Mer HBTQ i Overwatch när Soldier: 76 kommer ut ur garderoben

Medlem

Önskar man kan hålla sexualitet borta från spelvärlden, jag koncentrerar mig på spelet, inte vilka sexualiteter som kan finnas som inte har något med spelet att göra eller varför det ens är viktigt.

Det är typ lika oviktigt som vilken mat eller musik eller religion eller politik en spelkaraktär kan tänkas gilla...

Försök hålla allt så neutralt det bara går tack!

Medlem

Soldier 76 är homo - MEANWHILE


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

Lite ny lore bara, what of it? För dem som är intresserade av mer djup i karaktärerna man spelar så är väl det alltid intressant. Då Overwatch inte bygger särskilt mycket på karaktärsdrag annat än på deras olika egenskaper i strid så förstår jag att det är kul att brodera ut dem med extra information med tiden, vilket de flera gånger visat genom filmer, bilder och annat.
Speltekniskt betyder det ju ingenting, men känsla för eller emot karaktärerna djupnar ju för dom som vill ha mer inlevelse. Sedan är det alltid lite intressant hur vissa gör så stor grej av exakt vilka karaktärsdrag som tillskrivs dem.

Förhoppningsvis så kommer folk om några generationer inte fästa så stor vikt vid just sexuell läggning att det måste bli någon slags debatt varje gång man kan läsa något liknande.

Medlem

Onödigt trams. Aldrig förstått varför man ens ska ha något som en persons läggning med i spel så länge det inte har något speciellt med storyn att göra.

Moderator | Testpilot
Skrivet av xverminator:

Önskar man kan hålla sexualitet borta från spelvärlden, jag koncentrerar mig på spelet, inte vilka sexualiteter som kan finnas som inte har något med spelet att göra eller varför det ens är viktigt.

Det är typ lika oviktigt som vilken mat eller musik eller religion eller politisk en spelkaraktär kan tänkas gillar...

Försök hålla allt så neutralt det bara går tack!

Och det kan du fortsätta göra. Hans sexualitet kommer inte finnas och ta plats i spelet och förstöra din upplevelse när du ska panga folk.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

I've got you in my sights ;).

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Onödigt trams. Aldrig förstått varför man ens ska ha något som en persons läggning med i spel så länge det inte har något speciellt med storyn att göra.

Fast det är ju precis vad det är. Det är lika mycket en del av storyn som att någon ser en bild på sin fru fast här är det en kille. Alltså man beskriver Solider 76 och relationen med en annan karaktär som en del av storyn. Det här borde verkligen inte behöva vara en nyhet även om de säkert finns poäng att det är det.

eld
Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Onödigt trams. Aldrig förstått varför man ens ska ha något som en persons läggning med i spel så länge det inte har något speciellt med storyn att göra.

Blev du lika arg när Torbjörn outades som heterosexuell?

Medlem

Jag håller mig till FPS-världen eftersom Overwatch är ett sådant och jämförelser med t.ex. Dragon Age, Pillars of Eternity och andra story-tunga spel blir haltande.

En stor anledning (Tror jag, ren spekulation) till att det här har "nyhetsvärde" och att det existerar en debatt är väl ändå det faktum att det tidigare ofta lämnats till spelaren att välja bakgrund och detaljer i sin verklighetsflykt. Ta exempelvis Unreal, Unreal Tournament, Quake-serien eller liknande shooters som ändå kan sägas vara föregångare till Overwatch. Inget av spelen låser in spelaren i vare sig den ena eller andra sexuella läggningen (Eller avsaknad därav). I alla ovanstående exempel fanns det dessutom fritt val mellan både manliga och kvinnliga karaktärer utan att någon behövde kommentera det det minsta! Allt detta för att utvecklarna lät spelaren välja själv. Det var inga som helst problem att i t.ex. Quake 2 själv identifiera karaktären man spelade som en transfobisk transsexuell mörkhyad judisk KKK-medlem som identifierar sig sexuellt som Cthulu, eller som en asexuell samisk korgosse med bakgrund som elitspelare i damfotboll.
Det som sker just nu är att spelarna påtvingas valet i förväg, och för att vara helt ärlig... En majoritet av spelarna är ändå, för att använda amerikanska LBTQ-rörelsens egna uttryck, CIS-personer. Är det då konstigt om det kommer gnäll och kommentarer från en majoritet som kanske ville spela just Soldier 76 som heterosexuell?
Det bör väl ändå tilläggas att just exemplet Soldier 76 är något olämpligt då just detta hämtats från en novell där man ändå behöver ha en tydlig karaktärsbeskrivning och att det i just detta fallet kanske var viktigt för berättelsen.
Jag själv brukar anse att det självklart står författare och designers fritt att välja identitet och bakgrund på sina karaktärer, men däremot tror jag bestämt att det ofta och framförallt i den här genren av spel är bäst att lämna sådant öppet och låta spelarna välja det HELT fritt.

