Svåraste hoppet i ett spel?

senast var det Celeste då man grindade ordentligt på vissa av hoppen, men inte så ångestladdat som vissa av megaman hopp sekvenserna när man fick börja om från början när liven var slut

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det här spelet hade också sin del av krävande hopp vill jag minnas.

https://www.youtube.com/watch?v=o5hM-gBrcBE

Tänkte direkt på Pitfall när jag såg frågan. Banan med gruvvagnarna spenderade jag många timmar med. Men kommer inte ihåg något specifikt hopp som alla andra.

Off topic: Pitfalls grafik håller sig riktigt bra än idag.

Medlem

Det första jag tänker på är dw försvinnande blocken på Icemans bana i första Megaman. Var så sjukt svårt när jag var typ 9.... Sen spelade jag spelet när jag var 19 och klarade det på första försöket

Alla hopp i Dark Souls 1. Hur många gånger har man inte rullat ner för ett stup i det spelet?

Medlem

Bana 3 i last ninja till c64, tog nog flera veckor och utförskande av varenda pixel innan man lyckades hoppa över sista ån innan stayn

Medlem

signatur

Nämen!

Medlem

Alla hopp i opatchade Ultima 8....

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Minns inte de specifika hoppen men vet att jag hade problem i Pitfall samt det första Turtles-spelet till NES. I det senare fallet fastnade jag så till den milda grad att min pappa förbarmade sig över mig och ringde till Bergsala som distribuerade Nintendo här i Sverige och bad om tips och råd..

Detta va ett av de första spelen jag klarade på emulator.
länge leve qicksave!

Medlem
Skrivet av Evilof:

Det första jag tänker på är dw försvinnande blocken på Icemans bana i första Megaman. Var så sjukt svårt när jag var typ 9.... Sen spelade jag spelet när jag var 19 och klarade det på första försöket

För mig är det tvärtom, köpte nån mega man samling förra året, inte klarat en enda boss,. Men back in the days minns jag man klarade allihop

Inaktiv
Skrivet av Zerp:

Nostalgi, många frustrerande svåra hopp har man genomlidit i sina dagar.

http://nerdbacon.com/wp-content/uploads/2017/02/Prince-of-Per...

PoP på PC var definitivt det hoppet... Eller när man försökte döda skuggan gång på gång... Lol

Medlem
Skrivet av delli:

Vilket är det svåraste hoppet att klara i ett spel anser ni?

Har varit en del grnom tiderna som gäckat mig men efter investeringen i Snes Classic så har hoppet från platå upp på en vägg i Mega Man X gäckat mig i timmar.

Egentligen meningslöst men klarar man hoppet (kräver helmet upgrade) så får man boostern till hans bössa. Dels kräver hoppet skills med dash sedan tror jag Capcom beräknat det på nanometer.

Har inte fått tag på ”väggen” än och kolla på Youtube och där såg det sjukt enkelt ut.

https://youtu.be/yJoo6DDpyuc

Vilka andra hopp har dräpt många timmar/liv?
Måste vara nån elak en på Capcom som fixat hoppet i Mega Man tanke på alla kids som spela det.

Apropå MMX så skulle jag vilja säga Iceless heart tank är det svåraste hoppet jag har gjort ca 400 försök eller så.

https://youtu.be/vSHwd4iY-wE

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Första långa klyftan i Flashback.

oh no =(
Vet precis vad du menar.
Jag trodde det var en bug först... kändes omöjligt. (var inte så gammal då)

Medlem

Mine Cart Carnage, bana 7 i Donkey Kong Country, SNES:

...speciellt sista sekunderna.

Medlem

Last Ninja som tidigare nämnts.
Jag har aldrig orkat spela igenom skiten för hoppen gör mig vansinnig.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av damageinc:

Det måste vara något av pixel-hoppen i antingen Manic Miner eller Jet Set Willy.

ALLA hoppen i Manic Miner

(Spelas med fördel på er Spectrum 48k)

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kan inte nämna specifika hopp men hela jäkla Great Gate-banan när man spelade Crash Bandicoot på PS1.. Mycket av utmaningen låg väl dock i att man inte bara kunde låta bli att gå tillbaks ett hopp för någon sketen låda eller frukt.

