Mer HBTQ i Overwatch när Soldier: 76 kommer ut ur garderoben

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Om man inte är homosexuell så kanske det känns rätt så lustigt att spela en karaktär som är just det?

Om man inte är heterosexuell så kanske det känns rätt så lustigt att spela en karaktär som är just det?

Medlem
Skrivet av conthox:

Varför är det av intresse då?

För folk som har problem att komma ut, hitta sin plats och letar en representation eller stöd
För folk som kanske hoppas på lite hanky panky från den sidan
För folk som vill hitta spel som passar ens läggning
Finns nog många anledningar, stora som små

Skrivet av trickeh2k:

Själv bryr jag mig inte om karaktärer har någon speciell läggning, känns tämligen ointressant. Speciellt i ett spel där man skjuter på varandra, det är ju liksom inget avancerat rpg där det har någon egentlig betydelse för själva spelet. Tycker mest att det känns som de försöker plocka billiga poäng. Fast, det är klart - internet kommer ju givetvis att vända sig emot dem.

Spelet har fortfarande en story och en värld. Bara för att det inte är Witcher 3 betyder det inte att världen inte betyder nått för folk (helvete va inten det kom där....bra byggt )
Varför ska man alltid leta efter folks agenda? Varför inte bara ta det som att, det är så karaktären alltid varit och nu kom en liten tid bit som visade det?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sillgam:

Hade jag varit intolerant mot någon hade jag inte försökt ursäkta det. Kan man inte stå öppet för vad man tror på så finns ju redan självinsikten inom en att det man tycker inte är lämpligt. Det handlar därför om att utbilda människor som hyser dålig människosyn, inte bara frysa ut dem ur samhället. Det bara bidrar till den splittringen vi redan ser i vårt samhälle. Förstår inte varför det ska vara en kontroversiell åsikt här inne.

Jag sa inte att du var intolerant, men att man oftast stöter på din argumentation hos de som är det. Om jag tolkar dig rätt tycker du alltså att det är tråkigare att folk är intoleranta mot intoleranta människor, än att folk är intoleranta från början? Eller menar du att vi borde utbilda folk som anser att homosexualitet är fel, och är det då inte vad Overwatch enligt vissa försöker göra genom att inkludera HBTQ-karaktärer?


signatur
Medlem

@Joakim Palm: Ben Shapiro kommer ofta ut med äckliga kommentarer och smutskastningar om allt möjligt. Första gången jag såg honom verkade han vettig men desto mer man ser desto mer äcklad blir jag
På twitter har jag ångrat att jag läst vissa saker han och hans fans kommer med

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag sa inte att du var intolerant, men att man oftast stöter på din argumentation hos de som är det. Om jag tolkar dig rätt tycker du alltså att det är tråkigare att folk är intoleranta mot intoleranta människor, än att folk är intoleranta från början? Eller menar du att vi borde utbilda folk som anser att homosexualitet är fel, och är det då inte vad Overwatch enligt vissa försöker göra genom att inkludera HBTQ-karaktärer?

Jag började hela den här diskussion med en person som hävdade att man inte behöver vara tolerant mot de som vi anser vara intoleranta. Det var det jag reagerade på. Och som du förstår tycker jag det är helt fel sätt att resonera eftersom intolerans oftast uppstår som en konsekvens av den miljön man fostras i. Så det som indirekt sägs är att vissa kulturer eller levnadssätt är sämre än vårat, bara för att människorna inte har samma åsikter som oss och att det därför är helt ok att vara intolerant mot dessa.

Och Blizzard får självklart göra som de vill. Dock vill jag inte gå så långt som att kalla det utbildning. Speciellt inte när de inte är beredda att göra det till en mer betydande del i spelet. Det känns som när Han Solo filmen kom ut och manusförfattarna påstod att Lando är pansexuell. Trevligt tycker jag, men detta får ju ingen plats alls i filmen så vad är det egentligen för mening med det? Samma sak här. Kul, men vad är det egentligen för mening med det om det inte förändrar något alls? De hade lika bra kunnat skriva att han är asexuell. Inget hade förändrats oavsett.