TL:DR
Det var bättre förr...

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så bara för att Soldier 76 är homosexuell så kan du inte spela spelet längre? Blizzard själva gör ingen big deal utav detta. Det nämns lite kort och sedan är det spelmedia som blossat upp det.

Ber om ursäkt men tycker ärligt att det är ganska dumt att avinstallera ett spel bara på grund av det här. Givetvis får allihopa göra som de vill dock.

Jag likt många andra ogillar att vänstersidan hela tiden ska trycka sin agenda i allt!


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Onödigt trams. Aldrig förstått varför man ens ska ha något som en persons läggning med i spel så länge det inte har något speciellt med storyn att göra.

Varför spelar läggningen någon roll för dig ens? Det är en del av den minimala story som finns kring karaktärerna i Overwatch. Allting kring karaktärerna dem släppt är helt utanför vad du gör i själva spelet, dvs springer runt och tävlar med och mot andra spelare. Tyckte du det var tramsigt när du hörde om de olika spelarnas bakgrunder t ex?

Fråga dig själv istället, vad är det som gör just den här biten av karaktärsstory så svår att hantera, gå direkt på problemet så kanske du finner en lösning till det.
Här är en random video från internet du kan arbeta med.

Medlem

Jag kunde inte bry mig mindre om detta faktiskt. Folk får ha vilken läggning dom vill, och jag kommer inte reagera annorlunda vad det än är.

Sen så gör detta ingen skillnad i spelet överhuvudtaget, så sluta gnälla.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Haziza:

Jag likt många andra ogillar att vänstersidan hela tiden ska trycka sin agenda i allt!

Har du gjort något annat i det här inlägget än att sprida ditt hat och din avsky? Jag tycker det är lite jobbigt att hela tiden ta del av din och dina likasinnades intoleranta agenda. Jag ser den dagligen, i varje kommentarsfält i alla sociala medier. Har du reflekterat över det något?

Medlem

Om de själva inte gör en stor affär av det så kan man inte klandra spelmakarna för att trycka ner det i halsen på folk. Rent generellt vill jag bara att alla ska vara hur axelryckande som helst och att det ska verka helt naturligt, vilket nog är väldigt svårt för skapare av kultur i dag.
Alla borde ta lärdom av The Warriors, där folk av alla etniciteter var i gäng med varann och brudar hade gäng som slogs utan att nåt av det framstod som konstigt, det bara var så. Men nu för tiden ska allt "problematiseras" och "diskuteras" hela tiden, alltmedan verklig normalisering bara glider längre och längre bort.

Medlem

Känns som att karaktärernas sexuella läggningar i ett spel som overwatch spelar stor roll så det är ju bra att de fokuserar på dessa aspekterna.

Medlem

Om man inte är homosexuell så kanske det känns rätt så lustigt att spela en karaktär som är just det?

Tycker det känns så onödigt att hålla på att lägga massa energi på sånt här trams, jag har inte varit homofob innan men media gör allt dom kan för att göra mig till en.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det kanske är det vissa i minoritetsgrupper känner när det mesta utgått från ett heteroperspektiv?

Ingenting hade tidigare nämnts om karaktärens sexualitet. Vem som helst kunde göra sin queer-reading om de ville, men du menar alltså att problemet var att för många såg honom som hetero? Lustigt att HBTQ-personer är så måna om representation att det inte räcker med en egen tolkning av karaktärer, nej, "Jag ska ha en tolkning och alla ska tycka som mig!".

Kommentaren att sexualitet "trycks ned i halsen på en" kommer sällan från att huvudkaraktär och/eller karaktär X i spel/film/serie Y är t.ex. homosexuell som en del av dess personlighet (även om horribel marknadsföring ibland leder till det ändå). Då handlar det väl snarare om riktig representation? Kommentaren riktas istället åt företagsmetoden där någon kollar på dagens agenda i Woke-kalendern och läser "Mer representation" och till synes slumpmässigt plockar en etablerad karaktär att ändra på.

