Är 1080p spelandet på nya pc spel blurigt eller oskarpt om man väljer ett bättre ord.

Medlem
Är 1080p spelandet på nya pc spel blurigt eller oskarpt om man väljer ett bättre ord.

Hallå alla gamers!

Håller på just nu med att spela Assassin's Creed Odyssey på pc i 1080p på en 24 tums monitor med high/very high inställningar. Tycker att spelen som släpps nu upplevs mjukare och bluriga än vad jag annars tyckt. Men som kommer frågan om det är värt att gå upp till 1440p eller 4k. Visst det krävs sin hårdvara men är det en klar förbättring med 4k mot 1080p om man tänker på 4k spelande på en större monitor?

Sen undrar jag om det är ens värt att gå upp till 1440p eller om man ska vänta på 4k blir mer tillgängligt? Är det en stor skillnad eller märkvärd skillnad mot 1080p spelande?


signatur

Infestissumam

Moderator | Testpilot

Jag kör fortfarande med 1920 x 1080 och är nöjd. Upplever inget blur alls själv. Är du säker att det inte är någon inställning i spelet?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag kör fortfarande med 1920 x 1080 och är nöjd. Upplever inget blur alls själv. Är du säker att det inte är någon inställning i spelet?

Håller med dig har precis kört 1920x1080 AC:Odyssey med högsta inställningarna och upplevde inte alls något liknande.

Bör dock tilläggas att jag är mindre "känslig" gällande grafik än vad många andra på denna sidan verkar vara. Så mycket möjligt att jag bara inte märker det OP upplever.

Medlem

Vissa typer av anti-aliasing kan göra att bilden upplevs som suddig. Testa lite olika inställningar där.

Medlem

Byggde ny dator till brorsan för gaming i 1440p. Skulle bygga så själv om jag skulle bygga nytt. Däremot känner jag inget behov i nuläget att byta, 1080p 120hz funkar bra för mig. Blir för dyrt i nuläget eftersom jag då måste byta hela mitt system samt införskaffa 1440pskärm...


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Släng upp en screenshot så vi får se dina inställningar i spelet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Testpilot
Skrivet av Infestissumam:

Hallå alla gamers!

Håller på just nu med att spela Assassin's Creed Odyssey på pc i 1080p på en 24 tums monitor med high/very high inställningar. Tycker att spelen som släpps nu upplevs mjukare och bluriga än vad jag annars tyckt. Men som kommer frågan om det är värt att gå upp till 1440p eller 4k. Visst det krävs sin hårdvara men är det en klar förbättring med 4k mot 1080p om man tänker på 4k spelande på en större monitor?

Sen undrar jag om det är ens värt att gå upp till 1440p eller om man ska vänta på 4k blir mer tillgängligt? Är det en stor skillnad eller märkvärd skillnad mot 1080p spelande?

Skrivet av Bennii:

Vissa typer av anti-aliasing kan göra att bilden upplevs som suddig. Testa lite olika inställningar där.

Som @bennii säger , vissa typer av AA gör att bilden känns blurrig så det är första grejen jag skulle kolla.

1440p och 27" skärm är klart nästa steg.
Jag har själv gått från 1080p till 1440p och det känns som ett fint lyft , 4k är för tungdrivet så 1440p är ett bra mellansteg. Särskilt då man som jag vill ha 60FPS eller högre i alla spel.

Medlem

Det är väl kombinationen av deferred rendering och billigare AA-metoder som är boven. Traditionell forward rendering med 4x MSAA ger en mycket skarpare bild men är istället begränsat på andra sätt.

Jag kör också 1080p på 24 tum och tycker definitivt att upplösningen börjar kännas som ett problem. Att få upp PPI:n en bit över 120 skulle inte sitta fel, men nu känns det ju som att man gärna väntar på skärmar med HDMI 2.1.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Gen
Medlem

AA off slänger på sharpening som gör bilden extra skarp, testa det. Iofs lär du få riktigt otrevlig aliasing men det kan vara värt ett försök.

Medlem

Jag kände samma sak när jag spelade Call of Duty Black Ops 4 igår. Men snart kommer min nya monster 1440p skärm

1
Skriv svar