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

@Joakim Palm: Ben Shapiro kommer ofta ut med äckliga kommentarer och smutskastningar om allt möjligt. Första gången jag såg honom verkade han vettig men desto mer man ser desto mer äcklad blir jag
På twitter har jag ångrat att jag läst vissa saker han och hans fans kommer med

Du ser inte ironin i det du skriver och sättet du skriver att du blir äcklad av en meningsmotståndare?

OnT: Virtue-signalling från Activision-Blizzard.

Medlem
Skrivet av Joakim Palm:

Kan bero på att HBTQ är ett politiskt vapen år 2018-2019.
Se ifrån 7:35
youtube.com/watch?v=bXVFRJ-Uync&t=7m35s

Tittade inte på videon, men jag tänker mer på det du skrev och undrar vad som inte är ett potentiell (ifall man måste använda sådant) politiskt vapen. Religion, åsikter, allt. Att vara HBTQ är ju mer en åsidosatt och oerhört "kontroversiell" rättighet som behöver lyftas fram. I västvärlden, där vi inte har några verkliga" bekymmer" kanske det verkar tjatigt och fånigt för vissa som redan anser att vi inte kan bli jämställdare, men i övriga världen varierar åsikterna och synen mellan allt ifrån ogillande till dödsstraff.

DÄRFÖR är det kanske lite viktigare att arbeta mot fördomarna mot HBTQ, en privatsak som inte rör andra, än den heterosexuella normen. Det är svårt att vinna acceptans för något om man inte får visa upp det liksom.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Spifflelight:

Du ser inte ironin i det du skriver och sättet du skriver att du blir äcklad av en meningsmotståndare?

OnT: Virtue-signalling från Activision-Blizzard.

Måste vara så sjukt svårt att skriva karaktärer i dagens läge. Inkluderar man inte olika sorters människor får man skäll från HTBQ-hållet, inkluderar man olika sorters människor får man skäll från konservativa.


signatur
Medlem
Skrivet av Spifflelight:

Du ser inte ironin i det du skriver och sättet du skriver att du blir äcklad av en meningsmotståndare?

OnT: Virtue-signalling från Activision-Blizzard.

Du verkar inte se ironin i att försvara en person (Shapiro) som attackerar andra pga av deras åsikter?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Men återigen utgår du ifrån dagens (västerländska) normer när du gör din bedömning om vad som ska accepteras och inte accepteras. Det finns massvis med ställen på jorden där dessa värderingar inte existerar. Är det då rätt att vara intolerant mot dessa? Får man vara intolerant mot hbtqfolk som inte tolererar andra? Du har säkert läst någon nyhet om transkvinnor som tävlar i kvinnliga ligor och uppenbarligen har fysiskt övertag. Är det intolerant om man anser att detta inte är ok?

Din tanke om tolerans var att man ska tolerera allt, så länge det inte är intoleranta personer. Men det känns inte som att det är ett väldigt nyanserat sätt att se på saken. Önskar gärna att du kan utveckla och förklara vad du ser som intolerans. Du har gjort ett ställningstagande där du ser ner på människor som mindre värda enbart pga åsikten de har. Istället för att försöka informera och föra dialog så säger du rätt ut att det är ok att vara intolerant mot dessa. Tänk på människor som kommer från kulturer där hbqt inte existerar. Uppenbarligen kan det uppstå kulturella krockar när dessa människor kommer i kontakt med hbtoflk. Eller för att inte nämna föräldrar som drillat in hat i sina barn och det blir därför naturligt för barnen att fortsätta sprida detta hat. Det känns som att du inte bryr dig ett skvatt om människor som dessa även om de enbart är en produkt av deras miljö.

Jag förstår hur du menar även om jag inte riktigt håller med. Begrepp som rätt och fel är såklart något som är helt och hållet konstruerat an människor och skiljer sig väldigt mycket åt mellan kulturer och tidsepoker. Men ifall man börja att ifrågasätta vad som är en mänsklig rättighet och istället ursäktar den enskilde individens "rätt" att göra som den behagar för att den vill, tror eller tycker så är man ute och cyklar.
Kunskap och hur vi förmedlar den borde kunna anses vara en av de stora eller den största anledningen till att vi kan kalla oss civiliserade överhuvudtaget idag, men den är också väldigt ojämnt fördelad världen över. Fördomar, misstänksamhet och hat går i okunskapens fotspår i olika nivåer överallt. Att intoleransen är stor i sådana områden är därför naturligt och självklart en förklaring i sig, men att kalla det för någonting annat än vad det faktiskt är bara för det kan jag inte hålla med om.

