårt att hitta något på svenska.

Sen har vi en slagfältsarkeolog i Sverige som skriver bra; Bo Knarrström.
Särskilt bra om man vill läsa om Skånska kriget 1675-1679 men har också skrivit om både linjestrid under karolinertiden och slaktförfarandet under början av 1600-talet.

Det är vad jag kommer på på rak arm.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Frilansare
Skrivet av Ftmch:

Kan det vara så att Jocke har sett Gettysburg igen och snöat in totalt på amerikanska inbördeskriget för tillfället förresten? Händer mig ibland också...

Råkade se Pickett's Charge från slutet av filmen på Youtube och satt och hulkade i soffan

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Råkade se Pickett's Charge från slutet av filmen på Youtube och satt och hulkade i soffan

Lätt hänt! Det var den scenen jag körde när jag skulle testa min nya projektor, ganska mäktigt. Bra rulle det där.

1
Skriv svar