Mer HBTQ i Overwatch när Soldier: 76 kommer ut ur garderoben

Medlem

Jag är för det första rätt säker på att ett helikopter inte kan ha könsdysfori, så det där "skämtet" störtdök ju. Tror jag förstod poängen men det kändes rätt barnsligt att läsa det där eller så känner jag "för många" HBTQ personer.

Men som ovan så är jag lite förvånad över hur mycket homofobi det är på fz, det är ju 2019? Jag får känslan av att jag läser en tråd från 2005 eller så, jag är också rätt förbryllad hur gamers fortfarande kan vara tveksamma till kvinnliga karaktärer, svarta karaktärer och homosexuella karaktärer. I "bi-roller" i vissa spel som GTA4 så tror jag inte det var något problem med en HBTQ-person i spelet. inte vad jag minns i varje fall.

Som en bisexuell kille så bryr jag i sig inte mig så mycket om en karaktärs sexuella läggning, men det vore ju inte helt fel att få spela GTA när karaktären är bi eller homosexuell när det ändå finns flera verkliga exempel på sådana personer. Om jag ska flumma lite, hade gärna fått spela en Omar Little-variant av en karaktär i ett spel, karaktären från The Wire alltså.
Sedan kan jag ha lite negativa invändningar om hur en karaktär i så fall framställs, vissa vill tjäna pengar snarare än att supporta (åtminstone en gaykille jag snackade med förut för många år sedan) och vissa karaktärer i tidigare spel ska ha framställs som överkåta med mera men vet inte vilka spel det gäller. I GTA4 så tyckte jag om Ballad of gay tony eftersom det var en homosexuell karaktär, att man inte kunde dansa med killar på gaybaren tyckte jag var lite töntigt och det gör jag även idag, för andra kan det vara viktigare.

Och för att ta ett annat exempel med RDR2 som jag gillar så verkar vissa tycka det är dåligt att det finns kvinnliga gängmedlemmar och skyller det på "pk", inte många men det är några pubertala män som verkar störa sig på det, trots det faktiskt fanns cowgirls på den tiden så det är bara att googla, tror även att en av karaktärerna är inspirerad av några av de verkliga cowgirlsen jag läste. De flesta var ihop med en annan cowboy men det hör ju inte till ämnet (apropå transsexuella, det finns en transsexuell i RDR2 också).

Men jag har mycket större behov av att se en karaktär i filmer som är bisexuell än i ett tv-spel, mest för att heterofilmer alltid är likadana. Over and out.

Geeks Gaming
Skrivet av Haziza:

Och där var spelet avinstallerat för gott!
Blizzard fortsätter gräva sitt egna märke i graven! Hihi 😌

Skrivet av Haziza:

Jag likt många andra ogillar att vänstersidan hela tiden ska trycka sin agenda i allt!

Med tanke på din steamprofil så är jag inte överraskad att du tycker så. Dock får du nog avinstallera lite fler spel om du ska kunna ”sova gott”...

Medlem

Och detta spenderade man pengar på....

Medlem
Skrivet av NordhNet:

En nyfiken fråga: varför finns den listan?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Geeks Gaming
Skrivet av conthox:

En nyfiken fråga: varför finns den listan?

För att någon skrev den?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

För att någon skrev den?

Ok, låt mig omformulerade det: Varför skrev någon listan?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Geeks Gaming
Skrivet av conthox:

Ok, låt mig omformulerade det: Varför skrev någon listan?

Inte den blekaste. Det får du nog kontakta någon på wikipedia om. Men uppenbarligen har någon/några funnit det intressant nog för att skapa den

Medlem
Skrivet av eld:

Så här arga vart folk när FZ gjorde en artikel om torbjörn när han skriver till sin fru och outas som heterosexuell:

https://www.fz.se/nyhet/275906-den-senaste-teasern-fran-overw...