Ett övergrepp som hot, våld, våldtäkt misshandel eller mord etc. mot någon annan kan inte vara annat än just det specifika övergreppet. Det går inte att säga att det är mindre fel bara för att det är mer accepterat där det händer då personen som utsätts för övergreppet blir lidande oavsett. Ifall man istället anser att det är upp till var och en att avgöra vad som är att kalla tolerans eller intolerans är att förkasta allt som våra samhällen är uppbyggt på och återgå till någon slags stenålder.

Jag vet inte ifall det var den här filosofiska diskussionen du efterlyste, eller ifall det var det du syftade på när du undrade vem som kan avgöra vad som är att räkna som intolerans eller inte, men det var så jag uppfattade det.

Medlem

@Joakim Palm: Jag tycker du ändå är lite konspiratoriskt.

Ponera att du skulle säga n-ordet till en svart kille och någon annan skulle säga att det är rasistiskt, är det ett vapen eller en tillsägelse då?

Eller ett annat exempel:

Peter har kommit ut som transkvinna, vill vara Petra och Jim fortsätter kalla henne för "han den där Petra", är vad jag skulle se som transfobi alltså inte ett vapen om jag skulle säga åt Jim.

Om jag ska komma på något exempel där någon utnyttjar begreppen är om folk tror sig kunna veta vad en annans grupp tycker och tänker, exempelvis så bör jag som vit inte rakt upp och ned säga hur svarta upplever vad som är rasism, det är upp till dom att säga det. Plus att allra de flesta kommer säga olika saker, men de är oftast överens om n-ordet. Men vapen, det tror jag ändå är lite väl konspiratoriskt.

Tycker ändå du ska följa Vardagsrasismen på facebook exempelvis, jag håller inte alltid med den personen om vad hon skriver men det är oftast läsvärt och tankvärt, tror det är bra att kunna förstå vad dessa "vänsterpersoner" tänker.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag förstår hur du menar även om jag inte riktigt håller med. Begrepp som rätt och fel är såklart något som är helt och hållet konstruerat an människor och skiljer sig väldigt mycket åt mellan kulturer och tidsepoker. Men ifall man börja att ifrågasätta vad som är en mänsklig rättighet och istället ursäktar den enskilde individens "rätt" att göra som den behagar för att den vill, tror eller tycker så är man ute och cyklar.

Jag antar att här att du syftar på människor som kränker andras frihet? I så fall håller jag med dig. Är tankarna bara tankar som aldrig påverkar personen (eller andra) negativt ser jag inga problem även med de hemskaste tankarna. Ser det som högst problematiskt om vi ska försöka bannlysa vad folk tänker.

Skrivet av Ender:

fördomar, misstänksamhet och hat går i okunskapens fotspår i olika nivåer överallt. Att intoleransen är stor i sådana områden är därför naturligt och självklart en förklaring i sig, men att kalla det för någonting annat än vad det faktiskt är bara för det kan jag inte hålla med om.

Jag kallade inte det för något annat. Bara nämnde att det är problematiskt om alla människor helt plötsligt ger upp på dessa personer och fokuserar på att frysa ut dem istället. Människor är en produkt av deras miljö och det bör man ha i åtanke när man säger saker som "intoleranta människor förtjänar inte tolerans". Det finns så klart människor som har det jättebra ställt och vill lägga sig i andras privatliv. Dessa kan ni gärna kritisera hur mycket ni vill utan att jag reagerar. Men du kanske förstår att det blir lite väl problematiskt (läs: rasistiskt) om man helt plötsligt förespråkar intolerans mot alla som inte delar västerländska värderingar. För både du och jag vet att dessa människor inte tenderar att bo i den delen av världen.

Skrivet av Ender:

Ifall man istället anser att det är upp till var och en att avgöra vad som är att kalla tolerans eller intolerans är att förkasta allt som våra samhällen är uppbyggt på och återgå till någon slags stenålder.

Nu är du ute på farligt vatten tycker jag. Alla samhällen är inte likadana och det finns ju inget som säger att vårt samhälle är en fyr i mörkret precis. Beror på vad man prioriterar. Är det viktigt med jämställdhet och att alla har lika möjligheter utan att diskrimineras? Helt klart. Men jag kan tänka mig massvis med andra problem som förtjänar väldigt mycket mer fokus, speciellt i västvärlden (eftersom vi redan har kommit långt med just jämställdhet). T.ex. miljön eller varför inte västvärldens utnyttjande av slavarbete i sydostasien.

