OMFG! Nvidias gaming-skärm BFGD kostar 50 000 kr

Robot
OMFG! Nvidias gaming-skärm BFGD kostar 50 000 kr

För den seriösa gamern med övergödd plånbok.

#bfgd, #hp, #nvidia


Medlem

BFGD = Big Fucking Gaming Dream?

Kul med ny teknik, men den är inte bara 10 utan 20 gånger min plånboksstorlek.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vad är dess responstid? TV-skärmar tenderar att ha lite högre responstid än gamingskärmar, ligger denna på 1-2ms nivån eller 4+ nivån som de flesta TV-skärmar?

Medlem

50k är nog lite av ett önskepris, tänk på att det inte är moms inräknat i det där $56xx priset
-Skulle nog gissa på att OM den lanseras härikring så kommer den nog kosta mellan 60 och 65 tusen.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av MrPeters:

Vad är dess responstid? TV-skärmar tenderar att ha lite högre responstid än gamingskärmar, ligger denna på 1-2ms nivån eller 4+ nivån som de flesta TV-skärmar?

Tv-skärmar och 4 ms? Finns det ens? Lg oleden jag kör ligger på typ 18-21ms i spel-läget. Nån får gärna rätta mig där, men det ska vara rätt ok för en tv. I vilket fall inget man tänker på när man kör konsol i vilket fall. Men med pc inkopplad så vill man nog inte ha en sådan flaskhals om man ska lira snabba Fps-spel?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@saigon: det stämmer bra det. De bästa tv-apparaterna brukar ligga runt 20 ms, plus minus några ms, medan de värsta förbrytarna kan ligga så högt som 75 ms. Använder man inte tv:ns spelläge tenderar det att bli en hel del latens. Jag gissar att den här spelskärmen inte använder de tekniker och bildförbättringsmotorer som gör tv-apparaterna så såsiga.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Speciellt snygg var den ju inte med de där fula handtagen under.

Medlem

Nvidia har fått storhetsvansinne

Inaktiv

Eller så införskaffar man sig en Samsung 49" QLED Gaming monitor (32:9) för 1/5-1/6 av priset..

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Eller så införskaffar man sig en Samsung 49" QLED Gaming monitor (32:9) för 1/5-1/6 av priset..

Som varken har 1000 nit hdr, 4k eller g-sync. Men typ ja, jag håller med.

Medlem
Skrivet av saigon:

Tv-skärmar och 4 ms? Finns det ens? Lg oleden jag kör ligger på typ 18-21ms i spel-läget. Nån får gärna rätta mig där, men det ska vara rätt ok för en tv. I vilket fall inget man tänker på när man kör konsol i vilket fall. Men med pc inkopplad så vill man nog inte ha en sådan flaskhals om man ska lira snabba Fps-spel?

Oled har obefintlig responstid lr ms,så ska inte bli några skuggbilder vid snabba rörelser under spelande eller när man ser tex sport.. dock så finns det inputlag och den är lite högre på oled vad jag förstått, dock inte så det stör.. inget jag kännt av på min sony iaf och det är ju en lg panel det med...

Gnällkuk
Skrivet av Bennii:

Speciellt snygg var den ju inte med de där fula handtagen under.

Kanske tillhör minoriteten, men jag tycker den var skitsnygg!

Skrivet av matnojje:

Som varken har 1000 nit hdr, 4k eller g-sync. Men typ ja, jag håller med.

Early adopters! 50 lax lär den inte kosta heller i Sverige, får nog lägga på minst 5 papp till. Men går nog att få liknande om fyra-fem år för runt 10-13 papp, då kan det nog vara värt :> Just nu känns det bara som jättemycket pengar för funktioner otroligt få kräver eller vill ha.

65" är najs som fan, men att spela PC-spel på? Känns som de flesta spelen där man känner att man verkligen vill ha mer än 60fps/Hz är fps-spel och de spelar man ju knappast med handkontroll. Mus+tbord i soffan känns som det är sjuk inaktuellt såvida man inte är riktigt intresserad och snickrar ihop något som passar en själv och ens soffa.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av roftg:

Oled har obefintlig responstid lr ms,så ska inte bli några skuggbilder vid snabba rörelser under spelande eller när man ser tex sport.. dock så finns det inputlag och den är lite högre på oled vad jag förstått, dock inte så det stör.. inget jag kännt av på min sony iaf och det är ju en lg panel det med...