"Just det, Darth Vader är gay nu"
"Men han var gift och hade barn med Padmé?"
"Nej, det var bara ett skägg.."

Med det sagt så har jag varken läst särskilt mycket kritik av eller ser några som helst konstigheter med Soldier 76-exemplet, ingenting ändrades med karaktären, man fyllde bara ut dess lore i linje med hur man hanterat tidigare karaktärer. Istället har det varit vanligare att folk gör sig roliga över Blizzards låtsasrepresentation; "Karaktär X har nu sexualitet Y för att en obskyr seriestrip på nätet säger det". Jo, bra jobbat Blizzard, HBTQ-förkämparnas Ralph Wiggum.

Moderator | Testpilot
Skrivet av fishfugg:

Om man inte är homosexuell så kanske det känns rätt så lustigt att spela en karaktär som är just det?

Tycker det känns så onödigt att hålla på att lägga massa energi på sånt här trams, jag har inte varit homofob innan men media gör allt dom kan för att göra mig till en.

Det argumentet hade nog fungerat bättre om man rollspelar men det gör man inte i Overwatch. När jag spelar rollspel, helst när man kan skapa sin egen karaktär, vill jag försöka göra den så lik mig själv som möjligt.

Jag har en kompis exempelvis som inte vill spela tjejer i ett rollspel just för att han är en kille själv. Annars är det dock inga problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag är nyfiken på om det finns någon speciell plan innan en sån här nyhet lanseras. Sitter mods på beredskap? Alltid lika förutsägbart beteende i kommentarerna. Känns som inget ändras. Sorgligt

FM-guru
F.d. Sisyr

Förstår varken varför detta är en nyhet eller varför det är så många kommentarer här på artikeln, även om cynikern i mig anar ett samband.

Tror inte jag kunde bry mig mindre om Generisk Spelkaraktär #760000:s sexuella läggning om jag så försökte. Återkom när det har någon som helst bäring på narrativet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av aholman:

Jag är nyfiken på om det finns någon speciell plan innan en sån här nyhet lanseras. Sitter mods på beredskap? Alltid lika förutsägbart beteende i kommentarerna. Känns som inget ändras. Sorgligt

Personligen så försöker jag vara aktiv när det är många som skriver. Vare sig det är en nyhet, forumtråd eller recension.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem
Skrivet av Sisyr:

Förstår varken varför detta är en nyhet eller varför det är så många kommentarer här på artikeln, även om cynikern i mig anar ett samband.

Tror inte jag kunde bry mig mindre om Generisk Spelkaraktär #760000:s sexuella läggning om jag så försökte. Återkom när det har någon som helst bäring på narrativet.

Det slutar vara en stor grej när det slutar få en sån negativ respons som det får varje gång.

Medlem

Visste inte att det var så många homofober som hängde här på FZ. Tråkigt att läsa.

Argument som "Håll spel fria från sexuell läggning" och liknande visar också bara på hur homofobiska människor är.

Det är ju bara en bonus att det skapas en bakgrundshistoria till de olika hjältarna. Är man intresserad ger det ett extra djup till spelet för de som vill. Är man ointresserad behöver man inte läsa. Det ändrar inte själva spelupplevelsen (Förutsatt att man inte är homofob).

Att nyheten behövs är bevisat efter att ha läst de första kommentarerna. Sorgligt

Medlem
Skrivet av Devan:

Man är ju lite trött på att sexualliteten av karaktärer skall tryckas ner i halsen på en oavsett vad det är för medium man brukar nu för tiden.

https://i.imgur.com/G0Dt4Ff.jpg

" In the early days, Jack talked about
him often, floating a dream that the war would end quickly,
and maybe he’d have a chance to return to a normal life.
But a normal life was never the reward for people like us.
“Vincent deserved a happier life than the one I could
give him.” Jack sighed. “We both knew that I could never
put anything above my duty. Everything I fought for was to
protect people like him… That’s the sacrifice I made.”"

Är det tryckt ned i halsen? Detta var egentligen allt Blizzard och Chu skrev om hans sexualitet.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Personligen ser jag att:

1) Ingen vet om personens sexuella läggning osv om ingen nämner den...

2) Den har ingen betydelse egentligen...

... så varför nämna den?