Skrivet av Ender:

Jag vet inte ifall det var den här filosofiska diskussionen du efterlyste, eller ifall det var det du syftade på när du undrade vem som kan avgöra vad som är att räkna som intolerans eller inte, men det var så jag uppfattade det.

Det var mer detta jag eftersökte. Så tack för inlägget. <3

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Måste vara så sjukt svårt att skriva karaktärer i dagens läge. Inkluderar man inte olika sorters människor får man skäll från HTBQ-hållet, inkluderar man olika sorters människor får man skäll från konservativa.

Och om ens karaktär dödar en råtta kommer PETA efter en för det också!
Har inget emot olika läggningar eller identiteter i vare sig spel eller andra sammanhang. Ballad of Gay Tony var ju till exempel underbar med alla sina karaktärer (GTA 4 DLC?). Personligen tycker jag att det är lite töntigt fokus i ett sådant spel, det gör tydligen en hel del andra också. Frågorna driver ju trafik och diskussion, tyvärr på et ganska polariserande sätt.
Man behöver inte vara vare sig konservativ eller homofob för att tycka att en sådan nyhet är virtue signalling från ett mångmiljardföretag.
Lika lite som man är extremvänster eller annat valfritt epitet om man tycker det är en bra och intressant nyhet.

Skrivet av Maysay:

Du verkar inte se ironin i att försvara en person (Shapiro) som attackerar andra pga av deras åsikter?

Har inte försvarat Shapiro vad jag kan utläsa. Tycker han mest är gapig och polariserande samtidigt som han tjänar multum på att vara just det.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Måste vara så sjukt svårt att skriva karaktärer i dagens läge. Inkluderar man inte olika sorters människor får man skäll från HTBQ-hållet, inkluderar man olika sorters människor får man skäll från konservativa.

Jag tycker (personligen) inte att det borde vara så svårt egentligen. Oavsett vilket typ av fiction man skriver så handlar ju människors yttre olikheter och inre skillnader (som läggningar etc) egentligen om realistisk representation. Skriver man en bok, spel/film-manus med 10 olika karaktärer och vill vara realistisk med hur dem skulle se ut ifall de skulle representera människan som ras så skulle några vara "vita", ännu fler vara mörkare till hudfärgen och majoriteten med asiatiska drag (för oss västerlänningar iaf, jag höftar bara). Fördelningen borde vara rätt jämn mellan män och kvinnor och någon av dem skulle säkert vara homosexuell. En skulle ha gott om pengar, de andra skulle ha allt ifrån mycket mindre till knappt något alls. Mycket svårare än borde det inte vara, sen får folk gapa hur mycket dem vill.

Alla människor kan inte representeras, våra olikheter är ju så mycket mer än bara hudfärg, sexualitet och ekonomi, även ifall chockerande många inte tycks förstå det. Däremot kan ju karaktärerna såklart se väldigt annorlunda ut beroende på en mängd olika faktorer så som t ex vilket geografiskt område som ska representeras. Att t ex casta Scarlett Johansen i filmen Ghost in the Shell var ju knappast att räkna som ett realistiskt karaktärsval
Just Overwatch har ju inte samma krav på realism med varken karaktärer eller faktorer, så det är ju helt naturligt att man försöker inkludera så många spelare som möjligt och att några karaktärer då är HBTQ känns ju helt naturligt ändå.

eld
Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag kallade inte det för något annat. Bara nämnde att det är problematiskt om alla människor helt plötsligt ger upp på dessa personer och fokuserar på att frysa ut dem istället. Människor är en produkt av deras miljö och det bör man ha i åtanke när man säger saker som "intoleranta människor förtjänar inte tolerans". Det finns så klart människor som har det jättebra ställt och vill lägga sig i andras privatliv. Dessa kan ni gärna kritisera hur mycket ni vill utan att jag reagerar. Men du kanske förstår att det blir lite väl problematiskt (läs: rasistiskt) om man helt plötsligt förespråkar intolerans mot alla som inte delar västerländska värderingar. För både du och jag vet att dessa människor inte tenderar att bo i den delen av världen.

