Det är avgjort – här är läsarnas topp 10 2018

Robot
Det är avgjort – här är läsarnas topp 10 2018
Medlem

Intressant att top 2 spelen är console only.

Medlem

Första arbetsdagen på 2 veckor-ish så tänkte att jag måste ju se helt fel, men nog fan fattas det en bokstav i bilden


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av b0ne:

http://www.bilddump.se/bilder/20190107134327-217.78.31.220.pn...

Första arbetsdagen på 2 veckor-ish så tänkte att jag måste ju se helt fel, men nog fan fattas det en bokstav i bilden

Stavning är överskattat.

Redaktör
Skrivet av b0ne:

http://www.bilddump.se/bilder/20190107134327-217.78.31.220.pn...

Första arbetsdagen på 2 veckor-ish så tänkte att jag måste ju se helt fel, men nog fan fattas det en bokstav i bilden

Det gäller Calle också. Just saying...


signatur
Frilansare

Jag borde tagit den på korrektur, men ja, det är Calle "nu välter vi kameran" Johansson som varit framme igen.

Medlem

Utmärkt top 4! Fattades bara Detroit för min del.

Medlem

Hade hellre sett denna lista avgöras i två steg. Först väljs top 10 ut och sedan får folket rösta igen på någon av de som sedan blev top 10 för att göra upp om rangordningen. Kan ju vara flera som tycker att t ex Assassin’s Creed Odyssey är bättre än Red Dead 2 men tycker att ett tredje spel som inte kom med alls i slutet var ännu bättre. Vid en andra omröstning om rangordningen skulle kanske listan se annorlunda ut.

// edit

Hade också sett flera listor; t ex varje plattform separat. Jag som inte har konsol har exempelvis inte spelat Read Dead 2 (än) och kan därmed inte betygsätta det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Joakim Bennet:

Jag borde tagit den på korrektur, men ja, det är Calle "nu välter vi kameran" Johansson som varit framme igen.

Två helt orelaterade händelser!


signatur
Frilansare
Skrivet av conthox:

Hade hellre sett denna lista avgöras i två steg. Först väljs top 10 ut och sedan får folket rösta igen på någon av de som sedan blev top 10 för att göra upp om rangordningen. Kan ju vara flera som tycker att t ex Assassin’s Creed Odyssey är bättre än Red Dead 2 men tycker att ett tredje spel som inte kom med alls i slutet var ännu bättre. Vid en andra omröstning om rangordningen skulle kanske listan se annorlunda ut.

// edit

Hade också sett flera listor; t ex varje plattform separat. Jag som inte har konsol har exempelvis inte spelat Read Dead 2 (än) och kan därmed inte betygsätta det.

Bra feedback, vi tar med oss det!

Medlem

Ja, jag håller med conthox om att topp-10-listan kanske inte motsvarar hur det egentligen ser ut. Det är i själva verket en lista med de tio spelen som toppade alla röstares listor.

En väg är som sagt att köra listan i flera steg. En annan väg – eller i nån slags kombination med den första – är att man kan rösta på flera spel samtidigt, eventuellt genom en gradering. Till exempel genom att ange sin egen topp-5, där ettan får mer poäng än femman.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bluebird:

Ja, jag håller med conthox om att topp-10-listan kanske inte motsvarar hur det egentligen ser ut. Det är i själva verket en lista med de tio spelen som toppade alla röstares listor.

En väg är som sagt att köra listan i flera steg. En annan väg – eller i nån slags kombination med den första – är att man kan rösta på flera spel samtidigt, eventuellt genom en gradering. Till exempel genom att ange sin egen topp-5, där ettan får mer poäng än femman.

Psstt, det går att göra egna omröstningar i forumet, om man vill ta saken i egna händer.


signatur
Frilansare

Ja, skulle faktiskt vara kul att se! Den alternativa Läsarnas Årets Spel - för oss som inte fått nog av listor

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Intressant att top 2 spelen är console only.

Så är det väl var och vart annat år? Är PC med på ett hörn så är det i regel multiplattformar. Kan inte minnas när ett exklusivt PC-spel vann GOTY senast. Måste ha varit Half-Life 2 eller nåt. Det är ju inte så att PC har brist på bra exklusiva spel, men de är i regel mindre kända, eller så har de varit i early access under många år och folk tar inte riktigt den officiella releasen på allvar. Subnautica är ett exempel på detta.

Medlem

Eftersom Odyssey var det bästa spel som släpptes på alla konsoler, så säger vi att den var den verkliga kungen

Medlem
Citat:

...Kingdom Come Deliverance slår sig in på en hedervärd fjärdeplats (en analys är att det är en storfavorit bland pc-spelarna med sitt realistiska tilltal och historiska djup)...

Så måste det ju vara. Ambitiösa unika singelplayer rpg lir, med AAA-produktionsvärde, från nystartade studios, finns det ju annars hur många som helst av.

Men det är klart, Kingdom Come var väl inte lika lättsmält som den konventionella byttan med pudding de flesta är vana vid idag och förväntar sig.

Att spelet inte ens var med på FZ top 20-listan, tja vad ska man säga...

Medlem

Red dead 2 är ett helt ok spel, förtjänar dock verkligen inte årets spel :/


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Det är ju helt omöjligt att alla läsare har spelat alla spel till alla format. T ex GOW finns till en konsol och mycket bara till pc. Så en helt rättvis lista omöjligt! Men trevligt med listor. Bara se vad många tyckte och väcka intresse för spel man inte prövat tycker jag är kul.🙂

Frilansare
Skrivet av Sapiens:

Så måste det ju vara. Ambitiösa unika singelplayer rpg lir, med AAA-produktionsvärde, från nystartade studios, finns det ju annars hur många som helst av.

