AMD Radeon VII avtäckt, vill ge Geforce RTX 2080 en match

Robot
AMD Radeon VII avtäckt, vill ge Geforce RTX 2080 en match

Nvidia får konkurrens om ett par veckor.

#amd, #ces, #geforce, #nvidia, #radeon-vii


Medlem

Lite sugen blir man ju, har hållt mig till det gröna laget de senaste 2 byggena och det har funkat felfritt.

Hade massiva problem med drivare o blåskärmar med 290x för ett par år sedan som gav en bitter eftetsmak, men kanske dags att testa igen.

Medlem

Inge RTX eller DLSS är ju dock ett rejält bakslag, AMD går back ännu en gång.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Wuai? Alltså med Rtx 2060 för knappa 4000 som både kan raytracing o raster i 1440p. Varför skulle man lägga 8-9k för ännu en refresh? Ja jag vet 7nm men om det inte prestera markant bättre så vatför spela nån roll?

Medlem
Skrivet av heady89:

Lite sugen blir man ju, har hållt mig till det gröna laget de senaste 2 byggena och det har funkat felfritt.

Hade massiva problem med drivare o blåskärmar med 290x för ett par år sedan som gav en bitter eftetsmak, men kanske dags att testa igen.

Då har du haft väldig otur, AMD har haft riktigt bra drivare ett bra tag tillbaka.Kört AMD sen 2006, aldrig haft problem som tur är. (säger inte att det är omöjligt att det blir problem såklart)

Skrivet av Pholiage:

Wuai? Alltså med Rtx 2060 för knappa 4000 som både kan raytracing o raster i 1440p. Varför skulle man lägga 8-9k för ännu en refresh? Ja jag vet 7nm men om det inte prestera markant bättre så vatför spela nån roll?

Eh, nej, det klarar med nöd och näppe RTX i 1080p, i 1440p är det självmord.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av miffot:

Inge RTX eller DLSS är ju dock ett rejält bakslag, AMD går back ännu en gång.

Varför skulle AMD stödja 2 Nvidia-tekniker? Och varför skulle Nvidia vilja ens tillåta det?

Medlem

AMD visade även upp en ny processor som skulle vara (enligt dom) likvärdig med 9900k och om det är som det brukar vara så kommer den processorn från AMD vara billigare.
Om AMD på nåt sätt kunde ha ett program som gjorde så att deras olika produkter sammarbetade på ett helt nytt plan och på så vis fått ut bättre prestanda inom spel så skulle detta kortet kunna vara riktigt bra.

Men som många andra säger, varför köpa detta kortet istället för 2080 med raytracing? Är man nummer 2 på bollen så måste man ha lägre pris än sina konkurrenter, för vem vill köpa en kopia när man kan köpa originalet för samma pris.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Brona:

Varför skulle AMD stödja 2 Nvidia-tekniker? Och varför skulle Nvidia vilja ens tillåta det?

Nog inte så han menar, jag *TROR* han syftar på att den inte erbjuder något likvärdigt med RTX.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Brona:

Varför skulle AMD stödja 2 Nvidia-tekniker? Och varför skulle Nvidia vilja ens tillåta det?

Just Ray tracing-delen i RTX är inte en Nvidia-funktion. Ray tracing har använts inom animering och så väldigt länge, dock inte i realtid, vilket nu RTX-korten är kapabla till.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Var det bara jag som reagerade på att de inte jämförde med RTX 2080ti? Känns väldigt märkligt att fläska på som fasiken om att man har gamers först i tanken och hur det är ett sådant fantastiskt kort, men sedan bara jämföra sig med det ANDRA kortet i Nvidias line up....

Medlem

Nvidias högsta höns tror att raytracing något alla konsumenter vill ha alltså? Självupptagen rackare

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Nvidias högsta höns tror att raytracing något alla konsumenter vill ha alltså? Självupptagen rackare

Tja, de jag känner (inklusive mig) vill definitivt ha det

RTX är jävligt coolt..men just nu blev jag mer intresserad av vive's foveated rendering snarare än något gpu relaterat


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Var det bara jag som reagerade på att de inte jämförde med RTX 2080ti? Känns väldigt märkligt att fläska på som fasiken om att man har gamers först i tanken och hur det är ett sådant fantastiskt kort, men sedan bara jämföra sig med det ANDRA kortet i Nvidias line up....

http://awesomegifs.com/wp-content/uploads/i-feel-like-im-tak...