Sexuella läggningar, könsdysfori eller saker som kvinnors rätt slutar inte existera bara för att man går till andra länder där värderingar är annorlunda.

Skillnaden i tolerans är dag och natt, en grupp tolererar inte transpersoner, den andra gruppen tolererar inte intoleransen mot transpersoner, det finns inga "both sides" där.

Medlem
Skrivet av Joakim Palm:

Summa summarum
Om du inte tillhör en utsatt minoritet kan vi räkna dina åsikter som värdelösa. Undantaget är om du försvarar någon minoritets rättigheter. Det är ett fint vapen att ta till, inte sant?

Som "vänster" blir jag oerhört provocerad att bli ihopbuntad med sådana åsikter. De som tycker så är idioter, inte "vänster".

Medlem
Skrivet av Sillgam:

...
Det var mer detta jag eftersökte. Så tack för inlägget. <3

Det glädjer mig att höra, och tack själv, du hade helt rätt när du antog att jag menade människor som kränker andra snarare än varje persons rätt att tycka vad dem vill. Tyvärr går det ju ofta hand i hand, och alla kränkningar är inte av rent fysisk natur. När jag nämnde den enskilde individens rätt att göra vad den vill så menade jag just till den punkt där det går ut över andra. Just det där kan leda till mycket filosofi i sig då många egna val kan ge oanade konsekvenser i ett samhälle, där man måste kunna leva i samexistens med andra. Ska man få köra hur fort man vill, bära vapen, missbruka etc, bara för att det är personliga val?

Här behövs då någon slags överenskommelse i form av lagar och regler, för att invånarna i ett samhälle ska kunna samexistera enligt bästa förmåga och med så lite motsättningar som möjligt, och det är nog med dessa regler mer än något annat som utgör vår definition av just gott och ont. Det sista är mer en personlig observation och inget jag har ork och tid (familjen före) att utveckla mer nu, även ifall ämnet intresserar mig en hel del.

Just ja, angående det sista du skrev så håller jag med där också, västvärlden är verkligen ingen "moralisk flamma". Den globala koloniseringen är antagligen ett av de största -övergrepp människan kunnat göra på andras kulturer och ligger antagligen till grund för nästan hur mycket elände som helst världen över, och fortsätter att göra det än idag. Västvärldens plundringar av andra länders naturtillgångar är ett väldigt tydligt exempel på det. Pengar är viktigare än allt annat för allt för många, tyvärr, men vissa envisas med att hylla girighet som något beundransvärt.

Nu ska det nattas grabb!

Medlem

@Bulletblues: Det finns alltid folk som ska gnälla på allt...

Om jag ser en tecknad film med kalle anka eller mussi pigg så skiter jag väl för fan i deras sexualitet, det har inget med innehållet att göra, samma med spel eller film!

Om du spelar Tetris, ska färgerna vara i regnbågens alla färger för att det inte någon ska tycka allt är för stereotypt! Seriöst, folk spårar ur och överdriver och lägger fokus på helt fel saker! Ska jag börja böla för att man inte kan välja Svenska uniformer i battlefield? I Star Wars kan man välja att vara färgad kvinna, men har det något med spelet att göra, det är ett skjutspel för bövelen!

Håll spel neutrala från politik, religion, sport eller nationaliteter så mycket det går. Ska man tex spela cod så blir tyskar upprörda när folk ska kriga mot nazister. Det vore bäst om allt vore fiktivt och neutralt så mycket det bara går så slipper någon bli kränkt eller inte vara inkluderad, annars kommer varenda en gnälla att just den personligheten inte finns med! Prova att spela ett formel 1 spel, det finns inga kvinnliga förare!

Varför ska man inkludera just sexualitet? Om jag är ateist eller troende, ska det finnas karaktärer som är kristna, muslimer eller ateister för att göra just mig nöjd? Vad har karaktärerna default i de flesta spel för tro eller politisk tillhörighet? Det får man fantisera fram själv tycker jag. Folk får ta spel för vad det är och sluta politisera eller sexualisera i spelen..

Jag har inget emot hbtq, men jag vill inte veta om karaktären är homo eller hetro eller annat. Jag tycker allt ska vara så neutralt som det bara går, sen får man fantisera själv vad karaktären kan tänkas vara. I spelet Crysis 1 så spelar man med en man, har jag aldrig någonsin ens funderat om karaktären är hetro eller homo bara för det är en manlig karaktär, det har inget med spelet att göra!