Fast den artikeln har ju inte rubriken "Mer hetero-representation i Overwatch - Torbjörn kommer ut som hetero". Den artikeln du länkade till verkar ju vara mer fokus på historian om Torbjörn, medan de viktigaste i artikeln om Soldat 76 verkar vara att han är homosexuell. Jag antar att det bara är en liten del av historian som förmedlas i novellen om Soldier 76. Ska tilläggas att jag inte har läst varken brevet eller novellen, då det inte intresserar mig. Så jag kan ha fel!

Annars intressant att folk blir så arga på varandra och kallar varandra diverse fula saker över detta. Tycker det är synd att folk inte kan diskutera civiliserat från bägge sidor av detta (gäller ju självklart inte alla här) utan en massa spydigheter.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Inte den blekaste. Det får du nog kontakta någon på wikipedia om. Men uppenbarligen har någon/några funnit det intressant nog för att skapa den

Varför är det av intresse då? Om man å ena sidan hör "det skall 'normaliseras'" och sedan är det folk som kartlägger och skapar listor med vilka som inte är hetero så rimmar det dåligt. Eller är det något som jag missat?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Geeks Gaming
Skrivet av conthox:

Varför är det av intresse då?

Återigen, ingen aning. Det får du fråga den som utformade artikeln på wikipedia om. Jag förstår inte varför du frågar mig det.

Citat:

Om man å ena sidan hör "det skall 'normaliseras'" och sedan är det folk som kartlägger och skapar listor med vilka som inte är hetero så rimmar det dåligt. Eller är det något som jag missat?

Åter igen: Ingen aning. Som du ser på mitt inlägg så citerade jag en användare som avinstallerade spelet efter det att en karaktär ”kom ut”. Jag ville då påpeka att det inte är något nytt med HBTQ/LGBTQ-karaktärer i spel och om det var den huvudsakliga orsaken till avinstallationen så bör han kolla genom listan efter fler spel som han kanske vill avinstallera

Medlem

Sexualitet och politik hör inte hemma i spel

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Lepr:

Jag håller både med och inte, jag tror som du säger att nyhetsartiklar om känsliga ämnen genererar mycket stök i kommentarsfälten och till vis del gå åt det hatiska hållet, MEN jag tror att det behövs för att normalisera saker som detta snabbare (vi är inte där än).

Har läst igenom tråden nu och ja, det finns de som verkar ha problem med detta och uttrycker det på ett negativt sätt men jag räknar ändå fler positiva reaktioner, och mothugg på sådana kommentarer.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Exakt så för min del faktiskt. Karaktären låter, ser ut och spelas fortfarande likadant så bara dumt att ens blir förbannad över det här.

Jag precis lika dålig på honom idag när kag körde lite arcade.

Ja, alltså, porrsajter a med smart marknadsavdelning brukar ju ofta stoltsera i pressutskick om hur ofta det söks på just Overwatch. Får en känsla av att det finns mer inspelad Overwatch-gök än officiella lore-filmer.

Skrivet av Fr0gg0.:

Onödigt trams. Aldrig förstått varför man ens ska ha något som en persons läggning med i spel så länge det inte har något speciellt med storyn att göra.

Folk vill ha djupare Loré i spel de älskar, något som känns extra vanligt förekommande för Blizzards spel.

Skrivet av aholman:

Jag är nyfiken på om det finns någon speciell plan innan en sån här nyhet lanseras. Sitter mods på beredskap? Alltid lika förutsägbart beteende i kommentarerna. Känns som inget ändras. Sorgligt

Som jag skrev ovan, fler positiva reaktioner än negativa.

Skrivet av mrbananpappa:

Visste inte att det var så många homofober som hängde här på FZ. Tråkigt att läsa.

Argument som "Håll spel fria från sexuell läggning" och liknande visar också bara på hur homofobiska människor är.

Det är ju bara en bonus att det skapas en bakgrundshistoria till de olika hjältarna. Är man intresserad ger det ett extra djup till spelet för de som vill. Är man ointresserad behöver man inte läsa. Det ändrar inte själva spelupplevelsen (Förutsatt att man inte är homofob).