De har ju Nästa serie grafikkort på gång till sommaren vad det verkar som. De behöver inte slåss mot 2080Ti. Bättre mot 2080 då till ett riktigt konkurrenskraftigt pris. Där är 699$ för högt i mina ögon, kommer ju kosta ännu mer i Sverige och det är det inte värt. Men kan det komma ner till 5000kr då snackar vi.

Skrivet av LARRYLUKE:

Nvidias högsta höns tror att raytracing något alla konsumenter vill ha alltså? Självupptagen rackare

Håller helt med. Visst, det är snyggt, men över halvering av FPS för det? Absolut inte.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Då har du haft väldig otur, AMD har haft riktigt bra drivare ett bra tag tillbaka.Kört AMD sen 2006, aldrig haft problem som tur är. (säger inte att det är omöjligt att det blir problem såklart)

Eh, nej, det klarar med nöd och näppe RTX i 1080p, i 1440p är det självmord.

Var menat att kortet klarar raster i 1440p. Men att det hade även tillgång till raytracing om än bara i 1080p om man har BFV att gå på.

Medlem

Bra det kan börja pressa priserna får man hoppas. RTX är trevligt, men än så finns bara en titel och det lär nog dröja ett eller två år innan det börjar bli standard i de flesta större titlar. Sen kan man nästan inte se skillnad på BF V med RTX ON eller Off, bara om man jämför med två skärmar bredvid varandra typ (lätt överdrivet).

Själv kommer jag skaffa ett RTX 2070

Avstängd
Skrivet av Landelusen:

Var det bara jag som reagerade på att de inte jämförde med RTX 2080ti? Känns väldigt märkligt att fläska på som fasiken om att man har gamers först i tanken och hur det är ett sådant fantastiskt kort, men sedan bara jämföra sig med det ANDRA kortet i Nvidias line up....

Det var längesen AMD siktade på toppen.

Gnällkuk

Too little, too late and too expensive. AMD floppar vidare som vanligt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Ankh:

Nog inte så han menar, jag *TROR* han syftar på att den inte erbjuder något likvärdigt med RTX.

Skrivet av Grukk:

Just Ray tracing-delen i RTX är inte en Nvidia-funktion. Ray tracing har använts inom animering och så väldigt länge, dock inte i realtid, vilket nu RTX-korten är kapabla till.

Jag förstår det men det kommer inte heta RTX. På samma sätt kallar inte Nvidia Adaptive Sync för Freesync. Realtids ray tracing är pännande och lovande, men det är fortfarande väldigt tidigt. Precis som med mycket annat kommer de ta ett tag innan hårdvaran är kraftfull nog och implementeringarna bra nog. RTX 2060 klarar inte av att hålla 60 fps i Battlefield V med RTX på low ens i 1080p. Men så är det alltid med ny teknik. Första generationen är för early adopters (betatestare).

Gen
Medlem
Skrivet av miffot:

Inge RTX eller DLSS är ju dock ett rejält bakslag, AMD går back ännu en gång.

Tvärtom är det ett plus då båda teknikerna (än om spännande) inte är speciellt bra implementerade. Raytracing kostar ju gubbmycket prestanda och DLSS konstruerar om bilden såpass mycket att det inte blir speciellt snyggt. Jag hade mer än gärna velat ha ett GTX 1180Ti utan tensor cores och därmed slippa Raytracing samt DLSS då jag bara är ute efter prestanda.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Tja, de jag känner (inklusive mig) vill definitivt ha det

RTX är jävligt coolt..men just nu blev jag mer intresserad av vive's foveated rendering snarare än något gpu relaterat

Trots att du tappar all prestanda? Nä, jag vet inte. Jag spelar på 24" 1080p skärm och strävar alltid efter mer prestanda än massa lull-lull på skärmen.

Medlem

Lite dumt att de inte kommer med någon form av stöd för ray tracing. Grafiknördar som mig kommer antagligen välja nVidia. Jag ligger runt 80 fps som medel i BF5 mp med allt på max och rtx på Ultra (1080p).