Tycker du ska se detta klipp på facebook, jag tycker exakt som han till 100% (se till att lyssna på hela klippet)
https://www.facebook.com/Loossunit/posts/1955310994515656

eld
Medlem
Skrivet av xverminator:

@Bulletblues: Det finns alltid folk som ska gnälla på allt...

Om jag ser en tecknad film med kalle anka eller mussi pigg så skiter jag väl för fan i deras sexualitet, det har inget med innehållet att göra, samma med spel eller film!

Som vanligt så missar folk hur genomgående sexualitet är i media,

Både Musse pigg och Kalle Ankas sexualitet är en stor del av deras karaktärer, annars hade inte deras flickvänner varit så stor del av innehållet. Musse piggs grej var ju att tråna efter Mimmi.

Hela karaktärer som skapats enbart ur en annan karaktärs sexuella läggning.
Det är hundra gånger lättare att ignorera att Soldier 76 är homosexuell än det är att ignorera Musse Piggs heterosexualitet.

Det kan helt enkelt vara så att du reagerar starkare på vissa "politiska agendor" i spel än andra, som du antagligen kan se förbi helt. Det finns väldigt få neutrala spel.

Medlem
Skrivet av eld:

Sexuella läggningar, könsdysfori eller saker som kvinnors rätt slutar inte existera bara för att man går till andra länder där värderingar är annorlunda.

Skillnaden i tolerans är dag och natt, en grupp tolererar inte transpersoner, den andra gruppen tolererar inte intoleransen mot transpersoner, det finns inga "both sides" där.

Jag kan inte påstå att jag förstår hur detta relaterar till det jag sa. Enligt dig är det alltså helt ok att skita i vissa människor bara för att de är uppfostrade och levt i en miljö som inte lär ut och, i vissa fall, inte ens delar vår syn på dessa ting? Farligt att resonera på ditt sätt. Diskussionen kring HBTQ existerade knappt för 20 år sedan i SVERIGE. Varför skulle folk i länder som (exempelvis) knappt har tillgång till mat sitta och tänka på dessa frågor idag? Det är större sannolikhet att de följer samma tankesätt som svenskar hade under större delen av 1900-talet. Dvs att hetero var det enda rätta, allt annat onaturligt och sjukligt.

Du bor i ett av världens mest "gay-vänliga" länder och pekar pinne på människor i andra länder bara för att de inte är lika "bildade" som du är.

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

@Joakim Palm: Ben Shapiro kommer ofta ut med äckliga kommentarer och smutskastningar om allt möjligt. Första gången jag såg honom verkade han vettig men desto mer man ser desto mer äcklad blir jag
På twitter har jag ångrat att jag läst vissa saker han och hans fans kommer med

Spännande.
Varför blir du äcklad?
Något konkret exempel?

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Som "vänster" blir jag oerhört provocerad att bli ihopbuntad med sådana åsikter. De som tycker så är idioter, inte "vänster".

Okej, inte hela vänsterspektrat, utan den radikala vänstern.
De som vill styra och ställa för vilka som ska ha rätt att tala eller inte.

Medlem

@eld: Ja men borde man inte satsa på att göra mer neutrala spel då?

Jag vill inte ha människors sexualitet upptryckt i ansiktet så fort jag ska spela ett spel!

eld
Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag kan inte påstå att jag förstår hur detta relaterar till det jag sa. Enligt dig är det alltså helt ok att skita i vissa människor bara för att de är uppfostrade och levt i en miljö som inte lär ut och, i vissa fall, inte ens delar vår syn på dessa ting? Farligt att resonera på ditt sätt. Diskussionen kring HBTQ existerade knappt för 20 år sedan i SVERIGE.

20 år sen var 1999, klart att den moderna HBTQ diskussionen hade hållt på ett bra tag då, och då räknar vi inte med historiskt sett genom tiderna, så jag vet inte varför du fått för dig det.

Skrivet av Sillgam:

Varför skulle folk i länder som (exempelvis) knappt har tillgång till mat sitta och tänka på dessa frågor idag? Det är större sannolikhet att de följer samma tankesätt som svenskar hade under större delen av 1900-talet. Dvs att hetero var det enda rätta, allt annat onaturligt och sjukligt.