Men det är klart, Kingdom Come var väl inte lika lättsmält som den konventionella byttan med pudding de flesta är vana vid idag och förväntar sig.

Att spelet inte ens var med på FZ top 20-listan, tja vad ska man säga...

Håller med om att det var ett "ambitiöst unikt singelplayer rpg lir från en nystartad studio."
Tyvärr föll det bort på att det var så vansinnigt trasigt och stifft. Och detta från någon som ger alla RPG en rejäl chans. Men jag ska nog ge det en chans nu igen, ett år senare. Älskar studion, hoppas du såg mitt reportage därifrån!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Håller med om att det var ett "ambitiöst unikt singelplayer rpg lir från en nystartad studio."
Tyvärr föll det bort på att det var så vansinnigt trasigt och stifft. Och detta från någon som ger alla RPG en rejäl chans. Men jag ska nog ge det en chans nu igen, ett år senare. Älskar studion, hoppas du såg mitt reportage därifrån!
https://youtu.be/9AJ18Qvg9m8

Jag förstår vad du menar med trasigt och stifft, men jag tycker många dömde ut det alldeles för tidigt och allt för ofta av rätt dåliga och rent av tragiska anledningar.

Trasigt ja, men det var också exempelvis Skyrim, Fallout New Vegas och Witcher 3 när de släpptes. Men till skillnad mot Skyrim behövde man åtminstone inte modda Kingdom Come för att få det spelbart. Utan tex SkyUI modden var ju Skyrim nästintill ospelbart, där man hade behövt spendera timmar extra med inventory management, och för mig helt förbluffande att man acceptera någon sådant nedgraderat konsolanpassat skräp i PC recensionerna. För att inte tala om spyfärdiga låga fov:en man var tvungen att fixa till. Sådana saker behövdes inte fixas i Kingdom Come, där handlade mer om traditionella buggar, som nu allteftersom patchats bort. Buggar som för övrigt fanns där till stor del för utvecklarna kände sig pressade av sina backers att släppa spelet lite tidigare än de egentligen ville.

När det gäller sifft, tja det spelas inte som alla andra spel, men ska det verkligen automatiskt vara negativt? Ärligt talat handlar det här inte mer om att vi blivit vana att nästan omgående ska kunna "bemästra" spelmekaniken och gameplayet i dagens spel, och inte vill anpassa oss efter något allt för annorlunda, och/eller mer utmanande? Att man tex bör svärdträna igen om inte lirat spelet på ett tag för att komma ihåg hur man spelar hör väl inte till vanligheterna i de flesta spel, med det blir ju också en del utav charmen och inlevelsen. Var det perfekt nej, men jag tar då snarare något som försöker göra något utöver det vanliga, men kanske inte lyckas hela vägen, över det som knappt inte försöka göra något nytt alls, som i 99,9% av dagens storbudgetspel.

Förr kändes det som att man var mycket mer tolerant, och snarare nästan förvänta sig att spel skulle utvecklas, pröva nya saker och pusha gränserna. Nu känns det snarare som att så fort någon försöker göra något allt för nyskapande, eller pusha en genre mot okända håll och kanter, så bestraffas det istället. För mig är det här rent ut sagt en tragisk och deprimerande utveckling.

Sen har jag väl allmänt svårt för när ambitiösa indie spel som Kingdome Come förbises eller dissas av merparten utav den professionella speljournalistkåren, samtidigt som många utav de generiska storbudgetspelen från spelgiganterna hyllas. Det är som att heja på Goliat, samtidigt som man gör reklam för Goliat och dessutom delar ut priser till Goliat, och talar om hur bra han är, och hur stor b***e han har. Samma Goliat som för övrigt i åratal nu suttit och sprutat diarré rakt ner i ansiktet på oss konsumenter, genom lootboxes, mikrotransaktioner, ondiskdlc, dussintals "delux" editions, preorder trams, pay2win, alwaysonline, nedgraderade/nerdummade spel, ändlösa uppföljare, remakes, osv, osv, osv.

Det blir så.... jävla orättvist, snedvridet och sjukt egentligen. Va fan, vi kommer ju inte få någon nästa CD Projekt Red igen om det fortsätter så här. Witcher 1 var också rätt trasigt och stifft och egentligen på många sätt inte alls lika ambitiöst och välgjort som Kingdom Come. Dock klara sig CD Projekt Red på att CD Projekt gav ut spel och därför kunde fortsätta stödja utvecklingen av spelen. Den lyxen har ju inte Warhorse Studios, så de om några behöver ju allt stöd de kan få. Men istället fick de gnäll för att "-wäh det här inte Mcdonalds mamma, wäh!".

Jag vet inte, jag kanske gormar här men jag får en känsla av att om 5-10år är det främst Kingdom Come: Deliverance och Subnautica folk kommer minnas, där RDR2 och Assassins Creed: "vad det nu hette" och GOW bara kommer falla in som ett spel i serien. Och även fast jag ser fram emot tex PC versionen av RDR2, så är jag mer intresserad av vad Warhorse Studios och Unknown Worlds Entertainment gör härnäst, om det nu blir något alls dvs...

1
Skriv svar