Det där kan ju vara ett gissel med tv-apparater känner jag. Antingen så har man störiga släp vid sport, eller så blir bilden markant mycket fulare med gaming-läget, men utan det påslaget så blir det helt ospelbart med klart påtaglig input lag.

Sen har jag för mig att man dock inte ska stirra sig så blind på gtg ms, då det inte säger hela sanningen.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Varför envisas de med att bygga in ljud i skärmarna? Har man intresse och lägger så mycket pengar på en skärm så har man ett bra ljudsystem också.
Bra ljud är minst lika viktigt som bra bild.

Inaktiv
Skrivet av Krycka:

Varför envisas de med att bygga in ljud i skärmarna? Har man intresse och lägger så mycket pengar på en skärm så har man ett bra ljudsystem också.
Bra ljud är minst lika viktigt som bra bild.

Håller helt med dig. Hade jag lagt 50+ på en skärm så hade jag knappast nöjd mig med det integrerade ljudsystemet. Bättre att kapa priset lite på skärmen kan man tycka och skippa det.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det där kan ju vara ett gissel med tv-apparater känner jag. Antingen så har man störiga släp vid sport, eller så blir bilden markant mycket fulare med gaming-läget, men utan det påslaget så blir det helt ospelbart med klart påtaglig input lag.

Sen har jag för mig att man dock inte ska stirra sig så blind på gtg ms, då det inte säger hela sanningen.

Jag säger bara att responstid och inputlag inte är samma sak,,.

Du har inga störiga släp när du ser sport på en oled, du har ju ingen responstid eller gtg /pixel on-off
Oled får heller inte sämre bild i spelläge, däremot bättre inputlag

Medlem

Ni som säger att det är överpris. Ni har fel.

KoP
Medlem
Skrivet av conthox:

BFGD = Big Fucking Gaming Dream?

Kul med ny teknik, men den är inte bara 10 utan 20 gånger min plånboksstorlek.

Eller: Big Fucking Gaming Display.

Medlem
Skrivet av KoP:

Eller: Big Fucking Gaming Display.

Display är såklart bättre


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Gnällkuk
Skrivet av roftg:

Jag säger bara att responstid och inputlag inte är samma sak,,.

Du har inga störiga släp när du ser sport på en oled, du har ju ingen responstid eller gtg /pixel on-off
Oled får heller inte sämre bild i spelläge, däremot bättre inputlag

...sämre?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Me: How much will it cost?
Nvidia: Oh it's just a small price to pay
1. an arm
2. one leg
3. your brother
Nothing special.
Me: Deal!


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

4K 120/144hz gaming skärmarna har ju varit ett skämt hittills.

Först och främst saknas ju fortfarande vettigt stöd, där varken nuvarande display port eller hdmi har tillräcklig bandbredd för att fullt stödja skärmarna, med allt jox man betalar extra för (120/144hz + HDR, 12-bit, RGB 4:4:4).

Sen har vi det här med storleken, där 27" är alldeles för litet för att få ut fördelen med 4K och blir dessutom en ganska tråkig uppgradering när man redan sitter med en 27". Med 65" blir det istället alldeles för stort för att vara en vettig desktop skärm och även fast vissa gillar att lira PC-spel på soffan tvivlar jag att det är en speciellt stor marknad, så jag förstår inte riktigt hur de tänker här.

För att inte tala om priset. 20-25k för en 27" och 50k för en 65" =/. Då ska man dessutom lägga ut minst 15k för ett grafikkort som ändå inte riktigt klarar av att driva skiten.

Enda intressanta 4K 120/144hz skärmen jag sett hittills är 43" Asus ROG Strix XG438Q. Även stort plus att den stödjer AMD Freesync 2, då jag tröttnat på nvidias skitfasoner och hoppas AMD snart kan erbjuda högpresterande och prisvärda grafikkort igen. Dock kommer även den skärmen dras med samma problem att bandbredden på displayporten inte räcker till och risken är väl att priset fortfarande kommer bli galet högt.

Medlem

Inte så dyrt som jag trodde det skulle bli. En vanlig TV av toppmodell kan ju ligga där i krokarna.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

...sämre?

Läs ditt inlägg jag svarade på

Gnällkuk
Skrivet av roftg:

Läs ditt inlägg jag svarade på

Du skrev "bättre inputlag", det var det jag var konfunderad över.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

1
Skriv svar