Du bor i ett av världens mest "gay-vänliga" länder och pekar pinne på människor i andra länder bara för att de inte är lika "bildade" som du är.

Det är ingen ursäkt.

Man behöver inte vara bildad för att lära sig om människors lika värde, och som västvärlden och FZ-kommentarerna ofta har visat så kan man vara bildad, växt upp i en välfärd och fortfarande ha dåliga värderingar.

Utsatta personer i alla länder ska alltid skyddas, man ska inte strunta att kämpa för såna saker bara för att "det bara är så i fattiga länder"

eld
Medlem
Skrivet av xverminator:

@eld: Ja men borde man inte satsa på att göra mer neutrala spel då?

Jag vill inte ha människors sexualitet upptryckt i ansiktet så fort jag ska spela ett spel!

Nej, alla spel innehåller folks åsikter, känslor och en hel del politik. Tar man bort det så har man ett spel som bara består av gameplay i sin råaste form, utan grafik, utan musik, utan story.

Spel är inte neutrala bara för att du tycker spelets politik eller sexualitet är okej för stunden, du får folks sexualitet upptryckt i ansiktet konstant.

Medlem

@eld:
Du har fortfarande inte gett något konkret till varför du skriver som du gör om Ben Shapiro.

Medlem

@eld: Har du någonsin funderat över hur världen skulle se ut om folk inte blev färgade med åsikter, kultur osv? Vad är det som skapar motsättningar? För att folk prackas på massa åsikter från barns ålder och färgar deras vuxna liv. Musik behöver inte vara politiskt eller vinklat, vad associerar du musiken i Minecraft med tex? Höger eller vänster eller bara helt neutralt och passande till spelet och inte åt någon grupp eller annat?

Varför gillar så många tex Minecraft? Man slipper allt detta, samma med tetris/yatzy och liknande spel, de blir tidlösa och alla kan ta till sig dem från vilken bakgrund de än har. Dom håller sig borta från allt mänskligt klet och alla kan känna sig nöjda och neutrala och bilda sina egna drömmar i spelet, så som världen borde vara.

Jag föredrar spel som är neutrala. Jag gillar naturligtvis andra spel med lite vinkel och historiskt perspektiv med, men jag sätter stort värde på neutrala spel.

Skulle man tex ta bort gubben i Minecraft och bara se ur bygg view, så skulle de flesta tänka att de är dom själva som är i spelet och bygger utan att associera minecraft figuren med något kön, hudfärg, religion, politik eller annat. Allt blir frid och fröjd.

Nu kan man ju välja skin etc själv till Minecraft, men det var bara ett exempel..

Tänk dig ett glas vatten, alla kan dricka vatten eller ta till sig det det har ingen färg, lukt osv, men de flesta gillar vatten och det är rent utan något joxx (även om det kanske är tråkigt för vissa). Börjar du smaksätta och färga det kommer bara vissa gilla det men inte alla...

eld
Medlem
Skrivet av xverminator:

@eld: Har du någonsin funderat över hur världen skulle se ut om folk inte blev färgade med åsikter, kultur osv? Vad är det som skapar motsättningar? För att folk prackas på massa åsikter från barns ålder och färgar deras vuxna liv. Musik behöver inte vara politiskt eller vinklat, vad associerar du musiken i Minecraft med tex? Höger eller vänster eller bara helt neutralt och passande till spelet och inte åt någon grupp eller annat?

Varför gillar så många tex Minecraft? Man slipper allt detta, samma med tetris/yatzy och liknande spel, de blir tidlösa och alla kan ta till sig dem från vilken bakgrund de än har. Dom håller sig borta från allt mänskligt klet och alla kan känna sig nöjda och neutrala och bilda sina egna drömmar i spelet, så som världen borde vara.

Barn blir helt färgade av åsikter och kultur, det går inte att undvika, det är hur människan och hjärnan fungerar. Det man vill göra är att dela med sig bra värderingar till ens barn istället för dåliga, människors lika värde är en bra utgångspunkt.
Alla verkar inte hålla med om det dock.

Minecraftkompositören är ju extremt hatad av gamergate, så det säger ju en hel del om vart musiken kommer ifrån.