Inte i närheten av en kandidat till svåraste hoppet eller hoppen i ett spel men likväl en karta som tog alldeles för mycket tid i anspråk.

Brobanorna är hemska också

https://youtu.be/Vb6XBhXBttE

Hoppet man förlorat är det svåraste att komma över.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Just några hopp i Prince of Persia (artikellänkbilden) var jävliga. Vill även minnas en sekvens i Another World ("Out of This World" även kallat) som var genomjävligt.

Glömmer säkert några rejäla irritationsmoment, men när man spelat spel sen Zork och Pong blir det lätt så.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Turtles till Nintendo 8-bit. Är ju ett hopp där som det ser ut som man ska hoppa men det räcker med att bara gå över. Försöker man hoppa så går det inte.

Medlem

Att NES-spel väldigt frekvent förekommer i tråden är ju föga förvånande. De flesta spel från den tiden var ju frustrerade i grunden eftersom gameplaymekaniken var rätt simpel många gånger.

Det gör att jag skippar NES-eran (HATA TMNT) och hoppar in på Super Mario World och jakten på en bonusvärld.

Jag och min granne grindade SMW stenhårt när det kom. Han 10-11 och jag 13-14 ungefär. Han var helt besatt av tv-spel och jag var väl inte långt efter. Vi lyckades för det första med bedriften att låsa upp Starworld och dess undervärldar utan hjälp...

Enter "Cheese bridge exit"

Vi upptäckte av en ren slump att man på "Cheese bridge" kunde flyga under "målgången" och fortsätta. Vi gav oss fan på att det fanns något där och till slut efter MÅNGA timmar så lyckades jag flyga under och vidare till nästa "målgång".

I efterhand så är det ganska "lätt" om man använder sig av Yoshi vilket vi inte gjorde!

Något annat som jag faktiskt idag återigen klarade av är Ginso Tree i Ori and the blind forest. Första gången då när spelet släpptes höll jag på att kasta kontrollen åt helvete. När man väl tagit sig igenom helvetet så kommer vattnet forsandes och då insåg man att allt fram till dess bara var uppvärmningen. Idag klarade jag första delen på några försök och vattnet på första försöket...

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Första långa klyftan i Flashback.

Även många av hoppen i Another World kunde vara ganska kluriga!

Medlem

Vattnet/träsket/dammen i första banan på Last Ninja 1 eller 2. (Oldschool!)

Hur kan man ens lägga in en sådan uppgift med de spelkontrollerna?

Medlem
Skrivet av TaktiskT:

Mine Cart Carnage, bana 7 i Donkey Kong Country, SNES:
pGRwiHoTcwY

...speciellt sista sekunderna.

Åh jag minns den skiten, men det som gjorde mig ÄNNU mer irriterad och frustrerad över den banan var när man upptäckte detta flera år senare....


signatur

Nämen!

Medlem

Ett hopp på sista banan i Psyconauts (PC) var helt oändligt svårt för mig. Det var något med kameran som ställde till vad som borde vart ett enkelt hopp. Man är och klättrar på nått brinnande nät och måste hoppa och rotera samtidigt typ. Tog mig ganska många försök att få ordning på.

Medlem

Arrrrgh!!!

Medlem

Alla som inte svarar "hoppa över floderna i The Last Ninja"-spelen har svarat fel.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Jag säger Miner 2049er och uppföljaren Bounty Bob Strikes Back till 8-bitarsdatorerna Atari 600/800 (det gjordes även versioner av spelen till C64, Spectrum, etc).

Hade otroligt kul med de spelen way back. Garanterat mycket hoppande och ofta krävdes millimeterprecision!

Hittade en video på Bounty Bob Strikes Back:

Spelades med fördel med legendariska TAC-2-joysticken:

Medlem

Hoppen i Oddworld Abe’s Oddysee på Playstation som pojkspoling var riktigt svårt minns jag.

Medlem
Skrivet av Salami-:

Bridge to rail på DM6 anyone?

Rail to bridge är svårare imo

Medlem

I stort sett samtliga hopp som detta i The Last Ninja (c64).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

123
Skriv svar