Master System Magic – En hyllning till Sega Master System

Flakmonkey
Skrivet av Grukk:

Mega driven har jag lite bättre koll på hårdvarumässigt, just för att det var en så stor grej under Mega Drive vs SNES-debatten. Betydligt snabbare processor (Bladt Processing) än SNESet. Men Nintendos jätte hade ett ess i rockärmen, precis som sin föregångare att ha extra hårdvara på spelkassetterna för att utöka konsolerna prestanda. På sås ätt blev SNES en en starkare konsol än Mega Drive för vissa titlar.

Kul att du nämner FM-möjligheten på SMS!

För den (som mig) som spelar sina SMS-spel på Mega Drive (Genesis) så går det att använda denna för att utan mod använda FM-ljud för spelen som stödjer det på SMS!
https://db-electronics.ca/product/power-base-fm/
Det går såklart att använda den som en helt vanlig Power Base Converter också.

Har aldrig spelat något SMS 3D-spel! Skulle vara kul, men har ingen CRT i mitt hem dåbjG gått över till digitala skärmar och uppskalare istället.

Extra chip var en anledning men SNES hade ju också ootb möjlighet till fler färger på skärmen samtidigt, större sprites, ram till ljudet, mm. Så även om skillnaderna mellan systemen inte var så stor och extrachipen gjorde att avståndet såg större ut än vad det var så fanns det ju skillnader. Och då var jag en Megadrive-unge själv och försvarade den åtskilliga gånger på skolgården

Vad jag däremot hade svårt att försvara var handkontrollen. Visst fanns det en handkontroll med sex knappar till Megadriven men originalkontrollen var en bra bit efter SNES-diton. Var alltid avis på axelknapparna.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Nosnos:

Extra chip var en anledning men SNES hade ju också ootb möjlighet till fler färger på skärmen samtidigt, större sprites, ram till ljudet, mm. Så även om skillnaderna mellan systemen inte var så stor och extrachipen gjorde att avståndet såg större ut än vad det var så fanns det ju skillnader. Och då var jag en Megadrive-unge själv och försvarade den åtskilliga gånger på skolgården

Vad jag däremot hade svårt att försvara var handkontrollen. Visst fanns det en handkontroll med sex knappar till Megadriven men originalkontrollen var en bra bit efter SNES-diton. Var alltid avis på axelknapparna.

Ja, det går ju inte bara att jämföra siffror. SNES släpptes senare så deras planeringstid borde ha varit längre, samt att SNES var en reaktion på Mega Drive, så de hade något att bräcka, att sikta mot.

Har en bekant som som föredrar ljudet i Mega Driven just för att han gillar FM-synthar och lyssnar på mycket elektronisk musik från 80-talet. Tycker SNES-ljudet är muffligt jämfört mot Mega Drivens skarpa klara ljud.

SNES-kontrollen är fortfarande den kontoller som alla andra "2D-kontroller" jämförs med. Nintendo lyckades verkligen med den.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Inaktiv

Sega Master System 2 var också min första konsol.
Alex The Kid var ju inbyggt i den.

Favoritspelet var R-Type vilket fortfarande är ett väldigt bra spel:

Sonic 2 var också kul även om jag aldrig fattade hur man skulle flyga hang glidern så det var kanske bara 30% av gångerna jag lyckades ta mig igenom andra världen.

Och grafikmässigt låg ju SMS långt före NES. Kolla in färgerna i Donald Duck and the Lucky Dime Caper.

Medlem

Samlar på Master system spel och är min absolut favorit konsol av Sega.
Fick tag på Master System 1 med Alex kidd inbyggd så är väldigt glad för det

Kommer ihåg när jag var liten och såg den för första gången och blev rejält sugen på att testa det hos grannen men fick inte chansen att spela det så mycket på grund av grannens stränga föräldrar. Konsolen ser ju ut som ett badass rymdskepp!


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Sonic 2 var också kul även om jag aldrig fattade hur man skulle flyga hang glidern så det var kanske bara 30% av gångerna jag lyckades ta mig igenom andra världen.

Sonic 2 är buggit som tusan med hang glidern. Lyckades fipla lite och vips så flög den i turbo rakt upp och Sonic fastnade ur bild så fick starta om spelet


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Jag tyckte att Sega människor var konstiga, hade själv Nintendo. Antingen va det för att de faktiskt var konstiga och hade köpt en Sega eller så va maskinen konstig och så blev de konstiga i mina ögon också pga det Fattade heller aldrig varför de hade tre knappar i rad på Sega Mega Drive, ABC. Nintendos upplägg var mycket bättre. Sega har dock de coolaste arkadhallarna.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Grävde lite för att försöka jämföra SMS med NES på ett väldigt icke-vetenskapligt sätt.
Satte ihop en liten tabell. Jag tar inget ansvar för att saker är fel, men har dubbelkollat lite saker med mina mer insatta vänner.

Jag har markerat alla av de objektivt bättre specifikationerna med grön och gul om systemen är likvärda. Det behöver dock inte ge bättre resultat i verkligheten som vi diskuterat tidigare fast med Mega Drive och SNES, där Mega Drive har en snabbare processor (högre clock), men SNESet har andra aspekter som väger upp den långsammare processorn (i ren clock).

Ser ni några uppenbara fel säg gärna till.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

12
Skriv svar