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

Säga vad man vill om prestanda men jag gillar utseendet på AMDs grafikkort mycket mer är nvidias kort. Tycker dom är minimalistiska och svinsnygga.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Ser bra ut men helt klart bara en filler inför nästa år next-gen kort!


signatur

AYY LMAO

Medlem

Totalt onödigt med RT i bf5 som ter sig bättre i hög framerate.
Shadow of the tomb raider har funnits nu i 4 månader. Vart är RT?
Final fantasy; DLSS som får blandade resultat.
Metro med open world, hur ska dom få ihop det här?
Det krävdes redux för att ens få ordning på den motorn.

Jag tycker amd gör rätt i att vänta med RT då tekniken inte är tillräckligt mogen ännu. Sen är R7 inte något för mig då jag spelar i 1080p. Vänta på lite optimeringar också med drivrutiner så kan det nog gå om 2080 ti också.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag tror att det inte är någon mening för vanligt folk att köpa detta "första" kortet från AMD, jag tror att de kommer att släppa något annat i slutet av året och då kanske man köper det istället eller köper det första till ett lägre pris.

Medlem

Man är bara korkad om man köper ett RTX kort för ray tracing. Finns knappt några spel, korten är svindyra och prestandan är usel. Vill man verkligen ha ray tracing väntar man till nästa generation.

Förmodligen ligger AMD efter med ray tracing och därför erbjuder deras nya GPU inte det men dom är smarta nog inte klämmer in det bara för att som Nvidia gjorde med sina nya GPU's.

Enda anledningen till att Nvidia har ray tracing till dom nya är för att moores lag inte längre gäller, det är bara en tidsfråga innan AMD kommer ikapp i prestanda och båda är likvärdiga. Nvidia behöver komma med något nytt för att sticka ut från AMD och det är därför dom nya korten har ray tracing.

AMD ligger fortfarande efter i prestanda och kan fortfarande skryta med "25% bättre prestanda jämfört med våra gamla kort" där Nvidia ligger i kant med vad som är fysiskt möjligt att få ut med dagens teknik.

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Jag tror att det inte är någon mening för vanligt folk att köpa detta "första" kortet från AMD, jag tror att de kommer att släppa något annat i slutet av året och då kanske man köper det istället eller köper det första till ett lägre pris.

Det här kortet är andra generationen av deras Vega arkitektur så det är "gammal" teknik och deras nya GPU's som ska använda deras nya Navi arkitektur kommer i slutet av 2019. Låååångt kvar men jag personligen behöver ett nytt kort till Cyberpunk så jag kommer vänta och se vad som är mest värt.

Medlem

varför blir det alltid ett argumenterade om Nvidia vs AMD eller raytrace eller inte.
se det så här: Vad får man för pengarna (prestanda) och funktioner.

Personligen skiter jag i 7nm eller RTX utan tittar på vad jag får för spel prestanda för pengarna.
Båda korten 2080 och VII kommer vara lika dyra, om nu VII ska försöka matcha 2080 i prestanda varför ska jag änn riskera om den gör det. när jag kan garantera 2080 prestanda till samma pris.

Testerna får visa såklart. MEN jag kommer ju inte köpa VII till samma pris som 2080 bara för att, när jag ändå får mer funktioner på köpet, andvänder jag dom eller inte är orelevant.

Medlem
Skrivet av Gen:

Tvärtom är det ett plus då båda teknikerna (än om spännande) inte är speciellt bra implementerade. Raytracing kostar ju gubbmycket prestanda och DLSS konstruerar om bilden såpass mycket att det inte blir speciellt snyggt. Jag hade mer än gärna velat ha ett GTX 1180Ti utan tensor cores och därmed slippa Raytracing samt DLSS då jag bara är ute efter prestanda.

Bakåttänk där du. Att en utvecklare börjar med en teknik är hur teknik blir till. Kolla bara på mobil industrin. Alla "kopierar" varandra men gör det bättre varje gång. Man kan inte stå o trampa i samma utgångna veva hela tiden. Att lansera ett så dyrt kort utan att komma med någon ny teknik eller åtminstone stödja DxR är mycket dumt. Vad ska dom sälja på? "7nm!!".

Medlem
Skrivet av heady89:

Lite sugen blir man ju, har hållt mig till det gröna laget de senaste 2 byggena och det har funkat felfritt.

Hade massiva problem med drivare o blåskärmar med 290x för ett par år sedan som gav en bitter eftetsmak, men kanske dags att testa igen.

Hade samma problem med blåskärmar och att datorn startade om sig själv med mitt r9 290. Visade sig att kortet var mitt nätaggregat som inte gav tillräckligt jämn strömtillförsel.

12
Skriv svar