Visste du att skinsen och modellerna för steve och alex båda är skapta för att vara så könsneutrala som möjligt, även rösten för steve ändrades för att vara könsneutral och åt båda karaktärerna. positivt LBGTQ-tänk kommer alltid vara en del av minecraft.

Minecraft är definitivt politiskt laddat, och antagligen på ett sätt som du inte uppskattar.

Medlem
Skrivet av eld:

20 år sen var 1999, klart att den moderna HBTQ diskussionen hade hållt på ett bra tag då, och då räknar vi inte med historiskt sett genom tiderna, så jag vet inte varför du fått för dig det.

Vad är det jag har fått för mig? Det är ju bara så det är. Diskussionen om det du valt att fokusera på är yngre än medelåldern av alla de som lever på jordens yta. Och som du själv säger, inte ens alla i Sverige tycker detta är något självklart. Att du då förväntar dig att människor i länder som inte ens påbörjat den här diskussionen ska ha samma åsikter som oss känns lite konstigt.

Skrivet av eld:

Man behöver inte vara bildad för att lära sig om människors lika värde

Återigen så verkar du ta förgivet att alla i världen har tillgång till en utbildning och att denna utbildningen är utformad efter och influerad av samma värdesyn som vi har. Du verkar inte ta hänsyn till några aspekter överhuvudtaget som påverkar människor. Ta dig själv som exempel. Tror du att du hade haft samma åsikter om du levt på en annan plats, eller en annan tid? Förmodligen inte. Du är influerad av samhället och den miljön du lever i.

Skrivet av eld:

Utsatta personer i alla länder ska alltid skyddas, man ska inte strunta att kämpa för såna saker bara för att "det bara är så i fattiga länder"

Tror inte någon här har sagt motsatsen.

Medlem
Skrivet av eld:

Barn blir helt färgade av åsikter och kultur, det går inte att undvika, det är hur människan och hjärnan fungerar. Det man vill göra är att dela med sig bra värderingar till ens barn istället för dåliga, människors lika värde är en bra utgångspunkt.
Alla verkar inte hålla med om det dock.

Minecraftkompositören är ju extremt hatad av gamergate, så det säger ju en hel del om vart musiken kommer ifrån.

Visste du att skinsen och modellerna för steve och alex båda är skapta för att vara så könsneutrala som möjligt, även rösten för steve ändrades för att vara könsneutral och åt båda karaktärerna. positivt LBGTQ-tänk kommer alltid vara en del av minecraft.

Minecraft är definitivt politiskt laddat, och antagligen på ett sätt som du inte uppskattar.

Precis, men jag tycker man borde jobba och sträva emot detta, världen är inte som den borde. Det gör jag ibland och försöker alltid hålla mig neutral och balanserad (nu var jag inte det i denna tråd, men oftast försöker jag ha en så neutral utgångspunkt som passar de flesta utan att påverka).

Tex på arbetsplatser så tycker jag det är bra med uniform än att folk ska stå med loggor för olika sportrelaterade lag, politiska partier, religion eller tex kön. Som kund vill man bara handla sin vara inget annat..

Jepp allas lika värde är en självklarhet, och det når man direkt med ett neutralt gameplay väldigt fort!! Det blir oftast värre direkt så fort man börjar vinkla saker och vi är tyvärr färgade av allt redan. Man måste försöka se igenom detta och neutralisera.

Jepp bra värderingar vill alla ha, tyvärr kan folk ha vilt olika uppfattningar om vad bra värderingar är. Alla tycker de har rätt utan att se saker i ett helikopterperspektiv. Ta bara en som röstar på S eller M, eller en som hejar på AIK eller DIF (där är det bara färgerna på tröjorna som skiljer), eller en kristen, ateist, muslim etc, alla tycker de har rätt.. Hur vorde det om man skippade allt detta så mycke som möjligt i ett spel, tex Minecraft är ett bra exempel.

Tyvärr känner jag inte till det du skrev ang alex och steve, har aldrig ens undrat, för mig är dom helt neutrala.

Föresetäll dig spel som Halo, cod battelfield i Multplayer om man bara kunde välja mellan ett gult eller grönt lag (eller valfri färg), själva gameplay kommer bli lika kul som om det vore ryssland vs usa etc... Men ingen skulle bli upprörd eller skapa motsättningar.

Skriv svar