Att nyheten behövs är bevisat efter att ha läst de första kommentarerna. Sorgligt

Gör som jag, räkna dessa positiva kontra de negativa. Ser de negativa som en klar minoritet.

Skrivet av Mutumba:

Tråkigt att FZ körde lite clickbait i rubriken, att Overwatch släpper en novell är väl en nyhet i sig? Sexualiteten kunde givetvis ha nämnts men det är ju knappast det mest intressanta (enligt mig).

Clickbait? Fredrik skriver ju exakt vad novellen tar upp i rubriken. Sen att du inte anser att det var kärnan är en annan femma


signatur
Medlem

Saknar 90-talet UT, Quake. Då var det bara hoppa in och gibba, inget sånt här trams.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Devan:

Man är ju lite trött på att sexualliteten av karaktärer skall tryckas ner i halsen på en oavsett vad det är för medium man brukar nu för tiden.

https://i.imgur.com/G0Dt4Ff.jpg

Inte för att vara sådan men Theoden misslyckas med det mesta i filmen. Är Aragorn som är tvungen att vägleda honom.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Åter igen: Ingen aning. Som du ser på mitt inlägg så citerade jag en användare som avinstallerade spelet efter det att en karaktär ”kom ut”. Jag ville då påpeka att det inte är något nytt med HBTQ/LGBTQ-karaktärer i spel och om det var den huvudsakliga orsaken till avinstallationen så bör han kolla genom listan efter fler spel som han kanske vill avinstallera

Är detta ett komplext fall av "Jag ser din poäng. Jag ser också poängen med din poäng. Men det är fel slags poäng att göra."?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Gnällkuk

Själv bryr jag mig inte om karaktärer har någon speciell läggning, känns tämligen ointressant. Speciellt i ett spel där man skjuter på varandra, det är ju liksom inget avancerat rpg där det har någon egentlig betydelse för själva spelet. Tycker mest att det känns som de försöker plocka billiga poäng. Fast, det är klart - internet kommer ju givetvis att vända sig emot dem.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Geeks Gaming
Skrivet av conthox:

Är detta ett komplext fall av "Jag ser din poäng. Jag ser också poängen med din poäng. Men det är fel slags poäng att göra."?

Nej, det är ett fall av att du ställer frågor jag inte har ett svar på, frågor du (för att får svar) bör ställa till någon annan (lämpligen wikipedia, alternativt författaren/författarna av artikeln på wikipedia).

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nej, det är ett fall av att du ställer frågor jag inte har ett svar på, frågor du (för att får svar) bör ställa till någon annan (lämpligen wikipedia, alternativt författaren/författarna av artikeln på wikipedia).

För att riskera att bli rörig, eller verka oseriös; men jag tror du missade min poäng. Jag försökte se det ur ett helhetsperspektiv och inte bara att du svarade honom med en lista. Jag vet inte hur jag skall förklara det utan att det blir en A4 med text, så släpper det tills vidare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

med andra ord om soldier 76 var hetero så är det bara en backstory men är han gay så är det "POLITISERAD OCH SEXUALISERAD SJW FEMINIST PK SKIT NERTRYCKT I MIN HALS"

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Ingenting hade tidigare nämnts om karaktärens sexualitet. Vem som helst kunde göra sin queer-reading om de ville, men du menar alltså att problemet var att för många såg honom som hetero? Lustigt att HBTQ-personer är så måna om representation att det inte räcker med en egen tolkning av karaktärer, nej, "Jag ska ha en tolkning och alla ska tycka som mig!".

Kommentaren att sexualitet "trycks ned i halsen på en" kommer sällan från att huvudkaraktär och/eller karaktär X i spel/film/serie Y är t.ex. homosexuell som en del av dess personlighet (även om horribel marknadsföring ibland leder till det ändå). Då handlar det väl snarare om riktig representation? Kommentaren riktas istället åt företagsmetoden där någon kollar på dagens agenda i Woke-kalendern och läser "Mer representation" och till synes slumpmässigt plockar en etablerad karaktär att ändra på.