3) Om man nu säger det, trots punkt 1 och 2 så resulterar det i att en del får känslan att dom "får den sexuella läggningen upp i ansiktet".

Lite som när jag hör någon på radio eller TV presentera sig med "Hej, jag heter Jonas, jag är homosexuell" och min första spontana tanke är "vad f-n skall jag med den informationen till?".

Nu verkar dock just detta fall vara att göra en höna av en fjäder då det bara verkar vara lite trivia.

Skrivet av Ender:

Har du gjort något annat i det här inlägget än att sprida ditt hat och din avsky? Jag tycker det är lite jobbigt att hela tiden ta del av din och dina likasinnades intoleranta agenda. Jag ser den dagligen, i varje kommentarsfält i alla sociala medier. Har du reflekterat över det något?

Jag säger inte emot dig. Men samtidigt vill jag påpeka att man skall vara försiktig med att använda ord som "hat", "avsky", "intolerant agenda" osv. Jag har sett så många använda den retoriken när argumentationen tar slut. Bemöt hellre folk med personpåhoppsfria/icke-dömande argument.

Som en liten off topic, fast ändå inte:

Samtidigt börjar det gå över styr, man läser och ser så mycket. Som nedanstående till exempel. Vet inte om det är sant eller inte, men som en del har påpekat så börjar överkänsligheten gå långt över gränsen:

Young mother is barred from her local pub for wearing a T-shirt saying 'Woman: human female' after a complaint that it discriminated against transgender people

Källor: DailyMail och The Sun .


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Eller så behöver det inte spela någon större roll än den energi man själv ger det. Vill man lägga energi på det så varsågod. Ger bara mer djup till spelet för den som vill ha det, och andra behöver inte ta åt sig.
Det finns karaktärer som är prinsessor, robotar, massmördare, planet-ätare, djur, rymdvarelser etc etc, men det betyder inte att man måste försöka relatera till karaktärerna/storyn om man inte vill.
Till och med Tetris har en story bakom sig.

För mig spelar det väldigt liten roll då jag så gott som aldrig sätter mig in i storyn förutom där storyn är själva grejen, plus att jag är tillräckligt säker på min egen identitet att jag inte behöver bli en snöflinga över det ena eller det andra.
Såna här spel handlar så gott som bara om gameplay för mig. Sedan om karaktären jag spelar är en godhjärtad homosexuell eller en eldsprutande demon är bara fluff i periferin.

Däremot förstår jag vikten av nyheten då det ändå visar på lite mer genomslag mot fördomar etc... även om det så klart fortfarande, och länge till, kommer finnas trångsynt folk. Sedan behöver det inte gå till överdrift åt andra hållet heller, men det här var ju ändå bara en väldigt mild och ömsint bakgrundsinfo som inte borde göra en fågel förnär.

Om man blir kränkt eller hatiskt av något sådant kanske man ska fundera på om man är en så omtyckt och bra person själv.

Testpilot

Tråkigt att FZ körde lite clickbait i rubriken, att Overwatch släpper en novell är väl en nyhet i sig? Sexualiteten kunde givetvis ha nämnts men det är ju knappast det mest intressanta (enligt mig).

eld
Medlem
Skrivet av conthox:

Samtidigt börjar det gå över styr, man läser och ser så mycket. Som nedanstående till exempel. Vet inte om det är sant eller inte, men som en del har påpekat så börjar överkänsligheten gå långt över gränsen:

Young mother is barred from her local pub for wearing a T-shirt saying 'Woman: human female' after a complaint that it discriminated against transgender people

Källor: DailyMail och The Sun .

DailyMail och The Sun är ju ökända för att gräva upp enstaka tillfällen och få det att se ut som en slags representation för det hela stora endast för att göra folk arga.

eld
Medlem

Så här arga vart folk när FZ gjorde en artikel om torbjörn när han skriver till sin fru och outas som heterosexuell:

https://www.fz.se/nyhet/275906-den-senaste-teasern-fran-overw...

Medlem
Skrivet av eld:

DailyMail och The Sun är ju ökända för att gräva upp enstaka tillfällen och få det att se ut som en slags representation för det hela stora endast för att göra folk arga.

Att det händer sällan gör inte att det inte inträffar alls, eller inte kommer hända igen. Men fair enough, jag är inte inne på dom sajterna annars, så jag känner inte till vad dom brukar skriva om.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skriv svar