"Just det, Darth Vader är gay nu"
"Men han var gift och hade barn med Padmé?"
"Nej, det var bara ett skägg.."

Med det sagt så har jag varken läst särskilt mycket kritik av eller ser några som helst konstigheter med Soldier 76-exemplet, ingenting ändrades med karaktären, man fyllde bara ut dess lore i linje med hur man hanterat tidigare karaktärer. Istället har det varit vanligare att folk gör sig roliga över Blizzards låtsasrepresentation; "Karaktär X har nu sexualitet Y för att en obskyr seriestrip på nätet säger det". Jo, bra jobbat Blizzard, HBTQ-förkämparnas Ralph Wiggum.

https://i.imgur.com/2IpoMlK.jpg

Jag menar ingenting. Jag ställde en fråga för att vända på och bredda köra ner i halsen-perspektivet.


signatur
Medlem
Skrivet av KoP:

Kan man inte bara låta alla spelkaraktärer vara könlösa? Blir nog enklast så.

Robotar!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ankh:

Totalt off-topic men det där påminner mig om ett tidigt Turtles-avsnitt från 80tals-serien. Bara något med hur Leonardo sa det som gör att jag fortfarande kommer ihåg det. Tror det är hur lugn han låter men hans ansiktsuttryck säger något helt annat.

Robotar!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Med tanke på din steamprofil så är jag inte överraskad att du tycker så. Dock får du nog avinstallera lite fler spel om du ska kunna ”sova gott”...

Haha fan va creppy


signatur

AYY LMAO

Medlem

@Leffe76:

Gör så du!


signatur

AYY LMAO

Medlem

Va.... gay?! Han som var min main... Eller vänta lite, det spelar väl ingen roll, han är fortfarande min main, varför skulle detta ändra på det!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av GizZm086:

Va.... gay?! Han som var min main... Eller vänta lite, det spelar väl ingen roll, han är fortfarande min main, varför skulle detta ändra på det!

Enda karaktären jag låst upp guldbössa till.


signatur
Medlem
Skrivet av GizZm086:

Va.... gay?! Han som var min main... Eller vänta lite, det spelar väl ingen roll, han är fortfarande min main, varför skulle detta ändra på det!

Så, när blir bröllopet? 😉

Medlem
Skrivet av Seraium:

Saknar 90-talet UT, Quake. Då var det bara hoppa in och gibba, inget sånt här trams.

Ja för det finns det ju inte mängder av längre.

Overwatch har alltid haft story, speciellt med fokus på karaktärernas bakgrund. Bryr man sig inte så lägg då för guds skull inte negativ energi på det.

Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Clickbait? Fredrik skriver ju exakt vad novellen tar upp i rubriken. Sen att du inte anser att det var kärnan är en annan femma

Sexualiteten tas upp på en av sidorna och nämns ganska raskt. Novellen handlar i stora drag om Ana och hennes alter ego Bastet och lite backstory för karaktärer. Antingen har han inte läst novellen eller så tog man det mest uppseendeväckande från novellen och gjorde rubrik av det.

Jag förstår varför fokus hamnar där, men det är rätt olyckligt tycker jag. Om det hade bekräftats att han var heterosexuell hade det knappast hamnat i rubriken.

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Om man inte är homosexuell så kanske det känns rätt så lustigt att spela en karaktär som är just det?

Tycker det känns så onödigt att hålla på att lägga massa energi på sånt här trams, jag har inte varit homofob innan men media gör allt dom kan för att göra mig till en.

Hur känns det att spela Winston?

Skrivet av conthox:

Jag säger inte emot dig. Men samtidigt vill jag påpeka att man skall vara försiktig med att använda ord som "hat", "avsky", "intolerant agenda" osv. Jag har sett så många använda den retoriken när argumentationen tar slut. Bemöt hellre folk med personpåhoppsfria/icke-dömande argument.

Det var nog mer ett försök att använda samma argument hen själv gav från ett annat perspektiv snarare än ett påhopp. Så var iallafall min tanke.

Skriv svar